Hoitajien lakon vaikutus hedelmöityshoitoihin
Tälläinen asia tuli mieleen, että osaisiko joku enemmän lakkoasioista tietävä kertoa vaikuttaako lakko esim. Väestöliiton toimintaan miten?
Raitis
Kommentit (14)
Hoitaja se minäkin, kylläkin Superin. Mua kyllä harmittaa ihan tolkuttomasti jos hoidot siirtyy. On tämä muutenkin henkisesti niin raskasta. Vaikkakin itselläni on onnistununeen hoidon tulos lohduttamassa.
ja muutkin :o)
Mulle sanottiin Hämeenlinnasta, että jos hoitajat menevät lakkoon, lakolla varmaan isketään ensimmäisenä leikkaussaleihin. Minä ainakin sain uuden IVF-aikataulun, jossa punktio tapahtuisi viikolla 47, hoito pitkän kaavan mukaan alkaisi 23.10.
Vehnis
Lakon alkaminenhan ei ole vielä satavarmaa, vaan lähinnä todennäköistä. Ja mikäli lakko alkaa, ei ole sanottua, että se alkaisi heti kahden viikon kuluttua lakkovaroituksen antamisesta, vaan voi alkaa huomattavasti myöhemminkin. Sekin, mitä toimintoja ja missä päin Suomea suljetaan, on täysin auki. Liiton tiedotteessa mainitaan vain, että lakkomalli ei ole mikään aiemmin käytetyistä.
Tehokkaintahan olisi, että lakolla iskettäisiin arimpaan paikkaan eli leikkaustoimintaan. Nykyisin hoitotakuu velvoittaa kuntia, etenkin yliopistosairaaloiden alueella kunnille tulisi todennäköisesti pian hätä käteen, mikäli vähemmän kiireellisten leikkausten jonot venyvät. Toisaalta on povattu myös että lakosta tulee piiiiiitkä :( Jos taas kaikki ei kriittinen toiminta ajetaan alas, se tarkoittaa myös lapsettomuushoitojen katkeamista. Mutta miten nopeasti se tapahtuu, sitähän ei osaa vielä sanoa kukaan.
Soffis, jalka molemmissa veneissä minullakin ;)
Meillä ei vielä ole hoidot edes alkaneet, pikapuoliin meinasin vasta ryhtyä hankkimaan lähetettä erikoissairaanhoitoon... Mutta taitaa ajan saamiseen sitten mennäkin aika kauan kun lakko varmasti saa jo ennestään pitkät jonot venymään... Voi perhana.
Ylläri... Hoitsu olen minäkin. En kuulu Tehyyn ja vaikka kuuluisinkin, mun työpaikka kuuluu suojatyön piiriin. Itse olen lakkoa vastaan, ei sillä etten huolisi työstäni lisää palkkaa, vaan siksi, että kuntia ja valtiota enemmän lakosta kärsii ihmiset. Tässä sen taas näkee... Paljon inhimillistä kärsimystä Tehyn kaikki-meille-nyt-heti -mentaliteetitn takia. Eikö 12% korotus olisi ollut ihan hyvä alku?
-S-
Elokuun kierrosta en saanut klinikalta yhtään ketään kiinni, ja kun sain, oli heidän mielestään liian myöhäistä.
Syyskuun kierrosta soittaessani sanoivat, että kaikki jotka ilmoittautuvat 18.-20.9 jätetään siirtämättä, koska on uuden labran koekäyttö.
Joten jos oikeesti nyt käy viellä niin että tämä lakko vaikuttaa tähän seuraavaan mahdolliseen kiertoon, niin sit pistää vihaksi ja lujaa.
GRR....
Lakkolaisten puolesta olen kyllä, ei siinä mitään, mutta silti.
Toivotaan että saavat korotuksensa ilman lakkoa.
Mitenköhän nopeasti esim. Taysin ivf-jonot sitten lyhenevät alkuvuodesta?
Raitis
_JOS_ lakko tulee, niin NKL:n hedelmöityshoitojen puoli on juuri yksi niistä yksiköistä jossa ei tule olemaan toimintaa juurikaan. Kyse kun ei ole henkeä uhkaavien sairauksien hoidosta.
T. Olivera (ex-hoitsu ja itselläkin hoitoja takana)
Vaikuttaakohan OYS nuo lakot jotenkin, onko tietyt paikat jotka menee lakkoon vai onko kaikki samassa tilanteessa et menevät lakkoon jo tahtovat.
Rupes kyllä pelottaa ja suututtamaan ihan helvetisti. Melkein kolme ja puolivuotta on yritetty eikä mitää ja nyt sitten kun olis IVF reilun kk päästä vk45 niin jos menee jonkun lakon takia pilalle.
Mulla ei käyny tää edes mielessä. APUA!!! Pitääpä kysästä tohtorista. Mut saattaisko olla et käynnissä olevat hoitokierrokset tehdään loppuun??? Sitä kun on monella lääkitykset päällä, munarakkuloita kasvamassa, eikös siinä sitten voi käydä kuinka vaan ilman seurantaa, vaikkakin lääkitykset lopetettaisiinkin lakon alkaessa. Voin olla kyllä totaaalisen väärässäkin, tää oli vaan eka ajatus mikä tuli mieleen kun asiaa ajattelin. :( :( :(
Tänään kysyin lääkäriltä lakon vaikutuksesta hoitoihin. (Julkisella puolella.)
Sanoi, että meneillään olevat hoidot tehdään loppuun, mutta suunnitteilla olevat sitten siirtyvät. Onneksi meidän hoito ehtii alta pois.
Itte olen hoitsu ja kuulun Tehyyn, joten omaa nilkkaa täällä potkin :)
Eli mulla pitäs ny menkat alkaa ihan näinä päivinä ja siitä sitten ilmottelisin Naistenklinikalle asiasta ja n. kolmen viikon päästä ois se ivf:n alotustapaaminen...eli siis juuri sillon kun se (mitä tädennäköisin) lakko alkaa.
Pelkäänpä että mulle sanotaan suoraan et hoito siirtyy kuukaudella-parilla... Vähän naurattaa tää tilanne...
No, ei tää konkurssi siihen kaadu et muutama kuukaus pitää extraa ootella. On tätä jo 3,5 vuotta takana... Pitää varmaan kerätä vähän rahaa ja siirtyä yksityiselle...
Mutta mieluummin lakko ja palkkojen korotus! Kyllä mie voi tässä ootella...
Pingu
Sulla onkin aikas " kinkkinen" tilanne lakon, hoitojen ja tän palstan suhteen... Ymmärrän sinua, niin hoitojen kun lakonkin suhteen.
Itselläni on menkat alkamassa nega-pas:n jälkeen, joten todennäköisesti muakaan ei oteta hoitoihin ennen kun lakko ja sen pituus selviää. Tai no, en ole varma, mulla kun on vähän muutakin pelissä, kun tuo lapsettomuus.
Julkista tässä itsekin harkitsen, mutta onkohan sielläkään hoitajia, jos lakkoon mennään.
Vehnis
Mulla ei tosin ole minkäänlaista kiinnostusta liittoasioihin enkä kuulu Tehyyn.
Raitis
Onpas meitä hoitsuja paljon... Onkohan tää lapsettomuus joku ammattitauti... =) ?
Juu, mieluusti otan kyllä lisää liksaa, mikäli sitä nyt edes lakkoilemalla annetaan. Harmittaa vaan kyllä jos hoidot siirtyy, meillä oltais ekaa ivf:ää aloittelemassa, mutta ei kai se muutaman kuukauden lisäodottelu enää sitten tässä kovin paljoa tunnu...