&& LOKAKUISET , TORSTAI TOIVOA TÄYNNÄ &&
Kommentit (16)
Mikähän näitä öitä nyt vaivaa kun unet menee jonnekin muualle ja sitten sitä vaan pyörii(ähinän ja tuhinan kanssa). Vauva ilmeisesti painaa niin hyvin rakkoa et yöllä pitää vessassa toikkaroida vähintään 6xyö. No siinä sivussahan sitten menee tytsyn heräilyt. Tulihan sille sitten oikeesti flunssa. No niin kauan kuin ei ole kuumetta niin päästään onneksi ulkoilemaankin...Kuulosti tätä flunssa aaltoa olevan muillakin, toivottavasti menis pian ohi kaikilta!
No sepäs oli valitusta. Yöllä kun kerran heräsin niin näin unta että supisteli 6 min välein ja sit kyllä oikeesti supistikin. Liekkö sitten oikeasti tuli useampia suppareita kun heräsin sitten pikku välein muutaman kerran. Mut eipä sitten muuta. Liitoksetkin vähän taas vaivaavat mutta antaa vaivata, eipä tässä enää tosiaan pitkästi ole. Ukko kulta saa kyllä sit isyyslomalla vahtia välillä päivällä tenavia et saa univelkojakin kuittailtua...
Tuttiinan remppa alkaa ilmeisesti olemaan jo hyvällä mallilla. Kyllä mullakin kauhistuttaisi tuo Väpän tilanne =) Toisaalta remontoiminen on välillä mukavaa, mutta että tuossa mittakaavassa.
Ompelukone mullakin odottaa et saisin sen kaivettua käyttöön. Tekemättömien pino vaan kasvaa kasvamistaan ja joskus tarttuu uusiakin kankaita mukaan, minkäs teet...kyllä kai se inspiraatio siellä jossain lymyilee. Imetystyynyyn pitäisi tehdä uusi päällinen(mikä ei kyllä olisi iso homma) ja ja pinnikseen olin kuvitellut tekeväni suojuksen, mutta niinpä se vaan on vielä haave tasolla...Voi nyt alkoi houkuttaan tuokin ajatus, mutta ensin pitäisi siivota tämä päivittäinen kaaos, jos vain antaisi sen olla....hmmm...
Mut nyt taas muihin hommiin. Ja minä voisin kyl ottaa niitä suppareita ym.vaivoja jos jollain vaan ylimääräisiä löytyisi tarpeeksi että saisi tämänkin homman käyntiin. TOisaalta eipä tässä oikeasti mitään kiirettä mutta mutta =)
moonshine 38+2
Huomenia täältäkin, huonosti vietetty yö takana ja päätä särkee kolmatta päivää...ei oo enää kellää kivaa..
Aamupäivällä valoa päivään kun on ultra tuolla polilla.Saa nähä missä mennään. Toivottavasti nyt kohta päästäis asiaan.
Vessassa ei oo hirveesti tarvinnu hirveesti rampata. Välillä oikeen ihmettelee, että on koko yön ollut ilman ainuttakaan käyntiä.
Päivällä taasen saan hypätä jatkuvasti.
Hieman on ollut supistuksia, mutta ei kovin kipeitä.Kai tässä vielä muutama viikko menee..Ensi viikolla laskettu aika.Tasan viikko siihen.
Odotusta kuumeisesti...kun jo saisi nyytin syliin.
Saapas nähä kuinks moni meistä viikonlopun aikana poksuu.
Mutta kuulumisia taasen ultran jälkeen.
39 tasan vihdoin
..tähän valvomiseen. Tänään tuli kaksi viikoa täyteen tätä valvomista ja kätään meinasin sitten pistää kovat piippuun eli jos neuvolasta ei irtoo lähetettä niin me marssitaan illalla ä-polilta kysymään apua. Alkaa nimittäin olemaan niin hermot loppu, että jos nyt pitäisi synnyttää, siitä ei tulis yhtään mitään. Saas nähdä mtä se neuvolassa sanoo. viime viikolla se sano, ettei noilla indikaatioilla mitään tehdä...noh nyt tuntuu, että ihan sama. MIetin tossa justiinsa, että olen varmaan tehny sen virheen, että olen aina menny sinne tukka nätisti ja meikattuna - tänään en mene....
Mukavampaa vointia Teille muille ja koittakaa jaksaa.... :/
katarina+reino 39+2
Ä-polikäynti on takana.. Painoarvio oli musertavan iso. 4,2 kiloa tällä hetkellä (heittovara +/- 400g). Eli pahimmillaan vauva on jopa 4,6 kg tällä hetkellä.. En tajua miten se on mahdollista! :((
Lääkärin kanssa sovittiin, että viikon päästä mennään käynnistykseen jollei vauva tajua tulla aikaisemmin ulos itsestään. Toivottavasti en joudu viikon päästä vääntämään vielä siitä käynnistetäänkö vai ei.. Sen oon päättäny etten todellakaan aio lähteä sieltä sairaalasta ilman käynnistystä pois.. Oli miten oli! Mieliala on kyllä todella synkkä nyt... Ehkä tää tästä! ://
äittä rv 40+0
Äittä86:
Voi hurja minkä arvion pisti..
Mutta noi saattaa heitellä. Mulla oli toisesta pojasta arvio 4500g ja syntyessään painoi 3670g, eli ei ihan jättiläisenä tullut. Tytöllä heitti melkein kilon arvio, joten...
Mutta onhan ne joskus osunut oikeaankin. Kysyin viimeks, kuinka se voikin heittää niin paljon.. sanoi, että sehän riippuu ihan kuinka sen mittaa. Joskus jos vauva pyörii ja heiluu, on hankalampi mittailla, ja saattaa tulla virheellisiä lukuja.
Tsemppiä!! Isot vauvat on tietty hankalampi synnyttää..
Omanapa:
Beibi poraa taas päätään alhaalla ja tulee niitä vihlomisia. Mutta muuten ei hurjempaa.. Yöllä muutama herääminen, mutta aamu on menny kivasti. Ompelin, kunnes taas toi vekotus teki jonku lakon. Voiskohan joulupukki tuoda mulle uuden laitteen?! Koska sille pukille pitikään kirjoittaa:))
Nyt tuntuu olevan energiaa ja yksin saa touhuta, joten taidanpa ottaa imurin ja alkaa muutenkin siivoileen. Onkin poppoo pidellyt pikku viruksia, ja nuo viikkosiivoukset säänyt väliin.
Energiaa ja jaksamisia masujen kanssa. Kyllä meidänkin vuoro tulee, eikä aikaakaan, kun saadaan vauvat syliin...
Peppi rv ties mitä.. (37 ja sitä rataa)
Täällä ultra takana. Vihdoin oli kohdunsuu auki muutaman sentin. Vauvan arvio oli 3,7 kg.
Nyt sitte katotaan 25.10 saakka, jos ei mitään tapahdu niin seuraava käynti.
Laskettu aika on 17.10. Nyt sit vaan jänskätään ja odotetaan. Täytyy men pihahommiin jos vähän edesauttais avautumista tai ees supisteluja tulis.
Käytiin tossa takka tilaamassa et alkaa rakennusprojektia, toivota että valmista tulee ennen ristiäisiä..
Tarvis tehä pari risukuormaa kun ilmasta on viedä pois. Viel kun jotain jaksaa tehä. Hyviä vointeja kaikille.
Onnea taas kaikille vauvan saaneille!!
Toivottavasti itsekin liityn samaan porukkaan kohta... Niin sita oltiin varmoja, etta etuajassa tulee, mutta toistaiseksi ei mitaan muuta kuin turhauttavaa odottamista!! Oma aitini saapui reilu viikko sitten auttamaan ja luojan kiitos siita.. siina 37 viikon kohdalla supistelut ja muut oireet oli niin kovia, etta olin jo lahossa synnyttaan. No sitten tuo aitin saapuminen " rentoutti" niin paljon, etta oikeen mitaan ei ole sen jalkeen tapahtunut. Tosin maanantaista lahtien kavelysta on tullut lahes mahdotonta, vauvan paa painaa hapyluita niin, etta joka askel sattuu ja kuuluu vain sellaista naksahtelua. Liitoskipuja mulla ei tan raskauden aikana ole oikeastaan ollut, joten tuo hapyluu kipu on ihan uutta ja erilaista. Eilen katilo sanoi, etta lapsi on taysin laskeutunut ja kiinnittynyt, ja etta ainoa mika mun oloo tulee helpottaan on synnytys... etta sita odottaessa!!! Vadelmanlehtiteeta oon koittanut juoda vahintaan sen 3 kuppia paivassa, kohta jo viikon ajan, mutta toistaiseksi ei vaikutusta. Esikoisen kohdalla toimi hyvin, tai ehka oli sattumaa, mutta pari paivaa juotua tuli vahan etuajassa. Kavellytkin olen, vielakin vaikka valilla itkua tuhertaen ja hammasta purren.
Etta sellaista taalla. Malttamattomana odottelen etta saisin nyytin syliin!
shishalover 39+2
Eilen kävi lasten neuvolan täti kotikäynnillä. Koko aamun siivosin ja jännitin käyntiä. No paljonhan tuo kyseli ajatuksista ja miten valmistauduttu ja muuta sellaita. Enpä nyt hirveästi osannut sille mitään sanoa kuin, että jännittää miten se arki sitten lähtee sujumaan. Kauheaa että osasikin pää mennä ihan tyhjäksi, kun toinen siinä tenttaa.. varmaan meinasi ettei mitään olla mietitty. Hirveän vaikeata vaan alkaa yks kaks vieraalle ihmiselle ajatuksiaan purkamaan. No onneksi se on nyt ohi ja sitten vauvan synnyttyä tuttu täti pitäisi tulla käymään.
Omassa tilassakin jotain tapahtunut, kun viime yönä taisi ensimmäisen kerran supistaa vähän kovemmin. Kyllä tuntu oudolta :) onneksi jäi siihen yhteen kovempaan supistukseen, kun jo ajattelin, että nytkö se alkaa. Olin kyllä joskus ajatellut, että olisi ihanaa saada vauva silloin kun ensilumi sataa, ja sehän taitaa huomenna tulla :) mutta jos vauva nyt vielä olisi viikon pari sisässä, niin hyvä olisi.
Huomenna olisi taas neuvola, toivottavasti hemppa olisi noussut, kun aika matalalle on tippunut. Painoa ei kyllä kovin paljon ole tullut, mutta vähän ainakin.
Hirmusti kyllä alkaa synnytys jännittämään, että mitenköhän se sitten menee ja miltä tuntuu ja onko vauva sellainen kuin olen kuvitellut :)
Ihme ajatuksia pyörii koko ajan päässä.
Mutta, täytyypä lähteä kirjastoon hakemaan jotain luettavaa, vaikka vauvakirjoja..
Suppareita toivotan niille, jotka niitä kaipaavat :)
Pepiliina 37+4
Ekaks: Katarina, jos ei lähetettä tule, niin rohkeasti vaan päivystykseen synnärille...Pakkohan jonkun on kuunnella!
Äittä86, johan on kokoa vaavilla, niin täälläkin! Rv 37 siis jo 3,5kg...Ja meillähän esikoinen oli sen 4,5kg syntyessään=/ Missä muuten synnytät?? Sekin vaikuttaa tosi paljon tohon käynnistysasiaan, ikävä kyllä. Oon hengessä mukana, josko ois kuitenkin pienempi....!!!
Joo....no omaa napaa sitten....Tänään on ihan kammo päivä, päätä särkee, turvotuksia ois vaikka muille jakaa ja nyt taitaa näkyä jo sahalaitaakin välillä silmissä....Että ehkä ihan hyvä, että se neuvola on tossa iltapäivästä!!!
Mekin jouduttiin muuten kaivaan talvihaalaria ylle aamusella, kun lähdettiin koiraa pissittämään...Onneks olin jo aikaiseen liikenteessä noitten talvikamojen kanssa, niin ei nyt tän mahan ja voinnin kanssa tarvii niitä alkaa miettimään!!
Eipä tänne siis sen kummempaa...Palailen illemmalla neuvolakuulumisien kanssa.
Kiiuli
Loppu lähenee! Mun kaveri sai eilen pienen tytön, 3055g ja 47 cm. Laskettu aika oli vasta 2 päivää mun jälkeen! Olis kiva kuulla miten synnytys meni, mutta ehtiihän sitä myöhemminkin. Tunnin olivat ehtineet olla vaan sairaalassa, kun kaveri oli ollut jo 8cm auki sinne mennessään! Täytyypi hakea jotain pientä vauvalle ja äidille kun ehdin, tuskin sitten itse synnyttäneenä heti jaksan lähteä juoksentelemaan kauppaan. Eli koska vaan voi alkaa tapahtumaan mullakin (vaikka ei kyllä tunnu yhtään siltä).
Neuvolassa olin tänään ja valituksiahan sieltä tuli, kuinkas muutenkaan. Painoa viikossa +600g, eli yhteensä nyt tasan 4 kg. Viikonlopun herkuttelut kostautui siis. Mutta eipä tässä nyt enää kauaa odotusaikaa ole jäljellä, en itse pitänyt tuota nousua pahana. Mutta th valitti jälleen ihan kiitettävästi. Verenpainekin oli vähän korkeampi kuin mulla on yleensä ollut, 118/74. Sf 33 ja keskikäyrällä mennään tasaisesti. Kuulemma vauvan pää on " hyvissä lähtöasemissa" . Mutta mahdoton sanoa koska on syntymässä. Olo on ainakin todella loistava ja pirteä, supistukset tulee ja menee, mutta aika vähän niitä on ja nekin kivuttomia. Eipä siis kummempia uutisia. Jännitys vaan kasvaa, välillä pelottaa ja itkettääkin, mutta kai se ihan normaalia on.
Tintti rv 39
Kiiuli80: Synnytän Lahdessa.. Täällä ei helposti käynnistystä saa. Ainakaan esikoisesta en saanut, joka syntyi lopulta käynnistyksellä viikoilla 42+1 ja painoi 4,4 kg. Nyt lääkäri " lupasi" käynnistyksen viikon päähän eli viikoille 41+0. Kun kokoarvio oli jo nyt 4,2 kg ja siinä on se noin 15 prosentin heittovara(molempiin suuntiin toki) niin eipä sitä synnytyksen käynnistystä ois niin kauheasti järkeä lykätäkään enää..
Olen kyllä varautunut siihen että, kun menen sinne sairaalaan viikon päästä niin siellä on joku muu lääkäri, joka sanoo, että ei mitään käynnistystä, että odotellaan vielä viikko.. Voi prkl, jos niin käy!
Esikoisesta kokoarviot pitivät melko hyvin paikkaansa... Käynnistysaamuna arvio oli 4,2 kg ja syntymäpaino oli 4,4kg. Mutta kyllä synnytys nyt pelottaa... Edellinen kokemus oli sen verran kamala...
TARKASTUS Terveiset taas Keski-Euroopasta. Täällä menee ihan mukavasti. Olin tänään tarkastuksessa, eipä siinä kummempia, ainakin virtsa ok, pää kuulemma tiukasti laskeutunut, kohdunkaula pehmeä (" hyvä viikoille" ) mutta pitkä (kuinka pitkä?). Seuraava tarkastus lasketun ajan tietämillä, sitten kuulemma ultraavat taas koon ja istukan tilanteen ja kuuntelevat supistus- ja sydänkäyriäkin päättääkseen, kuinka lapsi voi.
ÄITIYSHUOLTO Täytyy sanoa, että omat kokemukseni täällä äitiyshuollosta on tosi positiivisia, vaikka suomalaisena sitä usein erehtyy luulemaan, että ylppöläinen neuvolatoiminta on ainoa oikea tapa ;) . Ihmiset on kauhean ystävällisiä ja kannustavia ja kohteliaita. Painoa on tullut +16 kg ja välillä vaikka kuinka paljon tarkastusten välillä ja koskaan kukaan ei oo sanonut mitään pahaa painosta. Aina kehuvat, että " hyvät pissa-arvot" ja " mainio verenpaine, oikein hyvä" ja rakenneultrassakin kuulemma kaikki oli niin hienoa ja somaa. Eivät halua kai pahoittaa raskaana olevan mieltä tai aiheuttaa turhaa huolta. Aina kättelevät ja tervehtivät ja hyvästelevät, katsovat silmiin ja ultrassa koko ajan kertovat mitä tekevät ja näkevät. Tai sitten mulla on vaan käynyt kamalan hyvä tuuri. Ja sairaala, josa käyn on siis ihan kunnallinen laitos...
YLIAIKAISUUS JA KEISARI Täällähän annetaan mennä max 7-10 päivää (vaihtelu johtunee siitä , jos välissä on viikonloppu ;)) yli lasketun ajan. Ja keisarin saa aina halutessaan. Sitä ihmettelen, kun se on kumminkin systeemille paljon kalliimpi ratkaisu, mutta siis lääkäri ei sairaalan tiedotteen mukaan kieltäydy keisarista, jos joku esim. suuren kokoarvion tai muun pelon vuoksi sitä haluaa.
Mukavaa päivän jatkoa, huomiseen!
AJL 37+6
Eli tiistaina ultrasta menin osastolle suoraan käynnistykseen, kun oli sovittu aiemmin että n.4kg kieppeillä käynnistetään. No vauvan painoarvio tuossa ultrassa n.3800g & lääkäri oli sitä mieltä että parempi jo käynnistellä. Edellinen oli minulla myös suuri syntyessään 4310g & rankka synnytys vauvalle..
No kaksi päivää siis käynnisteltiin ihan kunnolla tableteilla kohdunsuulle & supisteluja tuli tuon kaksi päivää ihan kunnolla ja tiheään. Mutta edistystä ei juuri tapahtunut (no 1-2cm avautui kohdunsuu & kanavaa 1cm jäljellä..) eli nyt olen n.3-4cm auki. Tänään sitten ei enää haluttu vauvaa eikä minua turhaan rasittaa & sain lähteä kotiin synnytystä odottelemaan..
Voitte arvata että harmittaa lähteä kotiin, kun olisin NIIN halunnut jo synnyttäämään... :/
Tosin olisin saanut sairaalaankin jäädä vielä, mutta miksi ihmeessä kun supistuksia on tänään tullut vaan satunnaisesti & tosiaan mitään ei olisi edistämiseksi enää annettu..
Eli täällä nyt odotellaan jotain tapahtuvaksi. Tänään on kyllä tullut reilusti verensekaista limaa, joten on varmaan jotain auttanut käynnistys yritykset..
Ei vaan taida meidän vaavi haluta vielä ulos!. ;)
Onnittelut kaikille vauvan saaneille!. Taitaa muuten moni olla jo pidemmällä tuon alakerran tilanteen suhteen kuin minä, vaikka käynnisteltiinkin.. ;)
suklaapuffi rv 39+4
Joo....eipä toi meikäläisen Hb nouse sitten ilveelläkään=/ Edelleen on 104, vaikka syön rautaa 2kpl/vrk, höh.....Muuten kaikki suht ok. Painoa tullut nyt reilussa viikossa 1,5kg, mikä kyllä laitettakoon turvotusten piikkiin! RR ok ja vauva kiinnittynyt. Sf mitta nyt kolmatta viikkoa 32cm, mikä toisaalta hullunkurista, kun tiedän että isoa vauvaa odotetaan...Toki se, että kaveri lymyilee jo tosi alhaalla vaikuttaa asiaan.
Äskön hain vauhtia synnytykseen siivoilemalla miehen jälkiä=) Päätti hioa saunan lauteet, kun ei muutakaan puuhaa keksinyt, miehet! No siellä sitten peffa pystyssä pestiin saunan lattiaa meiän 1,5v:n kanssa....Hauskaa ja märkää iltapuhdetta oli=)
Äittä86: mä meen synnyttämään hesassa Naistenklinikalle, ja ihan yhtä nihkeitä täällä ollaan sen käynnistelyn kanssa! Ymmärrän kyllä osittain sen niitten pointin siinä, että on isompi rasitus sekä äidille, että vauvalle, kun käynnistetään....Mutta nyt taas hirvittää, että jos synnytyksessä sattuukin jotain, kun kerran iso vauva meilläkin tulossa!! Vetosivat kovasti synnytystapa-arviossa siihen, että jos kerran esikoinen 4,5kg on mahtunut, niin ei mitään hätää....
No joo....Taidan kammeta koiran kanssa iltapissalle, kun mies oli niin ihana.että nukuttaa justiinsa tuota esikoista....Ja sitten katsomaan illan BB=) Ehkä turhin sarja ikinä, ja ihan koukussa ollaan! Jas vois kait sitä pienen siivun jätskiä maistella siinä samassa....
Huomiseen! Hyviä unia koko poppoolle....
Kiiuli
" Kun esikoinen mahtui tulemaan niin mahtuuhan sieltä vaikka raitiovaunu" -asenne tuntuu kans täällä päin olevan.. Tottahan se on, että esikoinen mahtui.. Mutta ei se synnytys tosiaan ollut helppo ja koska mulla voi olla hyvin todennäköistä et synnytys joudutaan lopulta kuitenkin käynnistää niin mitä järkeä sitä on sitten pitkittää turhilla viikoilla ja kasvattaa vauvaa.. Mut kattoo nyt pitääkö lääkärin sana vielä ensi viikolla.
VÄPÄ:
Onnea ja menestystä hankkeelle.
Minusta ei olisi keskeneräisyyteen, se nähtiin jo tässä meidän projektissa.
Meillä meni kaikki lattiasta kattoon pinnoista uusiks, mitään isompaa meillä ei tarvinnut tehdä ja jo tämä on ollut sellaista " paniikki aikaa" , että kaikki heti ja just nyt valmiiksi.
Kaikki sympatia ja jaksaminen niille jotka jaksaa vuodesta toiseenkin vanhaa remontoida, (juuri sitä muutakin kuin pintaremppaa) ja asustella siinä sivussa lasten kanssa samassa torpassa.
Kärsivällisyyttä ja intoa siis sinulle projektiin, on se ihanaa kun sitten viimein tulee valmista=)
Oma napa voi ja jakselee ilmeisesti todella hyvin.
Ei mitään maata mullistavaa.
Eilen piti olla lepopäivä ja sitten mietin, että no jos nyt leipois vaikka piirakan, se sitten kuitenkin jäi, kun hyökkäsin ylös pakkaamaan ja kohta se homma vaihtuikin ompelukoneen rytinään.
Koko päivähän siinä melkein vierähti.
Ahaa elämys ja siinä tuli ommeltua kaikille lapsille uudet päiväpeitot, yksi pitkä purjekangaskappa ja uusi vuodekatos meidän vielä tällä hetkellä pienimmälle.
Uni kyllä maistui taas HYVIN=)
Tänään taasen palaamme rempoille viime silauksia tekemään.
Eilen saivat mies ja appiukko viimeisetkin lattiat koottua ja laiteltua, pääsee näkemään miltä siellä näyttää.
Jokaiselle supistuksia kaipaavalle säkillinen niitä ja meille muille vielä tässä vaiheessa kestoa kantamiseen.
Tuttiina ja Nyyttinen 37+5