Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaiset! Kertokaa, mitä ajattelette synnistä - ts. minkälainen syntikäsitys teillä on.

Vierailija
09.10.2007 |

Olen miettinyt tätä paljon viime aikoina. Aikaisemmin suhtauduin tiettyihin asioihin hyvinkin ehdottomasti ja ajattelin, että ne ovat syntiä ja siksi kiellettyjä. En sen enempää pysähtynyt miettimään, miksi näin on. Jos havaitsin itseni tekemästä jotain tällaista asiaa, rukoilin ja tein parannuksen - edelleen ajattelematta asioiden perusteita mitenkään.

Viimeisen vuoden aikana olen lähestynyt asioita hieman toisesta näkökulmasta. Jos en ole ymmärtänyt, miksi joku asia olisi syntiä, olen aktiivisesti pohtinut sitä ja jopa tietoisesti " tehnyt syntiä" - siis konkreettisesti tehnyt jonkin asian testatakseni sitä. Mistään kamalista jutuista ei tietenkään ole ollut kyse.

Tunnen itseni huomattavasti vapaammaksi nyt kuin aikaisemmin. Olen pohdinnan ja kokeilemisen kautta oppinut aivan eri tavalla ymmärtämään asioita ja pystynyt muodostamaan niistä mielipiteen. En niin herkästi enää sano asioita synniksi, sillä useinkaan ne eivät sitä yksiselitteisesti ole. Sen sijaan on asioita, joissa voi toimia viisaasti tai epäviisaasti - rakentavasti tai hajottavasti. Toisaalta motiivini välttää jotain juttua ei ole enää se, että " sitä ei saa tehä ku Jumala kieltää" vaan se, että ymmärrän asian olevan tavalla tai toisella haitallinen.

Olen miettinyt, että neuvotaanko uusia ja vanhempiakin uskovaisia liian herkästi olemaan asioissa ehdottomia vedoten Jumalaan. Eikö ihmisten harkintakykyyn voisi luottaa enemmän ja tukea heitä hyvien päätösten tekemisessä sen sijaan, että elämänohjeet annetaan " ylhäältä päin" .

Onkohan kukaan ajatellut samanmoista? :)

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä testaat syntiä, kun sillä ei ole siellä sinun totuuden loppupeleissä mitään merkitystä?

Vierailija
42/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt kysyit hieman ymmärrettävämmin. Ei syntikysymyksillä olekaan vihoviimeisessä loppupelissä merkitystä, mutta ihmisen tämänhetkisen elämän kannalta on. Suhtautuminen asiaan vaikuttaa merkittävästi uskovaisen tämänhetkiseen henkilökohtaiseen elämänlaatuun. Ja kuten toivottavasti ymmärrät, tämä EI sulje pois vastuunkantoa toisista ihmisistä ja maapallon hyvinvoinnista.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tarkoittaako se teille ns. totaalikieltäytymistä joistakin asioista? Mitä pahaa siinä on, että ottaa asioista selvää voidakseen määritellä, missä omat rajat menevät?

ap

Vierailija
44/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei syntikysymyksillä olekaan vihoviimeisessä loppupelissä merkitystä.

ap

Vierailija
45/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt onkin kyse siitä, että useimmissa asioissa Jumala ei ole sanonut todella niin. Ihmiset itse rakentavat syntikäsityksiä itsensä ja toisten suojaksi, ja tällaisia kulttuuria rakennelmia sietääkin aika ajoin vähän ravistella.

ap

Vierailija
46/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastumisen kannalta ei ole merkitystä sillä, onko kaksi pulloa olutta mielestämme syntiä vai ei. Tässä konkreettinen, ehkä hieman ontuva esimerkki ajatuksesta.

ap

Vierailija
47/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinulle on syntiä?...onko se esim. lämpimän veden ylipalttinen tuhlaus, vai onko se roskienlajittelun laiminlyönti, kertakäyttövaippojen käyttäminen vauvalle...väärät ruokatottumukset, turha autoilu....

Vai onko niin, että nämä asiat eivät ole sinullle syntiä laisinkaan? Vaikka tiedät tulevien sukupolvien kärsivän esi-isien tehdyistä synneistä (jotka on heille anteeksi annettu). Tiedät että seuraukset jälkipolville ovat katastrofaaliset.

Tarkennus: Siis sinun tekemäsi synnit eivät välttämättä vahingoita sinua, vaan muita ihmisiä. Kuka lohduttaa näitä kärsiviä ihmisiä sinun syntiesi tähden. Sinä olet ne anteeksi saanut, mutta kuka lohduttaa itse uhria. Sinulle tämä ei ole ongelma koska olet taivaan riemussa.

Teksti on kärjistettyä, että ymmärtäisit mitä tarkoitan.

Vierailija
48/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on silloin ihmisen moraali?

Vierailija
49/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ymmärrän mitä tarkoitat. Sitä en ymmärrä, miksi edelleen jankkaat epäsuorasti, etten tekojeni seurauksista muille ihmisisille. En myöskään ole sanonut, että minulle olisi vaikeaa sanoa, mitä " syntejä" olen testannut. Pystyn aivan hyvin luettelemaan ne.

Sinun täytyy ymmärtää, että tein aloikseni nimenomaan seurakunnan näkökulmasta. Seurakunta on perinteisesti pitänyt syntinä hyvinkin toisarvoisia asioita, kun taas joitakin tärkeitä juttuja on unohdettu tai painettu villaisella. Aivan ehdottomasti luonnon saastuttaminen on syntiä, puhumattakaan siitä, miten maailman rikkaat riistävät köyhiä. Minä käytän kestovaippoja, lajittelen jätteen ja pyrin eri keinoin säästämään energiaa ja suosimaan uusiutuvia energialähteitä. Autoilua minun sietäisi vähentää jonkin verran, mutta eniten mieltäni painaa epäeettinen kuluttaminen ja sen vaikutukset kehitysmaiden ihmisten elinoloihin. Olenkin parhaillaan selvittämässä, millaisilla konkreettisilla teoilla voisin tällä alueella lisätä maailman oikeudenmukaisuutta.

ap

Vierailija
50/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen sen tarvitsee pelastuakseen.

Vierailija
51/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys tämäkin.

ap

Vierailija
52/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

etten tekojeni seurauksista muille ihmisisille.

ap

Ihmiset tuntuvat usein ajattelevan niin, että uskovaiset pääsevät kuin koira veräjästä eivätkä ole vastuussa kenellekään teoistaan. Eihän se niin ole. Jokaisella meistä on moraalinen vastuu huolehtia, ettemme aiheuta teoillamme kärsimystä muille. Ja jos näin kuitenkin teemme (jokainen epäonnistuu joskus), niin vastuullamme on pyytää anteeksi ja hyvittää tai korjata mahdolliset vahingot siinä määrin kuin siihen pystymme.

ap

Vierailija
53/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta yksiselitteisesti syntiä ovat mm.

- itsekäs oman edun ajaminen toisten kustannuksella, olipa asia mikä hyvänsä

- puolison pettäminen

- toisen ihmisen hyväksikäyttö tai satuttaminen millä tahansa tavalla

- kateuden, katkeruuden tai jonkin muun tunteen aikaansaamat pahat teot toiselle

--> nämä kaikki ovat asioita, jotka aiheuttavat toisille ihmisille kärsimystä. Lisäksi on asioita, jotka ihminen tekee itseään vastaan, ja periaatteessa niitäkin voi pitää syntinä.

Jumalan näkökulmasta syntiä on kaikki se, mikä erottaa meitä Jumalasta. Toisin sanoen aika monet asiat ja inhimilliset ominaisuudet. ;) Kukaan meistä ei välty synniltä, mutta onneksi Jumala on tullut meitä vastaan.

Monia konkreettisiakin asioita on perinteisesti pidetty syntinä, mutta minusta syntiä EI ole itsessään esim. elokuvien katselu, musiikin kuuntelu, tanssiminen, omaisuuden kartuttaminen, alkoholin kohtuukäyttö jne. Mitä tahansa asiaa elämässä voi käyttää myös väärin, niin myös näitä edellämainitsemiani.

ap

vaikka esim tanssiminen ei sinänsä ole syntiä, sitä kannattaa välttää jos jossain tuntuu pienikin vaara, että se voi omalla tai kaverin kohdalla johtaa esim pahaan mieleen tai puolison pettämiseen tai vastaavaan. Eikä sen tarvitsisi viedä sänkyyn asti, en minä halua mitään epämukavia tilanteita toisen ehdottaessa sellaista tai treffejä tai vastaavaakaan. Ja vaikka alkoholin kohtuukäyttössä ei sinänsä ole mitään syntiä, siitä tulee syntiä heti jos otan lasin esiin jos läsnä on alkoholisti - tai jos vähitellen alan itse ottaa sen esiin liian usein.

Mutta eivät nämä ole sellaisia syntejä, joista olisi huolissani. Itse olen huolissani siitä, että puhun muista ilkeästi, katkeroidun vähitellen, käytän autoa vaikka tiedän ilmastonmuutoksesta, ostin lapselleni kiinassa varmaan lapsityövoimalla tehdyn niken paidan, en saa miestä lopettamaan häkkikananmunien ostamista enkä ehkä edes yritä tarpeeksi, olen niin laiska että ensi keväänä suunnittelen ostavani rounduppia kun en jaksa enää kitekä elämänlankaa kukkapenkistä vaikka en olekaan varma että hajoaako se oikeasti luonnossa vaarattomaksi, jne. Ne ovat ihan oikeita syntejä, joita minä en sitten millään onnistu välttämään, vaikka ihan selvästi pitäisi kun kerran tiedän niiden olevan syntejä.

Vierailija
54/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtisi, 34, enkä väheksy sitä. Moni muukin ajattelee juuri noin: ei haluta ottaa pientäkään riskiä, että tanssi johtaisi johonkin muuhun.

Tanssiminen on kuitenkin hyvä esimerkki myös siitä, miten sinänsä neutraalista asiasta tehdään peikko ja ehkä joillekin myös kielletty hedelmä. En yhtään ihmettele, jos tanssiin täysin perehtymätön uskovainen joutuukin kiusaukseen tehdä enemmänkin kuin tanssia, kun jalka vähänkin vipattaa. Tämä on juuri sitä, että kun asiaa ei tunne ollenkaan, se sekä pelottaa että kiehtoo. Jos tanssimiseen tutustuu niin huomaa, ettei se mitään ihmeellistä olekaan eikä se johda yhtään mihinkään, kun ihminen kantaa vastuunsa. En sano, että kaikille homma etenee näin, mutta tiedän, että monilla etenee.

Samalla ihmettelen uskovaisten intoa vastustaa vain näitä perinteisiä " syntejä" . Miksi vaikkapa kertakäyttövaippojen käyttöä ei vältetä varmuuden vuoksi? Tanssiminen sisältää ehkä riskejä, mutta vaipat ovat pahempi juttu: ne ovat todistetusti haitallisia, eivät ainoastaan riskaabeleja!!

ap

Vierailija
55/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei päästä taivaaseen ihmistä joka ei usko. Miksi siis uskominen asetetaan, niin tärkeäksi asiaksi pelastumiseen? Miksi se merkitsee Jumalalle niin paljon, että se on ehdoton pääsyvaatimus iankaikkiseen ihanuuteen?

Pahat teot eivät merkitse mitään, usko on Jumalalle tärkein. Se on myöskin hyvin itsekäs ajatus ja vallankäytönväline, joka kysenalaistaa moraalin.

Ymmärsinkö siis oikein, että Jumala tarvitsee sitä ihmisen uskoa pääsylippuna paratiisiin ja iankaikkiseen elämään. Jos ihmisellä ei ole tuota pääsylippua saa hän painua " helvettiin" .

No... minun mielestäni ei ole kysymys enää kaikkivaltiaasta rakastavasta Jumalasta, joka päästää pahantekijät taivaaseen uskon varjolla.

Vielä kerran miksi usko on Jumlalle niin tärkeän ehdoton? Mihin katosi armo tässä uskonasiassa?

Vierailija
56/56 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se päätös pitää tehdä ajallisen elämän aikana. Myöhäistä on sitten taivaan portilla itkeä armoa Jumalalta, jonka ei ole edes uskonut olevan olemassa.