MIstä viikosta lähtien oli kun sikiöt alkavat kasvamaan enemmän omien geenien perusteella?
Muista lukeneeni jostain tästä, että tiettyjen viikkojen jälkeen(jota ennen sikiöt yleensä suhteellisen samankokoisia) kun sikiö alkaa kasvamaan siis enemmän oman geeniperimän perusteella ym. mutta enää ei löydy tietoa oikein mistään. Tietäisikö kukaan, mistä voisi löytyä tästä lukemista, goglettamalla olen yrittänyt löytää, mutta tuloksetta:)
Kommentit (5)
Eli sairastan verenpainetautia ja sikiön kasvua seurataan 4 viikon välein. Mulle on sanottu, että n. rv 26 lähtien vasta alkaisi kasvussa olla yksilöllisiä eroja ja rv 30 lähtien sitten näkee selvemmin mihin suuntaan kasvu alkaa kehittyä. Itsellänikin on ollut käsitys, että rv 20 paikkeilla alkaisi yksilölliset erot näkyä. Silloin kun odotin esikoista, passitettiin mut sokerirasitukseen jo rv 21, koska rakenneultrassa lääkärin mielestä sikiö vastasi paljon isompia viikkoja, vaikka np-ultrassa vastasi täysin viikkoja.
Mutta voi olla, että tuon verenpainetaudin kanssa on jotenkin eri systeemit.
Kävin Femedassa (yksityisellä) 4D-rakenneultrassa rv 20+4 ja kyselin, miltä vauvan koko näyttää. Bruno kertoi, että vielä tässä vaiheessa kaikki vauvat ovat suunnilleen samankokoisia, ellei ole jotain ongelmia istukan tms kanssa. Ja että vauvan kasvua voidaan alkaa tarkemmin seuraamaan noin kuukauden kuluttua, suunnilleen rv 25 eteenpäin.
niin sanoivat ettei näin pienillä viikoilla vielä paljon eroa oo, vauvat painaa 1,0-1,4kg väliltä lähes kaikki jos ei mitään ongelmaa oo...
Esikoinen oli rv 32 painoarvio 2kg ja syntyi 4kg ja kakkonen oli rv 30 päinoarvio se 2kg ja syntyi melkein 5kg.
Eli mun vauveli on np-ultrasta saakka kasvanut keskikäyrällä, mutta rv 30+1 ultrassa päästiin keskikäyrän yläpuolelle. Painoarvio tuolloin oli 1360g. Joten saattaapa tuo pitääkin paikkaansa, että yksilöllisiä eroja alkaa näkyä vasta melko myöhäisillä viikoilla.
jos koko ei vastaa raskausviikkoja. Eli tuossa rv 19-20 alkaa kuulemma geenit vaikuttamaan. Uskoisin, että näin kävi myös meidän nuorimman kohdalla.
Rakenneultrassa rv 19+4 vastasi viikkoa 21. Kätilö sanoi, että taitaa olla pitkä lapsi tulossa, kun jalan mitta oli sen verran iso. Näin myös kävi, pituutta oli syntyessä 56 cm.