Uskovaiset! Kertokaa, mitä ajattelette synnistä - ts. minkälainen syntikäsitys teillä on.
Olen miettinyt tätä paljon viime aikoina. Aikaisemmin suhtauduin tiettyihin asioihin hyvinkin ehdottomasti ja ajattelin, että ne ovat syntiä ja siksi kiellettyjä. En sen enempää pysähtynyt miettimään, miksi näin on. Jos havaitsin itseni tekemästä jotain tällaista asiaa, rukoilin ja tein parannuksen - edelleen ajattelematta asioiden perusteita mitenkään.
Viimeisen vuoden aikana olen lähestynyt asioita hieman toisesta näkökulmasta. Jos en ole ymmärtänyt, miksi joku asia olisi syntiä, olen aktiivisesti pohtinut sitä ja jopa tietoisesti " tehnyt syntiä" - siis konkreettisesti tehnyt jonkin asian testatakseni sitä. Mistään kamalista jutuista ei tietenkään ole ollut kyse.
Tunnen itseni huomattavasti vapaammaksi nyt kuin aikaisemmin. Olen pohdinnan ja kokeilemisen kautta oppinut aivan eri tavalla ymmärtämään asioita ja pystynyt muodostamaan niistä mielipiteen. En niin herkästi enää sano asioita synniksi, sillä useinkaan ne eivät sitä yksiselitteisesti ole. Sen sijaan on asioita, joissa voi toimia viisaasti tai epäviisaasti - rakentavasti tai hajottavasti. Toisaalta motiivini välttää jotain juttua ei ole enää se, että " sitä ei saa tehä ku Jumala kieltää" vaan se, että ymmärrän asian olevan tavalla tai toisella haitallinen.
Olen miettinyt, että neuvotaanko uusia ja vanhempiakin uskovaisia liian herkästi olemaan asioissa ehdottomia vedoten Jumalaan. Eikö ihmisten harkintakykyyn voisi luottaa enemmän ja tukea heitä hyvien päätösten tekemisessä sen sijaan, että elämänohjeet annetaan " ylhäältä päin" .
Onkohan kukaan ajatellut samanmoista? :)
Kommentit (56)
Jumalaan ei tarvitse uskoa, ja oikeastaan jumalajutut ovat pelkkää pajunköyttä. Silti Jumalan pitää pelastaa kaikki ihmiset.
Siis mistä te oikein haluatte pelastua, jos ette kerran edes usko Jumalan olemassaoloon?
Jumala on kaikille yksillöllinen uniikki kokemus. Tämä näkyy hyvin, juuri tässä syntinäkemyksessä.
Ahdasmielisillä ihmisillä on ahdasmielinen jumala ja ilosilla elämästä nauttivilla ihmisillä on armollinen salliva jumala.
Vierailija - 11.10. 14:14 vastaa tähän viestiin (47/49)
Kätevää; luomme vain kukin itsellemme mieleisen Jumalan.
Vierailija:
Minun Jumalani päästää kaikki taivaaseen. Hän osoittaa jokaiselle omaa ova ja sanoo: Mene tuosta sisään sinua odotetaan innolla;)
Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää. Näin toimii vastuullinen rakastava isä. Oli lapset sitten millaisia tahansa. Vai mitä?
Siksi en voi ajatella että Jumala on yhdelle yhtö ja toiselle toista...toki kokemus ja usko on kaikilla omanlaisensa, mutta silti Jumala on yksi, kaikkivaltias ja ihmiselle käsittämätön. Johon kannattaa suhtautua nöyryydellä. Jumala on ilmoittanut tahtonsa Raamatussa, ja jos se ei ihmistä miellytä niin se ei muuta tosiasioita ja Jumalaa muuksi.
Ja se valinta tehdään täällä maailmassa. Jumalan lapsia ovat vain ne, jotka häneen uskovat.
Vierailija:
Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää.
" Jumala on ilmoittanut tahtonsa Raamatussa, ja jos se ei ihmistä miellytä niin se ei muuta tosiasioita ja Jumalaa muuksi."
Luku oli yllättävän korkea yli 80%. Syykin on selvinnyt.
Uskon että Jumalaa ei ihminen voi vangita mihinkään kirjoihin tai kansiin ei edes raamatun.
Joka uskoo raamatun jumalaan niin uskokoon. Se on vain hänen totuutensa jumalasta eikä muuta. Jumala on paljon enemmän kuin ahdasmielinen sadisti joka lajittelee ihmiset uskonkyvyn perusteella.
Sekin voi riittää, että olisi halunnut uskoa, mutta ei osannut. Tuskin kaikki körtitkään ovat helvettiin joutumassa, vaikka eivät uskoa mielestään osaakaan. Pääasia, että roikkuu Jumalassa kerjäämässä armoa. Sen voi tehdä, vaikka ei osaisikaan uskoa.
" Eteesi polvistun, ja viivyn hiljaa tässä, Sinulta kerjäämässä armoa tuomitun." Tuokin onnistuu ilman uskonkykyä.
Ihminen on perisynnin alainen, eikä ole toinen synti toistaan suurempi, armo pelastaa meidät.
Minulla ei ole mitään yksittäisten tekojen syntiluetteloa, synti on se, joka tekee pahaa jollekin ja siksi se on Jumalasta luopumista, tästä syystä en näe esim. homoseksuaalisuutta syntinä
syntikäsitykseni: Mielestäni ihminen on kokonaisvaltaisesti syntinen, eikä käytännössä voi välttää syntiä. Teki sitten niin tai näin. Siksi on tavallaan turhaa kuluttaa hirveästi energiaa sen miettimiseen, onko jokin asia syntiä vai ei. Tärkeämpää on kasvaa uskossa Jeesukseen Jumalan sanan kautta. Kun usko pysyy yksin Kristuksessa, voi jopa syntinen ihminen tuottaa Jumalan mielen mukaista hedelmää. Muutoin Jumalan miellyttäminen ei onnistu.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että uskovaisen tulee valvoa ja olla valppaana. Hänen tulee koetella itseään ja uskoaan Raamatun sanan valossa ja ennen kaikkea tutkia, mikä on hänen uskonsa perusta.
Syy, miksi tulee valvoa, on juuri se, että ihminen on niin kokonaisvaltaisesti syntinen. Synniksi voi tulla myös turhantarkkuus, joka muuttuu helposti omaksi vanhurskaudeksi ja jos ihminen koko elämänsä pelkää, ettei hän vain joutuisi johonkin tiettyihin synteihin, niin ydin asia, se uskon perusta, unohtuu helposti. Silloin syntiä ei enää olekaa se asia, mitä pitää hirveänä syntinä ja peikkona, vaan se turhantarkkuus ja tunnollisuus.
Varmaan tosi sekavaa tekstiä, vaikea pukea ajatuksia sanoiksi.
Ennen ajattelin, että syntiä on vaikea määritellä tarkasti. Nykyään taas kuulun liikkeeseen, jossa syntikäsitys on aika selkeä ja jossa ajatellaan, että synnillä ei pidä leikkiä ollenkaan. Ja - oloni on paljon kevyempi ja helpompi.
Mutta hyvä sinulle, että tunnet olosi nyt hyväksi.
Vierailija:
Nykyään taas kuulun liikkeeseen, jossa syntikäsitys on aika selkeä ja jossa ajatellaan, että synnillä ei pidä leikkiä ollenkaan. Ji]Kun jokin asia on täysin kielletty, ovat ihmiset toisaalta suojassa - ainakin jonkin aikaa. Myhöhemmin voi kuitenkin käydä niin, ettei asiaan osata suhtautua ollenkaan, jos se napsahtaakin omalle kohdalle tai lähipiiriin. Siis tarkoitan napsahtamisella, että tavalla tai toisella ihminen joutuu ko. asian kanssa kasvotusten ja joutuu ottamaan siihen kantaa oikeasti, ei vain teoreettisella tasolla.
Toinen riski on se, että sinänsä suht neutraalistakin asiasta tulee kielletty hedelmä, joka saattaa houkuttaa vain siksi, että se on kielletty. Näin ei varmasti tapahtu kaikille, mutta joillekin varmasti tapahtuu.
Uskon kyllä myös siihen, että ihmiset ovat erilaisia ja mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle.
ap
koska olen itse vapaaehtoisesti tätä halunnut. Mutta saatat olla oikeassakin.
2
Sinä saat anteeksi, kun vain pyydät. Uskovaiset näkevät syntiä, mutta se menettää merkityksensä koska sen saa aina anteeksi.
Olet itse tuhoamassa maailmaa ihan kuten kaikki muutkin ihmiset maailmassa. Sinun totuutesi kuitenkin palkitsee sinut yltäkylläisesti maailman tuhoamisesta. On sulla aika ovela " pomo" . Pomo joka loi ihan kaikki maailman ihmiset. Luoduiltaan hän vaatii uskoa. Mutta mihin än sitä uskoa tarvitsee? Osaatko vastata siihen?
Istu nyt alas miettimään ja pohtimaan miten tämä asia oikeesti menee.
Omat syntikäsitykseni ovat aika lähellä Jehovan todistajien käsityksiä. Poikkeamia tosin on.
En oikeasti tajua tuosta viestistäsi mitään. Todella sekavaa ja outoa tekstiä. Mutta jos arvelet, etten ole pohtinut tämän tyyppisiä kysymyksiä, niin olet väärässä. Aloitukseni kertoo vain PIENEN osan koko ajatusmaailmastani. Toivottavasti et kuvitellut, ettei päässäni liiku muuta kuin se, mitä synti on tai ei ole.
ap
Jumala rakastaa kyllä kaikkia ja toivoo heidän pelastuvan eli tulevan hänen lapsikseen, mutta ihmisen osa on ottaa tämä rakkaus vastaan. Jumala kyllä kutsuu jokaista.