Opiskelijan äitiys- ja vanhempainraha työtulojen mukaan?
Laitanpa tämän kysymyksen tällekin puolelle jos joku tietäisi...
Onko kenelläkään kokemusta saako opiskelija automaattisesti minimiäitiysrahan (ja -vanhempainrahan) vai voidaanko äitiysraha (ja vanhempainraha) laskea edellisten verotukseen perustuvien työtulojen perusteella, vaikka olisi koko ajan opiskellut?
Olen siis kokoajan (2003 syksystä lähtien) opiskellut (ja opiskelen edelleen) ja nostanut opintorahaa ja tehnyt siinä samalla ohessa töitä.
Alla lainaukset, mitä sanotaan kelan sivuilla, mutta tarkoittaako tämä seuraava sitä, että vanhempainpäiväraha maksetaan opintorahan perusteella, jos on opiskellut (nostanut opintorahaa) 4kk ennen vanhempainpäivärahakauden alkua, vaikka itse haluaisi rahan maksettavan työtulojen perusteella?
[b]Kelan sivuilta lainattua:[/b]
[quote]
Opiskelija: Opiskelijalle vanhempainpäiväraha voidaan laskea joko työtulojen tai opintorahan perusteella.Opintorahan perusteella vanhempainpäiväraha voidaan laskea, jos hakija on opiskellut ja saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana ennen kuin hänen vanhempainpäivärahakautensa alkoi.
[/quote]
Hämäävä tuo voidaan-sana, tarkoittaako se, että maksetaan jos hakija niin haluaa vai jos kela niin haluaa?!!
Myös tämmöinen kohta löytyy kelan sivuilta:
[b]Kelan sivuilta lainattua:[/b]
[quote]
Opiskeleva äiti tai isä voi nostaa yhtä aikaa sekä vanhempainpäivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä että opintotukilain mukaista opintorahaa. Jos äiti tai isä ei nosta opintorahaa, voidaan vanhempainraha maksaa hänelle myös työtulojen mukaan.
[/quote]
Tuo on selvää, eli jos nostaa opintorahaa samalla kuin äitiysrahaa/vanhempainrahaa niin saa vain minimin. Mutta olisiko nyt siis lopetettava opintorahan nosto 4kk ennen äitiysrahakauden alkua, että voin saada äitiysrahan työtulojen perusteella, vai auttaako sekään, jos kuitenkin samalla opiskelen (tai olen edes kirjoilla yliopistossa)?
[b]Löysin kelan sivuilta vielä tämmöisen kohdan:[/b]
[quote]
Jos äiti opiskelee lapsen saatuaan päätoimisesti ja saa opintotukilain mukaista opintorahaa, äidille maksetaan opintorahan lisäksi äitiys- ja vanhempainrahaa 15,20 euroa arkipäivältä. Jos äiti ei nosta opintorahaa, voidaan vanhempainraha maksaa hänelle mahdollisten työtulojen mukaisena.
[/quote]
Tuon mukaan taas ymmärtää, että hyvinkin voisi saada työtulojen perusteella, jos ei vaan samaan aikaan nosta opintorahaa, mutta [b]onko kenelläkään tästä käytännön kokemusta miten maksetaan?[/b]
Tansem83 rv. 14+3
Kommentit (9)
Mitä minä olen ymmärtänyt, niin äp-raha maksetaan joko miniminä, jos opiskelee, tai sitten edellisen verotuksen mukaan. Edellisen vastaus hieman sotkee tätä ajatusta, MUTTA: Oliko edellinen vastaaja ollut töissä kuinka pitkään ennen opintojen alkua? Pointti on siis se, että jos edellisessä verotuksessa (siis tällä hetkellä 2005) on ollut niin pienet tulot, että ne riittää vaan minimi äp-rahaan, niin sitten tuo opintojen aloitus vaikuttaa. Yleensähän tulot voidaan laskea joko viimeisen verotuksen mukaan, tai sitten viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan. Mutta siis tässä tapauksessa ei voida laskea puolen vuoden mukaan, koska hakija ei enää ole töissä, vaan opiskelee. Jos tienasit 2005 vuoden verotuksessa enemmän kuin minimi äp-rahaan oikeuttavan summan, niin sitten olen väärässä.
Itse opiskelin ja tein töitä samalla. Käytännössä jos nostat opintotukea joka kuukaudelta, niin tulot eivät voi olla niin isot, että saisit isompaa kuin minimi äp-rahaa. Näin ainakin minulla. (tai muuten olet joutunut maksamaan opintotukea takaisin).
Opintotukea voi kuitenkin saada äp-rahan kanssa päällekäin menettämättä mitään. Itse esim. opiskelin äitiyslomalla ja nostin näitä tukia päällekäin.
Sinun tapauksessa viet Kelalle edellisen verotustodistuksen (vai saako ne nykyään ne suoraan verottajalta...) Kela kyllä laskee sinulle edullisimman vaihtoehdon (kannattaa kuitenkin olla kärppänä ja kyseenalaistaa päätöksiä, minullekin ollaan tehty vääriä kielteisiä päätöksiä, jotka olen saanut sitten takautuvasti).
Sekavaa, mutta siis minun mielestä tukea voi hakea joko tulojen perusteella, tai sitten saada minimiä opintotuen perusteella.
Tytteli-83
Siis omakohtaista kokemusta on siitä, että opintotukea ja minimi äp-rahaa saa päällekäin, mutta tosiaan jos hakee rahaa tulojen perusteella, niin sitten ei voi nostaa samaan aikaan opintotukea.
Tytteli-83
Jotenkin olen ymmärtänyt, että viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan lasketaan, olit sitten opiskelija, työtön tms. Vain tuon 6 kk (ja nykyään myös 1 kk) perusteella laskettaminen on opiskelijalle ongelmallista. Ja opiskelijan äitiyspäiväraha voidaan (ainakin teoriassa...) laskea tuloista jos ne ovat vakituisia eli ei vain 3 kesäkuukauden tienestejä. Esim. jos opiskelija tienaa säännöllisesti esim. 1000 euroa kuussa, niin ymmärtääkseni opiskelemisen ei pitäisi estää tuloista laskemista.
Käymällä paikanpäällä virkailijan juttusilla, ja pyytämällä virkailijaa tarvittaessa tarkistamaan asian kyseisen etuuden " vastaavalta" eli joltakin joka takuulla tietää asian, saat varmasti oikean vastauksen.
ennen äitiysrahakauden alkua niin minimiksi putoo vaikka tulot olisi ollu ne 4kk paremmat. mun tapauksessa nimittäin olisi ollut kyse juuri tuosta päivästä ja siksi minimiä pukkaa. (tosin saa olla tuon 4kk aika hyvät tulotkin jotta tulee enemmän...)
suosittelen kuitenkin joka tapauksessa soittamaan vähintäänkin kelaan ja kysymään miten tilanteessasi toimitaan
En tiedä onko systeemit siitä muuttuneet, mutta sain ensimmäisen lapseni joulukuussa 2003. Olin pitkän (muutaman vuoden) työputken jälkeen hakeutunut uudelleen päätoimisesti opiskelemaan syksyllä 02, ja siitä vuoden päästä sain siis lapsen. Mulla tulot nousi melkein kolminkertaiseksi opiskelijan opintotuesta jäädessäni äitiyslomalle. Eli Kela myönsi minulle parhaimman mukaan äitiyspäivärahan.
Voihan olla että systeemit ovat muuttuneet, mutta silloin ne olivat tällaiset.
Olen nostanut opintotukea 9 kuukaudelta vuodessa ja tienannut vuonna 2006 9123 ¿ (tulorajahan on 9 kk:lle 9090 ¿, mutta noin pienestä ylityksestä (33¿) ei joudu maksamaan takaisin).
Laskin itse kelan laskureilla ja niiden mukaan noilla tuloilla pitäis saada parempaa kuin minimiraha, mutta en ole kyllä varma osasinko tehdä noista tuloista kaikki vähennykset mitä pitäis tehdä ennen kelan laskurin käyttöä.
Nostitko sinä Tytteli-83 siis 9kk:lta opintotukea vai 12 kk:lta?
Eli, kun nuo tulot on kuitenkin noin pienet minulla, saisin melkein paremmin (tai ainakin samanverran), kun todellakin nostaisin minimiäp-rahaa ja opintotukea yhtäaikaa kuin tulojen perusteella äp-rahaa. Tuossa on tietenkin se ongelma, että sitten on myös suoritettava opintoja tarpeeksi tuohon opintotukeen...
Mitenkäs sitten tuo kotihoidon tuki, voiko sen kanssa saada yhtäaikaa opintotukea, jos lapsi ei ole kunnan päivähoidossa? Ja voiko näiden päälle vielä käydä silloin tällöin töissä (menettämättä tukia)? Opintotukeenhan on tietysti tulorajat, mutta lasketaanko niihin tuloihin myös tuo hoitoraha? Entä voiko tuon hoitorahan menettää, jos käy töissä ja opiskelee (vaikka lapsi hoidettaisiin kotona)? Meillä mies on vuorotyössä ja itselläkin sellainen työpaikka tiedossa, jossa voisin silloin tällöin työskennellä (myös vuorotyötä).
Vaikeita kyllä on nää kelan tuki-asiat.
Itse nostin vielä toukokuussa -06 tuet (valmistuin tuolloin) ja vaikka jäin elokuun lopussa äitiyslomalle, niin sain työtulojen perusteella.
Samoin ovat kaverini tehneet. Yksi oli kesän töissä + teki keikkaa syksyn opintojen ohella, jäi joulukuussa äitiyslomalle --> äitiys- ja vanhempainpäivänraha maksettiin hänelle 6kk tulojen mukaan.
Axe ja tyttö viikko vajaa 1v :)
En ole varma, auttaako vastaukseni yhtään, mutta mulla kävi niin, että opiskelin juuri ennen vauvan syntymää noin kolme kuukautta enkä siten saanut parempaa äitiys- ja vanhempainpäivärahaa, vaikka olin sitä ennen ollut töissä. Peruste oli, että olin nyt päätoimisesti opiskelija. Olisi siis kannattanut vain jatkaa töitä ne kolme kuukautta, jotta olisin saanut parempaa tukea. Mutta sinun tapauksestasi en ole kyllä ihan varma, koska tilanteeni oli hiukan erilainen. Noista ei oikein ikinä saa selvää noista kelan jutuista!