Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin teillä lapsi oppi potalle?

03.10.2007 |

Itselläni on 1,5v. poika ja olen miettinyt että olenko aivan surkia äiti koska poika ei vielä käy potalla, muuta kuin sillon tällöin ollaan kokeiltu että millasta siellä on istua ja onhan sinne parit pissatkin tullut,mutta ei siellä mitenkään säännöllisesti istuta. Meidän perheeseen kuuluu myös 2,5kk. vanha tyttö ja mies on paljon poissa joten tuntuu että tässä on ihan tarpeeksi tekemistä ilman että pitäisi vielä itekseen hoidella potttaharjotuksii!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäisen tarvitse vielä käydä potalla. Kyllä, tällä palstalla pyörii paljon superäitejä, joiden lapset ovat päivä- ja yökuivia jo alle 2-vuotiaina, mutta eiköhän 2,5 vuotta kuitenkin ole lähempänä keskiarvoa. Kaikki aikanaan - keskity nyt tärkeämpiin asioihin, joita sinulla varmasti on viestistäsi päätellen ;)

Vierailija
2/13 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu niin lapsesta. Pääasia että lapselle tarjotaan mahdollisuus istua potalla silloin tällöin (esim. kun itse käyt vessassa) ja ehkä hoksaa sitten itsekseen mitä sinne tehdään. Lapsesta itsestäänhän se sitten varmaan käynnistyy tuo pottailu useimmilla kun siihen on valmiudet ja halu oppia.

Meillä pottailu on kyllä ollut hyvin aikaisessa vaiheessa mukana koko vauvaiän pahojen vaippaihottumien takia ja sen takia ei ole tarvinnut erikseen opettaa potalle. Nyt poika on 1 v 3 kk ja käy tietoisesti itse pissalla potalla, mutta on niin vilkas, että uskon että juuri puolitoista vuotiaalle tekee tiukkaa istua potalla ja malttaa mielensä pissata sinne.. kun tuntuu että ainakin meillä mennään niin lujaa välillä että oksat pois

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä istuskeleekin lukemassa kirjojaan ja tietää kyllä ainakin kakantulon hyvin. Rentoudu! Ei 1.5 vuoden ikäisen vielä tarvi käydä potalla todellakaan! Meidänkin äiti aina mulle sanoo, että kyllä me kaikki 4 sisarusta kävimme potalla vuoden ikään mennessä, mutta enpä oo ottanut pattia. On tässä muutakin tekemistä...

Vierailija
4/13 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole ollut mitenkään erityisen rasittavaa laittaa lasta potalle melko säännöllisesti vaikka kolmesti päivässä. Eihän siinä missään nimessä ole tarkoitus että lapsi heti jättäisi vaipat vaan siitä pikkuhiljaa homma etenisi.

Tietysti jos lapsi kovasti pelkää pottaa ei pakottaa kannata, mutta muuten kyllä pottailu hoituu ihan normaalien päivärutiinien puitteissa.

Oma lapseni oli ihan vaipaton alle 2-vuotiaana, mutta ei tietenkään siksi että olisin jotenkin superäiti vaan koska nyt sattui kypsymään aikaisin tuon asian tiimoilta. Lapselle ei voi opettaa pidätyskykyä, tämä lähtee lapsesta itsestään, mutta potta on hyvä tuoda tutuksi pienelle.

Ihan itse sen pottaharjoittelun joutuu kuitenkin lapselleen vetämään. Mutta teillä ei ehkä ole paras aika sen suhteen nyt, koska vauvakin on melko tuore juttu. Sen sijaan on ihan hyvä tuoda potta lapsen rutiineihin jo tässä vaiheessa, ettei lapsen kypsyysikä asian suhteen mene ohi ja lapsi halua pitää vaippoja vielä 4-vuotiaana koska on niihin niin tottunut.

Vierailija
5/13 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on ollut aina hiukan hankalaa ymmärtää, miksi sen potallakäymisen kanssa täytyisi olla niin kova hoppu. Kukin taaplaa tavallaan, mutta meillä kävi niin, että poika kiinnostui itse potalla käymisestä 2,5 vuoden iässä, minkä jälkeen oltiin päiväkuivia viikossa. Anna aikaa. Herkkyyskaudet tulevat ja menevät, ja lapsesi oppii potalle kun on siihen valmis. Kokeilla toki voi aina välillä, että josko oma kiinnostus asiaa kohtaan olisi jo herännyt, mutta pakottamalla ei tuloksia synny. Meillä selkeästi vaikutti päivähoidon aloittaminen, muitten lasten malli oli hyväksi. Supistintakin voi kokeilla, meillä homma alkoi pelittää, kun potta oli olohuoneen lattialla ja poika sai mennä omassa tahdissaan. Jos yritti " pissattaa" , niin ei onnistunut.

Ja jos jostakusta tuntuu, että lapsen on hyvä osata nää jutut jo 1-vuotiaana, ihan okei. Lapsi- ja vanhempikohtainen kysymys.

Eli älä stressaa, anna asioitten mennä omalla painollaan. Jos jonkun mielestä ollaan huonoja äitejä, kun ei lapset käy potalla vielä 2-vuotiaina, niin siittä sitten vaan. Itse tiedät paremmin!

Vierailija
6/13 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla poika oppi kirjaimellisesti parista kerrasta kokonaan kuivaksi, kun itse hoksasi ja innostui pottailusta 2v 3kk iassa. Tasta siirtyi hyvin pian tekemaan kaiken pontolle, ilman supistajaa.

Pojan kanssa kokeiltiin pottailua vahan joskus reilun 1,5 v iassa, mutta jatettiin suosiolla odottamaan parempaa saumaa. Nyt kuopus on tasan 2v ja tykkaa kayda istahtelemassa potalla ja pontolla pikaiseen ja pissailla lattioille ;-)

Vierailija
7/13 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kypsyvät eri ikäisinä potalle. Toiset voi olla valmiita alle 2 vee, toiset vasta lähempänä kolmea ikävuotta.

Meillä tyttö meni päiväkotiin 1 v 8 kk vanhana ja siellä tietenkin istuttivat potalla säännöllisesti. Lopetti päiväkodin 2 v 1 kk vanhana kun pikkusisar syntyi ja ei ollut oikeen innostunut pottailusta. Tai siis pissasi potalle hyvin satunnaisesti. Sitten 2 v 4 kk iässä rupesi potta kiinnostamaan ja jätin vaipan pois. Vahinkoja tuli ekalla viikolla aika monta, mutta sitten alkoi sujua. Välillä tulee edelleen vahinkoja, mutta tosi harvoin ja nyt ollaan oltu vaipatta 2 kk. Lähinnä vahinkoja tulee silloin kun on jotain todella mielenkiintoista tekemistä ja ei muista mennä pissalle.

Vierailija
8/13 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan lapsi edes joskus näkee isompien käyvän potalla, hän kyllä itsekin innostuu pottailua oma-aloitteisesti kokeilemaan. Aina ei tarvita edes isompia lapsia, luulisin kaikille tulevan parivuotiaana sellaisen vaiheen, että ollaan kiinnostuneita kun äiti/isi käy vessassa, ja sitten keskustellaan tuleeko nyt pissiä vai kakkaa :o) Siinä samalla on ihan luontevaa pitää pottaa esillä ja lapsesta on vain kivaa matkia aikuista. Ja jos joskus annat olla ilman vaippaa ja lapsi huomaa sen pissan tulon paremmin kuin vaippa päällä, niin hänkin tietää paremmin mitä se tarkoittaa kun tulee pissa.

Mitään kiirettä ei vielä ole, älä stressaa! Omani ovat olleet kokonaan kuivia 2v6kk ja 2v3kk ikäisinä. Oppiminen on käynyt todella nopeasti sitten kun on kiinnostus pottailuun tullut.

Vierailija
9/13 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikko oli 1v8 totaali potan kieltäytyijä ja 1v10kk istui potalle ja 2v2kk ei enää käyttänyt vaippaa lainkaan.

kuopusoli 1v8kk kun potalle ja 2v4kk luopui vaipan käytöstä.

Vierailija
10/13 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen herkkyysvaihe tulee vasta 2v iässä, näin ainakin meidän kahdella lapsella on ollut. Ja sitten se potalle pissojen ja kakkojen teko onkin alkanut tosi vaihdilla, eli lapsi hoksaa sen nopeasti ja menee mielellään potalle.

Meillä esikoinen (nyt 6v) alkoi pottailun 2v5kk iässä ja oli jo 2kk kuluttua tästä täysin kuiva päivisin, yövaipatkin jäi siitä aika nopeasti, olisiko mennyt kk pidempään niin nekin jätettiin pois kun olivat aina kuivia.

Kakkonen (nyt 2v6kk) aloitti pottailun pari kuukautta sitten ja hänkin tosi nopeasti hoksasi homman. Kakat alkoi tehdä pottaan jo viikko pottailun aloituksesta. Nyt on muuten kuiva, mutta päiväunille ja yöunille laitan vaipan. Samoin kyläilyreissuille varuksi. Vahinkoja sattuu välillä. Mutta siis on tosi innoissaan pottailustaan. Aloitettiin se tekemällä pottaleimat-paperi jääkaapin oveen eli joka pisusta ja kakasta tuli leima paperiin, poitsu itse valitsi leimat ja äidin avustuksella leimasi ne. Äiti sitten väritti kuvat ja varmaan viikon kuluttua ne jäi pois, kun leimoja oli niiiin paljon jo paperissa! Se oli vain aluksi apuna kannustimena, mutta äidin kehut ne taisi vieläkin enemmän kannustaa. Mutta muistona löytyy tuo paperi kuitenkin.:)

Kuopus on nyt 1v1kk ja hänen kanssaan aloitan joskus ensi kesän jälkeen, kokeilla voi toki aiemmin etä kiinnostaako potta yhtään ja haluaako siinä istua/tehdä siihen mitään. Mutta siis noin 2v iässä kokeillaan ainakin, ja jos ei kiinnosta niin sitten taas kuukauden parin päästä. En kiirehdi yhtään, menee kätevästi sitten kun lapsi itse kiinnostunut asiasta.:)

Vierailija
11/13 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oppi potalle varhain. Tyttö oli täysin kuiva 1,5 -vuotiaana. Potta hänelle " esiteltiin" vähän vajaa 1-vuotiaana ja siellä istuskeltiin säännöllisesti aamulla, ennen uloslähtemistä, sisälle tullessa jne. pari kuukautta ja hän hoksasi jutun juonen tosi nopeasti ja alkoi tunnistaa hädän. Päiväkuiva hän oli vähän reilu 1 vuotiaana ja yökuiva muutamaa kuukautta myöhemmin. Kakkonen sen sijaan, tyttö hänkin, könysi potalle suunnilleen heti kun pääsi liikkeelle esikoisen esimerkin inspiroimana. Siitä huolimatta hän jätti vaipat pois " vasta" 2v 3kk iässä, jolloin ryhtyi samalla kertaa sekä päivä- että yökuivaksi.

Minusta arkea useamman lapsen kassa (meillä tytöt ovat nyt 4v 4kk, 2v 7k ja 6kk) helpottaa huomattavasti se, kun isompi oppii käymään potalla eikä enää tarvitse vaippoja. Itse en ole kokenut lapsen säännöllistä potattamista harjoittelu vaiheessa isona vaivana. Meillä kun on siinä vaiheessa olleet vielä vaipat tai harjoitteluhousut käytössä niin ei ole lattioillekaan pissailtu. Potalle ei voi pakottaa, kannustaa voi, eikä lapsen pottailulla ole mitään tekemistä äidin hyvyyden tai huonouden kanssa. Oletko ap muuten saanut jotain palautetta potta-asioista jotakulta?? Aina löytyy joku kommentoimaan asioita, jotka eivät oikeastaan perheen ulkopuolisille kuulu.

Vierailija
12/13 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samanlaisia huolia tuossa vaiheessa, kun poika suostui istumaan potalla vain sekunnin. Sitten pian 2-vuotispäivän jälkeen pottailu alkoi sujua (pojalle annettiin aina tarra pissasta/ kakasta) ja poika oppi päiväkuivaksi pikku hiljaa 2 v. 3 kk - 2 v. 6 kk välillä.

Olen miettinyt, että kaikki stressaaminen (pottailu, puhe, yksin nukkuminen, tutin jättäminen) on tähän asti ollut täysin turhaa - kaikki on sujunut hyvin sitten, kun on ollut sujuakseen. Totta kai lapsilla voi olla kehitysviiveitä, mutta se normaalin oppimisen rajakin on aika joustava. Tätä palstaa kun lukee, niin usein tulee se tunne, että kaikkiin kyselyihin vastaavat juuri ne, joiden lapset ovat erityisen aikaisin oppineet jonkin taidon.

Vierailija
13/13 |
09.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ap:n viestin huolimattomasti. Meillä oli siis kyse siitä, ettei lapsi suostunut pottailemaan. Toki en itsekään yrittänyt kovin aktiivisesti, kun en viitsinyt pakottaa.