Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

~ MAALISmussukat viikolla 41 ~

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä oli saldona tällä kertaa :o)

hb 120 (edellisellä kerralla 125)

paino +340g/viikko (koko painon nousu 7.7kg tähän mennessä)

sykkeet vauvalla 145

verenpaine 112/67

laskettuaika liikkeistä 6.3, menkoista 10.3

Kyllä se on joka kerta ihanaa kuulla ne pienet sydänäänet :o) suuri paino putosi harteilta kun koko ajan pelkään että vauvalle sattuu jotain :o(

Niiloakseli rv 18+4

Vierailija
22/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä lueskellut kirjoituksianne, mut en ole itse jaksanut kirjoittaa. Jäin pari viikkoa sitten sairaslomalle väsymyksen takia. Nyt usean lääkärikäynnin jälkeen selvisi, että mulla on keskivaikea masennus (on ollut joskus ennenkin). Olo on ollut ihan kauhea, tuntui välillä, et elämä päättyy :(

Tuska vaan lisääntyi, ku kukaan yleislääkäri ei osannut ottaa kantaa lääkitykseen raskausaikana. Tänään kävin tk:n ylilääkärillä, joka määräsi mulle lääkkeet, joista ei ole vauvalle haittaa (tosin ainahan kaikilla lääkkeillä on pieni riski). Nyt fiilis on hyvä! Vihdoinkin löytyi lääkäri, joka otti vastuuta. Tiedän kokemuksesta, että lääkkeet auttaa. Yritin olla ilman mut se ei nyt onnistunut. Kun on oikeasti masentunut, ei pelkkä tsemppi auta, vaikka miten yrittäisi.

Kerron nyt teille tästä, vaikka masennus on vielä nykyäänkin aikamoinen tabu. Vielä isompi tabu se on raskausaikana. Halusin siitä kuitenkin teille kertoa, koska se helpottaa mua, siitä puhuminen. Tuntuu että jäin tän asian kanssa todella YKSIN. Joten haleja otetaan vastaan =)

Miten muuten ne vauvan sykehommat menikään? Kävin tällä viikolla neuvolassa ja syke oli 150. Viittaako se tyttöön vai poikaan? Terkkari etsi ääniä 15 minuuttia eikä meinannut millään löytää. Meinasi hiki nousta omallekin otsalle. Mä tosin tunnen vauvan liikkeet jo hyvin, enkä sit sen takia ehtinyt onneksi kauheesti huolestua, koska olin edellisenä iltana nukkumaan mennessä tuntenut viimeksi liikkeitä.

Vielä reilut pari viikkoa rakenneultraan ja sit taas näkee pikkuisen :) tosin ultra vähän jänskättää, koska meillä tuli siinä nt-ultrassa raja-arvo. onnea muuten niille, jotka saivat punktiossa kuulla normaaleista kromosomeista!

Tulipahan sekava viesti, mut niin on ajatuksetkin. Sori omanapaisuus. Omat kuviot on nyt vähän sekaisin, mut kyllä se tästä. Viikonloppuja kaikille!

t. maalis08

rv 17+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että uskallat puhua masennuksestasi. Kun sinulla on taipumusta masennukseen, kuten kerroit, niin raskausajan hormonimuutokset varmastikin voivat laukaista sen tavallista helpommin. Ja hyvä, että olet saanut apua. On se vauvankin etu, että äiti voi hyvin. Oletko kysynyt tai saanut lääkityksen lisäksi keskusteluapua, vaikka neuvolan kautta tai mielenterveystoimistosta?

Virtuaalihali lähtee täältä tulemaan :)

Joku kyseli äitiyslomarahoista ja joku toinen jo vastailikin (olen niin huono oppimaan nimimerkkejä...). Meillä työnantaja maksaa muistaakseni jopa 3 kk ajalta täyttä palkkaa, mutta se tosiaan riippuu käytetystä työehtosopimuksesta. Ja yleensähän äitiysloma alkaa jo kuukautta ennen laskettua aikaa. Sen jälkeen KELA:n maksama tuki on noin 70 % palkasta (siihen on tosi monimutkainen kaava miten se lasketaan). Sehän lasketaan meillä maalismasuilla vuoden 2006 verotuksen mukaan, mutta jos tulot on sen jälkeen parantuneet, siitä kannattaa ilmoittaa, jolloin se lasketaan viimeisen 6 kk palkan mukaan. Yhteensä näitä rahoja saa 105 (äiti) + 154 (äiti tai isä tai molemmat vuorotellen yhteensä tuon 154 pv) arkipäivää (lauantai on arkipäivä). Vanhempainrahaa saa ensimmäiseltä kuukaudelta korotettuna. Jos sekä äiti että isä ovat vuorotellen vanhempainvapaalla, niin molemmat saavat korotuksen ensimmäiseltä kuukaudelta, jolloin KELA:lta saa kokonaisuutena vähän enemmän rahaa kuin jos toinen pitää koko vanhempainrahakauden. Kun vanhempainrahakausi päättyy, lapsi on noin 9 kk.

Sen jälkeen, jos haluaa jatkaa hoitovapaalla, saa vaan sen kotihoidon tuen, joka on aika pieni, muutamia satoja kai, ja siihen voi saada jotain korotuksia perheen tilanteen mukaan. Tästä tietää paremmin toista tai useampaa odottavat varmaan..

Oho, kylläpä aika vierähti, täytyy lähteä viikonlopun viettoon (hyvin menikin viimeinen työtunti täällä netissä pyöriessä...). Mukavaa viikonloppua kaikille!

Vierailija
24/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 150 syke viittaa tyttö vauvaan :o) niin ainakin mulle kiven kovaa väitetään.

Odotan nyt viidettä ja tyttöjen sykkeet on ollet aina hivenen korkeammat kuin poikien. Pojilla on olleet jossain 130 ja 150 välillä ja tytöillä 140 ja 170 välillä. Eli hiukan menee limittäin ainakin mun kohdalla.

Vierailija
25/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ens viikko saikkua. Ollu nyt kolmatta päivää menkkamaista kipua vähän väliä.. Eilen ultrattiin eikä paikat ollu auennu ja vauvalla oli kaikki hyvin. Lepoa ja tarvittaessa särkylääkettä. Kävin myös tänään pissakokeessa ja siinä oli leukkarit yhellä plussalla, huomenna saan viljelyn tuloksen. En sit tiiä johtuuko kivut siitä vai otinko näytteen huonosti, no huomenna se selviää. Masentaa vaan ja huolestuttaa. En tiiä onko nuo vaan kasvukipuja vai supistuksia? Ei oo ikinä supistellu ku ensimmäistä ootan niin vaikea sanoa.. Onko muilla ollu vastaavaa?

Elluz 17+2

Vierailija
26/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran tänne tosiaan kirjoittelen. Laskettu aika 21.3 ja ensimmäistä odotellaan.

Kun lukee muitten viestejä, niin tulee itselle tosi kumma olo, ku itse en ole ostanut vielä mitään tulevalle vaaville mistään vaunuista nyt puhumattakaan...:( ois varmaan jo pitänyt alkaa miettimään, mutta ei vaan inspaa.) Ennen raskausaikaa minulla oli todellinen vauvakuume jo muutaman vuoden ja luin esim. kirjaston kaikki vauva-lehdet jo silloin läpi. Mutta nyt itse raskausaikana ei enää jaksais kiinnostaa...lapsi on siis toivottu ja olen kyllä onnellinen että ens vuona meillä on uusi perheenjäsen..mutta kuitenkin. jospa nämä olisivat vaan näitä raskausajan " hormoneja" ..

Rakenneultraan kolme viikkoa aikaa ja odotamme sitä jännityneenä, että kumpi sieltä onpi tulossa ;)

ja itselle saan taas kerran varmuuden että olen raskaana, kun ei oikeastaan mitään raskauden merkkejä ole ollut koko aikana...;( nyt viime viikkoina vasta tisut ja maha alkaneet hieman kasvaa...Sitäpä olenkin tässä jo surrut, kun maha ei näytä kasvavan ollenkaan ja olisi niin kiva jo kulkea isomahasena, että muutkin näkisivät raskauden:) ( olen aina ollut huomion kipeä;) ) mutta saipahan nyt vähän mieltä purettu tänne... Kommentteja ja muita neuvoja ja yms.

Vierailija
27/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Popliz ja mama050308 kiitoksia avusta noiden rahajuttujen kanssa, hirveän monimutkaisia jotenkin. Harmittaa, että sen yhdeksän kuukauden jälkeen rahaa ei saa oikeastaan ollenkaan, kun kovasti ainakin tässä vaiheessa haluaisin jäädä lapsen kanssa vielä kotia. Tuntuu jotenkin hirveältä laitaa lapsi tarhaan, kun ei osaa edes vielä kävellä. Meidän perheessä kun mies on opiskelija, niin mun on sit varmaan lähdettävä takaisin töihin.

Maalis, minusta on hienoa, että uskallat puhua masennuksestasi. Moni kätkee masennuksensa ja näin ollen paraneminen pitkittyy. Joku tossa totesikin, että äidin hyvinvointi on tärkeätä lapselle. Jos oot jatkuvasti masentunu ni kyllähän jo sekin vaikuttaa lapseen. Toivottavasti pääset ainakin pahimman yli ja että kohta elämä taas hymyilee.

Elluz82 Mulla oli samantyyppisiä oireita kuin sinulla ja minäkin huolestuin ihan mielettömästi. Mulla todettiin hiiva ja sain lääkkeet siihen. Joillakin kuulemma hiiva voi laukaista supisteluja, näin kävi minulla. Kun mulla ei koskaan ole hiivaa ollut, niin en edes osannut epäillä sitä. Mitään muita oireita ei siis ollut " kuin" se supistelu. Älä siis vielä tässä vaiheessa ihan täysin hermojasi menetä, ehkäpä sinäkin saat selityksen supisteluihin ja sitten tilanne helpottuu kun tietää mistä on kyse.

Ja kaikille uusille tervetuloa mukaan!!!

Hyviä vointeja kaikille!!

Vierailija
28/34 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalis08, iiiiiso hali sulle :)

Minä83, vielä ehtii moneen kertaan suhun iskee " hössötysvaihe" , ties vaikka jo seuraavasta ultrasta ja ensvuoden puolellakaan ei todellakaan myöhäistä. Odotahan kunhan masu kunnolla kasvaa ja liikkeet alkaa tuntua hyvin, kyllä se siitä varmasti :)

Minä se edelleenkin kärsin pahoinvoinnista, en onneksi joka päivä mutta liian usein kuitenkin. Toisinaan on heti aamusta kun silmät avaa, huono olo, sit tosena päivänä saattaa olla koko päivän hyvä olo ja yhtäkkiä iskee kauhee pahoinvointikohtaus, todella kummallista ja outoo mulle. Ei todellakaan ole aikaisemmissa raskauksissa tällästä ollut, mulla tosin jokainen raskaus ollu täysin erilainen, samoin synnytykset, kerta kerralta rankempaa on ollut joten eiköhän meidän lapsiluku tämän vauvan jälkeen ole täys.

Nyt töllön ääreen...

Tuuli&pirpana

Vierailija
29/34 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää elo tästä taas tosiaan iloksi muuttuu! Ensi viikon saan vielä lepäillä kotona ja kerätä voimia. Torstai ja perjantai on pojillakin syyslomaa.

Minä-83: ei mullakaan ole yhtään mitään vielä hankittuna vauvalle. Meillä ei ole mitään vanhaakaan tavaraa, kun kakkosen syntymästä on jo pian 6 vuotta. Netistä olen kyllä katsellut, mitä esim. käytetyistä vaunuista/rattaista nykyisin pyydetään. Eilen olin kaupungilla ja katselin kaupoista pikkuruisia vauvan vaatteita, mut ne oli niin sinisiä tai punaisia, että en osannut ostaa vielä mitään :) Myöhemmin sitten...

Ai syke 150 viittaisi tyttöön ;) Sehän sopisi, meillä kun on siis jo kaksi poikaa. Ei kai noihin sykelukuihin voi kovin vakavasti suhtautua? Katsotaan millaisia sykkeitä jatkossa tulee. Tyttö tai poika, molemmat mahtuu hyvin meidän joukkoon :)

Hyviä viikonloppuja! Pitää kiirehtiä pyykkitupaan, meiltä nimittäin hajosi äskettäin pesukone :/

t. maalis08

rv 17+2

Vierailija
30/34 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalis08; Kaikkein paras, mitä nyt voit tehdä niin itsellesi kuin vauvallesi, on se että puhut asiasta avoimesti ja hoidat itseäsi kaikin keinoin. Saatko mieheltäsi riittävästi tukea? Nykyään tiedostetaan jo hyvin, että raskaus ja synnytyksen jälkeinen aika nimenomaan monilla laukaisevat masennuksen, mistään tabusta ei ole enää kyse. Ja eihän se mikään ihme ole, onhan kyse hirvittävän herkästä ajasta, jolloin joutuu käsittelemään niin suhtautumista omaan vartaloonsa, paikkaansa yhteiskunnassa ja myös parisuhteen dynamiikka muuttuu lapsen tullessa perheeseen. Oliko teillä ennestään lapsia? Oikein paljon jaksamista ja ISO HALAUS, kerrohan tiiviisti kuulumisiasi täällä, täällä kukaan ei kyllästy kuuntelemaan :).

Minä83; ole huoleti, kyllä ne hössötykset sitten tulevat aikanaan. Tiedän monta äitiä, jolel on käynyt vähän samalla tavalla, niin kauan kun asia on vain haaveiden tasolla, on helppo hössöttää ja unelmoida, mutta sitten kun raskaus oikeasti on totta, huomaa, että siihen liittyykin kauhean paljon kaikenlaisia tunteita, ei vaan niitä positiivisia. Ja sitten sitä saattaa pettyä, vaikka on tärkeää käydä läpi niitä negatiivisiakin tunteita, ne valmistavat tehokkaasti vauvan tuloon. Tsemppiä :)

ON; täällä elellään nyt aika mukavaa vaihetta raskaudesta, potkuja tuntuu nyt jo aika kivasti (tästä vähän jo ehdin huolestua), ja olo on melko hyvä ja seesteinen. Ainoastaan liitoskivut vaivaavat (jo nyt!), mutta ehkä ne siitä vielä helpottavat kun paikat asettuvat uudelleen.

Aurinkoista lauantain jatkoa kaikille!

Liisuliini 17+

Vierailija
31/34 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä kaikille ja toivottavasti muuallakin päin Suomea on tänään aurinkoista! Saa ilmaista kirkasvalohoitoa ;-) Olen nimittäin joutunut jo pari viikkoa istuskelemaan aamuisin kirkasvalolampun ääressä kun on tuntunut ettei millään lähde päivä käyntiin. Tänään ja eilen sai ilmaiset hoidot.

Paljon haleja ja terveisiä olikohan se maalis08, siis hänelle jolla oli raskaudenaikaista masennusta! Sanoisin sinulle niin, että se riittää, että pidät itsestäsi huolta nyt, luonto kyllä huolehtii vauvasta. Sitä ei sitten kannata ruveta kelaamaan miten oma mielentila vois vauvaan vaikuttaa. Siitä ei ole olemassa edes selkeitä tutkimustuloksia. Tärkeintä on miten jaksaa kohdata ja huolehtia sitten aikanaan jo syntyneestä pikkuisesta. Silloin kun olemassa on ihan oikeaa vuorovaikutusta.

Meillä oli rakenneultra tällä viikolla. Mitään poikkeavaa ei onneksi tällä kertaa löytynyt. Mutta kokemus on osoittanut ettei mikään tietysti koskaan ole varmaa, mutta toivoa terveestä lapsesta on! Genitaaleja ei valitettavasti tarkasteltu yhtään eli sukupuoli edelleen täysi arvoitus.

Ensi viikolla kolmas neuvola, josko siellä laskettaisiin sykettä kun teillä oli vähän viitteitä sen yhteydestä sukupuoleen ;-)))

Kun nyt menossa jo neljäs kerta ja vatsalihaksista ei tietoakaan, niin vatsa pullottaa jo melko muhkeana. Istukka on ihan edessä keskellä mahaa mikä myös vähän pullistaa ja tekee sen ,että liikkeet tuntuvat vain sivuilla lähinnä iltaisin kun köllötän kyljelläni. Muista raskauksista on tässä vaiheessa tuntunut liikkeet jo tosi hyvin.

Olo on aika hyvä paitsi että flunssaa jo viidettä viikkoa. Tää ei kai koskaan lopu......JOskus iltaisin vatsaa turvottaa ihan törkeästi ja on hankala olla. Olen kotiäitinä ja nukun joka päivä päiväunet. Joka päivä päätän että tänään en nuku vaan teen omia juttuja. Mutta joka päivä kuitenkin kuukahdan 2-vuotiaan viereen ja nukun kuin tukki tunnin verran. Unta riittää silti yöksikin joten kai sitä sitten niin älyttömästi tarvitsee... Ja loppuaikana ei sitten varmaan taas saa nukuttua lonkkakivuilta ja vessassa juoksemiselta että nyt nautitaan...

Sukua ei uusia vauva juuri kiinnosta lähinnä kuuluu kkommenttia, että onhan tää nyt sitten se iltatähti :-(( Mutta siitä viis. Raskausaika nyt on semmoista aikaa että silloin naiselle saa sanoa mitä haluaa. Aina voi sanoa jotain kommenttia esim. vatsan koosta, joka ei koskaan ole hyvä. Aina viikkoihin nähden joko liian pieni tai iso.

Tämmöistä! Kivaa viikonloppua ja mahdollisimman hyvää olo ihan kaikille!!!!!

Rv 19+2

Vierailija
32/34 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä-83: Minä hankin ensimmäisen tavaran vauvalle tänään, nyt 21. rv menossa. Minullakin hössötys oli paljon suurempaa ennen raskautta, mutta nyt todellisen raskauden aikaan on ollut niin paljon opeteltavaa ja sulateltavaa tässä raskaana olemisessa sinänsä, että en ole osannut ajatella aikaa kun vauva todella syntyy. Kun aloimme yrittää vauvaa, suojelin itseäni pettymykseltä ajattelemalla, että voi mennä vuosikin ennen kuin tärppää, ja sitten tärppäsikin toisella kuulla. Ehkä myös pieni pelko on ollut koko ajan, että entä jos kaikki ei menekään hyvin.. Nyt kun vatsa on jo aivan selvä vauvavatsa ja potkut tuntuvat (vihdoin eilen ensimmäisen kerran oikein kunnon jysäykset!) niin alan uskoa siihen, että vauva tosiaan syntyy meidän perheeseen. Pari viikkoa sitten oli vielä paljon enemmän " alkuraskaustunnelmat" kuin nyt.

Joten odottele rauhassa, kyllä se hössötys sieltä vielä tulee :) Ja vaikkei tulisikaan, niin jokainen odottaa omalla tavallaan ja myös hyvä äiti voi olla hyvin monilla eri tavoin.

Niin, pakko vielä kertoa, että ostin tänään tosiaan vauvalle " jumppamaton" , kun löysin niin edullisesti, kauppojen halvin malli ja vielä puoleen hintaan. Siinä voi köllötellä selällään ja katsella ja kurkotella roikkuvia leluja tai masullaan tunnustella rapisevaa kohtaa, kurkistella peiliä ym. Muita leluja en varmaan hankikaan, kun niitä kuitenkin saa lahjaksi. Mutta halusin valita yhden lelun itse, joka olisi mahdollisimman kiinnostava ja kehittävä lapselle - saa nähdä, miten käy, kuitenkaan ei yhtään tykkää.. :) Siskoni lapsi ei ennen kahden vuoden ikää juurikaan leluihin koskenut, sen sijaan touhusi tuntitolkulla muoviastioiden, puukauhojen, pahvilaatikoiden, videokoteloiden ym. kanssa. Kaikki ns. oikea tavara, jonka äiti suostui antamaan leikkeihin, kelpasi. Myös kaikki kodin elektroniikka olisi kiinnostanut valtavasti.

Nyt leffaan. Onkin tullut käytyä paljon leffassa ja teatterissa, kun tuo baareissa ravaaminen on jäänyt. Ja maaliskuun jälkeen taitaa jäädä leffat ja teatteritkin.. ;)

Vierailija
33/34 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kurkkimassa piipaan kuulumisia ja tuolta edellisen viikon, jutuista löytyi huippu-uutinen :) :) ONNEA PIIPAA!! Pystyn kuvittelemaan mielessäni ihanan rivin pellavapäitä, suloisissa mekoissaan...

Täällä riudutaan myös flunssan kourissa, ei kivaa, mutta tää on tätä.

t. Serppu

Vierailija
34/34 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin siis miehen kanssa koko viikonloppu tallinnassa viettämässä vuosipäivää:)

Oli kyllä todella mahtava ja ennenkaikkea rentouttava viikonloppu! Hotelli oli ihana...allasalueella tuli lököiltyä jonkun verran;)

nyt olen sitten minäkin alkanut vauvan liikkeitä tuntemaan!!! Vihdoinkin! Nyt viikonloppuna tunsin ekat selvät liikkeet mahassa...semmosta hassua kutitusta ja muljahduksia..ihanaa! Jospa vauvelikin villiintyi, kun pääsi reissuun. Ja masukin on nyt alkanut kasvaa..tässä ihan muutaman päivän sisällä on ruvennut pullottamaan...:)

Ja sain tosiaan viime viikolla h&m:stä niitä mammahousuja..tosi hyviä. Ja sitten kun pitää semmosta suht tiukkaa paitaa, mikä ulottuu masun yli, niin voi kun näkyy masu kauniisti!:D

Tallinnassa muuten kallistuu kauheesti koko ajan kaikki! Jopa merekeskuksessa ja sadamarketissa on kallistunu tosi paljon!! Ostettiin kumminkin vaaville semmonen ihana puku(potkuhaalarit ja takki) jota voi sitten käyttää vaikka sairaalasta kotiutuessa, yms.:)

Huomaa kyllä, että hinnat on noussu, koska saatiin viikonlopussa tuhlattua 500¿!!! hurjaa..tiedän. Ruokiin meni varmaan joku vajaa 150¿ ja muut sitten ties mihin. Itselleni en ostanut juuri mitään, mutta mies löysi kyllä itselleen paitoja:)

Mutta tosi hyvä reissu oli ja suosittelen tota tallink spa&conferance hotellia, jos haluaa rentoutumaan oikein kunnolla! Kylpylässä oli semmonen ihana allasbaarikin, josta sai kaikkia raikkaita juomia(mahuja,smoothieita, yms.) ja tietty alkoholia:)

Nyt pitää mennä nukkumaan, että jaksaa aamulla herätä aikaisin työharjotteluun..plaah..:/

öitä

Aleida 17+2