Sanovatko teidän n. 3v:t itseänsä tyhmiksi koskaan?
Kyllä äidin sydäntä riipii kuunnella kun lapsi sanoo olevansa tyhmä. eikä toinen ole vielä edes kolmea täyttänyt... Eikös tuossa vaiheessa pitäisi ennemminkin olla ylisuuret luulot itsestään? Kyllä tässä taas miettii että mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen. Lapsi on kotihoidossa.
Kommentit (4)
Siis kotihoitolapselle. Jostainhan tuo on tullut. Ei lapsi sitä itse keksi. miten lapsen isä? Onko voinut sanoa jotain joskus vaikka edes puolivahingossa, ei ole ajatellut? Lapselle voi jäädä joku pieni juttu mieleen kaihertamaan. Omani on jo yli 3vuotias ja pitää itseään maailman ihanimpana ihmisenä. On siis ylisuuret luulot itsestään niin kai kuuluukin tässä iässä. saattaa sanoa, että kun " x on niin ihana, että kaikki tykkää" Omani käy jo päiväkotia ja saattaa sanoa kyllä, että joku lapsi on tyhmä jne, mutta ei koskaan itsestään.
jos joskus vaikka kuulee jonkun tokaisevan itsekseen " voi itkut mä olin tyhmä" ... Fraasina ei siis välttämättä tarkoita mitään...
Toki jos ap kohdalla lapsella on muita itsetunto-ongelmia, kannattaa pohtia mistä on kyse... mutta kyllä meillä ainakin sekä minä, että isommat sisarukset toteamme silloin tällöin olevamme " tyhmiä" tarkoittamatta nyt mitään sen vakavampaa ja hyvin voisi kuopus tms. tuon lauseen omaan repertuaariinsa napata :-)
Tuo " tyhmä kakara" kuullostaa jo kenkummalta, mutta voihan tuokin olla fraasi jonka on napannut joltain kaverilta päiväkodissa, tuntuisi oudolta jos pk henkilökunta moista kieltä käyttäisi.... vaikka kaikkeahan tietysti tapahtuu...
tilanteesta riippuen. Ja kun joskus yritetään jujuttaa lasta ja sanotaan, että tietenkin me ollaan tyhmiä mutta tyhmillä vanhemmilla on vielä tyhmempi lapsi, niin poika ilmettäkään räpäyttämättä toteaa, ettei hän ole ensinnäkään tyhmä ;D Poika täyttää neljä pian.
Minusta tyhmittely on luonnollinen lapsuuteen liittyvä juttu, jonka merkityksen lapsi yrittää määritellä käyttämällä käsitettä eri asioihin ikään kuin testatakseen, mihin se sopii. Sanassa on iso tunnelataus ja sen nappaa vaikka telkkarista nopeasti.
mutta meidän 2,5 v tytär sanoi eilen minulle, että " ...senkin tyhmä kakara" . On 100 % varmaa, että lapsi ei ole tätä kotoa oppinut. Tytär on päivähoidossa, jossa aioin ottaa asian aamulla puheeksi, mutta päiväkodissa oli aamulla aikas hässäkkä. Joten otan asian puheeksi iltapäivällä, kun haen tytön kotiin.
Marju