Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en enää kestä miestäni! Lapsella vesirokko ja minä viimeisilläni raskaana enkä ole koskaan sairastanut vesirokkoa.

Vierailija
29.09.2007 |

Nyt mies vain pitää mua laiskurina, kun en halua olla lapsen lähellä. Eli siis en halua rokkoa, kun olen raskaana ja mies ei ymmärrä tätä ollenkaan. Mies on tänkin päivän vaan ollut autoa korjaamassa, urheilemassa ja nyt aloitti ryyppäämisen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten vastaapa tähän kyssäriin, monesko raskausviikko meneillään

Vierailija
2/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ihmetteli että miksi kummassa tahdon tietää olenko sairastanut vesirokon... Selitin etten sitä tietääkseni ole koskaan sairastanut, ja että en halua siihen sairastua kun odotan toista lasta. Eipä ollut juolahtanut lääkäriherran mieleen että parempi on ottaa asiasta selvää hyvissä ajoin kuin panikoida sitten raskausaikana ja saattaa sikiö vaaraan.

Olisin ottanut heti rokotteen jos olisi käynyt ilmi etten ole vesirokkoa sairastanut, mutta verikokeesta ilmeni että vasta-aineita on. Neuvolassakaan ei kukaan minulle mitään asiasta puhunut, vaikka mielestäni olisi asiallista kysyä kaikilta odottavilta äideiltä vesirokon sairastamisesta ja tarvittaessa lähettää vasta-ainetestiin. Sitä vai oletetaan että kaikki ovat vesirokon lapsena saaneet, vaikka omassakin ystäväpiirissäni on monta, joille tauti on tullut vasta aikuisena, ja todella rajuna vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli siis vesirokko raskausaikana. Onneksi synnyin ihan terveenä.

Vierailija
4/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he käynnistävät synnytyksen niin että vauvaa ehtii tulla maailmaan ennen kuin sinä saat sen rokon.

Ja miehesi on ääliö. Toisaalta se voi korvata asian synnytyksen jälkeen, ja olla enemmän perheensä kanssa.

Vierailija
5/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta syytä rokon välttelemiselle kuin tuon kertomasi " En halua rokkoa kun olen raskaana" .

Jos miehesi ei tiedä rokosta olevan mitään muuta haittaa kuin se ettet halua sellaista, niin tietenkin syyttää laiskuriksi, vaikuttaa ihan huonolta tekosyyltä.

Kerro paremmin että mikä on tilanne ja miksi et halua rokkoa ja mitä siitä voi seurata.

Vierailija:

Nyt mies vain pitää mua laiskurina, kun en halua olla lapsen lähellä. Eli siis en halua rokkoa, kun olen raskaana ja mies ei ymmärrä tätä ollenkaan. Mies on tänkin päivän vaan ollut autoa korjaamassa, urheilemassa ja nyt aloitti ryyppäämisen.

Vierailija
6/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tarkastavat sun vasta-aineet

Vierailija
7/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellut mitä ennen raskautta?

Vierailija
8/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota heti yhteys päivystyspoliklinikkaan ja kysy mitä sun pitäis tehdä.

Vierailija
9/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suurinosa vastasi että ei vaikka itse olen luullut että on haittaa. Vaikka itse olenkin sen jo pienenä sairastanut.

Mutta ap aika hyvin kävisi jos et vesirokkoa saa jos samassa talossa on vesirokkoa sairastava. Olen käsittänyt että se tarttuu tosi herkästi?

Vierailija
10/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

le.

Vierailija
11/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä, ettei toi ole nyt ollenkaa mikää pikkujuttu??

Millä viikoilla raskautesi on nyt?

Kaveri sairasti vesirokon raskaana ollessaan ja lopputulos oli kuollut vauva :(

Vierailija
12/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on vaarallista myös sikiölle.

Vierailija
13/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitä siinä vaiheessa voi oikeasti tehdä?

Esim. jos perheen isommalla lapella on rokko niinkuin ap tilanteessa, siinä vaiheessa kun rokko lapsella huomataan se on tainnut jo tarttua odottavaan äitiin? Eli ei auttaisi vaikka joku muu hoitaisi lasta rokon ajan.

Mutta joo apn mies käyttäytyy tosi typerästi:/

Vierailija
14/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todellisissa vaikeuksissa jos joudut menemään vesirokkoisena synnyttämään. Vesirokko on vastasyntyneelle tosi paha tauti, voi aiheuttaa tosi pahoja ongelmia. Aikuisellekin vesirokko tekee yleensä todella rajun taudin, kun niitä näppylöitä on joka paikassa sisäelimiä myöten. Tartuntaa et voi estää luimimalla toisessa huoneessa, valitettavasti. Kannattaa soittaa neuvolaan alkuviikosta ja kysyä ohjeita jatkon suhteen, päivystykseen nyt ei kannata soitella kun et sinä tänään mitään toimenpiteitä tarvitse ja niillä on muutakin tekemistä siellä.

Vierailija
15/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö sä ap ole hakeutunut hoitoon??? Tuo on erittäin vaarallista sikiöllesi ja tarvitset estolääkityksen HETI. Voi älyttömyys, nyt heti yhteys äitiyspoliin ja vasta-ainetestit ja ehkä samantien aloittavat jo estilääkityksen. Voi surkujen surku jos jo liian myöhäistä:(

Nyt vaan googleen vesirokko ja raskaus.

Vierailija
16/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyperimmunoglobuliinia muistaakseni annetaan jos odottava äiti saa vesirokon, ja sillä on kyllä aika kiire.

Vierailija
17/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zovirax-kuurin varuiksi.

Vierailija
18/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokko. Aikuisella varicella-zosterviruksen (VZV) aiheuttama vesirokko on harvinainen, koska valtaosa heistä on sairastanut sen jo lapsena. Suomessa on arvioitu, että vuosittain noin 2 000 raskaana olevaa naista on alttiina vesirokolle ja noin 30 sairastuu siihen raskauden aikana (Kurki ja Hiilesmaa 1997). Raskaana olevan naisen - kuten yleensä aikuisen - vesirokko voi olla rajuoireinen ja siihen saattaa liittyä tehohoitoa vaativa keuhkokuume (Scott ym. 1997). Hoitona voidaan käyttää asikloviiria, joka tosin ei estä sikiön infektoitumista (Brown ja Baker 1989).

VZV leviää istukan läpi sikiöön noin joka neljännessä tapauksessa. Alkuraskauden infektio saattaa vaurioittaa sikiön raajoja, silmiä ja aivoja. Ns. vesirokko-oireyhtymä on kuitenkin harvinainen (taulukko 2). Ennen 20. raskausviikkoa sairastettu vesirokko johtaa sikiövaurioihin 2-5 %:ssa tapauksista. Myöhemmin raskauden aikana sikiö sairastaa lievän vesirokon, johon ei liity vakavia, pysyviä haittoja.

Sikiön kannalta tilanne on hankalin, jos äidin vesirokko ilmenee enintään viisi vuorokautta ennen synnytystä tai kaksi vuorokautta sen jälkeen. Noin 30 % vastasyntyneistä saa tällöin rajun yleistyneen vesirokon (kuolleisuus 25 %), koska äidille ei ehdi kehittyä sikiötä suojaavia vasta-aineita. Vastasyntyneelle voidaan antaa varicella-zosterimmunoglobuliinia ja infektion hoitoon asikloviiriä (Scott ym. 1997).

Vesirokkorokotetta on nykyisin käytettävissä, ja sitä voidaan tarvittaessa antaa ehkäisyyn seronegatiivisille naisille (Seidman ym. 1996). Raskaus ei saisi alkaa kolmeen kuukauteen rokotuksen jälkeen.

Vierailija
19/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten tod. näk. sairastut rokkoon, tekipä ääliömiehesi mitä vaan tänään.

Vierailija
20/24 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitettava heti lääkäriin!!