täytyykö pienten lasten äidin välttämättä olla aina UUPUNUT!!
Odotan toista lasta ja esikoinen 2 v, neuvolassa joka kerta terkka puhuu uupumisesta ja miten väsynyt olen jo nyt tai tulen ainakin olemaan. samoin kaikki seurakunnan kerhot jossa käydään, on täynnä vaan uupumussanomaa. Olen niin täynnä. tietysti olen väsynyt mut miten voisin ollakaan jotain muuta jos pieni lapsi ja raskaana???? onko vaikea ympäristön käsittää että ehkä hyväksyn tilanteen enkä koe sitä raskaana!
Kommentit (9)
Aika kummallista suhtautumista, täytyy sanoa.
Ihmettelen kyllä suuresti. Etenkin sitä, että sinua ei näytetä kuuntelevan/ymmärrettävän!!
Riippuu siitä, miten ne muut hommat äitiyden ohella menee. Jos kaikki kotihommat vastuullasi, lapset sairastuvat jne niin kyllä se uuvuttaa. Jos saat apuja muualta ja pääsette miehesi kanssa joskus tuulettumaan, niin mikäs siinä.
aplla ja kärjistät tätä uupumusasiaa. Odotahan nyt kun saat sen vauvelin ulos, niin kyllä sinäkin joinain päivinä uuvut.
saa, sillä täytyy hypätä pissalla raskauden takia ja esikoinenkin välillä itkeskelee. minusta tämä on normaalia ja menee vuoden parin sisään varmasti ohi koko perheellä. no mitä terkka tähän: eikun sun pitäis syödä unilääkkeitä että saisit nukkua, tuolla menolla poltat itsesi loppuun. öö miten kaikki äidit voi polttaa itsensä loppuun oikeassa arkimaailmassa... sittne kotona tässä mietin että pitääkö mun todella ruveta syömään unilääkkeitä. kummallista! t:ap
vauva-ajan koin ehkä vaikeampana kuin tuleva vauva-aika tulee koskaan olemaan. esikoinen nukkui pitkiä päiväunia ja aina oli paine että nyt pitäisi äidinkin levätä ja levätä... vaikkei erityisemmin nukuttanut. Nyt päivissä on rytmiä esikoisen ulkoilut, ruokailut ja muut. t:ap
sen takia että yli 90% pienten lasten äideistä on vähintäänkin joskus varsin uuvuksissa.
Jos uupumisista ei hiiskuttaisi vaan vaiettaisiin täysin, niistä tulisi " tabu" jota ei saisi olla, ja näin ollen uupuneet äidit eivät myöntäisi kellekään etteivät juuri nyt jaksa enää, vaan tekisivät mahdollisesti jotain kamalaa joko itselleen tai lapsilleen hetken uupumisen takia.
Tuskin kellekään on sanottu että nyt sinun täytyy uupua.
Voin kertoa, että välillä olen todella uupunut, mutta asia korjaantuu sillä että saan välillä huilata kunnolla tai pääsen yksin johonkin. Pitää vain muistaa että lapset ovat pieniä hetken ja vaihe on ohimenevää. Huolehdi ap kunnostasi ja siitä että saat omaan aikaa, se piristää kummasti. Nyt kun meidän nuorimmainen on yli yksi vuotta olen aloittanut harrastuksen ja todella nautin siitä.
Meillä minä ja mieheni hoidamme lapsia tasapuolisesti eli ei ole esim. väliä kumpi syöttää, pukee, nukuttaa lukee satua jne.
Mulla on vauva 7 kk, 3v, 4v, 6v, 9v ja 10v lapset. Kaikki kotityöt on mun vastuulla. En ole uupunut, en edes väsynyt.
Lapset ovat terveitä ja nukkuvat yönsä hyvin, minulla ei siis ole univelkaa joten miksi olisin uupunut?
Mulla itselläni on kolme lasta (7,5 ja 2 vuotiaat) ja odotan neljättä, täytyy kyl sanoa että välillä on päiviä kun ei millään jaksa, kun on nukkunut huonosti tai joku lapsista sairastaa (kuopus varsinkin on ollut kova sairastaja). Mutta hyviä päiviä on enemmän kun huonoja (onneksi)!