Lapseni koulussa on arviointiviikko,jolloin opetus loppuu jo yhdeltä!Loppuaika on vanhempainvartteja!
Kommentit (13)
Kippaan ne äkkiä pönttöön ja vedän.
20-30 kersan vanhemmat. Etukäteen käyt läpi kaik ipanat ja vähän mitä sanottavaa niille vanhemmille on. Osa keskusteluista on tosi helppoja, hyvin menee, jeejee. Toisten moniongelmaisten yksilöiden kanssa vartti ei riitä mihinkään.
Siippani sattuu olemaan luokanopettaja. Ei ole kovin herkkua hommaa, onneksi itse tykkää!
arvostelut syksyn ajalta, tekee arvioinnin myös käytöksestä ja huolellisuudesta sekä taito- ja taideaineista ja valmistautuu keskusteluun yhdessä lapsen ja vanhemman kanssa. Kyseessä on siis kolmikantakeskustelu, jossa arvioidaan lasta monin eri tavoin. Lapsi itse osallistuu keskusteluun aktiivisesti.
Tätä ei valitettavasti voi tehdä ihan nopeasti. Valmistelu vie aikaa reilusti yli tunnin lasta kohden, minulla on luokassani 25 oppilasta. Tämä siis normaalin opetusvalmistelun ja kokeiden korjaamisen (sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön) lisäksi. Yllättävän paljon aikaa vie vielä yt-aika eli muiden opettajien kanssa tehtävä suunnittelutyö, esim. rinnakkaisluokkien opettajat tekevät viikkotasolla paljon yhteistyötä.
Huhhuh. Taidan olla taas vähän väsynyt, kun provosoiduin tästä. Harmittaa vaan, kun ei koskaan saa muuta kuin haukkua ja kateellista jupinaa, vaikka kenellä tahansa olisi mahdollisuus valita tämä työ. Itse teen työtäni todella suurella sydämellä, jokaisesta oppilaasta oikeasti välittäen, mutta vanhemmat eivät tietenkään tiedä sitä. Eivätkä he myöskään näe työstäni kuin pienen osan.
Höh, menen nukkumaan.
Tokaluokan ope
On niitä töitä tehtävänä muillakin.
mitä järkeä nyt on tehdä jotain arvosteluja syksyltä?
Minä olen ottanut töistä vapaaksi puolikkaan päivän esimerkiksi vanhempainvarttien ajaksi tai avointen ovien päivänä. Työpaikka ei ole kaatunut eikä työpaikka mennyt paremmille työntekijöille. Lapsilleni olen ainutkertainen äiti, työtä ehtii ihminen eläessään tehdä kyllä.
Eikä kuka tahansa siihen ammattiin kyllä kykene, joten älähän myöskään aliarvoi itseäsi.
t. Neljän äiti
Ihme asennoituminen oman lapsen asioihin...
toiset kokevat sen kamalana rasitteena, eivätkä millään haluaisi mennä paikalle.
Saakeli, mä tulin klo 19.00 tänäänkin töistä kotiin. Vielä en ole yhtään viikkoa selvinnyt alle 50 työtunnin.
Mutta onhan se niin, että kun sillä sinun ArmiSanterillasi skole loppuu kello 12 niin se opettajakin pääsee töistä klo 12.
Sama juttu papeilla. Töitä on sunnuntaisin klo 10-11. Ja vielä valittavat perkeleet.
Mulla on yläasteen maikkana joka toinen päivä oppitunteja puoli neljään! Ja ei ole tosiaankaan tullut pieneen mieleenkään luistaa opettamistani tunneista jonkun vanhempien kanssa keskustelujen takia. Opetus on minusta asia yksi ja siitä ei tingitä. Hävetkää kollegat, jotka oppilaiden ajasta otatte pois ne vartit. Ja niissä kouluissa, joissa reksi tämän siunaa, niin hävetköön hänkin.
Ja yksikään luokkani vanhempi ei kyllä varmasti valita etteikö olisi saanut minun kanssa pitää yhteyttä. Ongelmaoppilaiden kanssa nyt on varmaan kerran kuussa tunnin palaverit, joten ei ne niidenkään vartit yhtään pidempiä kuin vartit tarvitse olla. Omalla luokallani on ollut 6 ongelmaoppilasta ja paljon erityisoppilaita, joten tiedän kyllä jotain siitäkin, että kaikki ei ole ihan samasta muotista.
Sydämellä työtäni teen ja ennenkaikkea sen teen, mikä töihini kuuluu. Vesissä tuskin lukee, että oppilaiden tunteja saa perua arviointien tai vanhempien kanssa palaverraamisen kanssa. Liksakaan ei minusta ole kovin huono, jos yli 2000 käteen rapsahtaa.
Ja jos joku uskoo, että opettajien palkat sillä nousee, että oppilaat päästetään kotiin klo 13 ja siihen aikaan halutaan oppilaiden vanhemmat koululle, niin aika kaukana taitaa reaalimaailmasta olla. Jos palkkoja haluaa nostaa, niin on varmaan syytä näyttää, että niitä töitä todella tehdään!
Myös vanhempainvartit vaativat valmistelua. Meillä arviointiin kuuluu myös oppilaiden tuotosten arviointi yhdessä oppilaiden kanssa ja yhteydenpito vanhempien kanssa. On helppo arvostella toisten työtä, jollei toimenkuvaa tiedä.