Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te raskausdiabetesäidit, jotka käytätte verensokerimittaria!

17.02.2007 |

Hei!

Olen rv 30+3, ja raskausdiabetes todettiin kolmisen vkoa sitten. Nyt olen pistänyt insuliinia 2yksikköä/ateria (siis isot ateriat, eli 3 x vrk). Jouduin nyt vaihtamaan uuteen mittariin, koska sairaalasta saatuun ei kaupungilla ollut antaa liuskoja. Noh, huomasin tuossa lounaan jälkeisiä arvoja mitatessani, että uudella mittarilla tulikin yhtäkkiä paljon korkeampi arvo kuin mitä vanhalla kertaakaan (ja en syönyt mitään tavallisesta dieetistäni poikkeavaa), eli uudella tuli 7.2 ja kokeilin heti vanhalla perään, niin 6.0. Kysymykseni kuuluukin, että tietääkö kukaan voivatko arvot näin heitellä kahdella eri mittarilla mitatessa?! Oudolta tuntuu, varsinkin kun noiden arvojen kanssa ollaan niin tarkkoja, jotta löydettäis insuliinille se oikea määrä. Insuliinista puheenollen, mun arvot on aina olleet ' huonoimmillaan' aamupalan jlk, mikä onkin kait tavallista, mutta ei edes insuliinilla ole laskeneet alle sen 7.8. Mutta sitten 2h päästä aamupalasta tulee usein tosi kamala olo, kuulemma ns. ' salama' insuliinit (mulla siis Humalog) vaikuttavat eniten juuri 2h pistämisestä. Voisko olla niin, että mulla insuliini korkeista 1h arvoista huolimatta laskeekin verensokerin liian alas siinä 2h kuluttua aamupalasta? On tämä kyllä aikamoinen vyyhti, varsinkin kun neuvoa ei neuvolasta (nimestään huolimatta;) tai sairaalasta oikein kunnolla saa. Diabetesyhdistys taitaapi ollakin paras paikka kyselyille.

No, toivottavasti jollain olis kokemuksia... jään odottamaan vastauksia.

Viikonloppuja,

tiriro

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mittaa siellä sekä omalla että neuvolan mittarilla. Näin saa tarkistettua mikä on lähimpänä oikeaa.

Vierailija
2/14 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voi tietysti olla erilainen mittari, mutta mun mittarissa näkyy koodinumero, joka pitää olla sama kuin liuskapakkauksessa. Eri liuskapakkauksissa on eri koodinumero.

Sormenpäästä mittaaminen ei ole kovin luotettava menetelmä, koska hyvinkin erilaisia arvoja voi tulla, mutta ei uskoisi, että 1,2 yksikköä olisi eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on Arkray-merkkinen mittari ja silläkin saa aika isoja heittoja arvoihin, jos ottaa useamman peräkkäisen arvon. Minulla on ollut jopa yli 1,2 arvon heittoja. Nyt mittaan vain yhden arvon, vaikka en täysin kyllä luotakaan tähän mittariin. Sain myös insuliinihoidon, pitkävaikutteisen Protaphane merkkisen, jonka aloitin eilen. Pistän siis vain iltaisin, koska aamun paastoarvoni ovat olleet koholla. Ja vaikka sainkin ne tavoitteisiin niin epäilivät että vauva on jo niin kookas, että on parempi aloittaa insuliini (?). Rv 30 painoarvio oli 1,8 kg eli yli keskikäyrän.

Minä olen kokenut kyllä tosi riittämättömäksi neuvolan ja sairaalan informaation tästä koko diabetes-asiasta, tuntuu kuin minut olisi jätetetty yksin koko asian kanssa. Sairaalassa kätilö vähän kuin pesi kätensä koko asiasta antamalla insuliinit käteeni eikä osannut edes vastata kysymyksiini. Todella turhauttavaa.

Yritä sinä vielä vaatia vastauksia, ehkä diabeteshoitaja voisi olla paras henkilö. Taidanpa itsekin soittaa ko keskukseen maanantaina. Tsemppiä sinulle!

T:Lenni ja Tiitiäinen rv 33

Vierailija
4/14 |
17.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kans toi Arkray mittari ja olen huomannut saman, että arvot ovat mitä sattuu. En kehtaa hakea liuskoja enään niin tiuhaan, niin olen alkanut vaan luottamaan ensimmäiseen arvoon. Täällä neuvolassa käyttävät ihan samanlaista mittaria, joten eipä ole kovin luotettavaa.

Olen kans vähän samaa mieltä, että yksin on saanut asian kanssa jäädä ja raskausviikot vaan etenee. Mulla viikkoja reilut 32 eikä painoarvio ultrasta ole puhuttukaan. Kaksi viikkoa ensin olin ruokavaliolla ja mittailin, mutta en saanut arvoja riittävän alas. Neuvolasta sitten neuvoivat kokeilemaan Guaremia ja nyt taas kaksi viikkoa kokeillaan. Millaisia kokemuksia muilla Guaremista?

Aika nälässä saa olla ja paino on laskenutkin, että arvot saa pysymään päivällä sallituissa ja paastoarvoa en ole saanut kuin kahtena aamuna kolmen viikon aikana alle sen 4.5. Millaisia arvoja teillä on ollut, että on aloitettu insuliini? Onko noi rajat paasto 4.5 ja aterian jälkeen 6.7 tarkkoja ja voiko olla henkilökohtaisiakin? En myöskään ole tietoinen mittaanko puoli tuntia vai tunti aterian jälkeen, koska ne ovat vaihdelleet ja käytännössä mittaankin sitten silloin kun kerkeän.

Vierailija
5/14 |
18.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on annettu ohjeeksi että paastoarvo pitää olla alle 5,8 ja seuraava arvo otetaan 1 tunti aterian jälkeen ja sen pitäisi olla alle 7,5. Ja täytyy ilmeisesti olla aika tarkka noiden aikojen kanssa. Minulla paastoarvoissa oli ihan aluksi aika paljon heittoja (oli jopa yli 7 arvoja), koska otin arvon vasta töissä (n 1,5h heräämisen jälkeen). Kun siirryin ottamaan arvon kotona, ne laskivat tuohon 5,6-6.1. Silti minulle aloitettiin insuliini, vetosivat tuohon vauvan kokoarvioon.

Insuliinin aloitettua kokoarviota seurataan aika tiheästi, menen seuraavan kerran taas ultraan 28.2. ja sen jälkeen ilmeisesti viikon (?) välein. Seuraavat samalla vauvan vointia ja istukan toimintaa, koska ilmeisesti sokerit voivat samalla myös heikentää istukan toimintaa.

Olen huomannut että näissä on todella paljon eri käytäntöjä paikkakunnista johtuen, minä asun Tampereella ja tiedän että pääkaupunkiseudulla ja pohjoisessa on ihan eri linjat. Tampereella kuulemma taas muuttuu hoitolinjat tässä kevään korvilla, joten saapa nähdä mitä silloin keksivät :)Kun odotin esikoista 2004, silloinkin mentiin ihan eri ohjeilla.

No, tietysti yritän itseni motivoida että tämä on meidän molempien terveyden parhaaksi. Ei kai sitä voi ylimääräisiä riskejäkään ottaa. Mutta piikityksestä sen verran, että olen itse aika piikkikammoinen ja kahden pistokerran kokemuksella voin sanoa, että ei tämä onneksi ole lainkaan niin paha kuin etukäteen pelkäsin. Minulle se ei ainakaan satu lainkaan. Joten eiköhän se tästä:) Eniten minua tässä rasittaa joka suupalan laskeminen ja miettiminen että mitä voi ja uskaltaa syödä.

Tsemppiä muillekin raskautetuille, jotka painiskelette saman asian kanssa!

T:LEnni ja Tiitiäinen

Vierailija
6/14 |
18.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausajandiabetes. mittarin merkkiä en enää muista, luotin aina ekaan arvoon. Muistakaa pestä ensin kädet ja pyyhkiä eka veripisara paperiin ja sit mittariin. Pakko kommentoida tuohon paastoarvoon, joka minullakin oli ongelmana.

Eli rv 29 aloin noudattaa dieettiä ja rv 35 aloitettiin insuliinit ( Protaphane 2 yksikköä iltaisin), kun paastoarvo ei pysynyt sallitussa joka piti olla alle 5.3! Ja mulla oli korkeimmillaan 5.6 ja insuliinille jouduin.

Mä mittasin paastoarvon heti herättyäni ja seuraavat arvot 1,5h-2h ruokailun jälkeen, jotka piti olla alle 6.7. Sain aika vapaasti mittailla, eli välillä mittailin kaikki päivän arvot, välillä vaan paaston ja yhden aterian jälkeisen.

Tuolloin rv 29, kun äitipolille jouduin ruokavalio ohjaukseen diabeteshoitajalle, lääkäri ultrasi, mutta ei kertonut koko arviota, sanoi et ok. Seuraava kokoarvio tehtiin samaisessa paikassa rv 37+5 ja oli 3,2kg eli ok. Sitten tehtiin rv 39+5 joka oli 3,5kg ja samalla päätettiin käynnistyspäivä joka oli tasan rv 40, käynnistykseen jouduin insuliinin takia, lääkärin mielestä oli turha jatkaa pistämistä kun vauva on jo täysiaikainen. tyttö syntyi rv 40+1 ja painoi 3325g.

ja nää mun kokemukset tapahtui OYS:ssa.

Mulla piti soittaa diabeteshoitajalle 2 viikon välein, jos arvoissa ei ollu poikkeavaa, muutoin ottaa heti yhteys. No jospa tästä jotain hyötyä olisi jollekin.

Nyt mulla meneillään rv 28 ja yhdessä sokeritestissä olen käynyt, kaikki oli ok. Seuraavaan joudun rv 30 jälkeen saa nähdä onko taas häikkää. Loppuajan ongelmahan tuo oli viimeksikin.

Mukavaa odotusta teille

Mehiz rv 27+5

7/14 |
18.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä miten erilaisia voikaan käytännöt olla. Itse sain maanantaina mittarin, kun paastoarvoni oli rasituksessa 4.9 (Seinäjoki käyttää edelleen rajana 4.8). Ohjeissani lukee, että tavoitearvot ovat: paasto alle 4.8 ja aterian jälkeen alle 7.4 (ennen ateriaa alle 6, ei kuulemma niin kiinnitetä huomiota, mutta onpahan määritelty). Mittausohjeet ovat aterian jälkeisille arvoille 1½ h ateriasta, pistokertoja päivässä kertyy siten 7. Lisäksi neuvolan th antoi paaston ohjeeksi mitata arvo heti herättyäni, kun olen vielä sängyssä. Liikkuminen käynnistää elimistön oman sokerin tuotannon ja siten nostaa arvoja, vaikka et ole vielä syönyt yhtään mitään. Ja allekirjoitan tuon täysin. 2h heräämisestä ja ilman syömistä ovat arvoni olleet alle paastorajan, mutta esim. ½-1h eivät. Siis vaikka en ole suuhuni vielä laittanut palaakaan. Kokeilkaapa vaikuttaako teillä. Ja jokainen noudattakoon niitä ohjeita, jotka on annettu.

Tuohon mittarijuttuun suosittelen samaa kuin joku edellisistä. Tarkistuta mittarisi. Väärin koodatut/kalibroidut liuskat tai mittarit voivat antaa jopa 43% heiton tuloksiin (esim. sokerisi on 10.0 ja mittari näyttääkin 14,3).

Toivottavasti kaikkien odotus sujuu hyvin, toivoopi Äippä rv 28

Vierailija
8/14 |
18.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli siis se sairaalasta saamani vanhempi mittari merkkiä Ascensia Elite (jolla siis arvot tuntuvat olevan alhaisemmat kuin tällä uudella), uusi on merkkiä Accu-Chek Compact Plus. Nytkin mitattuani aamupalan jlk arvon (ja muuten, meillä TYKSissä nimenomaan käskettiin mitata 1h aterian päättymisen jlk eikä 1½h kuten monilla muilla tuntuu olevan) se oli taas aivan liian korkea, 8.8, rajana aterian jlk arvoille täällä annettiin <7.8. Eilen otin 2 tai 3 yksikön sijaan 4 yksikköä, kuten sairaalasta neuvottiin, ja muutaman tunti aamupalan jlk olo oli aivan kammottava, kuulin, että Humalogin teho on huipussaan juuri pari h pistämisen jlk, joten en keksi muuta syytä kuin sen, että Humalog vaikuttaa jotenkin liian myöhään, vaikka onkin nopeavaikutteinen insuliini. Onneksi mulla on huomenna äitiyspoliaika, meinaan kyllä tivata niin kauan että saan joitain järkeviä ratkaisuja tähän asiaan. Kovasti toitotetaan että tässä vauvan ja itsensä parhaaksi puuhataan kaikkea tätä ' labratouhua' pistämisineen ja jatkuvaa dieettiä, mutta sitten käytännössä neuvoja ei oikein anneta. Onko muuten muilla TYKSistä kokemusta näiden asioiden kanssa?

ap

Vierailija
9/14 |
18.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli muuten se mittari tuo Accu-Check (?). Tarkennan vielä tuota omaa sepustusta, eli sain tuon mittarin silloin rv 29 diabeteshoitajalta ja perusteelliset käyttöohjeet yms. Ruokavalio-ohjauskin kesti 1,5h! Niin sitten aloin mittaamaan kerran viikossa 5 mittausta/pvä ( ennen ja jälkeen aamupalan, lounaan jälkeen, päivällisen jälkeen ja iltapalan jälkeen) ja jonain toisena päivänä vielä tuo paasto. Mutta insuliinin aloitus päätökseen piti ottaa kolmena päivänä peräkkäin tuo 5 mittausta ja kaikissa oli paasto yli 5.3, mutta alle 5.6. Ja lääkäri teki päätöksen tuolla perusteella.

ja aamulla kun mittasin niin yleensä kävin eka vessassa ja sit mittasin, mut en syöny/juonu mitään. Mulla vaan painotettiin et samaan aikaan pitäs ottaa se ja mulla mittaukset sijoittuivatkin 7.30-8 välille. Noudatin samalla noita ruokaohjeita ja siinä mun piti syödä iltapala n.19 aikaan, sit verensokeri ja vielä juuri ennen nukkumaan menoa pari palaa ruisleipää yms. nälässä ei tosiaan tarvinnu olla.

Insuliinit kun aloitettiin niin piti ottaa ainakin kerran viikossa 8 mittausta/ pvä ja silloin ennen ateriaa arvon piti olla alle 5.3 eli sama kuin paaston. Joo sekoitinpa taas tätä soppaa, minäkin ihmettelen tuota kellä piti paaston olla alle 4.8.. mulla ei kovin moni arvo tuon alla ollu insuliininkaan avulla ja jonkun paastoarvo raja tais olla alle 5.8, jolloin mun kohdalla ei insuliinia olisi aloitettu. No käytäntöjä on monia ja meidän parhaaksihan ne on.

Otse olin tyytyväinen et sain insuliinit ja samalla mielenrauhan. Se joka aamuinen pettyminen ja jännääminen noiden arvojen kanssa oli yhtä tuskaa, kun vaikka mitä teit niin yli meni.

jospa jo nyt riittää tästä aiheesta. Mielelläni kerron omia kokemuksia, kun itse silloin halusin tietää ihan kaikki asiasta. Neuvolassa siihen ei kiinnitetty mitään huomiota, ei mitattu verensokeria tms. koska olin äitipolin asiakas, neuvolassa kävin vaan puntarilla ja verenpaineen mittauksessa.

mehiz

Vierailija
10/14 |
18.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mielenkiintoista tosiaan lukea eri käytännöistä eri puolilla Suomea. Siis mulle on täällä pohjoisessa annettu paastoksi tosiaan toi 4.5 ja aterian jälkeen 6.7. Ei tainnut olla kenelläkään muulla niin tiukkoja arvoja. Tosi hurjaa, että voi olla niin eri käytäntöjä. Mittausten mukaan kuitenkin tehdään päätöksiä :(

Vierailija
11/14 |
18.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paastoksi tosiaan toi 4.5 ja aterian jälkeen 6.7. Ei tainnut olla kenelläkään muulla niin tiukkoja arvoja.

On kyllä munkin mielestä aikas tiukat arvot, kun mulle juteltiin sairaalassa, että raskausaikana nuo aterian jlk arvot tuppaavat kohottamaan verensokeria normaalitilannetta enemmän muutenkin, ja oudolta tuntuu varsinkin, jos tuollaiset arvot ylittyvät vain hyvin vähän ja sen perusteella laitettais sit insuliinille. Insuliinihan laskis varmaan jonkun aterian jälkeisen vaikka 6.9 arvon aivan liian alas, vaikka aivan minimimäärälläkin... mä olisin ollu raskausdiabeetikko noilla raja-arvoilla ekassakin raskaudessa, mutten kuitenkaan ollut näiden Varsinais-Suomen ohjeistusten mukaan... kummaa;)

ap

Vierailija
12/14 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat paasto 5,3 ja aterian jälkeinen 6,7. Jos paasto pitäisi olla alle 4,5 niinkuin jossain päin Suomea, niin huh, huh, minäkin olisin varmasti insuliinilla :/ Ruokavaliolla olen saanut paastot n. 4,7 pintaan ja minä + diabeteshoitaja olemme olleet tosi tyytyväisiä.

13/14 |
19.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä omaan viestiin. Näin jälkeenpäin lukiessa oli vähän epäselvä viesti... :)

Siitä paaston mittauksesta ajattelin kertoa, että saan suunnilleen saman arvon siis heti herättyäni ja n 2h päästä, kun en ole vielä syönyt mitään. Mutta jos mittaan arvon ½-1h päästä herättyäni ja olen ehtinyt käymään wc:ssä ja muuta pikku liikehdintää, sokeri on korkeampi, koska liikkuminen käynnistää siis kehon oman sokerintuotannon (rasvoista kuulemma) ja nostaa siten sokeria, ennenkuin oma insuliinintuotanto käynnistyy ja laskee arvon taas alemmas. Kokeilkaapa vaikka huviksenne mitata arvo heti herättyänne sängyssä ja vaikka sen ½h heräämisen jälkeen, kun olette jo vähän liikkuneet. Näin kertoi siis neuvolan th, kun tuli arvoista puhetta.

Äippä rv 28+1

Vierailija
14/14 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en saanut sisätautilääkäriltä muuta vastausta kuin että painoni ei saisi tästä nykyisestä enää nousta. Ensi viikolla on äippäpolille aika, joten pommitan sitten diabeteshoitajaa kysymyksillä. on vain ollut hiukan vaikeaa välissä olla syömättä makeaa. Edellisessä raskaudessa minulla oli dieettihoitoinen raskausajan diabetes ja pysyi hyvin kurissa sillä, silloin ei ollut kotimittausta ollenkaan. Ja silloin jaksoin pitää dieettiä todella hyvin.

Nyt olen viikolta 27 käyttänyt pitkävaikutteista insuliinia, kun paastoarvot alkoivat nousta yli 5.8. Nyt on käytössä 10 yksikköä ja saattaa olla, että täytyy vielä hiukan nostaa, koska on taas ollut nousemaan päin aamuisin. No, odotan kuitenkin sairaalasta kommenttia asiaan ensi viikolla.

Syön suht terveellisesti ja säännöllisesti, ainoa on se, että on alkanut tehdä makeaa mieli ja tuntuu, että olen tässä lähes joka päivä kohta pari viikkoa syönyt jotain pientä makeaa, esim muutama suklaapala.