Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mielipide kasvatuseroista, kuinka toimisitte?

Vierailija
04.10.2007 |

Törmäsinpäs erikoiseen tilanteeseen kun tyttäreni oli tässä taannoin leikkimässä kerhokaverillaan.

Leikin tohinassa tyttäreni oli sanonut kaverilleen " sä olet ihan hölmö" , kun kaveri oli tehnyt jotakin hassua. Mutta tämä kaveri olikin juossut äitinsä luokse itkien, ja kertonut että tyttäreni oli haukkunut häntä.

Tämä äiti oli sitten komentanut lastani ja sanonut että HEILLÄ on sovittu ettei heidän perheessä saa ketään nimitellä millään tavoin. Ja käskenyt tyttäreni pyytämään tytöltä anteeksi kun oli HAUKKUNUT tätä.

(Kertoi minulle tilanteen, kun menin hakemaan tyttöäni).

Olin todella hämilläni, kun kuulin tapahtuneesta, en voinut oikein sanoa kuin että " ai jaa..." niin ihmeissäni olin!

Siis onhan hienoa, että tehdään selvät rajat, ettei toisia saa haukkua, mutta missä se raja menee? Onko meidän raja liian höllä, kun meillä saa sanoa toisille hyväntahoisesti " oletpas sinä hölmö/hassu/pelle..." yms. Eikö haukkuminen ole sitä kun tarkoituksena on haukkua/arvostella toista negatiivisessa mielessä?

Olen jotenkin ihan sekaisin tästä? Etenkin siitä, että tavallaan annoin jonkun toisen aikuisen ojentaa lastani näin typerästä ja turhasta asiasta. Minusta tuolla asenteella pitäisi sitten olla pyytämässä koko ajan anteeksi.

Kannatan itsekin ehdottomasti hyviä ja toista kunnioittavia käytöstapoja, mutta en minä ihan noin ääripäässä kulje. Meillä on käytössö ihan vain nämä perusjutut; pitää osata kiittää, tervehtiä, lainata, jakaa, odottaa, leikkiä rehdisti ja kaikkien kanssa yms. ja toisia ei saa lyödä, haukkua, komentaa, ottaa kädestä, kannella (turhaan), valehdella yms. Siis ihan perusjutuila porskutellaan.

Pitääkö siis kaikkien mukautua, jos jollakin kasvatusmetodit menee NÄIN ääripäihin, vai voiko ihan reilusti sanoa, että MEILLÄ TUO EI OLE HAUKKUMISTA.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hölmöksi

Vierailija
2/7 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" hassu" on hyväntahtoinen sana, " hölmö" on haukkumista vaikka sen sanoisi kuinka herttaisesti... älä sitten ihmettele kun lapsesti parin vuoden kuluttua haukkuu sinut tyhmäksi ja huoraksi jos tuota linjaa jatkat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmö ei takoita hassua tai höpöä, vaan tyhmää tai pöljää. Sitä on vaikea tietysti sanoa mitä lapsesi on sanalla tarkoittanut.

Minusta on aivan ok, että aikuinen toruu lasta huonosta käytöksestä ja muistuttaa sen talon säännöistä missä lapsi on leikkimässä.

Tämä aikuinen ei varmaankaan ole aivan joka päivä teidän elämässänne kertomassa käytöstavoista, joten en usko että lapsi kohta enää edes asiaa muistaa.

Kunhan et nyt itse mene sanomaan lapsellesi, että :" ei se ole huonosti tehty, jos sanoo toista hölmöksi" .

Vierailija
4/7 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tekee jotakin hassua (sallittua), niin tällöin on rumaa sanoa " oletpas sinä hölmö!"

Mutta jos lapsi esim. kiukuttelee ja uhmatakseen heittaa vaikka maidot maahan, niin tällöin on hyväksyttävää sanoa " kylläpäs sinä käyttäydyit nyt hölmösti."

Eli mielestäni käytöstä voi sanoa hölmöksi, mutta ei ihmistä.

Yhtä laikka jokin käytös voi olla hyvin typerää, mutta ketään ihmistä ei saa sanoa typeräksi.

(Tosin täällä palstalla, kuten jo tässä ketjussa toiset äidit haukkuu ap:ta, joten mitä he ovat tuomitsemaan hänen ajatusmaailmaansa... eivät itse näytäolevan yhtään sen parempia.)

Vierailija
5/7 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hölmö taas ei. Ja on eri asia sanoa jonkun käytöstä hölmöksi tai häntä itseään hölmöksi.

Toisaalta ymmärrän ap:n hämmennyksenkin. Hölmöksi on MYÖS ollut tapana kutsua hassua, kuten tästä Kielitoimistonkin sanakirjaselityksestä käy ilmi. Siitä kuitenkin käy MYÖS ilmi, että sanalla on myös ikävä merkityksensä.

" hölmö = typerä, älytön, höperö, tomppeli, tollo, pöllö, hupsu, hassu. Senkin hölmö! Jäi hölmönä tuijottamaan. Aivan hölmö juttu. Se on ihan hölmöä. "

Koska pieniltä lapsilta on turhaa odottaa kovin tarkkaa sanojen merkitysten tajua, on helpointa varmaan pitää tuota tiukempaa nimittelykieltolinjaa, jota ap:n lapsen kerhokaverin kotonakin pidettiin.

Eri juttu sitten on, miten se äiti REAGOI. Itse en olisi vierasta lasta pakottanut pyytämään anteeksi, olisin vain sanonut nätisti, että ketään ei saa nimittää hölmöksi, siitä tulee toiselle paha mieli.

Vierailija
6/7 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun jotkut tekevät heinäseipäästäkin asian tai puhuvat asian vierestä kun toiset puhuvat itse asiasta. Menikö jo tarpeeksi monimutkaiseksi tämäkin yksinkertainen asia? Hyvä.

Vierailija:

Jos lapsi tekee jotakin hassua (sallittua), niin tällöin on rumaa sanoa " oletpas sinä hölmö!"

Mutta jos lapsi esim. kiukuttelee ja uhmatakseen heittaa vaikka maidot maahan, niin tällöin on hyväksyttävää sanoa " kylläpäs sinä käyttäydyit nyt hölmösti."

Eli mielestäni käytöstä voi sanoa hölmöksi, mutta ei ihmistä.

Yhtä laikka jokin käytös voi olla hyvin typerää, mutta ketään ihmistä ei saa sanoa typeräksi.

(Tosin täällä palstalla, kuten jo tässä ketjussa toiset äidit haukkuu ap:ta, joten mitä he ovat tuomitsemaan hänen ajatusmaailmaansa... eivät itse näytäolevan yhtään sen parempia.)

Vierailija
7/7 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaavassa käytössä on sana " pöljä" =) Sillä ei tarkoiteta mitään pahaa, lähinnä hassua ja huvittavaa.

Minusta tuo toisen lapsen äiti ylireagoi. Tuona toisena äitinä olisin selvittänyt tilannetta molempien lasten kanssa ja selittänyt, ettö ' hölmöllä' ei tarkoiteta aina negatiivisia asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän