Patti rinnassa.
Tuon roosanauha-kampanjan innoittamana tutkin rintani, ja vasemmassa rinnassa kainalon lähellä on joku vähän hernettä suurempi patti. Lisäksi nännistä tulee jonkin sortin nestettä puristamalla kevyesti.
Tässä nyt vähän ihmeissäni, toki ajattelin lääkärille soittaa, mutta olen kyllä niin nuori (22-vuotias), että voiko se edes mitään syöpää olla? Ihan uteliaisuudesta vaan, että mitä se nyt sitten voisi olla?
Kommentit (6)
... tuossa iässä myös pahkura, joka tuntui.
Se tutkittiin tarkoin, varsinkin, kun minulta oli leikattu solumuutoksien vuoksi kohdunkaulasta osa pois, mutta rintasyöpää ei ollut eli minulla osoittautui pahkura kovettuneeksi maitorauhaseksi, joka aikanaan sitten hävisi.
Mutta aiemmista solumuutoksista johtuen, käyn joka toinen vuosi mammografiassa joka tapauksessa.
Joka tapauksessa siis, ehdottomasti käynti lääkärillä -- nämä asiat eivät selviä kuin tutkimalla. Ja mitä nopeammin sen parempi. Jos jotain löytyy, on se aina parempi, kun löydetään ajoissa. Ja taas jos mitään ei ole, niin saa nopeammin mielenrauhan asiassa -- jos pitkään miettii, niin rupeaa löytämään vaikka mitä oireita.
Vaikka aloituksesi olisi ollut provokin, niin tämän halusin kirjoittaa, josko se sitten havahduttaisi muitakin tutkimaan rintansa -- pieni asia, joka voi pelastaa elämän.
Myös pelkkä neste olisi syy tutkimuksiin. EI sulla varmaan mitään ole, mutta varmuuden vuoksi.
Ei ole menkat, enkä raskaanakaan ole. Provokaan tämä ei ikävä kyllä ole, en pidä provoilusta, varsinkaan vakavilla aiheilla.
Olen siis todellakin soittamassa lääkärille vielä tänään, kunhan saan tilaisuuden rauhassa soittaa.
-ap
Tosin olin silloin raskaana, ja patti paljastuikin aivan tavalliseksi rauhas/rasvapatiksi, mutta silti asiani otettiin vakavasti TK:ssa. Patista otettiin ohutneulanäyte ja jatkossa kehotettiin käymään mammografiassa viiden vuoden välein sekä tutkimaan rinnat vähintään kerran kuukaudessa.
Itsellä löytynyt myös patti rinnasta muutama vuosi sitten (nyt olen 25-vuotias), ja kävin silloin lääkärille näyttämässä. Ultrattiin, ja todettiin rintakudoksen tiivistymäksi, mikä on hyvänlaatuinen. Tuolloin lääkäri totesi, että 90% rinnan pateista on vaarattomia, mutta se vaarattomuus kannattaa käydä toteamassa lääkärissä, eikä arvailla itse.
Rohkeasti vaan varaamaan aikaa, saat mielenrauhan nopeammin :)
tai oletko raskaana? sillon voi olla kaikenlaisia kyhmyjä rinnoissa.