Meidän perheessä jo toinen viikonloppu ilman kunnon ruokaa, rahat meni
taas kerran aivan muualle. Viikko sitten häädettiin täit ja nyt eilen yksi lapsista sanoi, että kakassa oli valkoisia heiluvia matoja, no kihomatojahan ne olivat.
Molemmat meille uusi asia, vaikka iso perhe..arvatkaa mitä maksaa isolle perheelle mato- ja täilääkkeet. :(
Pesukone päällä jatkuvasti ja pulveria menee.
Voi paska!!!!!! GRRRRRRrrrr
Kommentit (80)
Pointti oli se, että niiltä aikuisilta, joiden perheiden taloudellinen asema ei lapsena ole ollut paras mahdollinen kysyttäessä kukaan heistä ei kuitenkaan olisi tahtonnut jäädä syntymättömäksi. Luultavasti en nyt osaa tätä selvittää niin, että kukaan muu sitä ymmärtäisi ja ei sen niin väliäkään.
Hieno homma, kun taloudellinen suunnitelma kattaa kaikki yllättävätkin menot ja lapsiluku määritellään omien taloudellisten resurssien mukaan. Niin kai kaikki alunperin kuitenkin tekee (ellei uskonnolinen vakaumus muuten määrää), yllättävät muutokset elämäntilanteessa saatavat kuitenkin muuttaa tarkoin harkittuja laskelmia ja kääntää koko suunnitelmat pälaelleen.
sairauksia, onnettomuuksia tai lama yms. joka sortaa tilanteen aivan optimaalisesta huonoon. Yllätyksenä ei siinä kohtaa voi tulla se, että rahat ei oikein riitä.
eivät ikinä pääse köyhyydestään ja se jatkuu jopa seuraaviin sukupolviin, jos tehdään enemmän lapsia kuin on varaa.
aukoa päätänne, kun ette tiedä todellisesta köyhyydestä mitään. Itse olen opiskeleva kahden lapsen äiti, mies opiskelee myös. Molemmat opiskelemme AMK-tasolla, itselläni myös paikka yliopistolla. Mies valmistui ammattikoulusta luokkansa parhaana ja pääsi toisena sisään AMK:aan. Olemme molemmat fiksuja alle 3-kymppisiä, joilla aikanaan hyvä koulutus. Lapsia aiomme hankkia lisää, kunhan valmistuminen häämöttää. ITse valmistun aikanaan ammattiin, jolla työpaikka taattu. Teemme molemmat töitä opiskelun ohessa nykyään, on vaan pakko. Se verottaa runsaasti aikaa lapsilta ja parisuhteelta. Ennen vain opiskelimme ja jotenkuten saimme lapset ruokittua opintotuella (joka ei muuten elätä KETÄÄN, haloo vaan päättäjät!) sekä lapsilisillä. Nyt on ollut pakko tarttua ns. sorviin, kun lapset kasvavat ja kulut niiden myötä. Toinen on Hyla-dieetillä, joten maitotuotteet ovat hitusen kalliimpia, itse myös hylailen. Kyllä 100e:n meno kaataisi meidän budjettimme katuojaan. Siitä pidän huolen, että lapsilla on ruokaa. Itse olen ollut välillä syömättä, kun ei kertakaikkiaan ole ollut rahaa. Päiväkodissa saavat mahansa täyteen laadukasta (olkoonkin laitosruokaa), ja kotona vielä päälle lämmin ateria, josta ei tingitä, sekä iltapala. Autoa ei ole, ei siihen olisi varaa, joten bussien varassa mennään. KAhden ihmisen bussiokortteihin menee kuussa n. 60e.
Kyllä on välillä itkua väännetty, kun tilillä pari euroa ja jotenkin pitäisi viikko tai pari selvitä.. Köyhyys on lapsiperheissä todellinen ongelma, etenkin opiskelijoilla, joiden naurettavan olematon opintotuki ei riitä edes yhden ihmisen peruselämiseen. Totta, emme maksa päivähoidosta, mutta ei myöskään tule rahaa sossulta, vaan ilmoitus, että " ota opintolainaa." Periaatteesta en elämääni lainalla rahoita, vaan hammasta purren haen ennen kaupan sulkemista sen alennusjauhelihan ja teen siitä lapsille parin päivän ruuan. Itse tyydyn syömään pari leipää , joilla selviän seuraavaan päivään ihan mainiosti. Onneksi on välillä varaa ostaa vitamiineja.
Vierailija:
kun perustaa
perheen, suurperheesttä puhumattakaan, pitäisi aina harkita kykeneekö myös pitämään taloudellisesti huolta näistä.On todellakin mietittävä mihin resurssit riittää! Ei pidä tehdä lapsia, eikä varsinkaan useampia, jos ei ole varaa!!!!
Mä en ole koskaan tajunnut tuota opintolainavastaisuutta. Opiskelu on useimmilla investointi tulevaisuuteen ja ainakin minulla oli opiskeluaikana sen verran vahva usko opiskelun kannattavuuteen, että osaksi rahoitin opintojani opintolainalla. Näinhän ihmiset ovat tehneet maailman sivu.
Kyllä nyt kannattaisi olla ottaa vaikka muutama satanen sitä kamalaa opintolainaa kuin olla kokonaan syömättä niinkuin joku köyhyyden tuntija tuossa kertoi.
olisit odottanut siihen palkka päivään asti
ei niihin loisiin kuole mutta nälkään voi kuolla ja ainakin tulee huonovointiseksi ja kiukkuseksi
hoitovapaalla olevana tiedän kyllä mitä on laskea joka centti
mutta aina on oltava pahanpäivän varalle tili josta otetaan vain HÄDÄSSÄ
eli jos jouk oikeesti sairastuu ja vakavasti niin rahaa siletä otetaan
RUOKAA on lasten saatava, itse olen ollut useinkin ilman popsinut näkkäriä pahempaan oloon ja vettä päälle, mutta lapsille on oltava hyvää ja monipuolista ruokaa joka päivä
eli hanki nyt ehkäisy että vältyt lisämenoilta
Minusta on aina ollut vähän hassua, että miksi lapsellisten pariskuntien pitää opiskella samaan aikaan - miksi sitä ei voi tehdä kumpikin vuorollaan toisen ollessa töissä?
Toiminut todistetusti..
meilläkin on rahat ihan loppu, joten tyhjästä pitäisi nyhjästä ruokaa suurperheelle vielä kahdeksi viikoksi ennen seuraavaa palkkapäivää.
perheen, suurperheesttä puhumattakaan, pitäisi aina harkita kykeneekö myös pitämään taloudellisesti huolta näistä.
Ikävää, että olette tiukoilla.
Toivottavasti saatte jotenkin tilanteen ratkaistua, pitkälläkin tähtäimellä.
kiva, että sulla on kuitenkin kaikki hyvin. t. 3
Mutta kyllä aikuisen sen verran täytyy ymmärtää, ettei lapsia voi tehdä enempää kuin on resursseja. Tämä ei tarkoita pelkästään hoitamista vaan myös rahaa eli ettei juuri tälläistä tilannetta pääsisi syntymään. Säälin lapsiasi. Ei ole varmastikaan kiva tilanne. Menkää syömään vanhemmillenne, ainakin vie lapset sinne.
Mitä tekisit, jos joku lapsistanne sairastuisi vaikka vakavasti? Ja tarvitsisi kalliimpia lääkeitä?
jos kaikki pitää ennakoida, ettei vaan tule elämässä mitään eteen, mikä sotkeekin suunnitelmia.
tä tähän elämään minulla on varaa, tiukankin paikan tullessa... T. ei 4nen
voimia vaan ap:lle! en muista noiden lääkkeiden hintaa tarkkaan, olen joskus varmaan kuullut, meniskö suuperheelle yhteensä joku 150 euroa niihin?
en ymmärrä suurperhellisissä.
En toki halua yleistää, mutta jos rahattomuutta perustellaan sillä että rahaa menee enemmän kuin olisi varaa sen vuoksi että on monta lasta, niin kuka tuon tilanteen on aiheuttanut?
Joo, joo, joillakin on ihan oikeasti kohdannut " katastrofi" .
Mutta jos perhe on ilman ruokaa koska pitää häätää loisia, niin hei haloo... Ketä voi syyttä jos ei perhettä itseään?
saman verran täisampoo maksaa yhdellekin lapselle, tietysti sitä ei tarvi ostaa niin paljoa, mutta saattehan te jo yhteiskunnalta tasoitusta isompina lapsilisinä ja pienempinä päivähoitomaksuina.
Jos rahat on oikeasti loppu, niin kyllähän sossu auttaa.
Ai niin, mutta sittenhän siellä syynättäisiin perheen tulot ja menot ja harrastukset.
Voisi vanhemmat joutua vielä luopumaan jostain.
Lounaaksi oli paaaaaaaaaaaaaaaljon parjattua euron broiskusuikaletta (mammuttimarkkinoilta ostettiin monta rasiaa pakkaseen). Viikkobudjetti ruokaan on n. 20 euroa, 3 henkeä syömässä 4 kertaa päivässä.
meillä menee ainakin ihan suurimman maksun mukaan molemmista lapsista.
mahdollisimman moni lapsi saisi syntyä? Jos kerran elämänhalu on niin vahva ja jokainen mieluummin olisi syntynyt kuin syntymättä, niin miksi yritämme rajoittaa liikakansoitusta? Eikö pitäisi pikemminkin liikakansoittaa mahdollisimman paljon, jotta niin moni kuin mahdollista pääsisi kokemaan miltä tuntuu syntyä? Viis siitä, riittääkö syntyneille ruokaa ja puhdasta vettä.