Voi itkujen itku!
Kyllä Suomessa on sitten ihanaa elää ja asua, etenkin lapsiperheiden. Tuli juuri postissa verotuspäätös. Koko pienen ikäni olen töitä tehnyt ja jouluksi on tullut kivat ruoka- ja lahjarahat (siis veronpalautukset). Nyt kävi toisin. Esikoinen syntyi " kesken" vuotta ja siitä hyvästä sitten mätkyjä. Miten tuo verokarhu kuvittelee että ihminen pystyy maksamaan pienestä kotihoidontuesta yli puolet mätkyjä ja ostamaan joulukuun ruuat, maksamaan vuokran, lainan lyhynneksyt ym. Puhumattakaan että saisi lapselle ikimuistoisen joulun... Revipä tästä sitten riemua:(
Kommentit (8)
hän, saat mätkyjä. Ei ne mitään ylimääräistä rahaa tai maksuja ole, vaan samat säännöt pätee kaikkiin. Jossain vaiheessa olet siis ne verorahat jo käyttänyt, nyt pitää maksaa...Ei verottaja ajattele teidän joululahjojanne, vaan puhtaasti lukuja.
mutta siltä se tuntuu kun ikinä koskaan aiemmin ei ole mätkyjä tullut. Voihan toki hyvin olla että kun palkkatulot muuttuu kelan maksamiksi tuiksi ja niistä tuista otetaan tietty pidätysprosentti joka on ollut huomattavasti pienempi kuin mitä palkkatulosta on pidätetty.. mene ja tiedä.. Olisi kiva kuulla onko muut huomanneet vastaavaa?
Kyllä nyt on turha syyttää verottajaa, jos itse on ollut tyhmä.
Mutta kyllä sä sen ikimuistoisen joulun järjestät ilman suuria rahojakin! Ei niin pieni lapsi mitään ihmeellistä odota, yhdessäoloa ja iloista mieltä :)
Onko sulla mies? Saako hänkin mätkyjä? Laskuille saa aina maksuaikaa, kun soittaa ajoissa ja pyytää.
Aina tulee yllätyksenä, että paljonko niitä palautuksia tulee vai tuleeko mätkyjä? Miten joku voi elää noin pää pensaassa ja olla ottamatta mitään vastuuta omista raha-asioistaan?
Ja tottakai olen huomioinut maksetut verot.. Sehän tässä juuri ihmetyttääkin. Toimitin aina palkanlaskijalle verokortin, missä pidätysprosentti on 35-38, ja tuo oli siis oma merkintä kun verokortissa muutoin olisi ollut 9 (verottajan laskelma) Ja kelan tuista otetaan vakiona se 22% joihin minä en pysty mitenkään vaikuttamaan. -ap-
Sosiaalietuuksille haetaan ihan samalla lailla oma verokorttinsa kuin palkallekin. Mistä ihmeestä olet saanut tuollaisen neuvon? Et ainakaan verotoimistosta. Olet maksanut äitiyspäivärahasta (joka on ollut aika iso kun palkkaveroprosenttisi on tuota luokkaa) aivan liian pientä veroa. Ei tullut koskaan mieleen tarkistaa tuota veroasiaa mistään viralliselta taholta?
vaikuttaa veroprosenttiin? Ei tämä ihan niin täydellinen holhousyhteiskunta ole, että verottaja tekisi kaikki tietojen päivitykset sun puolesta. Veroprosentin tarkistaminen on niin helppoa että siitä luulisi selviävän ihan jokaisen oikeustoimikelpoisen kansalaisen. Mätkythän kun johtuu vaan siitä että olet maksanut viime vuonna liian vähän veroja, ei ne mitään verottajan ilkeyttä ole.