Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain tänään tietää olevani raskaana, jo 7 kuukaudella. Aivan shokissa

Vierailija
08.10.2007 |

Sattuisiko palstalla olemaan ketään joka olisi kuullut myöhään raskaudestaan? Miten sait tietää? Miten valmistauduit äitiyteen kun odotusaika on niin lyhyt?

Olen aika lihava joten vatsa ei ole yhtään sen suurempi mitä normaalistikkaan. Tämä on kamala shokki. Lapsi on kyllä enemmän kuin tervetullut mutta tuntuu oudolle että vähän ajan päästä olen jo äiti. Miten voin valmistautua siihen?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vasta synnytyksessä huomattiin että dsieltä tulee toinenkin. Oli kynyt ainoastaan alkuraskauden ultrassa, jossa toista sikiöä ei oltu huomattu, oli ollut jotenkin toisen takana.

Vierailija:

Anteeksi että näin sanon mutta näillä ihmisillä tuskin on ihan prikulleen kaikki kotona.

Vierailija
22/55 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni sai jatkuvasti käydä tutkimuksissa kun ei tuntenut liikkeitä, jotain pieniä " hipaisuja" vain. Lapsi oli kuitenkin täysin terve, eikä ystäväni ole edes lihava. Itsellä taas molemmat kyllä pitäneet sellaista menoa päällä, että neuvolassakin terkkari kirosi, että on vaikea mittailla kun maha pomppii puolelta toiselle..:)

Ja toisille ei vaan sitä mahaa tule, jotkuthan käyttää loppuun asti samoja vaatteita kuin ennen raskautta. Ja toiset taas näyttää heti rantautuneilta valailta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

autuaana omia mielipiteitään jotka ovat ainoita ja oikeita.

Lukekaa hieman psykologiaa ja lukekaa ihmisen psyykeestä niin tajuatte jostain jotain.

Tiesittekö muuten että jotkut ihmiset pystyvät nostattamaan itselleen kuumeen psyyken avulla??

Ja oletteko lukeneet tutkimuksista joissa on laitettu vastakkain psyyke ja fyysinen olotila??

Onnea ap:lle. Älä pidä itseäsi kummajaisena.

On tapauksia joissa äiti on mielessään torjunut raskauden mahdollisuuden ja kaikki on ollut ennallaan, kuukautisia myöten. Maha ei ole kasvanut, mitään raskauden oireita ei ole ollut. Sikiön liikkeet on olleet vaimeita juuri psyyken aiheuttaman kieltotilan takia.

Nämä äidit hakeutuu yleensä sitten kovien vatsakipujen kanssa sairaalaan jossa on todettu syyn olevan käynnissä oleva synnytys.

Vierailija
24/55 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli käynyt synnytyksiin erikoistuneella gynellä raskausaikana kontrollissa ja kaksoset tulivat lääkärillekin yllätyksenä. Tämä oli siis aikana ennen ultraa ym. nykyajan hienouksia.

Vierailija
25/55 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on neljä lasta. Kaksi ensimmäistä eivät liikkuneet mihinkään, vaikka täysin normaali raskaudet. Jos liikkeelle halusi piti mahaa ensin heilutella ja paljon ;) Kolmas olikin sitten sellainen menijä, että maha linkosi iltajumpan kourissa puolelle jos toiselle. Ja neljäs oli jotain siltä väliltä.

Vierailija
26/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva olikin tosi vilkas tapaus.

Mutta tuosta mahan kasvamisesta... Minulla ei vatsa kasvanut ainakaan ennen rv20 niin kuin joku väitti. Paino putosi 6kg siihen mennessä kyllä ja housut jotka olivat sopivat ennen raskautta olivat silloin hieman löysät. Äitiyshousuja en ostanut missään vaiheessa. Neuvolassa sanottiin että pieni vauva tulossa sf-mitan perusteella. Normaalikokoinen oli kuitenkin koko ajan. (syntyessään 3600g)

Vielä rv34 vanhat housut olivat sopivat, sen jälkeen alkoi maha kasvaa.

Vierailija
27/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman raskautensa perusteella kaiken tietävät yksilöt. Vaikka omassa raskaudessani vauva liikkui varsinkin viimeisen parin kuukauden aikana niin että maha heilui, en päättele siitä muiden raskauksien tai vauvojen käytöstä.

Ystäväni odotti täysin samaan aikaan kolmatta lastaan, joka ei liikkunut nimeksikään, siis ei tosiaankaan voinut laskea mitään liikkeitä missään vaiheessa, kun ihan loppuun asti vauva oli TODELLA rauhallinen. Ja ensimmäisensä taas oli ollut oikea hulabaloo vatsassa ollessaan, keskimmäinen taas rauhallinen, muttei sentään niin huomaamaton kuin pikkuveljensä.

Minäkin tunnen yhden naisen joka sai tietää raskaudestaan 7. kuulla, oli syönyt pillereitä ja käynyt jopa lääkärissä " ilmavaivojen" takia, eikä lääkärikään ollut " löytänyt" raskautta. Painoa tälläkin henkilöllä oli ylimääräistä, niin ettei vatsa ollut 7. kuulla sen kummempi kuin normaalistikaan. Muistan myös erään naisen jonka vatsa ihan viime viikkoina oli niin pieni, että olisin veikannut olevan rv 20, mutta ihan terve vauva sieltä putkahti.

Jos pitää " yllätysvauvoja" mahdottomina, niin miten henkilö sitten suhtautuu sellaisiin luonnonoikkuihin kun esim. jollakin oli vauva kasvanut jossain tuolla sisäelimien välissä ja istukka kiinnittynyt maksaan? Tuokin on aivan totta, vaikka minusta kuulostaa epäuskottavammalle kuin se, että joku saa " yllärivauvan" .

Onnea kuitenkin yllätysuutisia kuulleille :)

Vierailija
28/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sai kaksoset 70-luvulla ja kun silloin ei vielä ultrattu niin lääkäri ei asiaa huomannut ja äitini sai tietää päivää ennen synnytystä et kaksi on tulossa. Mitään ei ollut valmiina kahdelle ja molemmat syntyivät alakautta, ikäeroa n. 7min. Kyllä niin voi tapahtua.

Vierailija
29/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse en olisi ikinä tajunnut että vauvoja on 2. Vatsa oli samanlainen kuin esikoista odottaessani,ei enemmän liikkeitäkään tuntunut. en vieläkään ymmärrä miten ne mahtuivat sinne,molemmat yli 3 kiloisia.

Vierailija
30/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta viikko 30 jälkeen sitä ennen ei ole raskautta edes huomannut muuten kuin selällään maaten... enkä ole edes lihava. Lääkäri selitti et toisilla kohtu kasvaa tavallaan selkärankaa kohden ja sitten kun sieltä loppuu tila niin kasvaa eteen päin.

Mutta onnea nyt aapeelle ja kaksosten odottajalle myöskin

Vierailija
31/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen sopeutuu varsinkin jos lapsi on tervetullut. Noista potkujen tuntemisesta sanoisin, ettei niitä aina tunnu. Minulla on neljä lasta ja tuota kolmatta kun odotin, niin enpä tainnut liikkeitä tuntea kuin aivan loppuajasta. Jouduinkin kulkemaan polilla tiuhaan, kun neuvolassakin oltiin liikkeistä huolissaan. Mitään hätää ei loppujen lopuksi ollut, vauva vain oli sellisessa asennossa ettei päässyt liikkumaan niin että minä olisin voinut sanoa varmasti, että nyt se liikkuin. Ja silti luulisi että kolmannen kohdalla jo tietää mitä pitäisi tuntea

Vierailija
32/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos raskaus on alusta asti tiedossa niin tottakai liikkeitä seuraa tarkemmin ja kuuntelee enemmän omaa kehoaan.

veljeni vaimo tiesi raskaudestaan rv 24. muutamat menkat oli tullut, todella epäsäännölliset, niukat.

rinnat ei turvonnut, kiloja ei tullut. ja hän oli todella hoikka!!! vatsaa ei siltikään näkynyt! huomasi raskauden vasta tuolloin, perus gynen tarkastuksessa.

itse olin aikoinaan rv 16 tietämättäni, kesken meni tuolloin rv 16. jälkeenpäin tajusin oireiden olleen raskaus oireita, menkat tuli joka kk, niukkana kylläkin. keskenmenon tullessa menkat olivat ei normaali vuotoiset vaan valtavat ja todella kivuliaat

Vierailija
33/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei se maha tosiaan kaikilla kasva kovinkaan isoksi! Mulla on kyllä olleet pienet lapset, siltä pohjalta, että ollaan iskän kans kumpikin pienikokoisia - normaalin mittasia, mutta lyhyitä. En koittanut peittää raskautta, ihan mielelläni oisin vauvamahaa esitellyt varsinkin eka raskaudessa (lapsia on siunaantunut yhteensä 3 - keltään maha ei kasvanut merkittävissä määrin)! Vieläkin olen vähän kateellinen siitä, että toisillä on niin nätit vauvamasut, ja mulla ei semmosta juuri ollut

! Löysä paita päällä ei tosiaan ulkopuoliset tienneet raskauksista. Että ei se maha kaikillä toisaan kasva!

Ja mitä potkuihin tulee.... olen tehnyt parin viimevuoden aikan useamman raskaustestin. kun on tuntunut muka niin varmat potkut - mutta maha on vaan muuten möyrinyt. Että jos mulla, laihalla ihmisillä voi olla semmosia haamupotkuja, niin kuinka sitten ei lihavalla (anteeksi, en tahtoisi luokitella ihmisiä tällälailla lihaviin ja laihoihin)! Että uskon kyllä hyvin, että ap:n tavoin voi käydä! Onnea vaan ap! Kyllä varmasti ehdit vielä tottua ajatukseen!

Vierailija
34/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos raskaus on alusta asti tiedossa niin tottakai liikkeitä seuraa tarkemmin ja kuuntelee enemmän omaa kehoaan.

veljeni vaimo tiesi raskaudestaan rv 24. muutamat menkat oli tullut, todella epäsäännölliset, niukat.

rinnat ei turvonnut, kiloja ei tullut. ja hän oli todella hoikka!!! vatsaa ei siltikään näkynyt! huomasi raskauden vasta tuolloin, perus gynen tarkastuksessa.

itse olin aikoinaan rv 16 tietämättäni, kesken meni tuolloin rv 16. jälkeenpäin tajusin oireiden olleen raskaus oireita, menkat tuli joka kk, niukkana kylläkin. keskenmenon tullessa menkat olivat ei normaali vuotoiset vaan valtavat ja todella kivuliaat

Vierailija
35/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositella, sillä liikkeitä on välttämättä tosiaan tunnu,

Toisilla sen sijaan tuntuu runsaastikin ja on tuntenut ehkä jo viikkoja.

Miten se on keskiverto av-mammalle niin vaikea tajuta, että kaikki raskaudet ovat erilaisia???

Vierailija
36/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja painoa ei ollut tullut yhtään lisää, vaan paino laski koko ajan aina tuohon raskauden puoleen väliin saakka. Minä kyllä tiesin alusta asti olevani raskaana, mutta ihan hyvin olisi voinut mennä tuonne puoleen väliin saakka ihan tietämättä.

Vierailija
37/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokin aika sitten teinistä, joka kuuli olevansa raskaana ja lähti about siltä seisomalta synnyttämään, oli " vatsa niin kipeä" - on se mahdollista, varsinkin jos on isompikokoinen nainen

Vierailija
38/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta en voi myöskään ymmärtää tätä ketjussa kirjoittanutta 24 viikolla kaksosia odottavaa, joka vasta tänään sain tietää kaksosista. Itse odotan 30 viikolla kaksosia ja kyllä mulla jo 22 viikolla maha heilui niin rajusti ettei voinut erehtyäkkään siitä etteikö kaksi siellä olisi ollut.

Anteeksi että näin sanon mutta näillä ihmisillä tuskin on ihan prikulleen kaikki kotona.

Minun lapseni ainakin ovat olleet niiin hiljaa mahassa, että hyvä, että heidän on tiennyt siellä olevan. Tietenkin siitä tiesin, että maha kasvaa. Ja lapseni ovat siis täysin terveitä liikkuvaisia. Vaikka monet huolenhetket heidän odotusaikanaan vietinkin. Kun niitä liikkeita oli NIIIIIN harvoin.

Tällä hetkellä " tunnen" monesti liikkeitä, mutta en ole raskaana. Minulla ainakin suolistokaasut ilmeisesti aiheuttavat niitä. Ei siis pierut, nehän tulee aika paljon alempaa. Mutta ihan oikeasti mahassa tuntuu selviä liikkeitä. On tuntunut jo pitkän pitkän aikaa, nuorimman syntymästä lähtien, 2v6kk.

Olen ihan täyspäinen ihminen. En mikään haihattelija tai yksinkertainen. Minkä hiton minä tuntemuksilleni teen. Pyydän lääkäriä puhkaisemaan suolen, ettei sinne pääse kertyyn ilmaa? Vai mitä? Nämä tuntemukset surettavat minua senkin takia, että lapsilukumme on nyt täys. Meille ei tule enempiä. En kaipaisi turhia muistutteluja :-/

AP:lle onnittelut! Samoin kaksostenodottajalle!

Vierailija
39/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-työkaverini sai kuulla raskaudestaan ollessaan noin rv 30. Hän oli lihava ja aloittanut kovan laihdutuskuurin. Paino ei kuitenkaan pudonnut odotetusti ja erityisesti maha vain pysyi ja pysyi. Hänellä ei ollut ollut kuin kahdet kuukautiset koko elämänsä aikana ja lääkäti oli jo ennen 18v synttäriä ilmoittanut, että omaa hormonitoimintaa ei ole sen vertaa, että tyttö olisi voinut koskaan tulla raskaaksi. Oli naimisissa, ei ehkäisyä. Pohtivat adoptiota. Laihdutusaikana hänellä oli ollut myös gynekologisia vaivoja ja kävi useamman kerran gynellä niiden vuoksi. Sitten joutui kovien vatsakipujen vuoksi sairaalaan, epäiltiin umpparia. Rutiiniultrassa löytyi sikiö, joka vastasi kooltaan rv 30. Umppari olikin supistuksia. Vauva syntyi lopulta rv 35. Ikävää koko raskaudessa oli se, että työkaverini oli käynyt useamman kerran gynellä, muutaman kerran lääkärissä vatsakivuista (epäiltiin sappikohtausta, ruokamyrkytystä jne) ja kaikki uskoivat ehdottomasti, että raskaus ei ole mahdollinen, kun niin oli kerran papereihin kirjoitettu. Kukaan ei kyseenalaistanut tätä tietoa ja edes tutkinut tarkemmin. Työkaverini oli juhlinut normaalisti, poltti tupakkaa ja käytti migreenilääkitystä, joka pitäisi ehdottomasti lopettaa ennen raskauden yrittämistä. Vauva syntyi pienenä ja ennenaikaisena mutta suurin piirtein kunnossa.

Toinen kaverini on ollut sairaalan vastaanotossa töissä ja hän on nähnyt pari tapausta, joissa teinityttö on tullut sairaalaan vatsakipujen vuoksi ja syy on ollutkin käynnistynyt synnytys. Ja itse asiassa parhaan kaverini lähipiirissä on myös samanlainen tapaus, tosin siinä teinityttö oli tajunnut pari viikkoa ennen synnytystä olevansa raskaana.

Vierailija
40/55 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin uskoa, että asian voi ajatella toisinkin päin- että liikkeet ovat normaalia mahan ja suoliston elämää