Eihän se voi olla niin, että kaikista ammateista tulisi
samansuuruinen palkka. Esim. lähihoitajat nyt (anteeksi vaan) ovat alempaa kastia sairaanhoitajiin verrattuna.
Kommentit (23)
koulutuksen saaneen välillä ei pidä nähdä mitään eroa. Näinhän sh:t tuntuvat ajattelevan.
T. 10 vuotta koulutettu, palkka 2700 eur/kk
Ja tärkeimpänä kaikessa: itse työ. Ei ole sama tehdä siistiä toimistotyötä arkisin päiväsaikaan, jossa suurin vastuu on muutaman numeron saamisesta oikein, kun hoitsu tekee usein kolmivuorotyötä ja jonkun on juhlapyhätkin töissä oltava, työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta, sekä vaarallista ja vastuu on ihmishengistä hoitajalla.
Vierailija:
Ihan totta? Luulin, että amk:n.
Luulin tosiaan että se on opistotason tutkinto, eikä akateeminen. Hyvä että tuli paikattua aukko.
sittenhän ovat varmaan akavan jäseniä.
Sh on suorittanut alemman korkeakoulututkinnon. Itse olen tradenomi ja meidän liittomme on Akavalainen.
Vierailija:
Luulin tosiaan että se on opistotason tutkinto, eikä akateeminen. Hyvä että tuli paikattua aukko.
muutettu ammattikorkeaksi. Tutkinto on joka tapauksessa ihan sama, kuin vanha opistotasoinen.
vaikka AMK-laisten oma virallinen määritelmä näin sanookin. Yliopisto- ja korkeakoulumaailmassa tehdään kyllä ihan selvä ero ammattikorkean ja oikeiden korkeakoulujen (esim. kauppakorkeakoulu) välille. Kukaan ei siis oikeasti ajattele, että sairaanhoitaja tai tradenomi olisi käynyt korkeakoulun! Ihan vieras ajatuskin.
Miksi teidän on pakko väkisin yrittää lykkiä itseänne korkeakoulun käyneiden sekaan, kun teitä ei sinne haluta eikä teidän koulutuksenne ole akateeminen? Miksei voi sanoa, että sairaanhoitajalla on ammattikorkeakoulututkinto? En tajua. Ei sitä tarvitse nolostella.
aijaa. Kerro lisää. Kumma kyllä tämä tradenomi meni Kauppakorkeakouluun suorittamaan itselleen maisterin paperit ilman, että suoritti kandin tutkintoa sitä ennen.
Get it? Vähän kyllä pelkään ettet.
Ammattikorkeakoulu on eri sana kuin korkeakoulu. Vähän niin kuin vaikka täydennyspoliisi on eri asia kuin poliisi. Ei sanasta voi noin vain jättää alkuosaa pois, ja onnellisena ajatella, että hei nehän tarkoittaa ihan samaa.
tai sosionomin tutkinnon voi suorittaa lukematta edes yhtään kokonaista kirjaa. En todellakaan halveksi amk-tutkintoa (päinvastoin), mutta on kyllä supersäälittävää puhua niistä rinnakkain yliopistotutkintojen (tai oikeiden korkeakoulututkintojen) kanssa.
Mutta onnea ensimmäisestä asiallisesta tutkinnostasi kuitenkin!
näkeehän sen sitten työelämässä, mihin se koulutus OIKEASTI riitti.
ammatillisella puolella (vrt. sähköasentajat yms.). Ei siis voi sanoa, että sh:t ovat suorittaneet korkeakoulututkinnon, vaan ammatillisen puolen korkeakoulututkinnon eli AMMATTIKORKEAKOULUTUTKINNON.
niin helpolla, ettei tartte kirjoja lukea! Otan vinkkejä vastaan! Jokaisesta aineesta on 300-600 sivun kokoiset teokset luettavana, englanniksi, aikaa 7 viikkoa.
suorittaneissa on hurja.
Amk:sta valmistuneiden tiedonkäsittelelytaidot, itsenäisyys työssä, omgelmanratkaisukyvyt ja yleinen kapasiteetti on minun empiirisen kokemukseni mukaan todella surkeaa verrattuna akateemisiin.
Olen vertaillut lähinnä tradenomeja ja KTM-tutkinnon suorittaneita työelämässä rekrytoijana.