GALLUP: Imetyksen, tuttipullon ja tutin lopetus, missä iässä?
Mielenkiinnolla kyselen teiltä, missä iässä lapsenne on vieroitettu rinnasta, tuttipullosta ja tutista?
Esikoistyttö söi tisua 11kk, pullosta ja tutista vieroitettiin siinä 1.5 vuoden iässä.
Meidän kuopuspoika on nyt 1v 1kk. Tisua syö edelleen kolmisen kertaa päivässä kotiruoan ja tavallisen lehmänmaidon ohella. Iltavelli ennen nukkumaanmenoa juodaan pullosta. Päikkäreitä ennen saa tisua. Poika ei nukahda kuitenkaan tissille/pullolle, vaan tassuttelemalla omaan sänkyynsä. Tutti on hyvinkin tärkeä hänelle vielä =)
Olen ajatellut vieroittaa rinnasta piakkoin, mutta kovan eroahdistuksen vuoksi en vielä sitä viitsi tehdä. Tuttia saa syödä vielä hetkisen, maksimissaan tuonne puolentoistavuoden ikään. Iltavellipullosta ajattelin vieroittaa lähipäivinä ja antaa vellin sijasta muuta iltapalaa. Saa nähdä miten käy =)
Kommentit (25)
Väkisin ei ole mitään tehty. Rinnasta päätin vieroittaa ja tehtiin se pehmeästi, tuttipullon jätti itse pois ja tutista päätettiin luopua, kun kaverille tuli vauva: vietiin tutti sinne.
rinnasta vieroitettiin noin 1v. 3kk. Olin lähdössä muutaman päivän matkalle ilman tyttöä enkä halunnut lomalle rintapumpun kanssa eli se oli hyvä syy/motivaatio muutenkin edessä olleelle vieroitukselle.
Tutti otettiin pois noin 1v. 6 kk, käytti lähinnä nukkuessaan.
Tuttipulloa on käytetty vain muutamia kertoja vauvana kun oli minusta erossa muutamaa tuntia kauemmin eli siitä ei tarvinnut vieroittaa.
Esikoinen vieroitettiin rinnasta 10 kk:n iässä, tuttipullosta vuoden ikäisenä, tuttia ei ollut koskaan.
Kuopus vieroitettiin rinnasta 18 kk:n iässä, tuttipulloa ja tuttia ei ollut käytössä.
Eli aika vähillä vieroituksilla on selvitty ja hyvä niin :).
Meillä kaksi lasta ja molemmilla on aikataulut olleet suurinpiirtein samanlaiset:
[b]Tuttipullot[/b] jätettiin kaappiin n. puolen vuoden iässä. Koska molemmille olivat hoitotilanteita lukuunottamatta rintaruokinnalla sitä ennen, tuttipulloa käytettiin hyvin satunnaisesti. Kiinteiden aloittamisen myötä siirryttiin suoraan nokkamukiin. Samoihin aikoihin jäi yöimetyksetkin pois kuvioista.
[b]Imetys[/b] jatkui molemmilla 9 kuukauden ikään asti. Sitä ennen ehkä kuukauden verran saivat silloin tällöin korviketta nokkamukista, että tottuivat makuun.
[b]Tutista[/b] luovuttiin, kun lapset olivat 1v10kk.
Kyseessä siis ei ole kaksoset, vaan kahden vuoden ikäerolla syntyneet lapset. Tekstistäni saattoi tulla sellainen fiilis, kun kaikki on tapahtunut " kellon tarkasti" samaan aikaan eli äiti taitaa olla vähän kaavoihinsa kangistunut ;-). No, vierotukset menivät kuitenkin molempien kohdalla suht. kivuttomasti. Ainoastaan tutista luopuminen aiheutti hiukan meteliä, mutta luultavimmin siitä syystä, kun sitä venytettiin ehkä hiukan liian pitkään.
t. Jogu
1. lapsi:
- rintamaito loppui kuin seinään kun tyttö alkoi nukkumaan yöt ympäri (klo 22-06) 3kk iässä
- pullosta vieroitettiin 1v6kk
- tutista 1v8kk (tai itse asiassa jätti sen itse pois. Ei vain eräänä iltana enää pyytänyt sitä. Samainen tyttö myös lopetti itse vaippailun 2v3kk ja alkoi käymään potalla ja vaippa jäi sen sileän tien.)
2. lapsi:
- rintamaito loppui taas 2kk iässä kun yöunet alkoivat olemaan yli 6h. Osittainimetin vielä 2kk jonka jälkeen ei maito enää riittänyt kun yöunet alkoivat olemaan kymmentä tuntia.
- tuttipullon juomisen lopetti 1v2kk iässä, siirtyi tuttipullon nokkamuki-nokkaan
- tutista vieroitettiin pikkasta alla 1v6kk
t. Mikaela ja tytöt 2/04 & 2/06 ja LA 2/08
Rinnasta vähitellen vieroitettiin poika 1-vuoden ikään mennessä. Samalla meni peukalo laastarin alle, joten samalla rytinällä loppui molemmat. Tuttia ja tuttipulloa ei käytetty kuin satunnaisesti, joten niistä vieroitusta ei tarvittu. Meillä toimi tuo ratkaisu, että yhtä aikaa vierotettiin rinta ja peukku, muuten ois voinut tuosta peukusta tulla tosi rakas, kun ois ollut korvike rinnalle.
t. Cadavera, poika 1½-v.
Esikoisen söi tuttia muutaman kuukauden noin puolivuotiaana, vieroittui itse. Tuttipullon jätin kun poika oli 11kk (paino-ongelmista johtuen sai rintaa ja korviketta 4kk:sta eteenpäin, korvike lähinnä velliä) jolloin rupesi vieroittamaan itseään rinnasta ja itse ajattelin että mieluummin vierotus pullosta kuin rinnasta. Tissittelyn lopetti kun oli 1v5kk.
Kuopus hylkäsi tutin kun oli 4kk vanha, oli apuna yöunille nukahtamisessa. Meillä käytössä Aventin tuttipullot, jotka hylkäsi kun oli 2kk vanha. Ne kelpaavat nykyään veden ja kaurajuoman juomiseen nokkamukin rinnalla.
Kuopus on nyt 1v2kk vanha maito-ja kananmuna-allergikko ja tissi on elämää tärkeämpi. Nukahtaa tissille, ja se auttaa öisin kun vatsaa korventaa. Erikoiskorvikkeita ei ole saanut ollenkaan ja imetystä jatketaan sinne noin 2v asti. En halua korvikkeita antaa ja alle 2v tarvitsee ravintorikkaampaa juotavaa kuin vesi tai kaura/soijajuomat ovat. Haluaisin että kuopuskin vieroittaa itse itsensä, mutta katsotaan miten käy!
Esikoinen (nyt 4 v)
Vieroitti itse itsensä rinnasta 1 v 5 kk ikäisenä (1 v:n jälkeen vähensin kyllä imetyskertoja aina n. 1/kk ja lopulta jäljellä oli enää aamuimetys).
Tuttipulloa ei koskaan ollut käytössä (tai alle 5 krt tuttipullosta pikkuvauvana joi), joten siitä ei tarvinnut vieroittaa.
Tutista vieroitettiin 1 v 10 kk iässä leikkaamalla pala tutin päästä pois. Pari päivää poika piti tutin " raatoa" mukana, kunnes heitti sen roskiin, eikä sen koommin sitä enää kaivannut.
Kuopus (1,5 v)
Imetys eteni 1 v 5 kk saakka ihan samalla tavalla kuin esikoisenkin kanssa, mutta kuopus ei olisi itse kyllä ihan heti lopettanut aamu- ja iltaimetyksiä. Iltaimetyksen lopetin ensin ja aamuimetyksen (laastarit nänneissä, joita tyttö repi raivoisasti pois ja itki parin aamun ajan, mutta sen jälkeen ei tissi enää kiinnostanut) tytön ollessa 1 v 5,5 kk.
Tuttipullosta tyttö joi muistaakseni vain 2 krt, joten siitä ei tarvinnut vierottaa ja tutin tyttö sylki pois 5 kk iässä, joten siitäkään ei tarvinnut vieroittaa.
Helposti meni siis meidän vieroitukset =)
Tytön vierotin 2 vuoden iässä, pullosta ei juonut koskaan eikä tuttia huolinut.
Poikaa 2,5 vuotta imetän vielä, olen juuri vierottamassa. Ei pulloa eikä tuttia koskaan.
tisumaito: 7kk
tuttipullo: 1v1kk
tutti: 2v1kk
Mistään ei tullut ongelmia. Tutti oli mulle itselle se pahin peikko, koska poika oli oikea tuttimaakari. Noi hauskat 1kk aina yli vuoden johtuu siitä, että olemme ajoittaneet nämä vieroitukset loma-ajalle, jotta voidaan ja jaksetaan panostaa vieroitukseen ja siihen, että ehkä valvotaan molemmat jne. mutta eipä niitä valvomisia ja ongelmia ole sitten tullutkaan.
Tissistä vieroitettiin 1v1kk
Tuttipullosta ei ole ikinä suostunut juomaan
Tuttia syö edelleen, vierotusta meinattu joululomalle, jolloin tyttö 1v 5kk.
aika tarkalleen 1 vuotiaana. Ei saanut pulloa sen koommin enään ja unitutti jätettiin sitten 1,5 vuotiaana. Samanlailla tehtiin kakkosen (4v) kanssa ja myös kuopuksen nyt (1,5v) Ennen tuota 1 vuoden ikää aloin jo 10 kuisena kaikille tarjoamaan maidon mukista niin että ehkä ilta ja aamumaidon ja välipalan saivat pullosta. 1 vuotiaana sitten kaikki olivat jo hienosti oppineet mukista juonnin ja pullot oli senkin takia helppo jättää pois. Mysö unitutista luopuminen on kaikkien kohdalla käynyt yllättävän helposti. Luulen että tuo ikä on otollinen siihen hommaan. Mitä kauemmin antaa lapsen tuttia ja pulloa syödä sitä vaikeammaksi se luopuminen siitä käy.
Esikoinen lopetti tisuttelun 2v4kk itsekseen, tutti otettiin pois jo vuoden ikäisenä kun ei siitä juuri piitannut ja homma meni ihan pelleilyksi. Pulloa ei ole kumpikaan saaneet. 10kk kakkonen on aivan tuttihullu, jännittää miten sen tutin kanssa mahtaa olla. Ei varmaan vielä 1v edes yritetä vierottaa! Tisun kanssa taistellaan, haluaisin imettää kakkostakin pitkään mutta aika nihkeästi syö ja kiinteiden määrää pitää säännöstellä jottei lopeta tisuttelua kokonaan kun korviketta en halua antaa.
Hei
Oma kokemus on, että aikaisuus kannattaa.
1.lapsi
tutista pois 11kk iässä
tuttipullosta vuoden iässä
2.lapsi
tutista pois 10kk iässä
tuttipullosta 10kk iässä
Ei ongelmia kummankaan kanssa, vaikka tutin poisottoa jännitin molempien kohdalla aivan hirveästi. Mutta noin pienellä kävi tosi helposti ja kivuttomasti ja yötkin parani!
tuttia ja tuttipulloa ei huolinut koskaan, joten eipähän tarvinnut niistä vieroittaa. Tämä neiti (nyt 1v1kk) ei myöskään juo ollenkaan maitoa (vain vesi kelpaa), joten aika " epävauvamaiset" tavat meidän neiti on omaksunut.
Imetys loppui kokonaan 11kk iässä, pikkuhiljaa aloin vieroittamaan 9kk iässä.
Tuttipulloa ei koskaan kelvannut, nokkamuki käytössä 5kk iästä.
Tutista luovuttiin 1v 11kk iässä.
Poika vieroitti itse itsensä, eli kieltäytyi rinnasta. Tosin tuossa vaiheessa imetin enää vain kolme kertaa päivässä. Tuttia tai tuttipulloa meillä ei koskaan ollut käytössä (yritetiin kyllä, muttei koskaan kelvannut).
Esikoinen (nyt 6v):
*imetys: 8kk
Mulla leikkaus, johon liittyvän lääkityksen vuoksi lääkäri käski lopettaa imetyksen, sairaalassa sitten leikkauksesta kipeänä tyhjensin räjähtämispisteessä olevia rintojani.:-/
*tuttipullo: 1v2kk
Jätettiin iltamaitopullo pois vain tarpeettomana.
*tutti: 2v11kk
Olisi voinut aiemminkin ottaa pois, mutta kun oli vain unille mentäessä 2v täytettyään, niin ei koettu että olisi niin kiire. Kun oli aloittamassa päiväkodissa, ei haluttu että on tuttia päiväunille mennessä, jottei muut samassa ryhmässä alkaisi kiusaamaan tutin käytöstä (3-5v ryhmä). Annettiin hiirivauvoille (Pupu Tupunan Tutti hukassa tarinaa mukaillen) ja kaupasta sai valita jonkun lelun tilalle.
Keskimmäinen (nyt 2v6kk):
*imetys: 3kk
Painoa ei vain tullut tarpeeksi pojalle, punnituksia usein neuvolassa ja sitten piti aloittaa lisämaidon antaminen, jonka seurauksena aloitti tosi voimakkaan lakkoilun rintaa kohtaan. Öisinkään ei huolinut rintaa, vaan itki vaan pullon perään.
*tuttipullo: 1v3kk
Jäi lomareissulla Kuusamon mökillä, kun ei vain halunnut iltamaitopulloa enää.
*tutti: 2v6kk
Olisi voinut varmaan aiemminkin vieroittaa tutista, mutta ei hoksattu, kun oli puuhaa pottailun harjoittelun ja uuden vauvan kanssa. Oli käytössä kuitenkin vain unituttina 1,5v iästä alkaen.
Isi kysyi heitetäänkö tutit roskiin, kun olet jo niin iso poika, ja poitsu oli että joo, heitti itse roskiin. Illalla jo itki niiden perään ja kävi roskiksella, mutta sanottiin ettei niitä enää sieltä oteta, kun ne on nyt heitetty roskiin. Poika sai tuttien tilalle kaupasta uuden autolelun tilalle.
Kuopus (nyt 1v1kk):
*imetys: 7kk
Lopetin yöimetykset ja pikku hiljaa sitten maidon tulo väheni niin, ettei poitsu enää huolinut rintaa.
*tuttipullo: -
Vielä käytetään iltanukkumaanmenon yhteydessä maito/vellipulloa (ei varmaan olisi pakko, ehkä parin kk sisään jätetään pois).
*tutti: -
Ei aiota vieroittaa vielä pitkään aikaan, kun on niin pieni vielä, 2v iässä sitten varmaan.
Meidän kaikki lapset on olleet aikamoisia tuttimaakareita myös, eli tutti on ollut kaikille aikas tärkeä. Siksi siitä ei ole raatsinut kauhean aikaisin vieroittakaan.:)
Tyttö nyt paria viikkoa vajaa 3 v.
Täysimetyksellä 6 kk, sen jälkeen allergioiden vuoksi nopea siirtyminen apteekin korvikemaitoon. (Tuttipullo oli jo tuttu, kun oli saanut lypsetyn maidon siitä aina äidin ollessa poissa kotoa.) Vaihto meni yllättävän kivuttomasti ja yösyönnitkin loppuivat samassa rytäkässä aika pian, kun ei ollut enää tissiä tarjolla.
Tuttia söi lähinnä nukkumistarkoituksessa välillä 4 kk - 1 v. Alkoi itse jättämään tutin pois öisin, eikä enää kaivannut sitä, joten jätettiin se kokonaan pois. Meni tosi helposti tämäkin.
Tuttipullosta joutui juomaan korvikemaitoa aina 1,5 vuoden ikään saakka, koska ei muuten saatu korviketta millään menemään vaadittua puolta litraa päivässä. Pikkuhiljaa sitten alkoi mennä maitoa myös mukista sen verran, että pullo jäi pois. Ei kyllä protestoinut tätäkään muutosta.
Sopeutuvainen tyttö.:)
Tissittelyn poika lopetti itse kun oli 1 v 3 kk. Minä olisin kyllä voinut imetystä jatkaakin, mutta poika päätti toisin.
Pullo oli äärimmäisen harvoin käytössä ihan vauvana ja kieltäytyi siitä kokonaan, kun oli 5 kk.
Tuttia syö vielä unille mennessään ja kun on nukahtanut, niin sylkäisee pois. Olen ajatellut luottaa tässä tutissakin siihen, että hän itse hylkää sen sitten kun on valmis, kun nämä muutkin on menneet niin hyvin ilman mitää n vieroitusta ja itkua. Mutta jos ei itse hylkää niin pitää sitte jossain vaiheessa antaa tutti vaikka " linnupoikasille " tms. Ei ole syönyt tuttia kuitenkaan pitkään aikaan päivisin, ei edes lohdukkeeksi.
Ja hän nyt reilut 1,5 v.