Olen aina jäässä, siis AINA! alkaa väsyttää.
Nytkin olen villasukat (plus niiden alla tietty tavalliset polvisukat), fleesehousut, neulepaita ja paksu villashaali ylläni koneella. Kämpässä, jossa miehen mielestä on kuuma (vetää t-paidassa ja shortseissa)...
Kilpirauhaskokeet on otettu, en tupakoi (tai no, joskus humalassa pari savuketta), harrastan liikuntaa, olen hoikka, mutta en todellakaan liian laiha. Kaikki normaalit syyt palelemiseen suljettu pois.
Ihnoan tätä. Kesähelteet on ihania, muuten olen aina kananlihalla. Mulla on esim. nenä koko ajan kylmä, ja jopa ikenet (!). Siis jos kokeilen kielellä ikeniä, ne tuntuvat kylmiltä. Nännit aina nöpöllään.
Mitä tämä voi olla? Ja mitä tälle voi tehdä? Olen kaikkien lääkärintarkastuksien perusteella ihan perusterve kolmekymppinen nainen. Olen vain AINA kylmissäni. Hirvittää talven tulo...
Kommentit (15)
Minunkin normaali ruumiin lämpö on alle 36 astetta ja teen kuolemaa jos nousee 37,2. Minullakin reipas liikunta auttaa jonkun verran, ainakin sen ajan kun liikkuu.
En voi käsittää miten palelee koko ajan. Liikkuakin pitäis ikuisuus että lämpenisi. Eikä sitä KOKO päivää voi liikkeessä olla.
Oon miettinyt, että johtuisko tää siitä, että takana on elämän lämpimin kesä (ulkomailla), mutta toisaalta, olen kärsinyt tästä ennenkin.
Huoneen sisälämpömittari näyttää 24 ja mää oon IHAN JÄÄSSÄ.
Kiva kuulla että on muitakin. Kerro jos keksit jonkun hyvän keinon. Ku musta tuntuu että ei oo vaatteistakaan aina apua. Ehkä mää sitten vaan oon Niin Kylmä Ihminen...
Mies meinaa, että liikunta auttaisi.
" Hanki lisää lihaksia, ne lämmittää" .
Liekö auttaisi...
Viime talvena harrasti säännöllisesti juoksua ja muistaakseni en palellutkaan niin ankarasti kuin yleensä ympäri koko vuoden (muutamia hellepäiviä lukuunottamatta).
t. 4.
mutta kaksi konstia on, mitkä auttaa: liikunta, jonka joku jo mainitsikin, sekä KYLMÄT SUIHKUT. Kuulostaa aivan kauhealta, tiedän - ettäkö kylmissään värisevä ihminen vielä kylmempään suihkuun, siinähän jäätyy ja se on ällöä, brr! No eihän se mitään herkkua ole, MUTTA: joka aamu tavallisen suihkun päätteeksi laitat hanan kylmälle (ehkä 2/3 ääriasennosta, ei tartte antaa itselleen heti sydäriä :) ja seisot, tai kuten minä pyörit ja hypit ja hyörit huutaen, sen alla 5-10 sekuntia (niin kauan kuin vain voit). Sitten kylmästelyn jälkeen hana kiinni ja äkkiä isoa pyyhettä kehiin ja kietoutumaan siihen lämmittelemään, ja tuntuu muuten ihanalta! Ja lopuksi, a vot! parissa kuukaudessa verenkierto on parantunut tosi paljon. Ja tämä siis vain aamulla, ainakaan minä en voi nukkua kylmän suihkun jälkeen.
Voin kertoa salaisuudenkin: kun siihen kylmästelyyn tottuu ja pystyy olemaan kauemmin veden alla, ja antaa sen veden valua joka paikkaan kropalla, niin kun kylmyys loppuu ja veri palaa iholle... köh... se on ihan eroottinen tunne. Olen pari kertaa meinannut saada orgasmin ihan siinä pyyhkeen sisällä seisoessani! :)
t. paljasvarpainen
Mulla ainakin alkaa heti hikoiluttamaan.
Harrastan liikuntaa oikeastaan päivittäin (pilates-treeni/50 min. 5 kertaa viikossa, uimista kilometri kerran viikossa ja lisäksi paljon hyötyliikuntaa autottomana ihmisenä...Fillarilla töihin, ruokakauppaan jne.)
Tuo kylmä suihku kuulostaa kyllä TOSI IKÄVÄLTÄ idealta. Itse otan joka päivä n. puolen tunnin KUUMAN suihkun, ja se (sekä sitä seuraava puoli tuntia) onkin ainoa IHANA aika kun en palele. Sama juttu viikottaisen saunavuoron jälkeen. Saunassa tuntuu siltä, että kylmyys sulaa jäsenistä, ja sitten olen ehkä tunnin verran " terve puna poskilla" .
Mutta muuten aina jäässä. Nytkin on varpaat jäässä, nenä jäässä, sormet jäässä.
Muuten, voisko tällä jatkuvalla palelulla olla vaikutusta siihen, että olen aika pienikokoinen verrattuna siihen, miten paljon syön? Kaverit aina ihmettelevät/kadehtivat sitä, miten pysyn näin hoikkana, vaikka syön tosi hyvin...Voisko liittyä siihen, että kroppa kuluttaa jatkuvasti energiaa lämmitykseen?
ap
suomessa kun ei osata noita kilpparisairauksia hoitaa kunnolla ja moni kärsii turhaan vajaatoiminnastakin kun liikaa tuijotetaan vaan verikokeita ja raja-arvotkin niissä laahaa perässä muuhun maailmaan verrattuna. että otappa selvää olisiko sittenkin tuota kilppariongelmaa.
www. kilpirauhas. info/foorumi/
mutta sen kylmän suihkun edut tulevat hitaammin ja ovat pysyviä. Kun kuumennat itseäsi, niin jäähtyessä palelee vielä enemmän, sen sanoo logiikkakin. Verikin pakenee iholta. Sen sijaan kun ihoa jäähdyttää, niin veri ensin pakenee, ja sitten palaa iholle tuomaan lämpöä, ja ihon(kin) verenkierto vilkastuu. Ja se puolestaan tuo sisällä olevan normaalin ruumiinlämmön iholle asti. Usko pois, se toimii oikeasti! Ja minä uskon kyllä kun sanot että se kuulostaa kauhealle, niin minustakin ja meni puoli vuotta ennen kuin uskoin oman " evankelistani" ;) puheita sen tehosta ja uskaltauduin kokeilemaan.
Vierailija:
suomessa kun ei osata noita kilpparisairauksia hoitaa kunnolla ja moni kärsii turhaan vajaatoiminnastakin kun liikaa tuijotetaan vaan verikokeita ja raja-arvotkin niissä laahaa perässä muuhun maailmaan verrattuna. että otappa selvää olisiko sittenkin tuota kilppariongelmaa.www. kilpirauhas. info/foorumi/
Jalat varsinkin, pakko olla ilman sukkia koko ajan. Mutta.... Minusta taas kuulostaa että toi liikunta vaikuttaisi asiaan. Nimittäin jos itse käyn juoksemassa aamupäivällä, niin sen jälkeen olen aivan jäässä ja olo on kuumeinen monta tuntia. En tiedä mistä se johtuu, iltaisin tuota " vaivaa" ei ole.
Normilämpö mulla kohtalaisen matala; alle 36.
Alkoi 15 vuotta sitten, kun olin muutaman kuukauden talvella ulkotöissä. Sen jälkeen olen palellut 14 vuotta. Mutta kummallista, nyt on termostaatti mennyt kuntoon. EN palele enää. Liekö vanhuushormonit syynä. Olen 40. Vaihdevuosia ei vielä ole. Ei mitään kuumia aaltoja, vaan ihan tavallinen olo. Sellainen kuin oli ennen palelemisen alkamista 15 vuotta sitten.
Eli ihmisellä on kahdenlaista rasvaa, ja näistä toinen (sanottiinkohan sitä ruskeaksi rasvaksi) vaikuttaa kylmän sietoon.
Rasvaa voi lisätä altistamalla itsensä kylmälle, esim. avantouintia. Itse en tosin tähän kykene :) Palelen siis minäkin...
olen samanlainen, tosin ikenet eivät ole vielä tuntuneet kylmiltä mutta muuten. Toiset aina ihmettelevät kun minulla on kesälläkin villasukat ja villatakki sisällä päällä, ulkona auringonpaisteessa vielä tarkenen mutta sisällä en. Mitään vikaa minustakaan ei ole löydetty, itse olen usein terveenä mitannu ruuminlämpöni ja se on aina reilusti alle 36, joskus 35, johtuisiko siitä sitten. Kipeäksi tunnen itseni jo ennen kuin lämpö kohoaa 37:ään ja hyvin kipeäksi kun menee yli sen. Monet muut kun eivät vielä siinä vaiheessa tunne itseään sairaaksi.
Minulla on liikunta auttanut jonkun verran. Kun harrastan melko aktiivisesti liikuntaa, pysyn vähän paremmin lämpimämpänä, ei tarvitse aina niin paljoa päälle pukea.