Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa minua. Mikä minussa on vialla

Vierailija
07.10.2007 |

väsymys on suunnatonta. Nukun hyvin. 10- 12 tuntia yössä. Ja sen voimalla jaksan n. 4 tuntia normaalia elämää. Eli tehdä kotitöitä ja olla lasten kanssa. Sen jälkeen on veto täysin poissa. Meillä ei ole viikkokausiin siivottu kunnolla koska en yksinkertaisesti jaksa. En jaksa ulkoilla tai leikkiä lasten kanssa. Hädin tuskin selviän lasten hoitamisesta miehen työpäivien ajan. Isompi katsoo vain lastenohjelmia ja pienempää koetan jotenkuten viihdyttää ja vahdin sen verran ettei tee mitään vaarallista.

Mie olen tosi äkäinen, hermostun pienemmästäkin.

Yritän syödä terveellisesti ja jaksaa edes parikertaa viikossa liikkua. Mutta silti vain lihon.

Minä itkeskelen. Minulla on kuukautisongelmia. Muistihäiriöitä, en muista asioita, sanat menevät sekaisin. Ajatuksen hitautta. Seksihaluuttomuutta

Yms yms yms

Oireet täsmäävät vahvasti kilpirauhasen vajaatoimintaan ja huomenna saankin verikokeiden tulokset siitä.

Ja mikä helpotus se olisikaan jos vika olisi siinä. Löytyisi syy. Saisin lääkkeet. Ja pareneminen voisi alkaa.

Mutta entä jos arvot ovatkin normaalit. Entä jos vika ei olekkaan siinä.

Mikä minussa sitten on? Mikä tähän avuksi?

En ole aina ollut tälläinen. Ennen meillä oli siistiä, olin suurimman osanajasta hyvällä päällä. Jaksoin touhuta lasten kanssa, ulkoiltiin paljon ja tehtiin kaikkea hauskaa.

Tälläinen olen ollut nyt muutaman kuukauden ja tämä pahenee kokoajan.

En tunne enää itseäni. Säälin lapsiani kun heillä on tälläinen äiti ja vaikka aina olen tahtonut hoitaa lapseni kotona niin nyt olen jopa harkinnut lasten ( 3v ja 1v ) hoitoon laittamista koska tuntuu että heidän olisi siellä parempi kuin kanssani kotona.

Onneksi isä sentää leikkii ja ulkoilee lasten kanssa iltaisin ja viikonloppuisin. Saavat edes silloin sellaista elämää kuin kuuluisi.

Tämä on aivan kamalaa. Nytkin kyyneleet valuvat silmistäni enkä tiedä mitä tehdä tai miten sietää itseäni.

Auttakaa minua

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on sekä miehillä että naisilla. Useimmiten tauti puhkeaa noin 30v:na, mutta voi tulla aikaisemminkin tai myöhemmin. Oireet on moninaiset, väsymys on yksi niistä. Näköoireet, raajojen puutuminen, vapina myös yleisimpiä oireita.

Vierailija
2/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sairaus siinä missä muutkin ja siinä ei ole mitään hävettävää. Ei millään pahalla, mutta entä jos et vain uskalla myöntää itsellesi olevasi masentunut. Puhun kokemuksen syvällä rintaäänellä. Olen aina olla topakka, muista huolehtiva ja reipas ihminen, kunnes masennus iski ja lujaa lasten ollessa vähän vajaa 1 ja reilun 3. Päivät menivät ohitse ja olin todella masentunut. Minulle on tapahtunut paljon elämänmuutoksia viime vuosina ja ilmeisesti osa asioista oli vain jäänyt käsittelemättä. Aina masennus ei tarvitse niitä vaikeuksia vaan nimenomaan saattaa iskeä silloin kun kaikki on ihan hyvin ja helpottaa. Sitten on aikaa kelata omaa elämäänsä ja kaikkia niitä juttuja, mitä on tapahtunut omaa äitiyttä ja kaikkea. Kyllä siitä selviää! Tee asioista, joista saat nautintoa. Jos tykkäät harrastaa jotain, aloita uusi harrastus. Vaikka käyt yksin kävelyllä luonnossa, kannattaa lähteä vaikka ei huvittaisi. Yleensä silloin just jumittaa ja paha olo jatkuu entisestään. Onko sinulla ystäviä, joita näkisit kotona ollessa? Onko sinulla työpaikkaa johon palata? Mitä olet ajatellut seuraavaksi tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy lääkärissä ja pyydä lähete verikokeisiin. Oireet sopis ainakin kilpirauhasen vajaatoimintaan!

Vierailija
4/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenkin on lääkkeet jne.

Voimia ja jaksamista ja halauksia näin virtuaalisesti. Kyllä sinä paranet!

Vierailija
5/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä kuitenkin tahton tehdä asioita. Tahdon leikkiä ja ulkoilla lasten kanssa. Tahdon siivota, ärsyttää kun en jaksa ja saa mitään aikaiseksi.

Jotenkin olen ajatellut ettei masennuksessa edes kiinosta.

Nyt kuitenkin kiinostaa, mutten vain jaksa. Ja aamuisin olen sentään hetken aikaa pirteä ja saankin jopa jotain aikaiseksi.

Jospa tämä tosiaan olisi sitä vajaatoimintaa. Hirveää toivoa itselleen jotain tuollaista sairautta. Mutta se selittäisi niin paljon asioita ja toivottavasti lääkkeillä minusta tulisi taas normaali.

Ja mitä netistä olen lukenut niin masennushan voi johtua myös vajiksesta

iso kiitos teille kannustuksesta. Nyt on vain jotenkin niin surkea päivä menossa. Tai tiedän kyllä mistä se johtuu. Aamulla käytiin koko perhe pitämässä ulkona hauskaa niin se väsytti minut niin totaalisesti. Ja sitten kun jännittää niitä huomisia tuloksia

Mutta

KIITOS

t: ap

Vierailija
6/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulethan sitten kertomaan mitä löytyi, mulla myös verikokeet otettu ja vastaukset saan ensi viikolla!

Vierailija
7/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehkä sitten vielä pari päivää että pääsee ihan lääkärin vastaanotolle.

Mutta mutta, vaikka järki sanoo ettei tämä asia nyt miksikään muutu murehtimalla niin silti sitä vain miettii.

14 " kiva" kuulla että jollakuulla muullakin on sama ongelma. Tai eihän se siis kivaa ole, mutta etten ole yksin.

Mitä kaikkia kokeita sinulta otettiin?` Toivottavasti sinullekkin löytyy syy.

Tulen kyllä kertomaan.

Vierailija
8/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otettiin nyt vain nuo kilpparikokeet. Hb on otettu muutama viikko sitten.

Jos ei vikaa löydy niin sitten pitää vaatia lisää kokeita.

Vierailija
9/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin epänormaali väsymys on (mielestäni, kokemukseni mukaan) keskeinen ongelma.

Vierailija
10/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

' itse tiedän henk koht kokemuksesta että juuri tätä se on!!

aloite kyvyn puute, saamattomuus, toiminta kyvyn puute puuttuu.

itse sairastuin masennukseen 2005, aloitin silloin lääkityksen. nyt olen aloittamassa pidempi aikaista terapiaa.

en häpeä sairauttani ja tiedän että sen kanssa voi elää ja siitä voi myös kuntoutua.

Vierailija
11/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Väsymys, lisääntynyt unen tarve

* Palelu

* Painonnousu

* Kuiva iho

* Ummetus

* Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö

* Hidas sydämen syke

* Käheys, äänen madaltuminen naisilla

* Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)

* Ajatuksen hitaus, masentuneisuus

* Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet

* Lapsilla: Kasvun hidastuminen!

Vierailija
12/26 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin alkoi kaikki mielenkiinto hävitä, podin huonoa omaatuntoa kun en jaksanut tehdä normaaleja asioita. Kävin vain töissä ja jokainen ilta oli ahdistavaa kun ajattelin seuraavaa aamua, töihin lähtöä ja sitä että lapset pitää viedä tarhaan. Puhumattakaan kuinka ahdisti se rumba joka oli työpäivän jälkeen.

Olin aina väsynyt ja ajattelin vain nukkumista. Kesällä tilanne kääntyi päälaelleen enkä nukkunut 6 viikkoon.

Laihduin miltei viisi kiloa ja oksentelin.

Hakeuduin lääkäriin, olin todella horkassa jo siinä vaiheessa.

Sain mieliala lääkkeet ja syöminen sekä nukkuminen alkoi onnistua ja tällä hetkellä minulla on nukkumisen kanssa tilanne se että nukkuisin taas mielin määrin. Kellon ympäri menee ihan ongelmitta. Tunnen siis väsymystä.

Joten taidan minäkin kysyä josko vaikka kilpirauhaskokeet ottaisivat. Paniikki on jossain määrin helpottanut ja se ahdistus.

Kovasti ap:lle voimia toivotan

Vierailija
13/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta multa löytyy suurin osa kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista. Mitä helvettiä mulla sitten on.

Huomis aamuksi sain lääkäri ajan.

Mie en vain enää jaksa. Ja kaikenlisäksi mies on lähdössä kahdeksi päivää reissuun. Työjuttuja eikä oikein voi peruakkaan. Ja minun olisi siis huolehdittava lapsista 2päivää yksin. Kun miehen työpäivänajankin on jo vaikeuksia. Mitä helvettiä minä teen.

Tuskin tuo lääkärikään huomenna ottaa tätä todesta tai että edes löytyisi mitään. Rupeaa olemaan aika epätoivoinen olo.

Mitä ihmettä minussa on vikana.

Vierailija
14/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaippa mie olen vain täysin kykenemätön huolehtimaan lapsistani, kodistani ja itsestäni.

Vierailija
15/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa paljon samanlaiselta tilanteelta, kuin mitä minulla oli puolisen vuotta sitten. jumitin liikaa kotona lapsen kanssa, enkä pitänyt huolta siitä, että tuli riittävästi omia, kodin ulkopuolisia kivoja aktiviteetteja. miten sulla se oma aika? mulla helpotti monesti jo pari-kolme tuntia, kun kävi tekemässä jotain kivaa yksin!

Vierailija
16/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälinen kilpirauhasen vajaatoiminnan alaraja on tsh 2,5 (Suomessa raja 4,0 -----> liian korkea). Itse olen oireillut vuosikausia tsh-arvolla hieman alle 2, nyt sitten vihdoin oli tsh yli 8 ja vajaatoiminnan lääkitys on aloitettu. Siinä vuosien mittaan ehdin lihoa 30 kg ja avioerokin tuli kun olin aikaansaamaton. Mielestäni tsh-arvosi ei ole täysin kilpirauhasen vajaatoimintaa poissulkeva. Kilpirauhasarvoja siis kannattaa seurailla edelleen ja varmaan ottaa melkoisesti muitakin verikokeita. Jopa lääkityskokeilu noilla arvoilla on mahdollinen.

Masennukselta myös kuulostaa, serotoniinintakaisinoton estäjiä voit kokeilla huoletta, kannattaa!

Paranemisia!

Vierailija
17/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat mie missään negatiivisessa kierteessä ole.

Mieheni on aina ollut hyvin aktiivinen isä ja minä olen kyllä saanut sitä kuuluisaa omaa aikaakin niin halutessani.

Mutta kun ei enää yksinkertaisesti jaksa.

Ja kun oireita ja ongelmia niin paljon muitakin kuin tuo väsymys. Joka on siis päällimmäisenä kylläkin ja selvimpänä.

Vierailija
18/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki tuota väsymystä.

Vierailija
19/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja paskat mie missään negatiivisessa kierteessä ole.

vau, ajattelin ottaa muutaman minuutin kiireisestä aamustani ja vastata jollekin saman kuuloisessa tilanteessa olevalle mahdollisesti apua tarjotakseni, mutta kiroilua tulee kiitokseksi.. sinuapas on mukava yrittää auttaa!

no, toivottavasti paranet. ja turha täältä on apua kysellä, lääkäri tekee sen diagnoosin, jos sinua joku vaivaa. älä anna jättää asiaa roikkumaan, vaan hae itse aktiivisesti häneltä mielipiteitä ja hoitosuunnitelmaa (niinkuin varmaan oletkin ajatellut tehdä).

Vierailija
20/26 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli viime syksynä vähän samanlaista. Kaikenlaisia epämääräisiä oireita, jotka koko ajan vain lisääntyivät. Selvimpänä oli totaalinen väsymys ja jopa toimintakyvyttömyys. En jaksanut tehdä mitään, vaikka kiinnostunut kyllä olisin ollut tekemään vaikka mitä. Jopa kaupassa käynti aiheutti sen, että loppupäivään en voinut muuta kuin maata sohvalla. Tuolloin poikani oli 1-vuotias, joten häntä piti yrittää jaksaa hoitaa. Onneksi mieheni oli apuna.

Oireina oli myös hengenahdistusta, kuolemanpelkoa, vasemman puolen puutumista (jalka ja käsi), paniikkikohtauksia mm. kaupoissa, nukkumisvaikeuksia (vaikka toisaalta olisin voinut nukkua koko ajan), painon nousua ja tosiaan tuntui, että oireita tulee koko ajan lisää. Ramppasin eri lääkäreillä valittamassa oireitani. Otettiin kilpirauhasarvoja, verenkuvaa ja muuta. Kaikki ok. Sain jopa lähetteen fysioterapiaan. Viimeinen lääkäri, jolla kävin, älysi määrätä minulle masennuslääkkeen. Sillä sitten kaikki oireet hävisivät lyhyessä ajassa. En todellakaan pitänyt itseäni masentuneena, enkä vieläkään ymmärrä, mistä syystä olisin voinut olla masentunut. Olin kyllä koko ajan kotona hoitamassa poikaani, mutta en kokenut, että elämäni olisi sen takia ollut jotenkin ikävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan