Voiko maidon riittävyyttä jotenkin parantaa jo odotusaikana?
Minulla on ollut edellisten vauvojen kanssa se ongelma, että maidontulo on loppunut kun vauvat ovat alkaneet nukkumaan yöt ympäri. Ja vielä aika ajoissa, sillä esikoista imetin vain 3kk ja toista lasta 2kk (jonka jälkeen vielä osittaisimetin 2kk jonka jälkeen yöunet alkoivat olemaan kymmentä tuntia ja maidontulo lakkasi). Toisen lapsen aikana kokeilin Vauvan Ilo-teetä, herumislääkettä.. ei apuja. Musta tuntuu, että tuo Vauvan Ilo toi vähän apua, mutta herumislääkkeet ei yhtään. Söin hyvin ja join paljon, mutta kun maito loppui niin se loppui.
Onko siis olemassa mitään keinoja (vaikka jotain vanhan kansan pilsneri-juttuja) millä voisin varmistaa maidonherumisen tälle vauvalle vähän pidempään? Siihen en ala, että vauva on tissillä kaiken aikaa (ellei sitten ole tarvetta), tai ainakaan en ole tähän joutunut aiemmin koska vauvamme ovat olleet todella hyvä rytmisiä alusta asti. Syöneet kun on nälkä ja muuhun imemisen tarpeeseen syöneet tuttia (maidon aina pulauttivat koska ei ollut nälkä) enkä muutenkaan halua että minä olen huvituttina koska on kaksi muutakin lasta hoidettavana. En myöskään ala herättämään vauvoja syömään öisin jos omassa rytmissään alkavat nukkumaan heräämättä. Ehkä pitäisi sitten alkaa pumppaamaan öisin kerran-pari...?!
Kertokaahan jos on jotain vinkkejä tai hyväksi havaittuja keinoja! Vai onko sitten mitään.. ehkä luonto ei vain ole tarkoittanut minua vuoden ikään asti imettämään.. :(
Mikaela rv20+4
Kommentit (4)
- Älä anna sairaalassa lisämaitoa, ellei ole ihan pakko. Siellä annetaan niin herkästi maitoa lisää. Imetä, imetä, imetä kokoajan kun vauva haluaa. Edellisellä vauvalla ei meilläkään riittänyt oma maito mutta luulen sen johtuneen siitä, että sairaalassa sai niin paljon lisämaitoa. Tälle vauvalle en antanut ollenkaan lisämaitoa sairaalassa ja siitä seurauksena, lypsin ylimääräistä pakkaseen 4 dl päivässä maidon noustua. Olen kuitenkin tyytyväinen, kun yhtään pisaraa ei ole vielä mennyt korviketta. (Ikää kuitenkin vasta 17 vuorokautta)
- Jos vauva alkaa nukkumaan täysiä öitä, herää itse kerran yössä lypsämään. Tavallaan aika ankea neuvo mutta tällä tavalla itse ylläpidin esikoisen maitotuotantoa hänen nukkuessaan.
- Älä stressaa asiasta etukäteen.
En oikein hyviä neuvoja osaa antaa, mutta tällainen tuli mieleeni:
Jos vauvasi alkaa kovin aikaisin nukkumaan pitkiä yöunia (10-12 tuntia), niin itse tuskin kuitenkaan nukut ihan yhtä pitkään;) Keskellä yötä pumppaaminen kuullostaa aika hankalalta (jos et muuten heräile), mutta voisit ehkä kokeilla pumpata ennen kuin menet nukkumaan (jos vauva mennyt aikaisemmin). Tai sitten heti aamulla, jos vauva vielä nukkuu pitempään. Eli rinnoillesi " taukoa" tulisi n. 8 tuntia, vaikka vauva nukkuisi pitempään. Saattaisi auttaa.
Itse mietin oman lapseni kohdalla pitkien unien vaikutusta maidontuotantoon, kun neiti veteli parhaimmillaan yli 12 tuntisia unia muutaman kuukauden ikäisenä. Mainittavaa vaikutusta ei onneksi tainnut olla, ja ne pitkät unetkin on nyt jo historiaa ;), joten muuta apua en valitettavasti keksi.
Mikaela77:
Onko siis olemassa mitään keinoja (vaikka jotain vanhan kansan pilsneri-juttuja) millä voisin varmistaa maidonherumisen tälle vauvalle vähän pidempään? Siihen en ala, että vauva on tissillä kaiken aikaa (ellei sitten ole tarvetta), tai ainakaan en ole tähän joutunut aiemmin koska vauvamme ovat olleet todella hyvä rytmisiä alusta asti.
Rinnat toimivat niin, että kun synnytyksessä istukka ja sen erittämät hormonit poistuvat naisen elimistöstä, alkaa erittyä entistä enemmän prolaktiinia, jolloin maidon muodostuminen lähtee käyntiin. Niin kauan kuin istukka erittää hormonia, ei maidon muodostuminen pääse täyteen vauhtiinsa. Mitenkään raskauden aikana ei siis voi kiihdyttää maidon muodostumista etukäteen.
Kun maidon muodostuminen on lähtenyt sitten käyntiin, maitomäärän lisääminen on ihan mahdollista. Mitä useammin rinnat tyhjenevät, sitä korkeampi on veren prolaktiinipitoisuus ja sitä enemmän maitoa myös muodostuu. Mitä harvemmin rintoja tyhjennetään, prolaktiinipitoisuus on matalampi samoin kuin muodostuvan maidon määräkin. Tähän ei valitettavasti ole mitään kummempaa kikka kolmosta, kuin tiheä (usein lapsentahtinen) imetys niin, että rinnat myös tyhjenevät. Pelkkä lussuttelu ei maitomäärää lisää. Yöimetysten vaikutus maitomäärään perustuu juuri tuohon prolaktiinineritykseen. Kun rinnat tyhjenevät " säännöllisin" väliajoin ympäri vuorokauden, prolaktiinitaso pysyy korkeana, ja maitoa muodostuu. Tämä on tärkeämpää, mitä pienempi vauva. Siis keskimäärin.
On naisia, joilla - kuten ilmeisesti sinulla - rinnat reagoivat herkästi heti, jos imetysvälit pitenevät. Imetysvälien piteneminen saattaa myös käynnistää hormonitoiminnan, jolloin kuukautisetkin alkavat pian synnytyksen jälkeen. Ja monilla naisilla on etenkin herumisen suhteen tiukkia kausia juuri kuukautisten ja/tai oletetun ovulaation aikoihin. Näitä voi muuten olla, vaikka vuotoa ei vielä tulisikaan. Usea äiti on saanut avun kalsiumlisästä, jota syödään kuuriluonteisesti siten, että kuuri aloitetaan pari päivää ennen oletettua tiukkaa kautta, ja kuuria jatketaan koko tiukan kauden ajan.
Maitomäärää lisäämään kannattaa kokeilla ihokontaktia. Jos ei aika riitä leppoisaan lököttelyyn vauvan kanssa sängyssä/sohvalla, niin sitten vaikka vauva kantoliinaan iho ihoa vasten :) Kun vauvaa pidetään iholla, hän monesti myös aktiivisesti hamuilee ja haluaa rinnalle ehkä tiheämmin kuin haluaisi muuten.
Suosittelisin vain oikean tiedon hankintaa, esim www.imetys.fi ja sieltä vertaistukea siellä on keskustelupalsta juuri raskaana oleville imetystä miettiville:)
T: Gekko
1 tytär 2,5v imetetty
1 poika nyt 7 viikkoa täysimetyksellä:)