Turvaistuinpohdintaa.....
Meillä on vauva, joka matkustaa vielä turvakaukalossa. Esikoinen, joka on nyt 2v7kk, matkustaa HTS Be Safe Izi Kombi-istuimessa selkä menosuuntaan.
Vauva siirretään kaukalosta isompaan istuimeen luultavasti alkuvuodesta. Silloin esikoinen on hieman alle 3-vuotias. Meillä on nyt kaksi vaihtoehtoa.....
1. Esikoinen matkustaa edelleen tuossa HTS:n istuimessa, jonka voi siis vielä kääntää tarvittaessa kasvot menosuuuntaan ja joka menee 18kg asti (painoa on nyt 12kg). Kuopukselle pitää ostaa uusi istuin.
2. Siirrämme vauvan tuohon HTS:n istuimeen (painosuositus 0-18kg) ja ostamme esikoiselle uuden. Esikoinen on kuitenkin mielestäni liian pieni matkustamaan vielä vyöistuimessa.
Itse alan kallistumaan tuon vaihtoehto 2:n kannalle. Eli ostaisimme esikoiselle pitkäikäisen istuimen, jossa hän voisi matkustaa siihen saakka, kunnes kuopus kasvaa ulos tuosta HTS:stä. Ja vasta siinä vaiheessa esikoinen siirtyisi käyttämään vyöistuinta ja kuopus taas perisi esikoisen istuimen. Mutta mikä olisi sellainen istuin, joka olisi hyvä ja turvallinen 3-vuotiaasta ylöspäin?
Kommentit (34)
Millasilla autoilla te ajatte kun saatte 3 vuotiaan mahtumaan selkämenosuuntaan? Meillä 1,5 vuotias istuu jo polvet suussa.
Meillä on tässä kylässä vaan lastentarvikkeen -liike ja heillä on ilmeisesti jonki sortin sopimus Gracon kanssa, aina vaan kauppaa sitä... Oltiin ostamassa esikoiselle turvavyöistuinta aikoinaan ja olin jo testitulosten yms. perusteella päätyny Britaxin istuimeen jos tyttö vaan siihen hyvin mahtuu ja on ok oloinen livenä.
Myyjä sitten äityi haukkumaan tuota istuinta, on kuulemman liian isot ne pään sivutörmäyssuojat että lapsi joutuu kurotteleemana niskaansa pidemmälle että näkee sivuille ja istuinosa on liian lyhyt/pitkä en enää muista yms. kakkaa. Ja totta kai hän sitten ennemmin suositteli Gracon vastaavaa turvavyöistuinta. Blaah...
Mutta mun mielestä tuossa HTS:n istuimessa onkin poikkeuksellisen hyvät jalkatilat. Ei todellakaan ole vielä jalat koukussa. Se, että istuin on aika korkea, tuo myös jaloille lisää tilaa.
ap
Millasilla autoilla te ajatte kun saatte 3 vuotiaan mahtumaan selkämenosuuntaan? Meillä 1,5 vuotias istuu jo polvet suussa.
autoliiton tms. testeissä. Turvallisuuden lisäksi monet testit ottavat huomioon seikkoja kuten "lapsen näkyvyys ulos istuimesta" joka on aika hullu kriteeri! Tietysti lapsi viihtyy paremmin jos näkee, mutta kummasti istuimet, jotka saavat hyvän arvosanan näkyvyydestä saavat huonon pään tuesta sivutörmäyksessä ja päinvastoin.
Useiden istuinten jalkatilaan vaikuttaa paitsi istuin itse, myös auton takapenkin syvyys, koska istuimessa on tietty kohta, joka tulee asettaa penkin reunan tasalle.
Britaxin istuimet ovat pääosin saaneet hyviä tuloksia ja jopa tuo Eclipse SI, jota joku haukkui, sai ensimmäisenä valmistusvuonnaan muistaakseni hyvän tuloksen. Vuosien saatossa testit ovat myös rajuntuneet koko ajan, mistä syystä vanhat istuimet lähes järjestäen saavat huonompia tuloksia. Niitä kehiteltäessä kun ei moisia törmäystestejä tehty samalla tavalla.
Etupenkki vaan tarpeeks eteen ja ei se haittaa vaikka lapsen polvet ovatki vähän koukussa. Etupenkkiläinen siinä kärsii, mutta ennemmin laitan lapsen turvallisuuden sen eteen.
Ostettiin Gracon istuin kolme vuotta sitten ja silloin oli testivoittaja, uusimmassa testissä arvosana oli kehno tai joku vastaava..
meillä audi A4 vm-03. Etupenkille jää hyvin tilaa, minä 174cm pitkä mahdun hyvin istumaan. Ja tuo twowayssa matkustava yli 3v on 95cm pitkä.
Saabiin mahtuu myös hyvin istuimet selkämenosuuntaan.
Niin minullekin on väitetty siellä esim. että britax hiway istuinta ei ole edes maahantuojalla vaikka juuri olin sitä naapuri liikkeessä autoon sovittanut. lastentarviketta kannattaa todella varoa.
Meillä on tässä kylässä vaan lastentarvikkeen -liike ja heillä on ilmeisesti jonki sortin sopimus Gracon kanssa, aina vaan kauppaa sitä... Oltiin ostamassa esikoiselle turvavyöistuinta aikoinaan ja olin jo testitulosten yms. perusteella päätyny Britaxin istuimeen jos tyttö vaan siihen hyvin mahtuu ja on ok oloinen livenä.
Myyjä sitten äityi haukkumaan tuota istuinta, on kuulemman liian isot ne pään sivutörmäyssuojat että lapsi joutuu kurotteleemana niskaansa pidemmälle että näkee sivuille ja istuinosa on liian lyhyt/pitkä en enää muista yms. kakkaa. Ja totta kai hän sitten ennemmin suositteli Gracon vastaavaa turvavyöistuinta. Blaah...
Pituutta pojalla 100cm ja jaloilla tilaa tosi hyvin.
joka julkaistiin TM:ssä. Niin se silloin hylättiin testfaktan ja autoliiton testeissä....
Ostettiin Gracon istuin kolme vuotta sitten ja silloin oli testivoittaja, uusimmassa testissä arvosana oli kehno tai joku vastaava..
Tosin istuinkin oli se Britaxin eclipse si, joka asennetaan nojaamaan etupenkkejä vasten. Istuin sai huonoimman arvosanan, mutta testissä se oli ainoa jossa ei ollut tukijalkaa ja se testattiin siten että se ei nojannut mihinkään (etuistuimiin tai tukijalkaan), Kaikissa muissa istuimissa oli tukijalka tms. noja.
Testejä tehdään tosiaan eri tavoin mutta autoliiton sivut ovat ne luotettavimmat. Minusta istuimen ensisijainen tehtävä on turvata laspen henki ja elämä.
Kuosit, näkyvyys yms. on toissijaista. Kunhan vaan lapsi siihen mahtuu kuten pitääkin ja istuin on oikein kiinnitetty.
..on kyllä suuressa osassa lastentarvikeliikeitä, joissa olen käynyt.
Myyjien taso vaihtelee rajusti ja etenkin turvaistuinasioissa asiantuntemus on usein erittäin kehnoa. Ei ole tavatona, että lastentarvikemyyjän mielestä on ok laittaa vauva suoraan naamamenosuuntaan istuin vajaan vuoden iässä, kun kaukalosta kasvaa ulos. "Tehdäänhän niin Euroopassakin ja sehän on tosi kätevää, kun ei tartte vaihdella istuimia".
Autoliiton sivut ovat tämän alan parhaat asiantuntijasivut Suomessa, ja niihin kyllä luotan. Muita vastaavia ei ole. En ymmärrä, mitä ovat ne lukemattomat muut testit, joista täällä joktu puhuvat? Minä en juuri muita testejä löytänyt kuin nuo Autoliiton testit.
mutta myyjä ei suositellut ostamaan sitä, koska sanoi, että se on malliesimerkki kombi-istuimesta, jonka saa kyllä kiinni tukevasti selkämenosuuntaan, mutta ei kasvot menosuuntaan. Siksi päädyimme ostamaan HTS:n kombin, koska sen saa todella tukevasti kiinni kummin päin vain.
ap