Please, nyt tarvitaan kasvatusohjeita!
Tyttömme (4v.) on aina ollut vilkas ja puhelias, mutta nyt hän on jostain oppinut selkäpiitä karmivan tavan puhua. Puhuu paljon korkeammalla ja kimittävämmällä äänellä kuin tavallisesti. Ajattelin asian korjaanutuvan ajan kanssa, mutta tilanne ei kun pahenee! Olen huomautellut asiasta varmaan jo liikaakin, koska huomioimatta jättäminen ei auttanut ollenkaan. Mitä nyt teen??? En halua kimittävää ja sössöttävää lasta!
Kommentit (6)
Meidän pojan puhe johtuu siitä, että pojan isä oli keksinyt ottaa käsinuket ja " puhua" niillä kimeällä äänellä. Nyt poika kimittää usein, ilmeisesti ajattelee samoin puhuvansa nukelle tai nukke hänelle.
esittäen jotain roolia. t. ap
Alussa pyrin olemaan huomioimatta kimityksen, mutta kun lapsi ei enää tunnu osaavan puhua enää ollenkaan omalla äänellään, niin olen alkanut huolestua.
kun tyttö alkoi puhua ärsyttävällä vinkuvalla äänellä, joka muistutti kimi räikkösen ääntä, häntä nimitettiin leikkisästi kimi räikköseksi. tapa katosi sitten aika nopeasti... :)
Voisin kokeilla kysymällä joka kerta kun lapsi vinkuu: " Taasko sinä siellä vain räikköstelet?" .
Vierailija:
kun tyttö alkoi puhua ärsyttävällä vinkuvalla äänellä, joka muistutti kimi räikkösen ääntä, häntä nimitettiin leikkisästi kimi räikköseksi. tapa katosi sitten aika nopeasti... :)
Ja joskus olen itse vastannut korostetun kimittäen ja se yleensä laukaisee tilanteen nauruksi ja puheen normaaliksi...
kimittäen vai vaan joskus?
Luulen että olet ollut liian tuomitseva asian suhteen ja lapsi uhmallaan jatkaa. Jospa suhtaustuisit häneen niinkuin ennenkin. Olet ihan kuin lapsi puhuisi normaalisti. Ajan myötä kimitys melko varmsti loppuu.