suppareiden takia saikulla vk 21, kohdun ulkosuu auki sormelle ja...
Moi! Mulla todettiin kaksi päivää sitten vastaavanlainen tilanne kuin teilläkin on ollut, eli viikkoja on kasassa 24, kohdun ulkosuu 1 sormelle auki ja käsin koetettuna kohdunkaula lyhentynyt 2,5 cm:iin. Ultralla oli kanavaa (?) kutenkin vielä jäljellä 53mm eikä sisäsuulla muutoksia.
Supisteluja mulla on ollut pitkin päivää, vähentyneet ne kuitenkin ovat paljon, sillä olen ollut nyt 1,5 päivää täyslevossa. Mulla kuitenkin tuntuu piston tunne sisällä alhaalla, ja se kestää pitkiäkin aikoja (1/2-1h), välillä taas katoaa kokonaan. Se on vähän niin kuin kirvelyä, muttei kuitenkaan kirvele. Vaikeasti kuvailtavissa tuo tunne. Pissatulehdusta mulla ei ole, testattiin tänään.
Onko kellään ollut vastaavanlaisia tuntemuksia? Mietin tietysti kovasti, mistä tuo saattaisi johtua, kun lääkäritkään eivät sitä osaa sanoa. Ja tietysti mietityttää, liittyykö tuo kohdunkaulan tai -suun tilanteen etenemiseen.
Mä kävin lääkärissä kolme viikkoa sitten, ja silloin ei vielä mitään muutoksia nähtävissä, eli kaikki ok. Piston tunne ja supistelut alkoivat pahempina kaksi päivää sitten ja heti seuraavana aamuna menin lääkärille, jolloin tämä nykyinen tilanne havaittiin. SItäkin tietysti paljon mietin, että onkohan tilanne edennyt tähän parin viikon aikana vaiko lyhyessä ajassa parissa päivässä.
-Emma-
Kommentit (12)
ultrassa katsotaan onko sisäsuu auki ja paljonko kohdunkaulan pituus on. huoliraja on 25mm pituus ja avautuva kohdunkaulan yläosa.
jos sulla suppareita on niin ota rauhallisesti tosiaan. ja hoida mahdolliset tulehdukset/strepto pois.
tsemppiä lepäilyyn!
sehän tän oliskin hyvin selittänyt? olen ottanut rauhallisemmin, mutta ei tuo nuori neiti (kohta 2-vee) ole kuin puolipäiväsessä tarhassa, eli väkisinkin jonkun verran rasittuu... mut joo, parempi olo nyt kun viime viikolla.
Olen myös saikulla ainakin ens maanantaille asti, eli rauhallisesti otan. Silloin on neuvolalääkäri.
Tilanne silä osin eri, että pe kävin verenvuodon vuoksi äitipolilla kontrollissa ja kohdunsuu oli kiinni ja hyvä. Vkonloppuna alkoi supistella ja tänään kohdun ulkosuu olikin sormelle auki, lyhentynyt ja pehmennyt. Ultrassa kuitenkin näkyi vielä 5cm kohdunkaulaa. Siksi pääsin kotiin lepäämään.
Kyseessä kolmas lapsi, isommat ovat päiväkodissa päivät.
Huoli on suuri vauvan tilanteesta, pysyisi nyt vielä kasvamassa vatsassa.
Mulla vko 22 ja supistelee. Kohdunulkosuu oli torstaina sormelle auki.
Minäkin mietin, että onko tämä nyt kuinka vaarallista?
Esikoinen meinasi syntyä vk 26 mutta lopulta päästiin makaamaalla vkolle 37 saakka ennen kuin syntyi.
Minullakin on kaksi keskenmenoa takana ja nyt löytyi streptokokki johon olen jo yhden kuurin syönyt, mutta se ei tehonnut ja nyt on toinen kuuri menossa.
Miten ihmeessä lepään kun on tuo reilu 1,5 v poika tuossa hoidettavana ja mehen on käytävä töissä? Jo vaipanvaihto saa ilkeät supistukset aikaan.
Miusu rv 22
mulla kyllä lepo auttanut paljon, pari kertaa vaan kipuillut. Onneksi tyttö sai tarhapaikan tämän kuun alusta, eli on siellä 4 tuntia aamusta, nukahtaa rattaisiin kotimatkalla, ja kun herää päikkäreiltä on iskä ja isovelikin kotona auttamassa. Mutta kyllä ne supistukset tosi helposti tulee, en kyllä niistä pääse kokonaan eroon sitten millään. Ja kyllä vähän jännittää töihinpaluu, vaikka toimistotöitä teenkin... Kaipa sitä saikkua saa tarvittaessa lisää (pystyn sitäpaitsi tekemääntöitä kotoa käsin, joten ei työnantajakaan ole ihan pulassa...)
Tsemppiä vaan meille että osataan ja jaksetaan ottaa iisista, ja että vauvat jaksais viihtyä omissa yksiöissäään vielä monen monta viikkoa!!!
Esikoinen syntyi rv 35, mutta hänen kohdallaan oli siihen syitä, jotka eivät voineet toistua tässä edellisessä raskaudessa.
Minulla supistukset kuopusta odottaessani alkoivat jo rv 15. Silloin oli viime vuoden juhannus. Elokuussa olin ensimmäisellä sairaslomalla viikon, jolloin supistukset selvästi vähenivät. Istumatyö selkeästi pahensi niitä. Syyskuun olin enimmäkseen jälleen sairaslomalla, ja lopulta lokakuun alussa jäin sitten kokonaan pois töistä.
Ulkosuu oli minullakin jo varhain auki, mutta sisäsuu pysyi kiinni. Tulehduksia ei löydetty. Silloin kesäkuussa tiputteli vähän vanhaa verta, ja syyskuussa ihan " tuoretta" . Etenkin syyskuussa huolestutti ja kovasti sen pienen verenvuodon takia.
Tottakai muutenkin mietitytti, koska vauva syntyy. Lopulta vauva syntyi joulukuussa laskettuna päivänä.
Kaikilla ovat kokemukset ja tilanteet vähän erilaisia, mutta toivon kovasti, että sinulla vauva pysyy kohdussa mahdollisimman pitkään. Onnea kovasti matkaan!
lääkärin tekemästä kirjoitelmasta (kävin gynellä viikko sitten muista syistä), että kohdun ulkosuu on sormelle auki, mutta kanavaa on jäljellä yli 3 cm. Itse käynnillä ei edes maininnut asiasta, eikä ollut puhettakkaan mistään vuodelevosta tai edes rauhallisemmin ottamisesta!?! Nyt mulla siis viikkoja 21+5 (lääkärikäynnillä 20+4), mutta onko oikeasti syytä huoleen vai onko ihan normaalia uudelleen synnyttäjälle (viides lapsi tulossa), että ulkosuu on jo nyt vähän auki?
Supistuksia tulee silloin tällöin, ei kaavamaisesti eivätkä ole edes kipeitä eli sen suhteen ei pitäisi olla huolta, vai???
Supisteluja mulla on ollut pitkin päivää, vähentyneet ne kuitenkin ovat paljon, sillä olen ollut nyt 1,5 päivää täyslevossa. Mulla kuitenkin tuntuu piston tunne sisällä alhaalla, ja se kestää pitkiäkin aikoja (1/2-1h), välillä taas katoaa kokonaan. Se on vähän niin kuin kirvelyä, muttei kuitenkaan kirvele. Vaikeasti kuvailtavissa tuo tunne. Pissatulehdusta mulla ei ole, testattiin tänään.
Onko kellään ollut vastaavanlaisia tuntemuksia? Mietin tietysti kovasti, mistä tuo saattaisi johtua, kun lääkäritkään eivät sitä osaa sanoa. Ja tietysti mietityttää, liittyykö tuo kohdunkaulan tai -suun tilanteen etenemiseen.
Hei Emma!
Tuli mieleen tuosta kirvelevästä pistävästä kivusta, että kun kävin vasta tutkimuksessa, jossa laitettiin katetri kohtuun kohdunsuun kautta, niin se tuntui juuri tuollaiselta kirvelevältä muttei kuitenkaan kirvelevältä. Ajattelin silloin, että kipu liittyy siihen kun kohdunsuuta avattiin. Synnytyksessä ei kuitenkaan muistaakseni tuollaista kipua ollut. Silloin tosin oli niin paljon kipua muutenkin, että ehkä kirvelyä ei olis edes huomannut.
Koittakaahan kaikki nyt pötkötellä vaan, ettei sitten kaduta, kun synnytys käynnistyykin aikaisilla viikoilla. Sitäpaitsi kotona on huomattavasti mukavampi maata kuin sairaalassa kuorsaavan huonekaverin kanssa.
Toivottavasti kaikki pääsee vähintään tuonne rv 30 asti. Mun kaksoset syntyi rv 31 ja sen kuorsaavan huonekaverin (raskausmyrkytys) rv 27. Mun lapsilla ei mitään pysyvää ongelmaa tai vauriota. Huonekaverin lapsella on ainakin kuulossa ja näössä vikaa. Ottakaa siis makuuasennossa pysyminen vakavasti!
viikolta 24 selkeita suppareita, useita kymmenia paivassa, kohdunsuu pehmennyt ja ulkosuu auki (ei epatavallista uudelleensynnyttajalla), sairaslomaa; vkon 26 lopussa suppareita rupesi tulemaan minuutin valein, otettiin sisaan sairaalaan ja laitettiin supistusten estolaakitys suoraan suoneen, siella vietin erilaisisssa tipoissa (eka laakitys ei toiminutkaan) yhteensa lahemmas kolme viikkoa, sain kortisonit keuhkojen kypsyttamiseksikin (odottivat etta synnytan ihan lahipaivina), vuodelevossa; siella ollessa kohdunsuu aukesi (ulkosuu siis) kahdelle sormelle. Sitten kun tilanne tasaantui paasin kotiin, siella vuodelevossa n. viikolle 36 ja suun kautta otettavat estolaakkeet (katilo kavi meilla kotona kannettavan KTG monitorin kanssa 2 x vko); poika syntyi noin vkolla 37 eli nippanappa taysiaikaisena. Opiskelin asiaa kovasti (oli vuodelevossa aikaa selata nettia) ja ainakin tallaisia juttuja opin: tosiaan ulkosuu aukeaa usein uudelleensynnyttajilla ilman mitaan erikoista. Sisasuun aukeaminen eli " funneloituminen" on huono merkki, myos jos kohdunkaulan yhteispituus on (ultralla) alle 1,5 cm. Jos aikaisemmat lapset ovat syntyneet jokseenkin taysaikaisina, se ennustaa myos hyvaa (ei rakenteellista kohdunkaulan heikkoutta) Vuodelevon hyodyllisyydesta ollaan monta mielta mutta ainakaan mun laakarit (tai mina) ei uskaltanut ottaa riskia, eli vessassa ja suihkussa kavin, ei muuta. Viikolla 26 syntyminen (tai sen alle) olisi ollut erittain huono juttu (vaikka nykyaan monet selviavat niillakin viikoilla, mutta alkutaipale on erittain vaikea) ja siksi sairaala pelasi varman paalle (toisaalta koin etta alle 26 viikon ei oltu niin tarkkoja, johtuen ehka siita etta selviamismahdollisuudet ovat edelleenkin niin pienet), vkosta 28 alkaen ennuste paranee huomattavasti, ja vkosta 35 alkaen yleensa on suurinpiirtein sama kuin taysiaikaisilla. Naita virstanpylvaita meilla odotettiin kuin kuuta nousevaa. Minullakin esikoinen silloin alle 3 vee, isa ja sukulaiset (ja tarha) hoitivat hanet taysin, ainoa mita pystyin tekemaan hanen kanssaan oli lukeminen. Oli tosi rankkaa aikaa meidan perheelle, varsinkin koska asumme ulkomailla, eli sukulaiset piti erikseen " tilata" avuksi (maksoimme heidan matkansa), mutta paatimme etta tarkeinta oli antaa talle pienelle pojalle parhaat mahdolliset lahtokohdat mikali se meista riippui (useinhan naihin asioihin ei voi mitenkaan vaikuttaa, ei aiti eika edes laakarit). Tsemppia sinulle ja muista ottaa mahdollisimman rauhallisesti, hanki kaikki mahdollinen apu mita saat. Kaikkea hyvaa teille toivoen,
ElsaAlice
...piti sanoa etta mullakin oli etinen istukka, jota seurattiin mutta joka onneksi siirtyi itsestaan pois kohdunsuulta (monesti siirtyvat). Lisaksi minakin teen toimistotyota ja mulla oli erityisen ongelmallista se etta juuri istuminen laukaisi supparit, eli tyonteko sen 24 vkon jalkeen oli ihan mahdottomuus.
Tosiaan mulla oli nyt tarkastuslääkärinkäynti, ja tilanne oli ennalleen. sen otin hyvänä merkkinä, ja olen taas ollut töissä (tehnyt tosin lyhennettyä päivää). Uusi lääkäri vajaan kahden viikon kuluttua, ja sitten vielä ultra sen istukan takia viikolla 28.
Pahimmat kivut kyllä hävisi kun lepäili, eli sinänsä taas luottavaisempi mieli. Tosin luonteeltani taidan olla sellainen, että haluan tietäää myös mitä voi tapahtua, jotta sitten mahdollisen hädän hetkellä osaan toimia oikein. Molemmat edelliset on tosiaan täysiaikaisia, joten ehkä nytkin on toivoa :-)
kohdunkaula pehmennyt. Tämä on nyt viides raskaus, tosin 2 päättynyt keskenmenoon alkuviikoilla.
Terveyskeskus lääkäri on vähän varovainen aina puheissaan, enkä saanut selvää onko tämä uudelleen synnyttäjälle normaalia vai ei. Tokasta alkoi paikat kuitenkin aukeamaan vasta viimeisillä viikoilla. Toki silloinkin supisteli tässä vaiheessa, mutta ei näin paljoa, eikä kipeästi.
Olin siis lääkärillä viime perjantaina, ja 2 viikkoa antoi saikkua ja käski välttämään supistelua aiheuttavia asioita (=kävelyä, rappusia jnejne).
Onkos kellää tämmöisestä omakohtaisia kokemuksia? Seuraavaan lääkäriin kaksi viikkoa. Ja niin, rakenneultrassa havaittiin myös osittain etinen istukka.