Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitä mieltä lasten lelupäivästä pk:ssa?

Vierailija
28.09.2007 |

Meidän tarhassa siis saa tuoda joka päivä oman lelun ja sitä jonkin verran eräät käyttää hyväkseen. Noh, tänään lapseni meni 3 pojan porukkaan ja alkoi leikkiä yhdellä autolla. Auton omistaja alkoi itkemään ja äiti tuli sanomaan että annatko sen takaisin koska se on " matin" .

Minusta on typerää viedä erittäin houkuttelevia leluja tarhaa (tällä lapsella joka päivä eri lelu joka on todella hineo). Jos sillä ei saa muut leikkiä. Ei minun 3v ymmärrä että tarhassa on leluja joilla ei saa leikkiä.

Kädestä ei ottanut, olin vieresssä.

Mikä kanta teillä on? Tarha ei ota kantaa, vaan toivovat että ouhun ensi viikolla vanhempainillassa. mielestäni tarhan kuitenkin on säännöt asetettava, mutta toki " avaudun" asiasta.

Jos ei muutosta tule alan viemään jätesäkillisen omia leluja joihin ei muut koske tms. radikaalia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lasten tarhassa on aina saanut viedä kerran viikossa tiettynä päivänä yhden lelun.

Vierailija
2/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai miten toisen pojan äiti puuttui tilanteeseen?

Meidän lasten päiväkodissa on kerran viikossa lelupäivä. Jokainen lapsi saa tuoda yhden lelun, joka ei saa olla kamalaa meteliä pitävä tai sotaisa. Lelulla saa leikkiä joko ihan itse, tai sitten niitä voi vaihdella kaverin kanssa (" sä saat leikkiä mun autolla jos mä saan lainata sun traktoria" ). Lapset tykkää lelupäivästä, eikä ongelmia ole ollut (lapseni ovat 3,5 v ja 2 v).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hänen pitänyt jättää se lelu sinun lapsellesi? Antaa omaksi?

Vierailija
4/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ne haluaa lapsille opettaa? Että toisen omaisuuteen ei saa koskea, että voi vertailla kenellä on hienoimmat lelut, jne? Minä en haluaisi kovin aikaisin että tyttö haluaa kaikki vaalenpunaiset muovikammotukset, mutta jos joka päivä pitäisi raahata erilainen barbi tarhaan kun kaikilla muillakin on niin voi sitä mankumisen määrää...

Vierailija
5/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten leluilla saa leikkiä jos lelun omistaja niin lupaa. Ei se ole sen lapsen vika, että sillä on hienoja leluja. Tuskin sen äiti viitsii joka ilta tapella lapsen kanssa, että " et saa ottaa sitä lelua huomenna päiväkotiin, kun pekalla ei ole yhtä hienoa lelua"

Vierailija
6/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta (ja pojasta =)) se on mukava. En tiedä tarkkaan millaiset ovat säännöt leluilla leikkimisestä. Ainakin niin, että jos X antaa Y:n leikkiä omallaan, niin Y:n on annettava myös X:n leikkiä omalla lelullaan.

Vierailija
7/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ettei toisten tavaroihin saa koskea ilman lupaa. Eri asia jos sen luvan on saannut, silloin voi leikkiä mutta on se lelu silloinkin annettava omistajalleen takaisin, ei sitä omaksi saa.

Kannattaa opettaa lapselle nämä asiat, niin ehkä hieman helpottuu äidin ahdistus toisten leluista.

Vierailija
8/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla tapahtui. Ja 3 lasta leikki sillä autolla mitään riitaa ei ollut mutta lapsi menis sitten äidille itkemään että toi leikkii MUN lelulla . Ja tarhaa tuo siis joka päivä todella houkuttelevia leluja mutta niillä ei saa muut leikkiä.

Tämä perhe kesällä jo pisti silmään puistossa joihin heillä oli tarve puiston runsaan leluvalikoiman lisäksi tuoda omia " ökyleluja" mutta niihin ei ollut oikeutta kenenkään koskea.

ap

Vierailija
9/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin, ettei tämä pikkuinen tiennyt, kenen leluun koski ottaessaan sen.

Idioottimainen juttu toi lelupäivä joka päivä. Ja jos tarhaan vie lelun vie sen sinne sillä mielellä, että muutkin saavat sillä leikkiä.

Vierailija
10/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten 3-vuotias ei vielä ymmärrä, että toisen lelua saa lainata JOS lelun omistaja antaa luvan, mutta jos ei anna (lapsi alkoi itkemään kun ap:n poika otti hänen autonsa, eli ei ilmeisesti halunnut lainata sitä) niin silloin ei auta muu kuin leikkiä omalla lelulla, tai jollain tarhan lukuisista leluista joita siellä taatusti riittää. Opeta lapsesi kysymään lupa - meillä se on osattu jo paljon alle 3-vuotiaana. Ja jos lupaa ei tule, niin ehkä lelun omistaja on hieman mölli kun ei suostu sitä toiselle lainaamaan, mutta ei sitä silti saa ilman lupaa mennä ottamaan.

Toki lapsi saa tuoda hienoimman lelunsa päiväkotiin lelupäivänä jos haluaa. Ei kai hänelle voida sanoa, että me ei nyt sitten enää osteta sulle mitään hienoa lelua, etkä saa viedä näitä kivoja lelujakaan enää tarhaan ettei toisille tuu paha mieli kun niillä ei oo yhtä hienoja...

Meidän lapset yleensä lainaa lelujaan toisille, mutta jos kyseessä on uusi hieno lelu, juuri saatu, niin en pakota antamaan sitä heti vieraalle lapselle leikittäväksi ja ehkäpä rikottavaksikin.

Ja tiedoksi, kyllä lapset tasan tarkkaan tuossa iässä jo tietää, mitkä lelut on päiväkodin leluja ja mitä taas eivät ole :)

Anna lapsesi mukaan kiva lelu, jota ehkä muut haluaa lainata, ja opeta hänelle että muut saa lainata sitä jos hän saa sitten lainata muiden leluja myös.

Vierailija
11/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan tajua, mikä tässä on ongelmana. Ota sinäkin omat ja anna tuon perheen olla, jos ei halua jakaa.

Vierailija
12/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen meillä on hienoja leuja, mutta koen että tarhassa leluja on riittävästi ettei sinne tarvitse viedä joka päivä omaa varsinkaan jos ei sitä osaa jakaa muiden kanssa.

Eli meillä siis ehtona on: lelu tarhaan ja se on kaikkien omaisuutta sinä päivänä. Tästä on nyt kyse, Jos ymmärrätte? Itsekin kannatan lelupäivää, mutten joka päiväistä lelujen rahtaamista. Tai sitten tosiaan teen radikaalit ja vien jätesäkin lapsen omia leluja kerralla niin joutuvat miettimään linjaa.

ap

Vierailija
13/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se meni ainakin kertomasi perusteella.

Kauanko te roikutte siellä päiväkodilla aamulla? Meille on sanottu, että kaikkien kannalta on helpointa, että äiti auttaa lasta riisumaan ulkovaatteet, laittamaan sisätossut jalkaan (tosin 3 v osaa nämä jo itsekin), vie ryhmään ja sanoo heipat, eikä jää sinne sen pidemmäksi aikaa eroprosessia pitkittämään (ja henkilökunnan työrauhaakin häiritsemään... ).

Ei sen toisen pojan ole pakko omia lelujaan lainata, niin se valitettavasti vaan menee. Olisi toki kivaa, jos hän osaisi jakaa niitä, mutta pakko ei ole. Mulle tulee sellainen olo, että teidän pojalla ei ole niin kalliita ja houkuttelevia leluja, ja siksi sulla on kielteinen asenne tätä " ökypoikaa" ja hänen äitiään kohtaan.

Vierailija:

Aamulla tapahtui. Ja 3 lasta leikki sillä autolla mitään riitaa ei ollut mutta lapsi menis sitten äidille itkemään että toi leikkii MUN lelulla . Ja tarhaa tuo siis joka päivä todella houkuttelevia leluja mutta niillä ei saa muut leikkiä.

ap

Vierailija
14/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jotkut äidit raahaa mukanaan lekuja hiekkalaatikolle joihin muut lapset ei saa sitten koskea. Meillä on ainakin sellainen periaate, etää jos mennään puistoon ja viedään leluja mukana, niin toki niihin saa muutkin koskea, kun eivät vie kädestä eivätkä riko.

Mä en tajua tommosta " mun tavarat" tyylin opettamista lapsille. Lapset jakaa ihan mielellään lelujaan jos nnirppanokka äidit ei ois siihen puuttumassa. Sit jos on joku super hieno lelu jota ei halua muille jakaa, niin leikkiköön semmosilla jossain muualla kuin puistossa. Sillä onhan niitä muitakin leikkipaikkoja omilla hienoilla leluilla leikkiä.

Vierailija
15/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että sääntönä oli tämä, mutta se ei käytännössä toimi. Ja voisit vaikka ehdottaa, että lelupäivä olisi kerran viikossa ja saa ottaa vain yhden lelun, kuten normaaleissa päiväkodeissa on ollut jo kauan ;)

Vierailija:

Toisekseen meillä on hienoja leuja, mutta koen että tarhassa leluja on riittävästi ettei sinne tarvitse viedä joka päivä omaa varsinkaan jos ei sitä osaa jakaa muiden kanssa.

Eli meillä siis ehtona on: lelu tarhaan ja se on kaikkien omaisuutta sinä päivänä. Tästä on nyt kyse, Jos ymmärrätte? Itsekin kannatan lelupäivää, mutten joka päiväistä lelujen rahtaamista. Tai sitten tosiaan teen radikaalit ja vien jätesäkin lapsen omia leluja kerralla niin joutuvat miettimään linjaa.

ap

Vierailija
16/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapseni on juuri aloittanut pk:ssa. Itse aina olen painottanut että lapseni leluilla saa muut leiikkiä, miten hän voisi ymmärtää että ok, tämä yhden lapsen leluilla ei saa. Ja kun puhun ökyleuista, puhun yli 50e maksavista leluista. Puistoon piti tuoda kesällä, mm. sähköautoa jne.

Vierailija
17/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun uhkaat viedä jätesäkillisen leluja? No, ehkä se säkillinen voi odottaa eteisessä, että tulet lapsen hakemaan.

Minusta YKSI oma lelu/lapsi on ihan ok tuoda päiväkotiin. Ja kyllä kolme vuotiaat jo ymmärtää, mikä lelu on päiväkodin ja mikä jonkun oma, lapset oppii tunnistamaan tosi nopeasti päiväkodin lelut muista. Etenkin jos kyseessä on joku " ökylelu" niin varmasti erottuu päiväkodin leluista.

Ei toisen lelua saa ottaa ilman lupaa, vaikka olisi lattialla vapaana. Toki lapsi voi erhetyä, mutta silloin on toisella oikeus pyyttää omansa takaisin, kuten nyt näytti käyvän. Mikä tässä on niin vaikeaa sinulle? Varmasti poikasi löysi muita leluja tilalle tai tosiaan, voit tuoda hänelle jonkun oman lelun mukanaan tarhaan.

Olen itse töissä pk:ssa ja minusta sinä suurentelet asiaa.

Vierailija
18/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hygieniasysistä päiväkodissa ei haluta, että leluja tuodaan joka päivä (unilelut poikkeus, mutta niillä ei leikitä ja ne pitää viedä viikoittain pesuun).

Vierailija
19/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella muulla ei ole mitään. Ne sitten tulee ja vie meidän lapsilta lelut. Lapset sanoo että saa lainata, mutta sitten he itse eivät saa mitään vaihturiksi, ja jäävät ilman lapiota, ämpäriä ja autoa. Joten siksi me olemme ottaneet periaatteen, että lainata toki saa, mutta heti kun meidän lapset haluaa lelunsa takaisin niin ne on myös annettava. Vaikka ne olisikin olleet vapaana hiekkalaatikon reunalla sillä aikaa kun joku toinen lapsi on tullut ja ottanut ne, meidän lasten ollessa vaikkapa keinumassa. Omia lapsiani vartenhan minä ne sinne vien, jotta omat lapseni saisivat niillä leikkiä.

Ja kyse on tässä tapauksessa siis puistosta, jossa ei ole hiekkaleluja puiston puolesta, vaan lelut tuodaan kotoa. Kaikki eivät tuo, osa tulee tyhjin käsin, ja niiden lapset sitten ottaa toisten ämpärit ja lapiot, ja suuttuu kun niitä pyydetään takaisin...

Vierailija:

kun jotkut äidit raahaa mukanaan lekuja hiekkalaatikolle joihin muut lapset ei saa sitten koskea. Meillä on ainakin sellainen periaate, etää jos mennään puistoon ja viedään leluja mukana, niin toki niihin saa muutkin koskea, kun eivät vie kädestä eivätkä riko.

Mä en tajua tommosta " mun tavarat" tyylin opettamista lapsille. Lapset jakaa ihan mielellään lelujaan jos nnirppanokka äidit ei ois siihen puuttumassa. Sit jos on joku super hieno lelu jota ei halua muille jakaa, niin leikkiköön semmosilla jossain muualla kuin puistossa. Sillä onhan niitä muitakin leikkipaikkoja omilla hienoilla leluilla leikkiä.

Vierailija
20/26 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on todella triviaalia ajatella ettei meillä olisi leluja viedä päiväkotiin. Itse vain ajattelen että pk:ssa on vallan riittävästi virikkeitä ja kotona sitten omat jutut.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi