Voinko antaa 4v pojan paattaa ryhtya kasvissyojaksi? Poika sai selville, etta mista liha on peraisin eika sen jalkeen ole enaa suostunut syomaan " kavereitaan" ...
Poika tykkää kaikista eläimistä ja nyt sai tietää isommilta lapsilta eläinten teurastamisista ym. Ja kieltäytyy nyt syömästä kaikkea lihatuotteita.
Miten pitäisi toimia? Poika on rauhallinen ja ajattelee asioita todella syvällisesti aina.
Kommentit (5)
En ole nostanut meteliä. Vaihtelun vuoksi olen tehnyt kasvisruokia ja korvannut lihan soijavalmisteilla. Näyttävät ja maistuvat täysin lihalle kun maustaa. Kalaa menee vielä jonkin verran (silloin kun se ei näytä kalalle), ja kyllä kana maistuu sentäs joskus. Possu ja jauheliha ei mene millään. Kebabliha (kun käyttää sanaa kebab) ja kananmuna maistuu. Makaronilaatikossa saattaa mennä jauheliha huomaamatta. Kasvikset, vihannekset ja hedelmät yms. ja maitotuotteet maistuu erittäin hyvin. Pakkoko sitä on lihaa syödäkään.
mutta kasvissyönti ei tosiaan tarkoita että liha jätetään pois ja thats it. Vaan proteiinia pitää sitten saada just esim soijasta, pavuista,linsseistä,sienistä ym. Pyydä ainakin neuvolasta lapset ja kasvisruoka opas
Mutta hän on mielestäni aivan liian pieni tekemään itse valintoja eettiseltä pohjalta, joten en ainakaan lopeta lihan tarjoamista, vaikkei hän söisikään. Eettisen valinna pohjalla pitäisi kuitenkin olla vähän laajemmin tietoa kuin mitä näin pieni lapsi edes ymmärtää. En aliarvioi lasta, mutten myöskään anna hänen ottaa vastuuta päätöksestä, johon ei ole vielä kehityksen puolesta valmiuksia.
Ollaan puhuttu lapsen kanssa luonnon kiertokulusta; mikä eläin syö mitäkin eläintä luonnossa. Se on auttanut paljon. Lastenkin on varmasti vaikea ymmärtää, että olemme vain osa luontoa kun sitä ei moni aikuinenkaan muista. Mutta vaikka lapsesi ei enää lihaan koskisi, ole onnellinen, että sinulla on noin empaattinen ja ajattelevainen lapsi :-)
En pakottaisi syömään, ajan kanssa varmasti haluaa taas syödä.
Mun 4-vuotias inhoaa lihan makua, makkara kyllä menee, mutta ei mikään muu liha.
Ei ole " eettinen" valinta, vaan ei vaan tykkää. Syö paljon kasviksia jne. mutta liha tökkii eli maistaa yhden palan ja siinä se melkein on ellei kovasti vahdi ja tuputa, enkä sitä jaksa.
Söisikö poikasi kalaa?