Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä kun äiti tekee lyhennettyä työaikaa ja lapset silti 5 pv viikossa hoidossa?

Vierailija
09.10.2007 |

Kyse yhdestä tutustani, hänellä 2 lasta, on itse hoitoalalla ja mies ravintola-alalla, ovat järjestäneet niin että aina toinen vapaalla viikonlopun, joten lapset normaali pk:ssa hoidossa, mutta tosiaan sen 5 pv viikossa hoidossa, vaikka vanhemmilla, varsinkin äidillä, kun on osittaisella hoitovapaalla, aika reilusti viikko vapaita.

Lasten takiahan hän saa olla osittaisella hoitovapalla, ei tunnu oikein reilulta että lapset silti tekevät täyttä hoitoviikkoa, mutta äidillä aika paljon ns. omia vapaa päiviä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä saa ja pitää olla muutakin sisältöä kuin työ ja lapset!

Mukavaahan lasten on olla tutussa tarhassa päivisin, ja äitikin voi nauttia elämästään ja hoitaa asioita ja itseään omina vapaapäivinään.

Tietysti asia on hieman toinen, jos äiti on kotona kaikki päivät ja lapset terhassa 9-tuntisia päiviä. Mutta jos äidillä on muutama vapaapäivä viikolla ja lapset tarhassa, niin mikäs siinä sitten.

Taidat olla vähän kade ;-).

Vierailija
2/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että ylimääräisen vapaani pyhitän kotitöille ja siivoan talon. Lapsi hoidossa silloin. Näin muuta vapaa-aikaa ei tarvitse käyttää siivoamiseen yms. Todella toimivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myöskin osittaisella hoitovapaalla, eikä ole tullut mieleenikään, että laittaisin lapset päiväkotiin kun meillä vapaapäivä, kai nyt lapsetkin sen ansaitsevat.

Minusta on osittaisen hoitovapaan väärinkäyttöä, ei varmaan työnantaja tykkäisi jos tietäisi, että äiti tekee lyhenenttyä työaikaa, muteti suinkaan pidä lapsia kotona, siksihän se lyhenentty työaiak on kaikille pienten lasten vanhemmille mahdollinen.

Missäs nyt kaikki moralisoijat ovat, lastahan ei saa jättää kotiin edes 5 min yksin, kun käy viemässä roskat :)

Vierailija
4/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää hetki vapaata tai hoitaa asioita, tai esim. siivota rauhassa, suunnitella viikon ruokalistoja jne. Ymmärrän täysin, eikä mua edes oikeasti niin kiinnosta arvostella muiden tekemisiä.

Vierailija
5/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin tällöin(pari kertaa kuussa) vapaan, jolloin siivoaisin perusteellisesti.

Vierailija
6/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tilalleni ei tosiaan ole otettu ketään. Itse asiassa työnantajalle on parempi, että olen osa-aikaisena, kuin että olisin kokonaan poissa. Näin asiantuntemukseni on käytettävissä, vaikkakin vain lyhyemmän ajan päivästä kuin aikaisemmin.

Osa-aikaista hoitorahaa en ole edes hakenut Kelalta. Se on lopulta niin pieni raha, että tuskin kääntää kenenkään päätä suuntaan tai toiseen.

Minulle on oikeastaan ihan sama, nimitetäänkö minun järjestelyäni osa-aikaiseksi hoitovapaaksi vai osa-aikatyöksi. Joka tapauksessa teen töitä 20 h/viikko. Oli vain helpompi muuttaa nykyistä työsopimusta tekemällä vain hakemus osa-aikaisesta hoitovapaasta, kuin muuttaa koko virka osa-aikaiseksi.

No, nyt tiedät että näinkin voi tehdä. Minusta tämä on paljon parempi ratkaisu, kuin tehdä täyttä työpäivää ja kitistä siitä ettei ehdi tehdä mitään muuta. Ja nyt minulla on perheellekin riittävästi aikaa. Minusta minulla on aikaa kaikelle tarpeelliselle, sopivasti. Oletko sinä itse tyytyväinen ajankäyttöösi?

Vierailija:

että äidillä olisi omaa aikaa...ja kun työpaikassa useimpia lyhennetyllä työajalla, joutuvat palkaamaan jonkun täyttämään näitä työ ajasta puuttuvia aukkoja. kun itselle ei tullut mieleenikään että noinkin voisi tehdä.

ap

Vierailija
7/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarhapaikat 5 päiväksi. Tosin lapset pitää myös yhden vapaapäivän viikossa,silloin kuin minäkin MUTTA joudun maksamaan viidestä päivästä koska systeemi on niin kankea että jos lapset esim saiiraina peräjälkeen ma-ti ja ke-to ja olen ilmoittanut että vapaa on perjantai, myös se perjantai on pakko pitää vapaana. Ja aika useinhan ne lapset nuhaisia on. Eli yhtään ei jousta sairauspäivien suhteen.

Yritin keväällä itää paikkaa varattuna vain 4 pv viikko, mutta koska yllämainitun kaltaisia tilanteita oli aika usein tai olisin joskus halunnut pitää heti nuhan alkajaisiksi lapset yhden päivän kotona huilaamassa, MUTTA kun niitä päiviä ei voi vaihtaa. JOten maksan viidestä päivästä ja käytän neljä.

Tämänkin on osa sitä että ajetaan lapset laitoksiin viitenä päivänä viikossa.

Vierailija
8/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä yhden päivän viikossa, siivous ym touhuihin. Luulisi olevan aikaa kun isompi on pihalla kaikki illat pk:sta tulon jälkeen ja viikonloput..

Vierailija
9/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ravintola-alalla oleva isäntä on viikonloput töissä niin äidillä on ne la ja su sitten yksin lasten kanssa. kyllä äitikin vapaata ansaitsee.

Vierailija
10/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset saa olla kotona yhden ylimääräisen päivän ja että itse saan olla lasten kanssa enemmän. Ovat meillä hoidossa 8h/päivä. Oli ihana ratkaisu meille.

Vierailija
11/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pointin. Tosin en koskaan oo jaksanut kauheesti kiinnostua toisten tekemisistä, kukin taaplaa tyylillään, mutta silti tällainen ap:n mainitsema tapaus tuntuu kyllä vähän väärältä niitä lapsia kohtaan. Toki eiväthän he tiedä, että voisi olla toisinkin... Ehkäpä siellä äiti sitten siivoilee ja tekee jotain kotihommia, jotka muuten pitäis touhuta lasten kotona ollessa. Helpompaa, kun ei lapset oo jaloissa. Vaikka itse kyllä tykkään, että lasten tulee nähdä ja saada osallistua myös näihin kotiaskareisiin.

Vierailija
12/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ymmärrän kyllä yhden päivän viikossa, siivous ym touhuihin. Luulisi olevan aikaa kun isompi on pihalla kaikki illat pk:sta tulon jälkeen ja viikonloput..

Vierailija
13/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tekee viitenä päivänä viikossa kuusituntista vuoroa kahdeksantuntisten sijaan.

_Lyhennetty työviikko_ tarkoittaisi sitä että olisi töissä vain neljänä päivänä viikossa.

Mihin ne lapset laitettaisiin siksi aikaa että äiti tekee kuusituntisen työpäivänsä ellei päiväkotiin? Viitenä päivänä viikossa.

Onkohan ap ymmärtänyt väärin vai kirjoittanut väärin?

Vierailija
14/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vain äidille. Eikös ap sanonut että aiti ja isä vuorotellen viikonloppuja vapaalla, ei vain isä tee niitä?

Vierailija
15/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion tehdä lyhennettyä työviikkoa kun aloitan hoitovapaan jälkeen töissä. Teen sitä siksi, että saan olla lasten kanssa enemmän. Pidetään 1 vapaapäivä viikossa, eli lapset hoidossa ma-to ja pe-su pitkä viikonloppu.

Asioita saan hoidettua lasten kanssa, samoin siivotaan ja leivotaan ja laitetaan ruokaa. Normaalia kotielämää. Sitä mitä nytkin on, kun olen kokonaan kotona. Ei mun nytkään tarvi saada lapsia pois jaloista jos meinaan imuroida, joten en usko siihen olevan tarvetta silloinkaan kun käyn töissä.

Minusta nykyään ihannoidaan ihan liikaan sitä " omaa aikaa" . Äitien ja isien pitäisi osata asennoitua siihen, että lasten kanssa sitä omaa aikaa ei vain ole niin paljon. Kyllä se pari tuntia iltaisin riittää, kun lapset nukkuu. Tai riittää, jos on oikea asenne. Ei toki riitä jos koko ajan haikailee ja haihattelee. Mutta sellaiset ihmiset ei olekaan sisäistäneet sitä, että pikkulapsiaika on LYHYT. Kohta sitä omaa aikaa tulee niin paljon, että itku varmasti pääsee, kun pikkuiset ei enää haluakaan syliin eikä pyydäkään lukemaan...

Vierailija
16/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hieman samankaltainen tilanne. Olen osa-aikaisella hoitovapaalla ja teen töitä 20 tuntia/viikko (= 4 h/pvä). Lapset ovat hoidossa 35 tuntia viikossa (= 7 h/pvä)

Tuon vapaa-ajan käytän pääasiassa itseeni. Käyn punttisalilla tai lenkillä 3 kertaa viikossa, tenniksessä kerran. Lisäksi siivoan kodin tuona aikana, tosin joskus se jää väliin kun en ehdi :-). Lisäksi tapaan kavereita, käyn heidän kanssaan kahvittelemassa tai urheilemassa. Lisäksi suunnittelen aloittavani uuden harrastuksen, kun nyt olisi siihen sopivasti aikaa.

Tälläinen elämäntyyli on mahtava!!! Ei stressiä työstä, kotitöistä eikä siitä että olisin liian vähän aikaa perheen kanssa! Todella toimiva ratkaisu ainakin minulle. En edes suunnittele siirtyväni täysipäiväiseksi.

En todellakaan tunne käyttäväni työnantajaa hyväksi. Saanhan palkkanikin tuon 20 tunnin mukaan. Lisäksi lyhyemmän työajan ansiosta teen sen ajan tehokkaammin, ja tuloksia syntyy lähes yhtä paljon kuin täysipäiväisiltäkin.

Vierailija
17/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin automaattisesti lapset ovat kotona. Mikään lakiko ei siis edellytä että lapset ovat kotona? Eikö sitä tukiosuuttakaan, joka maksetaan ole millään tapaa ehdollistettu?

Vierailija
18/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ole osittaisen hoitovapaan väärinkäyttöä?

Vierailija
19/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä tuttuni ainakin pitää kokonaisia ylimääräisiä vapaa päiviä, kuten teen itsekin. Niin ja heillä käy myös siivooja pari kertaa kk.

Tietty jokainen saa tehdä kuten haluaa ja parhaaksi näkee, mutta jotenkin en vain ymmärrä tätä menettelyä, että aikuinen ihminen on oikeutettu niihin vapaisiin jota lyhennetty työaika pienten lasten vanhemmille suo, muttei ne lapset???

Vierailija
20/21 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt käytetään systeemiä aika lailla väärin, jos äiti harrastaa, hoitaa sosiaalista elämää ja juoksee pitkin kyliä OSITTAISELLA HOITOVAPAALLA!!! Herranen aika, kysykääpä ihan vaikka työnantajalta tai kelasta, mihin se osittainen hoitovapaa on tarkoitettu!