G:Minkä ikäisenä yövaipasta eroon?
Meillä tyttö on ollut 2-vuotiaasta asti päiväkuiva, mutta edelleenkin 3,5-vuotiaana on yövaippa. Nyt tuntuu olevan öisin aina vain märempi vaippa ja tyttö käy itse vaihtamassa vaipan yöllä meidän viereen tullessaan. Se vaippa on sitten aamuun asti kuiva.
Olen käyttänyt osin kestovaippoja, mutta nykyisin ne tulevat aina yli, jos laitan yöksi kestovaipan. Terveydenhoitaja sanoi 3v-neuvolassa, että voisi kokeilla kestovaippaa yöllä, niin märältä tuntuva vaippa opettaisi kuivaksi. Ei toimi meillä. Tyttö ei ole koskaan kärsinyt märästä vaipasta.
Täältäköhän aikoinaan luin neuvon, että kun vaippa on viikon kuiva, sen voi jättää pois. Tätä olen odotellut, mutta koskaan kuiva kausi ei ole jatkunut viikkoa peräkkäin. Kuivia öitä on joskus ollut paljonkin, mutta kun tyttö tulee vanhempien viereen aamuyöstä en ole uskaltanut vaippaa poiskaan jättää.
Yksi neuvo oli vain jättää vaippa raa' asti pois ja antaa pisun tulla sänkyyn - eiköhän opi... Ei kai noin sentään - vai olenko liian hentomielinen? Eräs neuvo vain totesi, että se on neurologista ja onnistuu siten, kun lapsi on siihen valmis.
Mites muilla? Hyviä neuvoja?
Kommentit (15)
Oppi samaan aikaan päiväkuivaksi ja jotenkin en vain uskaltanut jättää yövaippaa pois. Sitten yhtenä iltana tyttö sanoi, ettei tule iltapissalle potalla, koska tekee pissan vaippaan. Silloin sanoin, ettei vaippaa laiteta ja sen jälkeen yövahinkoja sattui max 3-4 kertaa.
Eli sinuna ottaisin vain rohkeasti vaipan pois ja katsoisin, miten käy. Pidätyskykyä hänellä ainakin on, ja tosiaan samalla kaikki juominen iltaisin minimiin ja pissalle ihan viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa. Sänkyyn voi laittaa petarin alle muovitetun froteen (ei siis petarin ja lakanan väliin, hiostaa), jolloin tarvitsee pestä vain petarin.
Minusta siis lapsi voi hyvin oppia pidättämään, kun tietää, ettei vaippaa ole ja samalla lailla taas pissata siihen, kun tietää, että sellainen on. Hormoneista, kypsyydestä jne. tietysti varmasti myös asia kiinni.
vastausta, vain vertaistukea =). Ihan saman ikäinen tyttö meillä ja 2v 1kk oppi päiväkuivaksi. Nyt kolme ja puoli vuotiaana käyttää vielä yövaippaa. Monta yötä menee kuivana, sitten kaksi jopa kolmekin kertaa on peräkkäin märkä vaippa. Joskus pissaa aamulla vaippaan laiskuuttaan ja se harmittaa. Ei juuri olla tehty kuitenkaan vaipasta numeroa, tuosta aamupissaamisesta on kyllä huomauteltu.
Ei olla ajateltu ottaa vielä vaippaa pois. Koskahan olisi aika?
Päivä vaippa jäi 2v ja yövaippa puolivuotta myöhemmin. Ehkä kerran kahdessa kuukaudessa sattuu vahinko, mutta se on elämää..
Mä vein alussa tytön vessaan mennessäni itse nukkumaan noin 4tuntia myöhemmin kun tyttö oli mennyt ja viikon kuluttua oppi itse heräämään hätään.
Lapset ovat erilaisia. Meillä esikoinen, poika oppi päiväkuivaksi melko tasan 2-vuotiaana. Tuossa vaiheessa ei tullut kuuloonkaan että yövaipasta olisi luovuttu, silloin nimittäin tuntui ettei mikään vaippa riitä siihen pissamäärään mikä yöllä tuli. 3-vuotissynttäreiden jälkeen yritettiin jättää yövaippaa pois, mutta vahinkoja tuli joka yö.
Mieheni, eli pojan isä käy joka yö vessassa, ja otettiin sellainen käytäntö, että mies käyttää poikaa pöntöllä aina kun herää itse vessaan. Näin päästiin eroon yövaipasta kun poika oli noin neljän vuoden ikäinen. Siis yöpissaaminen jatkui, mutta vessassa käynti esti sängyn kastumisen.
Nyt poika on 4,5v. ja hetää pääsääntöisesti jo itse pissahätään. Joskus saattaa vahinko tulla, ja joskus saattaa mennä yö niin ettei tartte vessassa käydäkään. Mutta olen sanonut, että jos 35-vuotiaan isän pitää käydä yöllä vessassa niin ei ihme että pojankin pitää...
Tyttö meillä oppi päiväkuivaksi noin saman ikäisenä eli 2-vuotiaana. Häneltä jäi yövaippa saman tien pois, eli sen jälkeen ei ole vahinkoja tullut.
kun vaippa oli usein kuiva, jättää se pois ja laittaa vanhempienkin sänkyyn muovilakana viereentuloa varten.
Tuttavat käyttivät lastaan joka yö vessassa, mutta toiset tottuvat siihenkin. Käytän tytön vessassa, jos hän herää ja haluaa käydä. Silloin vaippakin on kuiva yleensä aamuun asti.
Ei kai tässä auta kuin odotella vielä.
Olisi silti kiva kuulla vielä muidenkin kokemuksia.
2v1k iässä poika oppi olemaan sekä päiväkuiva että yökuiva.
ja tässä vaiheessa on pakko ilmoittaa, että en ole mikään superäiti, ihan tavallinen työssäkäyvä opiskelija. pottailut aloitettiin tutustumalla ja aina ruokailujen jälkeen ja unien jälkeen. kehuttiin onnistumisista ym.
Usein huomattiin että pissaa ison pissan vasta aamulla herättyään joten uskallettiin jättää molemmat vaipat pois, välillä oli yövaippa kuiva ja päivävaippa aivan märkä kun kerkesi hoitoon.
Me veimme viime jouluna kaikki vaipat tonttuvauvoille. Poika oli innoissaan kun sai auttaa ja antaa vaipat pois, samalla luvattiin että tonttuäidit sitten muistaa jouluna kun on antanut vaipat vauvoille.
Yövaippa ei ketään haittaa. Itse pidin tärkeämpänä kunnon yöunet (siis esikoisella lähinnä) kuin että olisin alkanut pomppia ylös ja herättää ja pissattaa tai toisaalta vaan jättänyt raa ' asti vaipan pois vaikka toinen kasteli joka yö.
Kaikki aikanaan.
(Itse yökastelusta kärsinyt...)
Pari vahinkoa tuli sänkyyn kun jätin vaipan pois, mutta totesin että on kyllä mukavampi pitää se vaippa kuin kuivatella sänkyä. Ihan rauhassa kannattaa katsella, kaikki aikanaan.
Vaippa oli silloin viela yon jalkeen ihan litimarka, mutta uskaltauduin kokeilemaan. Parina seuraavana yona pissasi sankyyn, mutta sen jalkeen vain harvoin. Yleensa ei kay yolla pissaamassa pottaan.
Oppi päiväkuivaksi 2v11kk iässä, mutta siis tuo yövaippa oli kuvioissa vielä pitkään. Oli joka ikinen aamu tosi märkä, että sitä pissaa tosiaan tuli yön aikana. Lopulta saatiin neuvolasta lainaan hälytinlakana, ja sen avulla poika oppi yökuivaksi reilussa viikossa!! Nyt tuosta on n. 3 kk ja vain muutama vahinko on sattunut, silloin poika on ollut tavallista väsyneempi. Tosin vieläkin sitä pissaa tulee myös öisin, mutta poika herää itse vessaan 1-2 kertaa yössä.
Kukin ajallaan. Meillä jätettiin yövaipat pois 2-vuotissynttäreiden tienoilla (poika vähän jälkeen ja tyttö vähän ennen 2v), mutta aivan opettamatta. Päiväkuiviksi olivat alkaneet jo aiemmin ja yövaipat jäivät heti kun huomasin parina aamuna peräjälkeen, että pissaa ei ollut tullut. Vahinkojakaan ei sittemmin sattunut.
Olivat siis valmiita vaipattomuuteen, mutta aivan yhtä hyvin olisivat voineet olla valmiita siihen vasta vaikka vuotta myöhemmin. Enemmän yksilöllistä kuin opittua, luulen.
Meillä tyttö oppi päiväkuivaksi 1v10kk ikäisenä, mutta yövaippa oli kuvioissa yli 3-vuotiaaksi! Joka ikinen yö se oli melkein tippuvan märkä, vaikka olis ollut mikä vaippa päällä. Loppuaikoina käytettiin lähinnä kestovaippoja (kunnon paketti villahousuilla kuorrutettuna :D)
Kun sitten tapahtui ihme, että muutaman yön oli ollut kuivana vaippa, kysyin tytöltä itseltään haluaako mennä nukkumaan ilman vaippaa. Muutamana yönä pyysi sen vaipan ja sitten ilmoitti, ettei enää tarvitse. Eikä ole kovinkaan usein sen jälkeen vahinkoja sattunut.
Meidän poika oppi päiväkuivaksi 2-vuotissynttäreiden aikoihin ja siitä kuukauden päästä jätin yövaipankin pois kun huomasin että se alkoi useimmiten olemaan kuiva.
Tuo päiväkuivaksikin oppiminen tapahtui kuin itsestään, mitenkään kovin paljoa ei oltu sitä ennen edes pottailtu (tai suostunut potalla käymään).
Enkä tosiaan aatellut että saisin yövaippaa heti pois mutta niin vain kävi.
Meillä käytössä kestovaipat ja joskus aamuisin heräämisen jälkeen poika aina tuli sanomaan että ota äiti vaippa pois se on märkä, mutta tiedä nyt sitten oliko se kestovaippojen " ansiota" tai vaikuttiko edes koko kuivaksi oppimiseen, kunhan vain muistelen näin olleen :)
eli hormooneista on kysymys - niin sanotusti oppia ei voi kuivaksi. Esikko ' opetteli' yökuivaksi meillä 2,5v. jälkeen ja kuopus kuivitti itse itsensä sekä päiväkuivaksi että yökuivaksi alle 2v. Meillä käytiin yöllä potalla ja pestiin pyykkiä alkuaikoina ahkeraana - esikko käy edelleen öisin vessassa, tosin nykyään jo omatoimisesti (6v). Kuopus kävi alkuun myös yöpotalla - taisi oppia tavan siskoltaan kun olivat samassa huoneessa, mutta nykyään vähän yli vuoden jälkeen tekee sitä enää tosi harvoin.