kertokaa, mitä hyvää on rintamamiestalossa??
täällä useahkosti niistä puhutaan. armottomat rempat pula-ajan materiaaleista (40-50-luku) tehdyissä taloissa
Kommentit (10)
ja usein tontit ovat tosi isoja ja piha hyvässä kunnossa.
Ei harakanpesäkään homehdu!
En huolisi rintamamiestaloa edes ilmaiseksi.
Täällä pk-seudulla viedään käsistä, eikä syyttä. Katoava luonnonvara joita monet nykyajan valmistalopaketit yrittävät kehnosti jäljitellä!
TUNNETTA! En koskaan voisi asua jossain 2000-luvun pakettitalossa, joita tehdään kasvottomille ihmisille liukuhihnalta. Mä haluan että talolla (omakoti- tai vanhassa kivi-) jossa mä asun, on historia. Ja rintamamiesten tausta on jotenkin ihana, sodissa taistelleiden isoisiemme käsityötä...:)
Meidän rintamamiestalon on kirvesmies tehnyt omalle perheelleen, hän on ollut se seudun ' luottomies' , joka on rakentanut myös joka toisen pytingin tässä nurkilla. Mä luotan ihan täysillä talon rakenteisiin, no problem!
Tärkein kriteeri talon valinnassa oli tunnelma, mua ei sais seitkytluvun tiililättänään vaikka maksettais, huolimatta siitä että niissä on aivan sairaan hyvät pohjaratkaisut. Eikä niistä löydy muovimaton alta alkuperäistä (iiiihanaa) lankkulattiaa, vaikka kuinka kaivaisi :)
Ja sille, joka sanoi ettei harakanpesä homehdu.. Kaikissa rintamamiestaloissa ei ole rossipohjaa. Meilläkin on lämmin kellari, jossa takkahuone, pesutilat ja reilusti varastoa. Talossa on lämmin, siitä pitävät huolen tulisijat, ja laiskempina päivinä patterit :)
ehkä jonain päivänä omistankin. En osaa sanoa, miksi sellaisesta haaveilen, mutta näin vain on.
Mutta ihan pakko kysyä, että miten niin 70-luvun taloissa mahtavat pohjaratkaisut? Mä en ole nähnyt ensimmäistäkään hyvää. Pitkiä käytäviä ja sokkeloisia tiloja
Siinä on tilava tupakeittiö, isot ikkunat ja paljon valoa joka paikassa. Kodinhoitohuone lähellä keittiötä, pesutilojen vieressä jne jne.. Siinä pohjassa on monta järkevää ratkaisua, joita ei meidän rintsikasta löydy. Vastapainona tietysti ne ihmeen pitkät käytävät jne..
Varsinkin nyt kun kaksosmahan kanssa kipittää portaita kerrosten välillä useamman kerran päivässä, alkaa nähdä yksitasoratkaisun hyvät puolet.. :) Mutta en mä ikäpäivänä tätä epäkäytännöllisen mallista rintamamiestaloa pois vaihtaisi, sen kestää vaikka pyykki pyöriikin eri kerroksessa kuin minä :)
-7-
itse uuden talon pitkästä tavarasta. tulis just niin söpö kuin rintsu ja lisäks vielä uusilla matskuilla. eikä millään sanomalehti- lämmöeristeillä esim.
että sanokaapa miten rintsu ikinä voisi peitota tällasta.
ja kyllähän ne rintsukin aikanaan tehtiin liukuhihnatyönä. että aika kasvottomia nekin
että se on talo :) Mun mies ei saa edes listoja rempan jälkeen paikalleen, mä olen se joka sahaa ja naulaa.. Eikä ammattitaito riitä edes leikkimökin, saati sitten talon rakentamiseen.. Siksi laitetaan vanhaa vähän kerrallaan :)
Nykyajan tekohengitetyt talot ovat ihan roskaa rintamamiestalojen rinnalla!