Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Paljonko teidän perheenne pystyy käyttämään vuodessa rahaa lomailuun/ montako lomaa?

07.10.2007 |

Olen tässä itse taas lomakuumeessa, mutta viime kesän asuntovaunuilukin viikon ajalta nieli melkoisesti rahaa. Silti tekisi mieli vaikka jollekin peruutusmatkalle ensi keväänä.. Itse säästän mieheni kanssa n. 25-50e/kk/hlö lomaa varten, vaikkei olisi vielä tiedossakaan koska lomalle lähdettäisiin seuraavan kerran. Muuten ei näin kotona vielä ollessa olisi kyllä varaa lomailla ollenkaan (mies sentään on töissä).

Ajattelin kysyä, paljonko teidän perheessä käytetään rahaa/loma, ja säästättekö sen esim. etukäteen?

Miten usein käytte koko perheen voimin " virallisella" lomalla ja missä, vai jääkö lomailut sukulaisten luona käymisiin?

Meillä meni nyt kesälomalla n. 1000e, kun laskee mukaan polttoaineet, asuntovaunun vuokrat yms. Edellinen pieni loma oli alkuvuodesta tehty viikonlopun laivareissu, siihen meni n. 400e.

Viimeisimmästä ulkomaanlomasta jo 3,5v.... toissa kesänä oltiin ns. tuetulla viikon kotimaanlomalla, sekin oli tosi antoisa :). Siihen kului n. 800e, matkoihin taisi mennä eniten rahaa, kohde oli melkoisen kaukana.

Niin ja meillä 4-henkinen perhe, alle 5-v lapset, ja minä vielä hoitovapaalla.

-pupsu

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi reissu on ns. etelänmatka, joka tehdään koko perheen kesken kesällä (4 hlö, 2 viikkoa). Yksi matkoista on sukulaisvierailu keski-Eurooppaan, jolloin kustannuksia tuo lähinnä lennot + tuliaiset. Lisäksi pyrimme tekemään miehen kanssa kahdestaan yksi viikonloppureissu johonkin päin Eurooppaa kerran vuodessa. Näiden lisäksi vuoteen saattaa mahtua yksi yhdessä tehty risteily (koko perhe, jos saadaan edullinen matka) ja kylpyläreissu. Eli loppujen lopuksi aika paljon kyllä reissaamme.

Me emme varsinaisesti säästä lomaa varten, vaan lähinnä molemmat siirrämme aina mahdollisuuksien mukaan palkasta jääneet ylimääräiset yhteiselle " säästötilillemme" . Lisäksi kaikki ylimääräiset bonukset/tulospalkat, lomarahat, veronpalautukset siirretään aina pois toiselle tilille odottamaan mahdollisia isompia menoeriä. Usein homma menee niin, että matka maksetaan kertarysäyksellä luottokortilla tms. ja sitten heti seuraavana kuukautena se yritetään maksaa pois.

Vierailija
2/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme ulkomailla, joten useasti lomat suuntautuvat jomankimman kotimaahan. Rahaa niihin palaa aina tuhottomasti!

Tämän vuoden aikana olen kerran ollut lasten kanssa Suomessa. Lennot maksoivat noin 800 ¿, asuminen ilmaista mummolassa. Käyttörahaa palaa sillä pitäähän sitä lasten kanssa liikkua jotta saavat tuntumaa maahan ja kieleen.

Kesällä autoilimme Keski ja Etelä-Euroopassa kolme viikkoa. Siihen paloi melkein 5 tonnia! Yöpymisiin meni reilu pari tonnia, löpöt ja ruoat + turistoinnit päälle. Ei ollut halpa reissu. Tänä vuonna kolmas loma vietetään kotona (lasten syysloma).

Ensi kesänä toivottavasti pääsmeme miehen kotimaahan ja siihen kuluu taas 5 tonnia.

Arvatenkin säästämme koko ajan! Onneksi on sellainen palkkatilanne että vähän jää säästöön joka kuukausi. Meitä on 2+2, lapset kulkevat lennot lastenlipuilla eli ovat yli 2 mutta alle 12.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme onnellisessa asaemassa siten että meillä on kaksi mökkipaikka joista valita. Toinen on mummoni kesäpaikka ja toin mieheni mummon kesäpaikka. Molemmissa voi olla myös talvella. Näissä jommassa kummassa vietämme kaikki lomat. Lisäksi kesälomala minä olen lastan kanssa ollut viikon tai pari Helsingissä vanhempieni luona.

Lomamatkoja ulkomaille ei olla tehty. Sukulaisveirailulla on käyty Ruotsissa. Viimeksi 4/6 osaa perheestä kävi Ruotsissa vuosi sitten kesällä. Taidetaan olla aika kotona viihtyvää porukkaa kun ei olla edes haaveiltu ulkomaan matkasta =).

Kustannukset näissä matkoissa on miltein sama luokkaa kun elo kotona joten eipä olla juuri säästelty lomaa varten rahaa. Eikä meillä kyllä säästöön mitään jäisikään kun kotona olen kotiäitinä viiden lapsen kanssa ja mies käy vain töissä.

Vierailija
4/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä ei ole yhteisiä lomia ollenkaan. Mies viettää lomansa talvisaikaan ja minä kesästä. Yleensä olen kesän lasten kanssa kotona ja mies taas talvesta, jos ei tee sitten jotain " hanttihommia" lomansa aikana.

Ehkäpä meillä on sitten joskus eläkeläisinä yhteiset loma-ajat.... Mutta sitä ennen ei tarvitse haaveilla muusta kuin yhteisistä sairaslomista flunssa ja vatsatautiepidemioiden aikoihin.

Pelkästään jollekin viikonloppureissulle ei into riitä, koska työviikon jälkeen halutaan kuitenkin viettää aikaa kotona lasten kanssa.

Vierailija
5/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat 4 v ja 1,5 v ja olen ollut kotona 4,5 vuotta. Mies on aika matalapalkkainen, joten ylimääräistä rahaa ei ole tässä viime vuosina paljon ollut. Ja itse asiassa ennen esikoisen syntymää mies vielä opiskeli ja sitä ennen oli armeijassa, joten ei olla koskaan eletty niin, että rahaa riittäisi matkustamiseen tms.

Meillä on molemmat mummolat alle tunnin ajomatkan päässä ja niissä vietetään aina osa kesälomista. Viime kesänä käytiin Tallinnassa ja sitä edellisinä kesinä miehen kanssa kahdestaan Tallinassa. Ensi kesänä mennään ehkä jopa Tukholmaan tai sitten vaan Tallinnaan... Parin vuoden päästä aiotaan miehen kanssa lähteä 4 päivän lomalle johonkin Eurooppaan, mutta vielä en raaskisi olla lapsista erossa kahta päivää kauemmin. Joku " oikea" lomareissu (johonkin rantakohteeseen) aiotaan kyllä joskus tulevaisuudessa tehdä, mutta koska sellaisella on varaa käydä varmaan kerran 10 vuodessa, mennään vasta sitten, kun lapset saavat siitä kunnolla jotain irti. Ja jos kuopuksen matkapahoinvointi ei pahene, vuokrataan joku kesä asuntovaunu/-auto ja kierrellään sillä vähän Suomea.

Eli aika vaatimattomat lomasuunnitelmat meillä...

Vierailija
6/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe (4 henkeä) käy keskimäärin kerran vuodessa etelässä, mikä maksaa 3000 - 5000 euroa. Lisäksi pari kertaa Lapissa, mutta silloin rahaa menee lähinnä ruokaan ja hissilippuihin. Ehkä keskimäärin yksi risteily ja yksi kylpyläloma (viikonloppu) vuodessa tehdään myös. Tuleehan sitä siis matkailtua vaikka tuntuu että koskaan ei pääse minnekään...

Vierailija
7/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kyllä me ne matkatkin yritetään tehdä pienellä budjetilla, ei esim. valmismatkoja vaan varataan itse matkat, majoitukset, autot jne. yleensä netistä. Meillä siis 2 aikuista ja 3 lasta.

Kerran talvessa tehdään parin viikon kaukomatka koko perheen voimin yleensä kohdetta vaihdelleen. Kaikilla mantereilla ollaan käyty toistaiseksi Oseaniaa ja Etelämannerta lukuunottamatta. Koko matkan budjetti on liikkunut kohteesta riippuen 3000-6000 eurossa, mikä sisältää siis kaiken lentokentän parkkimaksuista tuliaisiin.

Yleensä joka talvi ollaan tehty lisäksi 1-2 matkaa kotimaan hiihtokeskuksiin aina parin päivän eteläisen Suomen pikareissusta kahden viikon lapinmatkaan.

Kesällä ollaan reissattu joko kotimaassa autoillen, mökkeillen, joitain tapahtumia kiertäen ja joskus hotellissa yöpyen tai Euroopassa joko omalla autolla, lentäen tai lentäen ja vuokra-autolla.

Vierailija
8/10 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä säästetään rahat aina etukäteen. Käytännössä elämme aina säästeliäästi, emme siis varsinaisesti laita rahaa säästöön vaan säästäväisen elämäntyylin vuoksi sitä jää säästöön jatkuvasti ja matkat toteutetaan säästöjen mukaan. Yleensä on kyllä enemmän pula ajasta kuin rahasta matkojen suhteen, varsinkin nyt kun vanhimmat lapset ovat koulussa - koululaisten kanssa kun voi matkustaa vain koulun loma-aikoina jolloin se on sekä kalliimpaa että muutenkin hankalampaa kun paikat ovat täynnä.

Vierailija
9/10 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tapana käydä keskiverroin YHDEN koko perheen (2 aikuista ja 2 kotona asuvaa lasta nykyään) etelänreissun verran ulkomailla.

Nyt menneenä kesänä käytiin Kreikassa, matkat yhteensä 2200 e + käyttörahat matkan aikana (enpä osaa arvioida mitä olis tehnyt autonvuokrauksineen kaikkineen).

Kerran ollaan käyty miehen kanssa kaksin kaupunkilomalla (näitten kahden yhteisen lapsemme elinaikana, ennen lapsia matkustelimme huomattavasti enemmän), ja nyt suunnitellaan seuraavaa kaupunkilomaa (kaksisteen taaskin).

Kylpylöissä käydään yleensä koko perheen voimin, mutta niissä emme juurikaan yövy (poikkeuksia lukuunottamatta), joten kylpyläreissuja en laske mukaan.

Matkat tehdään säästetyillä/ansaituilla rahoilla, eli EI velalla (miehelläni kanta, että " ehdottomasti ei velkaa matkoja varten" ).

Mies töissä, minä tällä hetkellä työttömänä. Yhteisiä lapsia kaksi: 3,5 v ja 5 v (+ mun ex-suhteen tytär, 17 v, joka asuu tosin isänsä luona)

Vierailija
10/10 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin koko perhe (2 aikuista, 7v, 1v) aurinkolomalla, ja sitten toisen kerran miehen kanssa kahdestaan aurinkolomalla. Ajatuksena on, että pääsisi ainakin kerran vuodessa käymään ulkomailla. Mitään huipputuloisia ei olla, molempien kuukausitulot yhteensä on noin 4200 eur/kk. Molemmat reissut ollaan varattu jo useita kuukausia ennen matkaa, jotta ehtii säästää käyttörahaakin matkalle. Muita " maksullisia" lomareissuja tehdään sitten huvipuistoihin tms. noin 3-4 kertaa kesässä.

Ennen sitä on aina miettinyt, että miten sitä ikinä pääsee minnekään reissuun, kun ei ole rahaa, mutta kun ajoissa alkaa säästämään ja suunnittelemaan, niin kyllä sinne ulkomaille tällaiset pieni-/normaali-tuloisetkin pääsee!