Teenkö väärin (2v. syömisestä)?
Poika ei syö itse ja vaatii aina tuhat sirkushuvia, leluja ja kirjoja pöytään. Nyt päätin että ne on loppu. Syötän kyllä tarvittaessa mutta en jaksa leluja pöydässä enää. Poika ei ole tänään nyt sitten syönyt kuin lounaalla 5 lusikallista ja päivällisellä 2 lusikallista.
Sain kauheat haukut että lapsi nääntyy ja sairastuu ym. ettei lasta voi nälässä pitää. No en pidäkään, ruokaa on tarjolla. Jos ei maistu, ei heti saa välipalaa. Poika on toki tosi pienikokoinen mutta silti tämän pitäisi loppua. Mä en vaan jaksa enää.
Teenkö väärin? Olenko huono äiti ja sairastutanko lapseni nyt? Itkua väänsin kun nuo kommentit kuulin :(. Poika on aikoinaan alettu syöttää viihdykkeiden avulla koska oli moniallergikko ja ruoka ei tahtonut maistua. Tapa on vain jäänyt.
Kommenttia ja myös vinkkejä kiitos.
Kommentit (51)
12-vuotiaana menee kavereittensa kanssa Mäkkäriin - ei juttele kavereitten kanssa, lukee vaan kirjaa kun ei osaa syödä. 15-vuotiaana muut vetää bileitten jälkeen hodaria - ap:n poika kaivaa samalla taskustaan jonkun pikkukirjan että saa hodarin syötyä. 18-vuotiaana vie unelmiensa naisen treffeille hienoon ravintolaa - siinä menee sekin suhde, nainen ei ymmärrä kun ap:n poika kaivaa kirjan laukustaan.
Eli lapsi ehdollistuu niin vahvasti, ettei ikinä osaa syödä ilman luettavaa pöydässä? Aika koominen väite. Mä olen sitä mieltä että rennosti vaan, kaikki se sieltä tulee aikanaan. Montako aikuista tunnette, joka juo tuttipullosta tai käyttää vaippoja tai imee tuttia tai nukkuu vanhempiensa välissä tai jotain muuta vastaavaa, mitä av:laisten lapset ei missään nimessä saa harrastaa?
Eikö olis samantien parempi opettaa kaikesta eroon????
Jos nyt on joku spesiaalitapaus niin asia ehkä eri...
Nyt on mummi syöttämässä ja maistuu ainakin jonkin verran.
ap
Aloitellaan syömistä ilman mitään, yleensä jatketaan näin loppuun saakka. Jos tuntuu, ettei yhtään jaksa keskittyä keskittyä ruokailuun, otetaan houkuttimeksi joku kirja. En ole ikinä ajatellut, että tässäkin pitäisi olla jotain tiukkoja sääntöjä ja periaatteita. Ja lapsi on 2-vuotias. Katsotaan, kuinka kieroon kasvaa...
-26-
Kirjoituksesi oli kuin itseni kirjoittama. Meillä myös aikoinaan ryhdyttiin lasta syöttämään viihdykkeiden avulla erittäin vaikeiden syömisongelmien takia. Jossain vaiheessa päätin et homma loppuu. Lapsi oli tuolloin 2v. Aluksi kävi niin et lopetti melkein kokonaan syömisen, mut jossain vaiheessa rupesi syöminen sujumaan vähän paremmin. Mut edelleen on huono syömään ja laiha kuin mikä. Mut mua helpotti kun ei enää tarvinnut tehdä syömisestä sirkushuvia. Joko syödään tai ei syödä, meillä ei muuta ole tarjolla. Äläkä kuuntele muiden puheita! Ne jotka ei ymmärrä ei pysty käsittämään millaista on oikeasti tilanne kun lapsi ei syö vaikka teet mitä. Tsemppiä sulle jaksamiseen!
Parempi kun vain on ainoastaan se ruoka siinä edessä ainakin näin aluksi. On hyvä keskittyä pelkkään ruokaan ja syömiseen. Sitähän aikuisillekin sanotaan, ettei syödessä saisi lukea tai katsoa tv:tä, koska silloin ei keskity täysillä syömiseen. Itse kyllä usein luen lehteä syödessäni ja poikanikin (2,5) saa " lukea" , jos haluaa. Muita höpötyksiä ei suvaita. Jos ruoka ei maistu, eikä malta olla paikallaan niin sitten ruoka laitetaan pois ja saa odottaa seuraavaan ruoka-aikaan asti. Meilä tämä on helppo toteuttaa, koska poika on aina ollut kova syömään.
Viime ruualla söi hyvin kun oli nälkä. Mummi tosin oli vieressä kun tuli käymään että se varmaan innosti.
En vain tiedä mitä tehdä anopin kanssa. Olen niin loukkaantunut ja vittuuntunut hänen sanoihinsa, ja tiedän mitä syytöksiä tulee vielä eteen.
ap
Mulla oli sentäs oma äiti joka ei ymmärtänyt meidän syömisvaikeuksista mitään. Aina oli jotakin neuvoa lykkäämässä, kunnes sanoin suoraan et en kaipaa kenenkään neuvoja!
2-vuotiasta täytyy välillä syöttää, jos ei muuten syö ja syöttäen syö. Ei ole kyse,etteikö osaisi. Kyllä hän koulussa sitten itse syö. Ei sinne tarvi mennä syöttämään.
56:lle täytyy kommentoida että poika ei syö kuin herkut itse. Osaa kyllä mut ei syö. Mut jostainhan se on aloitettava. Eli suostun kyllä syöttämään vielä toistaiseksi. Ilman kirjoja ja leluja on pärjätty!!! Jee :) Määrät on ehkä vähän pienempiä kuin normaalisti mutta varmasti vatsantäyttävän lounaan söi kumminkin.
Joo kai noilla mummoilla on taipumus vaan pitää tärkeimpänä et lapsi saa tarpeeksi ruokaa. Tosin oma äitini on kovasti puolellani tässä asiassa. Mutta kyllä mua anopin asenne ahdistaa silti, että kehtaa syytellä minua nyt. Ei poika tästä tunnu kärsivän. Juttelen kyllä kovasti hänelle ruokapöydässä.
Niin ja pojalla ei olis mistään tv:n edessä syömisistä haittaa, sillä on oikeesti laiheliini, 89 cm ja 11,5 kg. Mut tollaisia mekin pieninä oltu.
ap
ihan suoraan että SINÄ et pidä lasta nälässä, vaan lapsi itse kieltäytyy syömästä.
Teet ihan oikein. Jos alat pelata lapsen pillin mukaan saat tehdä sitä vielä 15 vuoden kuluttuakin.
23: mutta aikuinen osaa syödä sen ruoan ilmankin hesaria, jos lapsi on ehdollistunut jo siihen että ruokailu=viihdykkeet, on se hankalaa myöhemminkin jos ei joudu opettelemaan sitä että ruokaa voi syödä ilmankin tavaraa ja kirjoja. Ei sulla varmaan kuitenkaan aina ole luettavaa etkä lue joka ruokapöydässä?