Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plussa ja kysymystulva!

01.10.2007 |

Plussa sitten tipahti kolmen vuoden hoitojen jälkeen! PAS:sissa siirrettiin kaksi alkiota ja nyt kai olisi sitten rv 5. En ole täysin osannut vielä iloita, sillä samana päivänä kun testasin plussan (jonka myös verikoe vahvisti) tuli runsaasti punaista vuotoa, joka sittemmin on onneksi loppunut. Joudun kuitenkin keskiviikkona uudestaan raskaustestiin.

Nyt on pää täynnä kysymyksiä, joihin toivoisin teiltä neuvoja.

-Voiko toisessa raskaustestissä jo selvitä onko kysymys tuulimunasta tms. ?

- Varasitteko yksityiseltä ajan ensimmäiseen ultraan ja saako sen todellakin jo viikolle 6? Kiinnostaisi todella tietää, oliko tuo verenvuoto toisen alkion keskenmeno tai onko kohdussa ylipäänsä jotain...

- Onko lapsettomuusklinikalla vielä jotain kontrollikäyntiä automaattisesti tämän jälkeen?

-Kauanko olette joutuneet käyttämään lääkkeitä (mulla progynova ja lugestron) raskauden toteamisen jälkeen?

-Kuinka ja missä vaiheessa neuvolaan varataan aika

- Onko muilla kokemuksia siitä, että on ollut enemmän pelkoja alussa eikä ole osannut nauttia täysillä tilanteessa?

- Missä vaiheessa raskaudesta yleensä uskaltaa kertoa eteenpäin?

Jotenkin tuntuu hassulta, kun tietää raskaaksi tulemisesta ja hoidoista valtavasti, mutta ei mitään raskaana olemisesta. Voi kun jossain olisi joku opas joka kertoisi vastaukset kaikkiin päässä pyöriviin kysymyksiin... Mua vain pelottaa kamalasti....

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä oon onnellinen:) HCG oli 5704 ja nyt ois sitten omien laskujen mukaan rv 5+6 ... Osaako joku sanoa, mitä tuo arvo tarkoittaa?

Te ootte oikeasti aivan ihanan kannustava ja neuvova yhteisö! Niin lapsettomuus kuin tämäkin olisi paljon hankalampaa ilman kanssasisaria.... (onko nää nyt niitä tunnevaihteluja;)

Vierailija
2/14 |
03.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli oikeasti rv 4+6... Ajattelen jo selkeästi pidemmälle;) Ultra ois sitten 17.10. viikolla 7...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein suuret onnittelut!! Tosiaan erilaiset vuodot jopa runsaatkin on yllättävän yleisiä alkuraskaudessa ja onneksi valtaosa niistä täysin harmittomia. Tuosta hcg-arvosta en osaa sanoa mitään kun mulla sitä ei inssin jälkeen seurattu eikä kyllä missään vaiheessa tehtykään. Varattiin vaan suoraan ultra-aika kun soitin positiivisesta kotitestistä. Mutta siis varmaan olisivat hoitopaikasta jotain sanoneet, jos olisi jotain epäilyttävää, mutta jos arvo nousee hienosti, niin näyttäisi lupaavalta! :)

Vierailija
4/14 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin Ultrassa ja niin se vain sisälläni sykki pieni sydän:) Verta on taas tullut, joten kehon ristiriitaiset viestit pistää hieman hämmennyksiin... Mutta pakko myöntää, että tänään hymyilyttää.

Laskettu aika on kesäkuun alussa ja huomenna varataan sitten neuvola-aika.

rv 7+0

Vierailija
5/14 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma että kaikki on hyvin!

Mites sulla niitten lääkkeiden kanssa on mennyt, ootko jatkanu vielä niitä? Osasko lääkäri sanoa mistä vuodot voisivat johtua?

Vierailija
6/14 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein suuret onnittelut! Tosiaan, saitko mitään veikkausta lääkäriltä, mistä nuo vuodot johtuisivat? Minulle ainakin varhaisultrassa sanottiin, että jos syke näkyy ja sikiö vastaa viikkoja niin keskenmenoriski on alle 1% luokkaa. Eli melko hyvältä näyttää!! :) paljon vauvaliimaa ja tarrasukkia matkaan, että saat pienen tuhisevan nyytin kotiin kesäkuussa!

Vierailija
7/14 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se meidän pikkuinen huurunenä jaksaa pidellä kiinni:) Nyt on vk 9+0 ja kokoa oli ultrassa 27 mm -mikä muuten vastaa viikkoa 9+5. Kyllä oli helpottavaa nähdä pienen sydämen kiivas syke.

Verta tulee edelleen. Välillä punaista, jossa on hyytymiä. Ei osaa lääkäri sanoa mitään muuta, kuin että siitä huolimatta lapsi kehittyy normaalisti. Mulla alkaa nyt lääkkeiden vähentäminen ja kahden viikon päästä sekä luget että progynovan saa sitten lopettaa. Ensimmäinen neuvola käynti on ensi viikolla.

Kyllä mä oon koko ajan odottanut, että uskaltaisin iloita täysillä tästä raskaudesta, mutta kehon ristiriitaiset viestit pitää mut koko ajan varpaillaan. Raskausoireita ei ole ollut nimeksikään - pikkuisen kuvottava olo iltaisin ja rinnat arat. Kuukautisoireita on ollut sitäkin enemmän. Mutta oon nyt päättänyt, että kyllä se kiinni pysyy- sitkeä kaveri;)

Vierailija
8/14 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, että alkuraskaus on sujunut hyvin. Olenkin silloin tällöin vähän kurkkinut, oletko laittanut puumerkkiä. :) Näiltä eri nettipalstoilta olen saanut sellaisen kuvan, että vuotoa on yllättävän monilla eikä se tosiaan aina suoraan tarkoita sitä, että olisi jotain vialla. Tuo että sikiöllä ei ole mitään kasvuviivästystä havaittavissa ja on jopa viikkojaan edellä, kuulostaa tosi lupaavalta.

Eikä siitä oireiden puuttumisestakaan voi oikein mitään päätellä. Mulla ei ollut missään vaiheessa minkäänlaisia raskausoireita, edes rinnat eivät ole olleet kipeät tai kasvaneet ja rakenneultraa myöten kaikki tarkastukset on olleet ok. Nyt tietysti vatsa alkaa olla jo muhkean kokoinen, mutta sekin pullahti vasta 19.viikon paikkeilla. Siihen asti pärjäsin ihan normaaleilla housuilla. Kun olen lueskellut juttuja että jotkut siirtyvät mammavaatteisiin jo ennen 13.viikkoa..

t.karppis 25.viikolla

Vierailija
9/14 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Karpalo kannustuksesta! Tää palsta on kyllä loisto juttu!

Mä luulen, että kuulun itse niihin, jotka siirtyy mammahousuihin varhaisessa vaiheessa. Turvotusta on masussa niin paljon, että vyön olen jo jättänyt farkuista pois ja kohta ei jaksa enää masua vetää sisällekkään - odotan sitä tosi paljon. Mulla on hoikkanakin ihan luonnostaan sellainen pallomaha... Nyt mä oon tosin jo lihonutkin pari kiloa, kun oon syönyt lohduksi...

Vierailija
10/14 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusinta veritesti voi antaa jo paljonkin suuntaa siitä, onko raskaus etenemässä normaalisti vai ei. Eli klinikalla tietävät hyvin, miten hcg-arvot etenevät normaalissa raskaudessa ja voivat sen perusteella tehdä johtopäätöksiä.

Minä olen aina käynyt varhaisraskauden ultrassa. Olen hoidossa Helsingin VL:ssä ja siellä ainakin ultrataan mielummin viikolla 7. Silloin näkyy jo varmemmin se tärkeä sydämen syke. Viikolla 6 pitäisi kuitenkin näkyä jo se onko raskaus oikeassa paikassa ja joskus näkyy jo sykekin.

Muuten klinikoiden käytännöt tuntuvat hieman vaihtelevän. Itse siirryimme normaalin neuvolan asiakkaiksi tuon viikolla 7 tehdyn ultran jälkeen.

Minä sain lopettaa luget heti plussatestin jälkeen, mutta joissain tapauksissa lääkkeitä saatetaan käyttää monta viikkoa raskauden toteamisen jälkeen. Lääkärisi tietää sinun tapauksen ja määrää lääkkeiden käytön pituuden sinun tapauksessasi.

Neuvolaan voi varata ajan vaikka heti, mutta itse uskalsin varata sen vasta alkuraskauden ultran jälkeen. Viimeistään viikon 10 tietämillä olisi hyvä käydä neuvolassa.

Pitkän lapsettomuuden jälkeen raskauteen liittyy hirveästi pelkoja ja huolia. Itse pelkäsin eniten keskenmenoa ja montaa muuta asiaa. Vähitellen uskalsi rentoua. Varsinkin kun alkoi tuntea vauvan liikkeet, niin asia muuttui jotenkin uskottavammaksi.

Yritä rentoutua ja nauttia raskaudestasi.

Hantta

Vierailija
11/14 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailin sulle jotain jo tuonne lapsettomuus-puolelle, mutta jatkan tänne. Meidän plussa tuli inssistä, joten ehkä voi hieman jatkojen tms. suhteen erota, en tiedä, mutta kerron miten itse olen edennyt..

Toisessa raskaustestissä näkee jatkuuko raskaus, eli hormoniarvot kohoavat, mutta tuulimunasta tuo ei valitettavasti kerro mitään. Samoin oireet tai oireettomuus, ei anna mitään osviittaa tuulimunasta. Ainoastaan se että sikiöstä ei löydy merkkejä 7+ viikoilla kertoo tuulimunasta.

- Varasitteko yksityiseltä ajan ensimmäiseen ultraan ja saako sen todellakin jo viikolle 6? Kiinnostaisi todella tietää, oliko tuo verenvuoto toisen alkion keskenmeno tai onko kohdussa ylipäänsä jotain...

Meille inssi tehtiin Naistenklinikalla ja me saatiin varhaisultra automaattisesti sinne hormonipolille. Kyllä teidänkin pitäisi tällainen sieltä saada.. NKL:lta mulle sanottiin ettei kannata käydä kuin vasta 7+ viikolla, koska sikiö on niin pieni (meidän vaavi oli rv7+1 9,5mm!) ettei mitään varmaa voi vielä sanoa 6+ viikon ultrasta jos siis mitään ei näy. Meillä 6+3 näkyi pelkkä tyhjä sikiöpussi..

- Onko lapsettomuusklinikalla vielä jotain kontrollikäyntiä automaattisesti tämän jälkeen?

Meidät siirrrettiin tuon varhaisultran jälkeen omaan neuvolaan. Luulis, että jos jotain ongelmia tms. on niin sitten seuraavat pidempään.

-Kauanko olette joutuneet käyttämään lääkkeitä (mulla progynova ja lugestron) raskauden toteamisen jälkeen?

Luget oli mulla rv12 saakka.

Mä soitin heti varhaisultran jälkeen neuvolaan. Ensimmäinen käynti sinne on yleensä rv9 paikkeilla.

- Onko muilla kokemuksia siitä, että on ollut enemmän pelkoja alussa eikä ole osannut nauttia täysillä tilanteessa?

Mua ainakin se 7.viikon vuoto säikäytti, mutta NKL:lta sanottiin että alkuraskaudessa erilaiset vuodot voi olla hyvinkin normaaleja. Pääasia on ettei tule mitään hyytymiä. Mulla onneks sen yhden päivän runsaan vuodon jälkeen ei oo ollut mitään tiputtelua edes. Ja niskapoimu-ultrassa selvisi että istukka makaa kohdunsuun päällä ja se saattaa vuotaa kohdun kasvaessa.

Yleensä kai sanotaan että keskenmeno riski on 1% luokkaa jos sikiön syke näkyy. Monet kai edelleenkin odottavat sinne rv12 jonka jälkeen kai suurin keskenmenoriski on virallisesti ohi. Me kerrottiin lähipiirille joka tiesi hoitojen aikatauluista muutenkin niin heti ekan ultran jälkeen, muille sitten rv12 alkaen kun nyt sattui puheeksi.

Meillä oli kans ennen plussaa 2.5v yritystä takana ja tuo vuoto tosiaan aiheutti aika suurta pelko ja ahdistusta, mutta alkuviikot yritin kovasti psyykata itseäni nauttimaan raskaudesta edes sen aikaa kun se kestää. Tekin olette raskaana niin kauan kunnes toisin todistetaan! :) Näin mä olen tähän asti ajatellut. Vaikeaa se on, mutta harmittaa se jälkeenpäin jos ei ole uskaltanut nauttia raskaudestaan. Niitä stressin ja jännityksen aiheita kun tulee viikkojen kuluessa koko ajan uusia. Ja ainakin minulla tunteet menee edelleen yhtä vuoristorataa. Toivottavasti löydät jonkun keskustelukumppanin, itselleni oli ainakin ystävästäni suuri apu, tuki ja turva joka tiesi taustoistani, ja jolle pystyin kertomaan murheistani ja peloistani.

Tulehan ihmeessä sitten kertomaan tilanteestasi kun teidät enemmän! Tsemppiä!!

Vierailija
12/14 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa rauhoittumaan, kun verenvuoto loppui. Raskastesti on keskiviikkona uudestaan ja toivottavasti sitten pyydetään samalla NKL:lle ultraan. Kyllä mä niin haluaisin nähdä yhden tai kaksi pikkuista sydäntä sykkimässä... Toistaiseksi tämä tuntuu vain niin epätodelliselta.

Mies on meillä aivan innoissaan. Täytyy aina välillä toppuutella.

Vierailija
13/14 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin onnitelut plussasta! On se vaan ihmeellinen tilanne, kun kaiken toivon ja epätoivon jälkeen lopulta tämäkin päivä koittaa! :)

Itse siis plussasin parisen viikkoa sitten inssin jälkeen ja aivan sekopäisenä yritän totutella ajatukseen, että on oikeasti raskaana! Mulla on erityisenä huolenaiheena ollut tuhruttelu, jota on jatkunut testin tekemisestä asti (alkuun tuli pari kertaa hieman kirkasta vertakin). Ainakin tuhruttelu on kuulemma ihan normaalia ja käsittääkseni tavallaan menkkojen aikaan voi helposti tulla ihan kirkasta vertakin!

Minäkin vastaa vielä omalta osaltani joihinkin noista sun kysymyksistä, vaikka hyviä vastauksia jo saitkin.

- Varasitteko yksityiseltä ajan ensimmäiseen ultraan ja saako sen todellakin jo viikolle 6?

Me ollaa Väestöliitossa hoidossa ja sieltä antoivat ultra-ajan vasta rv 8+. Tätä perusteltiin sillä, että vasta silloin sydämen syke näkyy sata varmasti ja liian aikainen ultraaminen saattaisi vain aiheuttaa lisää hermoilua ja pahaa mieltä, jos sitten syke ei näkyisikään. Niin, ja tietty rahanmenoa meille, kun siitä kuitenkin maksetaan. Meinasin jo tuossa viikonloppuna hermoillessani, että soitan ja vingun sitä aikaa sittenkin aiemmaksi, sillä näkyisihän siellä kai se sikiöpussi jo kuitenkin, mutta tänään sain jo töissä ajatuksia vähän muuallekin, kuin omaan napaan ja päätin koittaa sinnitellä vielä!

Meillä tosiaan VL:ssa varaavat automaattisesti ajan tuohon alkuraskauden ultraan. En tiedä sitten, jos sitä ei olisi halunnut, niin eipä kai olisi ollut pakko mennä.

Mulle sanottiin klinikalta, että inssin jälkeen ne voi lopettaa heti testipäivänä, sillä oma keltarauhashormonituotanto on siihen mennessä käynnistynyt.

Minä varasin jo ajan neuvolaan ja sain sen rv 8+3 (menkkojen mukaan). Haluavat kai esikoista odottavat sinne hyvissä ajoin.

En todellakaan osaa nauttia tilanteesta viellä juuri yhtään! Hirvittävä pelko koko ajan persuksissa ja joka oiretta tai oireettomuutta miettii, että mitä se tarkoittaa! Luulin aina, että plussatestin jälkeen alkaisi elämäni onnellisin aika, mutta tähän mennessä ollut kaukana siitä... No jospa se huoli vähän ekan ultran jälkeen hälvenisi.

Me ollaan kerrottu jo aika monille, koska monet tiesivät hoidoista ja missä vaiheissa oltiin menossa. Muutamalle ei niin läheisellekin kaverille oli jo pakko kertoa, kun olisi ollut erittäin kosteat juhlat tiedossa, ja juomattomuus olisi muuten herättänyt epäilyksiä. Olen kuitenkin ajatellut asiaa siltä kannalta, että ihmiset joille on kerrottu, olisi jossain vaiheessa kerrottu myös mahdollisesta keskenmenosta joten sikäli ehkä ihan hyvä näin. No mutta nyt yritän kyllä pitää suuni kiinni ainakin ultraan ja sittenkin vielä ekan kolmanneksen loppuun.

Kovasti jaksuja sulle ja toivotaan, että kohta yksi tai kaksi kyytiläistä vilkuttelee sulle ultrassa! :)

Killa rv 6+3

Vierailija
14/14 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot onnittelut ja tässä vähän vastauksia omista kokemuksista:

No ainakin kohdunulkoisesta pitäisi merkit näkyä jo heti näissä alkuraskauden hcg-arvoista. TM:sta en tiedä mitään varmaa. Ja ku:ta on turha pelätä etukäteen, se kyllä huomataan sitten ajoissa.

Meillä oli ultrat TAYSin polilla rv 7, 9 ja 12. En tiedä, onko siellä kaikilla noin monta ultraa, mutta lääkäri halusi seurata " varmoille viikoille" asti itse. Kävin myös kipujen takia ensiavussa rv 6+2, eikä siinä vielä paljoa näkynyt, rv 7 sitten jo ihan selkeä syke.

Lugeja jonnekin rv 7-9, muistaakseni ihan jo ekan ultran jälkeen olisin saanut lopettaa, mutta halusin jatkaa vähän pidempään, koska aiemmin oli ollut heikko keltarauhashormonin tuotanto.

Soitat neuvolaan, heti kun tuntuu siltä. Mulla eka aika oli rv 11, eli sen jälkeen vielä menin polille ultraan.

Ehdottomasti menee pelkojen kanssa alku, mutta sehän on ihan luonnollista lapsettomuustaustalla. Kyllä mä sit puolenvälin jälkeen nautinkin jo. Ja muistaakseni kyllä alussakin nautin, aina välillä.

Riippuu ihmisestä, rv 12 jälkeen kai pitäisi olla aika varmaa jo. Itse kerroin jo töissäkin rv 7 jälkeen, kun olin nähnyt että alkio oli oikeassa paikassa ja sydän sykki.

Voimia ja koeta nauttia peloista huolimatta edes välillä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi