Heräilyä tunnin välein (4kk), epätoivo iskee!!
Nyt jos löytyisi kokeneemmilta vinkkejä tai lohdutusta, että tämä loppuu ennemmin kuin myöhemmin niin olisin erittäin kiitollinen!!
Meidän 4kk + 1vk poika ei ole ollut mestari nukkuja ikinä, mutta jossain vaiheessa pääsimme yöt läpi n. kahdella syötöllä/herätyksellä.
Noin kuukauden verran (3 - 4kk iässä) heräilyt nousi n. neljään kertaan yössä ja nyt viimeiset 2 viikkoa on herätty tunnin välein. Viikko sitten sormeni löysi suusta alahampaan ja pari päivää sen jälkeen toisen joten syy heräilyyn oli ilmeinen MUTTA miksi se jatkuu edelleen vaikka hampaat ovat ikenestä ulkona? Kuinka kauan hampaat kiusaavat öitä vai mitä tämä nyt on tällä kertaa?
Tutin laitto suuhun ja pieni pään silitys kyllä tyynnyttää pojan mutta äiti alkaa olla aivan poikki tähän jatkuvaan heräilyyn. Voiko tutissa olla yksi syy heräilyyn?
Poika nukkuu omassa sängyssään yöt, päikkärit menee suht hyvin vaunuissa. Täysimetän edelleen mutta myös kiinteiden alotiusta olen tuumaillut mahdollisen paremman yöunen toivossa.
Kiitos etukäteen jos löytyy kokemusta vastaavasta!
Väsynyt äiti + päivisin ihana aurinkoinen poika :)
Kommentit (6)
Meillä sama juttu, yöunet ovat tulleet sillä tapaa risaisiksi, että vauva (4 kk 1 vk) herää nykyään aamuyöllä, eikä millään nukahda uudelleen. Hampaita ei ole vielä, tosin yhdessä kohtaa tuntuu hieman turvotusta ikenessä.
Neuvolassa sanoivat, että neljän kuukauden ikä on siitä haasteellinen, että vauva oppii silloin todella paljon uutta ja nämä uudet kokemukset häiritsevät unia. Lisäksi noin klo 5 aamulla erittyy paljon kasvuhormonia, joka sekin valvottaa.
Eipä tässä siis ole mitään vastausta, kun en itsekään ole keksinyt, miten kaverin saisi nukkumaan, mutta toivotaan, että tämä on vain vaihe.
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Meillä heräily alkoi 3 kk iässä ja jatkui 3 viikkoa. Sitten oli neljä parempaa yötä. Sitten sai rotavirusrokotteen viime perjantaina, kelloa siirrettiin yms. ja taas heräillään noin tunnin välein :-(
Poikani ei myöskään ikinä ole ollut mikään erikoisen hyvä nukkuja, ensimmäiset kuukaudet nukuttiin n. 3 h pätkissä öisin. Sitten alkoi heräily, jota oli pahimmillaan tunnin, puolen tunnin välein. Osin olin ehkä syyllinen itse, kun aina otin pojan imemään (en muutakaan jaksanut, kun sillä aina nukahti). Tätä rallia kesti n. 7 kk ikään asti, jolloin aloin itse vähentää yösyöttöjä, kun iltapuuroon luottaen uskoin, ettei lapsella nälkä ole.
Välillä oli huonompia öitä ja välillä parempia, mutta vähitellen alkoi olla pitkiä unipätkiä, ja viimein 11kk ikäisenä nukkui ensimmäisen kerran 9 h heräämättä. Poika on nyt vuoden, ja nukkuu pääasiassa yönsä hyvin, joskin välillä on öitä, jolloin heräillään. En enää imetä öisin, joten poikakin yleensä jatkaa unia pienellä silittelyllä.
Halusin tällä siis rohkaista, että ei se heräily ikuisuuksia kestä. Tiedän, että se on aivan hirvittävän rankkaa, kun yöuni koostuu puolen tunnin pätkistä. Välillä oikein ahdisti mennä nukkumaan, kun tiesi ettei saa nukkua niin paljon kuin haluaisi (ja tarvitsisi). Ainahan voi tutkia, voisiko joku ruoka-aine olla syynä, mutta itse en tätä jaksanut.
Kiinteiden aloitus ei välttämättä auta katkonaisiin öihin, heti ainakaan, joten jos muuten ei ole tarvetta (kasvaa hyvin jne.) niin en kiirehtisi asiaa.
Pystyisitkö nukkumaan itse eri huoneessa osan yötä, että saisit vähän enemmän unta? Yksikin yö, jolloin on saanut vaikka 4 tuntia yhtäjaksoista unta, vaikuttaa todella paljon. (itse en tosin pystynyt nukkumaan erossa vauvasta, puoli tuntia hereillä maattuani kömmin takaisin pojan viereen...)
Kiitos, on helpottavaa kuulla ettei ole ainoa, vaikka kenellekään en tälläisiä öitä todellakaan toivo!
Lohduttaa myös että joskus se loppuu, vaikkakin 11 kk ikä tällä hetkellä tuntuu olevan valovuosien päässä :)
Kai nämä on niitä vaiheita toisensa perään.. tsemppiä kaikille!
Eli meillä poika on viikon päästä 5 kk:n ikäinen ja tuohon 3 kk:n ikään saakka nukkui yönsä joko yhdellä syötöllä tai kokonaan (syö korviketta). Yllättäen yöt muuttui katkonaisiksi ja nyt ollaan onnellisia jos nukkuu edes välillä 21 - 05. Joinain öinä herätys on meilläkin ollut tunnin välein. Viime yö meni taas tuohon 05:n asti katkeamatta ja sitten vehdattiin 07:n asti (en antanut maitoa, kun ei varsinaisesti itkenyt nälkää, ensi yönä kyllä kokeilen josko maito auttaisi).
Poika on meillä mielestäni (koska esikoinen, ei aiempaa kokemusta) tehnyt hampaita tuosta 3 kk:n iästä lähtien eikä vielä ole puhjenneet eli meillä ainakin yörumba jatkuu osin hampaiden takia edelleen. Toisena syynä on varmasti liikkuminen, poika oppi lauantaina kääntymään selältä vatsalleen.
Tutti voi olla yksi syy heräilyyn, eli kun se tippuu niin jonkin ajan päästä vaavi havahtuu ja haluaa sen tutin takaisin. Joinakin öinä meillä on auttanut hyssyttely-ääni ilman että olen joutunut sängystä nousemaan - viikon päästä tämä ei enää auta kun poika siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan.
Päiväunet meilläkin nukutaan useimmiten hyvin, tosin pakkaan vauvan nukkumaan siten, ettei tutti tipahda kesken unien (huppu päähän ja nepparit ylös asti kiinni) - tosin ei saisi oppia tutin lussuttamiseenkaan mutta kyllähän siitä sitten eroon pääsee kun vauva tulee isommaksi, toivottavasti =)
Tai jospa teille on tulossa hampaita vielä lisää? Ylähampaat vaikka puhkeamassa?
Tuli vähän sekavaa tekstiä, mutta kirjoitan niin nopeasti kuin vaan suinkin pystyn ennen kuin poika herää uniltaan! Eli varsinaista kokemusta ei mulla tästä ole, mutta vertaistukea kylläkin =)