***** TOUKOTUHISIJAT vko40*****
Kommentit (43)
Ilmoittaudun tänne varovaisesti mukaan...tein äsken postitiivisen raskaustestin.
Menkkojen mukaan laskettuna laskettu aika olisi 29.5. mutta kierto oli sen verran pitkä nyt, että taitaa mennä kesäkuun puolelle. Tänne toukokuisiin koen kuitenkin kuuluvani :)
En ole vielä laskenut millä viikolla olen, mutta pahaa oloa ei ole lainkaan, joten alle 7 viikkoa varmaan...tämä olisi sitten neljäs lapsi meille :)
Käyn laittamassa tietoni vielä tuonne esittelypinoon...palailen pinoon kun tiedän itsekin enemmän ja kun pulssini on rauhoittunut :)
Kanelisokeri
Varasin tänä aamuna neuvola-ajan ja nyt jännittää vaikka siihen aikaa vielä kaks viikkoa, mut nyt tämä odotus alkaa tuntua todellisemmalta vaikka kylläpä se pienokainen on ilmoittanut olemassa olostaan jo sillä että ällöttää ihan koko ajan ja kyllä masuakin kipristelee välillä siihen malliin että jotakin siellä on.. Mies jo kovasti odottelee millon kerron omille vanhemmilleni, mut jotenki en ole halunnut vielä kertoa. Nyt kun neuvolakin on varattu ni voisin ehkä jo kertoakin.
Meidän lapselle on tulossa kyllä samanikäisiä serkkuja, isoveljen avovaimo on raskaana ja samoin pikkusiskoni. Että tässä sitten yhdessä odotellaan..
Rv 6+6
Tervetuloa mukaan uudet toukotuhisijat!
Tänne ei ihmeempää kuulu. Olo on edelleen hyvä. Väsymys vielä vaivaa, mutta tuntuu kuin sekin olisi jo pikkuisen helpottanut. Nukun silti vielä pojan kanssa päiväunet joka päivä, sillä muuten olen aivan kuitti jo alkuillasta. Kaiken kaikkiaan aika leppoisaa " odottelua" täällä.
Odottelen jo kovasti sitä Np-ultraa, joka meillä on 19.10. Haluaisin niin kovasti päästä kurkkamaan tuota masuasukkia uudestaan. Oireita kun on edelleenkin niin vähän, niin pääsee jopa välillä unohtamaan olevansa raskaanakaan. Jospa se tästä todellisemmaksi muuttuu kun viikkoja tulee lisää ja liikkeet alkaa tuntumaan. Sitä ja np-ultraa odotellessa.
Pikkupapu rv 9+6
Elikkäs ekaa kertaa täällä kirjoittelen. Testin tein maanantaina ja oman käsitykseni mukaan laskettu aika olisi 20.5.
Tuli aika yllätyksenä tämä raskaus, vaikka siis ehkäisyä ei olla käytetty. Ihana ja epätodellinen olo :)
Eka neuvola viikon päästä. Jotenkin tuntuu ettei tämä raskaus ole totta ennenku on käyny neuvolassa.
Oireita on jonkin verran. Kaikki haisee kummalta ja koko ajan väsyttää ja on nälkä! Tänä aamuna oli nyt sit eka kerran sitä kuuluisaa pahoinvointiakin.. :)
Mahassa vähän nippailee ja tissit kipeät.
Että tällaista...
sama84 7+0 (kait)
Maanantaina oli eka neuvola (rv 9+1), sydänääniä kuulosteltiin, mutta ei kuulunut :( . Muuten kaikki oli hyvin. Tutkailin edellisen raskauden neuvolakorttia, silloinkin saatiin sydänäänet kuuluviin vasta viikolla 10+5. Johtuu varmaan siitä että on taaksepäin kallistunut kohtu. Ensiviikolla käyn uudestaan kuuntelukäynnillä neuvolassa. Onneksi nt-ultraan ei ole enää pitkä aika, en ole käynyt alkuraskauden ultrassakaan, jännittää!
Mietityttää jos masussa ei olekkaan ketään, mutta oireita on niin paljon että pakkohan siellä elämää on olla! pahoinvointia 24h, pahenee iltaisin ja nukkua voisin vaikka koko päivän. Töissä kuitenkin sinnittelen.Tissit on turvonneet ja kipeät, sekä naama on alkanut tosissaan kukkimaan. Ei mitään kivoja oireita, mutta helpottaa kun tietää ketä ne aiheuttaa:).
Jotenkin ihan poika fiilis. Eka oli tyttö, ja raskaus nyt aivan erilainen. Voihan se muutenkin olla... mutta jotenkin vaan fiilistelen poikaa tulevaksi. Mies haluaisi saada tietää sukupuolen jo aikaisemmin, minä haluaisin jännittää loppuun asti. Mitenköhän tämänkin asian kanssa nyt toimisi...?
Oletteko muut ihan normaalipainoisia? Minä en ole ikinä ollut ylipainoinen, ja nyt alkupaino ylitti rajan jolloin ehkä joutuisin sokerirasitukseen. Oikein masentaa tällainen ylipaino, en vaan ole liikkunut tarpeeksi. Nyt mieletön pahoinvointi hankaloittaa liikkeellelähtöä... :(
Tällaisia fiiliksiä täällä, rv9+3
Ylipainoa minulle ei ole, mutta edellisestä raskaudesta on vielä 5 kiloa. Ihan omaa laiskuutta, kun ei ole saanut niitä pois. Harmittaa niin paljon ja nyt toivonkin ettei sitä painoa tulisi älyttömiä määriä. Jännitän huomista neuvolaa ja juuri tuon painon takia. Tällä hetkellä ei kyllä ole paljoa voimia eikä intoa urheilla... Eiköhän tämä tästä.
amy
Laitoin kyllä jo aikoja sitten itseni tuolle listalle, mutta en sitten ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään. Nytkin pitäisi kyllä kirjoittaa gradua eikä olla täällä =) Tämä väsy on vaan niin ylitsepääsemätön, että on tosi vaikea keskittyä.. Voisin oikeasti viettää sohvalla kaikki päivät, ja mun harmini on se, ettei kukaan estä mua tekemästä niin. Mutta kun noita kouluhommiakin tarttis tehdä.
Viikot minulla on siis 9+0 tai 10+5, ketä nyt sitten uskotaankaan. Kävin eilen ekassa neuvolassa, ja siellä täti ei suostunut muuttamaan laskettua aikaa myöhäisemmäksi ennen niskapoimu-ultraa, joka mulla muuten on kahden viikon päästä. Eli laskettuaika on tällä hetkellä 26.4, mutta taitaapi mennä reilusti toukokuulle, toivottavasti ainakin.
Huono olo ja väsymys oikeastaan vain pahenevat, saa nähdä kauanko. Mutta kyllä se toisaalta luo uskoa, että lapsi siellä kohdussa on ja pysyy. Alkuun keskenmenon pelko oli hirveä, ehkä siksi, kun tämä raskaus on jonkin sortin ihme (lääkäri sanoi ettei onnistu). Nyt kuitenkin sitä jo uskaltaa ajatella, et meille tulee vauva. Toivottavasti ei liian aikaisin..
Tulipas tässä nyt vuodatusta, olis varmaan pitänyt kirjoittaa aatoksiani jo aikaisemmin =)
On jääny kirjoitteleminen väliin.Väsyttää tosi paljon.Huono olo sen ku jatkuu.Tänään on tasan 8rv.Löysin ihanat vaunut huuto.netistä ja suunnitelmissa olis yrittää huutaa niitä meille. :) Maha on kasvanut jo huomattavasti.
Hei vaan!
Täällä odotetaan esikoista, rv 9+5 ja laskettu aika siis 3.5.08. Nyt on jaksanut viimein vauvapalstoillekin, kun pahoinvointi on hellittämässä.
Kahdeksannella viikolla kävin varhaisultrassa ja neuvolassa. Pahoinvointi alkoi, kun kuusi viikkoa tuli täyteen ja melkoista touhua se olikin, kun oksetti tauotta. Lääkäri neuvoi paikkaamaan nestehukkaa Osmosalilla ja se taisi helpottaa oloa jokin verran. Tämä viikko on ollut autuasta toipumisen aikaa. Ihan mahtava tunne, kun ruokakin alkaa maistua ja voi mennä pitkäkin tovi, ettei kuvota oikeastaan yhtään. Luulin, että pahoinvointia jatkuisi vielä ainakin lokakuun lopulle.
Itselläni on sellainen tunne, että poikaa odotamme. En tiedä, mistä moinen. Nyt on tällaista hiljaiseloa vielä pitkän aikaa ennen kuin on ensimmäinen neuvolalääkäri ja nt-ultra.
Käynti meni hyvin... eipä mitään ihmeempiä..osallistun sellaiseen seulontaan jossa tutkitaan kromosomipoikkeavuus myöskin verikokeella. se ei täysin 100 % oo mutta on suuntaa antava ja täysin vapaaehtoinen. meinas että ultra saattaa olla tuossa tämän kuun loppupuolella eli aikasta pian kuitenki =)
Mulla on vointi ollu ihmeen hyvä, ei ihmeenpiä oireiluja paitsi NÄRÄSTYS!!!! YÖk!
Mutta nyt valmistaudun siis todella innolla iltavuoroon!
MussunMussun rv 9+1
Sain vihdoin tietää ekan virallisen ultran ajan ja se on vasta viikolla 43 eli kolme pitkää viikkoa vielä. Plää!! Sen jälkeen aioin kertoa uutisen kaikille myös töissä. Tuntuu vaan mahdottomalta piilotella vatsaa vielä kolme viikkoa. En tiedä onko tää turvotusta vai vauvamasu, mutta joka tapauksessa kumpu tuossa edessä on. Tuntuu myös että olen vähän pyöristynyt muualtakin. No seuraavalla kerralla neuvolassa selviää onko tullut kiloja jo lisää. Olen tosi pienikokoinen joten ei tää painon nousu yhtään haittaa. Ensi viikolla on jo kahdestoista viikko. JEE!!
Maria7
10+3
Täällä on etomista ollut reilun viikon. Tänään päivällä ihmettelin, kun ei ollut tänään vielä etonut, mutta alkohan se etominen sitten alkuillasta. Oksennettu ei vielä ole kertaakaan. Ihme kyllä. Ehkä tässä vielä ehditään oksentamaan...
Mulla on ensi viikolla yksityisellä alkuraskauden ultra ja eka neuvola on sitä seuraavalla viikolla. Aika kuluu kyllä tosi hitaasti. Ensi toukokesäkuun vaihteeseen on vielä tosi paljon aikaa. Voi hitsi.
Esikoiselle, tyttö 1 v 3 kk, kerrottiin, että on vauva tulossa. Kysyttiin sitten, että haluisko tyttö pikkuveljen vai pikkusiskon. Vastaus oli hauva. No, tyttö tykkää kyllä onneksi vauvoistakin tosi paljon.
VuokkoT rv 6 + 1
Eilen käytiin femedassa ultrassa katsomassa että vaavi on oikeassa paikassa ja kaikki hyvin....
Ihana oli taas nähdä kun pieni sydän pomppi siellä oli pienempi kuin mitä raskausviikot näyttää eli taas muuttuu laskettuaika joskus =) ei haittaa kaippa se sieltä sitten tulee kun on sen aika....
Minulla kun on kilpirauhasen liikatoimintaa niin piti vain käydä katsomassa vauvan vointia kun eivät suostuneet kättärillä ultraamaan, vaikka kuinka yritin mankua... =)
Voi kuinka ihanaa se oli...
Tulevalle isoveljelle ( 4.5v) ei olla kerrottu mitään eikä kerrota pitkään aikaan... aika on hirveän pitkä odottaa noin pienelle kun se on äitillekkin... =)
rv 7 tai jotain..... =)
Mulla on nyt muutaman päivän nippaillut tuolla ihan vasemmalla alavatsalla. Ilmeisesti olisko kohdun kasvukipuja? Mutta se mitä oikein lähdin kysymään teiltä muilta niin onko teillä muilla sellainen tunne että tunnette että kohtu olisi kasvanut? Ja jos niin millä viikoilla se alkoi tuntumaan?
rv 7+0
Kohdun seudulla on ollut nyt viikon tai parin ajan taas sellaisia tuntemuksia, että siellä kasvetaan oikein kohisten. Olen hoikka, rv 9+6 ja sanoisin, että ainakin noin viikon ajan alavatsa on ollut eri näköinen kuin ennen. Kädellä sen varsinkin tuntee - parhaiten silloin, kun seison.
Mitä olen ihmisten juttuja lukenut, niin kovin eri aikoihin alkaa tuntua / näkyä. Varhaisultran (rv 7+2) tehnyt lääkäri sanoi, että kohtuni on etukenossa ja varmasti alkaa näkyä aikaisin. Hänen käsiinsä tuntui, että oli tuolloin jo mukavasti pyöristynyt.
Nyt se sitten alkoi täälläkin. Väsymystä, pahoinvointia, voimattomuutta, närästystä, huimausta... lähes koko skaala! Oksentanut en ole mutta pari kertaa olen juossut vessaan varmana siitä että nyt lentää. Aiemmilla kerroilla en ole oksentanut mutta eipä ole ollut mitään siihen viittaavaakaan, tasaista pahaa oloa vaan. Saa nähdä joko neljännellä kerralla pääsee siihenkin touhuun... :/ Liikkuminen on kuin purkassa kulkisin, ihan puoliteholla toimin. Energia on kadonnut ja voisin vaan istua paikoillani koko päivän. Harmi ettei 4v, 3v ja 1v ipanat salli sitä... ;D
Kahvi alkoi tökkimään myös tällä viikolla, aiemmissakin raskauksissa olen ollut kokonaan juomatta kahvia kun ei ole maistunut mutta sitten heti synnytyksen jälkeen olisin voinut juoda vaikka pannullisen jo salissa ;)
Mahan, tai paremminkin kohdun kasvusta on ollut keskustelua. Mullakin on ollut ihan selvä ero alavatsassa jo pari viikkoa, ja alavatsa pyöristyy vaan koko ajan lisää. Muutenkin maha näyttää kasvaneen, ts. kohtu taitaa työntää sisäelimiä tieltää ylöspäin ja hoikalla se sitten näkyy. Tosi vaikeaa pitää juttu salassa, yleensä kun ihmiset on tottuneet näkemään mut tiukoissa paidoissa yms. niin nyt ovat saaneet ihmetellä mun huppareita ja löysiä paitoja. Joku vähänkin tiukempi paita paljastaisi jutun ainakin jokaiselle äiti-ihmiselle ;) Kohtu tuntuu ihan pienesti, seistessä sen voi tuntea painelemalla mutta selällään ei varmaan tunnu vielä vähään aikaan kun mun kohtu on taaksepäin kallellaan.
Kohdun kiinnikkeet nipistelee mullakin, nippailu lisääntyy vaan koko ajan. Sitä saa jo varoa tosi paljon, tuntuu inhottavalta kun vaikka yskin ja se vihloo ajavatsassa :(
Ruoka maistuu vähän turhankin hyvin, jotenkin sitä pahoinvointia ja väsymystä koittaa taas torjua napostelemalla jotain vähän väliä ja muutenkin tuntuu että nälkä olisi lähes koko ajan. Painoa on tullut joku 2kg jo (!) mutta enpä mä siitä vielä stressaa, neuvolantäti sanoi puhelimessa että saisin tähdätä 13-16kg:n painonlisäykseen imetystä silmälläpitäen ja imetystä en halua tietoisesti alkaa riskeeraamaan. Rasvaa pitäisi ainakin saada kertymään (mun rasva-% on nyt 20). Eiköhän sitä painoa tule, ainakin tällä vauhdilla ;) Aiemmilla kerroilla painoa on tullut 8kg, 7kg ja 11kg. Silloin tosin lähtöpainokin on ollut vähän eri ja BMI ollut 21-23 (nyt alussa 19).
Ekaan neuvolakäyntiin on aikaa reilu 2vkoa ja ekaan ultraan pari päivää enemmän. Pitkä aika odottaa, mutta vielä pidempi aika on toukokuuhun! ;)
Shelley rv7 tänään kai (laskurin mukaan)
Te, jotka olette alkuun kirjoitelleet Vauvakuume-palstalla " 2008 vuoden vauvaa yrittämään" aloituksessa, niin käyttehän lisäämässä tietonne. Jos tässä joukossa siis on ollut näitä kuumeilijoita. Kiitos jo etukäteen :)
t.Ufa
Keskiviikkona oli sitten eka neuvola. Sama täti kuin viimeksi. Mikä oli tosi kiva juttu. Hänen kanssaan tuli läheiset välit viime raskauden myötä. Koska edellisestä synnytyksestä on alle 2 v en saanut mitään papereita kotiin. Tosin moneen kertaan tiedusteltiin kyllä onko jotain kysyttävää tai olisiko joku juttu unohtunut sitten viime raskauden. Eikä kyllä ollut, jotenkin on aika rauhallinen olo. Esikoista odottaessa kaikki oli hyvin sekavaa ja epäselvää... Paino oli pudonnut kilon raskaustestin ottamisen jälkeen, Hb oli 113, joten vk 15 jälkeen on aloitettava rautakuuri (vielähän sitä ei saa syödä) ja verenpaine oli reilusti alakanttiin eli salmiakkia sekä lakua saa syödä hyvällä omallatunnolla ;-) Seuraavaksi odotellaan np-ultra kirjettä kotiin. Ja seuraava neuvola onkin vasta marraskuun lopussa. Lisäksi jo nyt paperit laitettiin äitiyspolille tulevaa seurantaa varten, sillä kuulemma kaikkia odottajia jotka ovat saaneet alle 2,5 kg lapsen seurataan tiiviimmin loppuvaiheessa. Tuo tieto itseasiassa vain rauhoitti!
Väsymys alkaa olla entistä enemmän taka-alalla ja kuvotus ihan kaikkea kohtaa on lieventynyt. Nyt kuvottaa eteenkin rasva ja sen käry ja tosi paha olo tulee jos syö liikaa (eli enemmän kuin ennen olisi ollut hyvin kevyt lounas) Nälkä on hiljalleen myös palannut. Kävin jopa syömässä aivan oikeaa ruokaa lounastunnilla. Söin isosta kanapastasta 1/4 osan. Se on paljon, sillä vielä 2 vk sitten olisin syönyt jogurtin ja banaanin lounaaksi. Helpointa olisi jos voisi tilata lasten annoksia ravintoloissa :-)
Aivan uutena ongelmana on tullut ummetus. Minulla ei ole ollut koskaan kokemusta tällaisesta! Esikoista odottaessa kun vaivasi ripuli. Miten kakka voi olla monta päivää suolistossa tulematta ulos vain painaen takapuolta ja saadaen tosi ikävän olon ??? (anteeksi ällöaihe!!) Olen ottanut levolacia ja se on tuonut pientä helpotusta. Mutta koko litku saa kuvotuksen päälle tällä hetkellä, joten hampaat irvessä sitä vedellään. Onko vinkkejä?
Vatsaa täälläkin kovasti piillotellaan. Onneksi vatsa selvästi turpoaa iltaa kohti. Aamulla voin lähteä normaalisti töihin farkut jalassa, lounaan jälkeen avaan napin farkuista ja kotimatkalla hieman vielä ehkä vetskariakin. Kotona olen sitten kotihousuissa, jotka on ihanan löysät. Vähän kikkailua, mutta en vain voi olla äitiyshousuissa vielä töissä. Marraskuun alussa alkaa töissä sellainen kausi, että sekin on mahdollista.
Ai niin, kävin jättämässä syntymättömän lapsen vakuutuksen hakemuksen. Ensi kertalaisille vinkiksi, jos tuon vakuutuksen haluaa hakekaa sitä ajoissa!!Tarkoittaen, ennen esim. viikkoa 18, joilloin ei kortissanne ole merkintöjä mahdollisesta erikoisseurannasta tai poikkeamasta raskaudessa. Jos näitä merkintöjä on kortissanne, voi olla että vakuutusta ei myönnetä!
Jasmine 10+6
Minullakaan ei ole ollut paljon oireita. Vähän etoo silloin tällöin ja joskus öisin lonkkia särkee, mutta siinä se. Vielähän tässä tietysti ehtii kun on niin alussa vasta.
Ultrassa käytiin tänään ja masussa kaikki kunnossa. Sydän löi, pituus 8 mm, vastasi rv 6+5, la 21.5. Ihanaa oli nähdä pieni :) Mies ja esikoinenkin olivat matkassa ja katselivat ruudulta.
Sukupuolesta ei ole pienintäkään hajua. Esikoisesta olin heti varma, että tyttö tulee ja niinhän sieltä sitten tulikin :) Nyt toivoisin myös tyttöä, mutta ei sillä loppujen lopuksi ole väliä.
Kielo rv 6+5