Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tietää että on aika aloittaa kiinteät?

05.10.2007 |

Meillä neiti 6kk ja on erittäin hyvin kasvanut pelkällä rinnalla. Sain neuvolasta " luvan" vielä täysimettää kuukauden verran, mutta itseäni mietityttää vähän nuo yöheräilyt.

Tyttö nukkui sairaalasta asti läpi koko yön tai sitten heräsi kerran syömään. Nyt kuitenkin kuukauden verran ollut aika rumbaa noi yöt. Toki hyviäkin öitä on ollut välissä, mutta pääasiassa kuitenkin syö oisin 3-4 kertaa, välillä 2 kertaa. Ja hän todella siis syö eikä vain imaise muutamaa kertaa ja sitten nukahda.

Tarkoittaako yöheräilyt sitä että on aika aloittaa iltapuurot + muut ruuat vai voiko se vaan johtua siitä että tyttö tajuaa tästä maailmasta jo enemmän ja näin ollen ei malta nukkua?

Ois kiva kuulla mitä muut mieltä :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun neuvolassa sanoivat, että nyt viimeistään pitää aloittaa, mutta tänne oli kerätty aika hyvin listaa : http://www.imetystukilista.net/faq/kiintea.php

Vierailija
2/5 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko tähän joku muukin syy kuin että tykkäät imetystilanteista? Yöt ei välttämättä kiinteillä parane, mutta jos kiinteisiin tottuminen viekin kovin pitkään, niin jossain vaiheessa pelkkä maito ei enää pidäkään kasvua tasaisena. Mikset tarjoaisi muutamia lusikallisia makupaloja ja imettäisi päälle? tai imettäisi ensin ja antaisi kiinteitä päälle? Tuossa iässä lapsi on yleensä jo niin kiinnostunut kiinteistä, että ottaa mielellään. Vähän ajan kuluttua epäluuloisuus kasvaa ja sitten aloittaminen voi taas olla työläämpää. Täysimetyksen hyödyt ovat kuitenkin jo tuossa puolessa vuodessa tulleet, joten kuukautta pidempi täysimetys ei ole lapselle varmaan sen hyödyllisempään kuin että aloitat kiinteät ja jatkat imetystä siinä ohella.

Itse olin ajatellut että mielellään täysimetän tuon suosituksenmukaisen 6kk mutta tyttö päätti toisin kun alkoi itkemällä vaatia ruokaa muiden istuessa pöydässä. Ei kelvannut tissi vaan lusikalla oli saatava lautaselta jotain :-) Nyt neiti 8kk, syö aamupuuron, lounaan ja iltapalan kiiinteitä, muuten maitoa ja imetyskertoja vuorokaudessa 5-6 joista 1-2 yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tietääkseni siis vauvoilla alkaa ns. hulinayöt 6-9kk iässä, jolloin yöt menevät repaleisiksi. Tästäpä syystä meillä on nyt 6kk ikäiselle vauvalle alettu unikoulu. Meillä siis yöheräilyt alkoivat " vaikka" soseita ja puuroja on jo kuukauden päivät syöty. Eli yhteyttä ruokien ja parempien yöunien välillä ei taida olla (vaikka niin halusin uskoa kun iltapuurolle alettiin!! ;))

Itse aloitin lisäruoan antamisen kun täysimetyksellä oleva tyttäreni alkoi pantata kakkaa viikon+ ihan joka kerta. Jouduttiin antaan luumua aineenvaihdunnan tasaamiseksi ja siitä sitten innostuin kun tyttö niin innoissaan söi. Jälkikäteen sitten vaan ajattelin mielessäni, et ehkä se oli merkki lisäruoan tarpeelle kun joutui niin tarkkaan käyttämään saamansa maidon.

Vierailija
4/5 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. milloin olet ajatellut mennä työhön vai onko teillä mahdollisuus jatkaa harjoittelua yhdessä kotona vaavin kanssa.

Ystävättärelläni tuli sitten kiire maistattaa ja totuttaa vauvaansa uusiin makuihin ynnä ruoka-aineisiin ja vieläkään (marraskuussa yksi vuotias) ei ole ehtinyt kokeilla kaikkia, eikä tottua rakeisempaan koostumukseen.

Olen itse ajatellut työhön paluuta, kun vauva on alle puolitoista vuotias ja suunnitellut täysimettäväni häntä puolivuotiaaksi. Esikoinen aloitti hoitouransa kymppikuisena ja hänen kanssaan aloitettiin varovaiset kasviskokeilut jo nelikuisena periaatteella viikko per uusi maku. Alussa todellakin vain teelusikallinen maitoaterian päälle.

Viisikuisena aloitimme sitten hedelmämaistiaiset (tosin sitrushedelmät sekä mansikat jätin suosiolla vuoden ikään allergiataipumuksen vuoksi) ja taas vain pikkuannokset maitoaterian päälle.

Kuusikuisena kokeilimme viljat samoin päin ja vasta seiskakuisena liha-kalamakuannokset (taas kananmuna skipaten vasta yksivuotiaaksi, koska vaavillamme oli myös taipumusta kovavatsaisuuteen).

Kasikuisena käänsin ateriatarjoilun toisin päin, jolloin pääateriaksi alkoi muodostumaan kaikki muu ja maitohörpyt vasta " jälkkäriksi" . Sitten kymppikuisena menikin jo ihan sujuvasti kaikki, myös rakeisempi ruoka ja vaavi oli valmis hoitoon. Mitään kiirettä ei totuttelussa kannata pitää, koska silloin voi jäädä huomaamatta joku yliherkkyys.

Iltatisuttelua jatkoimme pisimpään - luonnollisesti helpoin toteuttaa, kun olin siis jo työssä. Onnea kokeiluille, itse kuitenkin tiedät parhaiten...

Vierailija
5/5 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä täysimetyksen helppous minua eniten mietityttää ja miellyttää, mutta onhan neiti jo tosiaan 6kk että onhan nyt varmaan kiinteiden aika.

Huomenna meillä aloitetaan kiinteät, tein askarruttavista kysymyksistä uuden aloituksenkin.

Kiitos taas kerran avusta kanssasisaret :)