Logopedian opiskelija linjoilla - haluaako joku kysäistä jotain esim. lapsen kielen kehityksestä?
Kommentit (29)
Vierailija:
Minkä ikäisenä suosittelet aloittamaan puheterapian, kun lapsi ei osaa r- eikä l-äänteitä? d luonnistuu. (Kotiharjoituksia hän ei suostu tekemään.)
Jos rahaa ja resursseja olisi, aloittaisin noin nelivuotiaana. Tietenkin asia riippuu paljon lapsen kyvyistä ja motivaatiosta.
Ehkä viisivuotiaana olisi hyvä kompromissi :-)
ap
Minulle on kai taas tulossa. Tiedätkö, olisiko fiksumpaa jäädä sairauslomalle nyt, kun kurkussa puristaa ja ääni käheytyy ja väsyy vai pitäisikö odottaa sitä, että varsinainen kipu iskee? Tuntuu järjettömältä jäädä pois töistä tässä vaiheessa, mutta saanko paljonkin ylimääräistä pahaa aikaan, jos jatkan töissä (joudun käyttämään töissäni ääntä paljon, ja myös puhumaan todella kovaan ääneen)?
Olen puhetyöläinen. Vapaapäivinä ei yskitä.
Vierailija:
Eli omilla rahoilla pelatessa 4 vuotta on hyvä ikä?
3
Pitäis tietenkin aina tutkia lapsi ensin, että tietäisi edes, miksei lapsi sano tiettyjä äänteitä. Kaikkien neljävuotiaiden motivaatio ja kyvyt ei edes vielä riitä artikulaatioterapiaan.
Mä en usko, että haittaa, jos odotatte vielä vaikka vuoden. Jos /d/ tulee, eiköhän se /r/:kin tule aika pian.
ap
Vierailija:
Minulle on kai taas tulossa. Tiedätkö, olisiko fiksumpaa jäädä sairauslomalle nyt, kun kurkussa puristaa ja ääni käheytyy ja väsyy vai pitäisikö odottaa sitä, että varsinainen kipu iskee? Tuntuu järjettömältä jäädä pois töistä tässä vaiheessa, mutta saanko paljonkin ylimääräistä pahaa aikaan, jos jatkan töissä (joudun käyttämään töissäni ääntä paljon, ja myös puhumaan todella kovaan ääneen)?
Kannattaa käydä lääkärissä. Ja kyllähän nuo tulehdukset on muutenkin lääkäreiden asioita. Kannattaa selvittää, mistä tulehdukset johtuu ja käydä vaikka sitten tarvittaessa puheterapeutilta apua.
ap
R tulee aika hyvin, ei tosin aina. Mutta d ei luonnistu ollenkaan, sanoo aina t. Lapsi on tosin vasta 3,5-vuotias.
Vierailija:
Olen puhetyöläinen. Vapaapäivinä ei yskitä.
Käsitykseni mukaan äänihuulten rasitus voi tosiaan aiheuttaa yskää.
Voisitko päästä työpaikkasi kautta puheterapeutille? Jos kävisit tarkistuttamassa ääntötapasi. Kannattaa muuten juoda paljon vettä, jotta limakalvot pysyvät kosteina ja joustavina.
ap
Vierailija:
R tulee aika hyvin, ei tosin aina. Mutta d ei luonnistu ollenkaan, sanoo aina t. Lapsi on tosin vasta 3,5-vuotias.
ap
alle kouluikäiset saavat pari kontrollikäyntiä puheterapiaan ja koulussa ei resursseja puheopetukseen juurikaan ole.
Eli jääkö kieli aikuisena köyhemmäksi mitä olisi yhden kielen kanssa?
eskarilaista jonka r-kirjain " pärisee poskessa" ? Tiedät varmaan mitä tarkoitan, en osaa paremmin kuvailla.
Vierailija:
oppivatko lapset oikeasti jossakin r:n, jos se ei tule itsestään oikein?
alle kouluikäiset saavat pari kontrollikäyntiä puheterapiaan ja koulussa ei resursseja puheopetukseen juurikaan ole.
Kyllähän monet lapset tarvitsevat puheterapeutin apua, jollei se /r/ itsestään tule.
ap
Vierailija:
Eli jääkö kieli aikuisena köyhemmäksi mitä olisi yhden kielen kanssa?
Erityislapsen kohdalla kyllä miettisin, voisiko lapsen kodin ympäristön muuttaa yksikieliseksi. Mainitsemasi juttu on kyllä ihan mahdollinen. Ajattelin kysymyksen koskevan ns. terveitä, tavallisia lapsia.
Vaikea sanoa aiheesta mitään yleispätevää...
ap
Vierailija:
eskarilaista jonka r-kirjain " pärisee poskessa" ? Tiedät varmaan mitä tarkoitan, en osaa paremmin kuvailla.
Tärkeintä olisi löytää oikea ääntöpaikka eli ylähampaiden takaosa. Jos teillä on sähköhammasharja, sillä on ihan hyvä tärisyttää oikeaa paikkaa ja koettaa antaa lapsen löytää se itse.
ap
suostuu puhumaan vain ympäristön kieltä, ei halua käyttää äidinkieltä ja " isänkieltä" osaa selkeästi aina vain vähemmän. Onko toivoa, että alkaisi uudelleen käyttää äidinkieltä jossain vaiheessa? Lapsi on nyt 4-vuotias ja kolmevuotiaaksi asti puhui äidinkieltä lähes pelkästään. Itse puhun, luen ja laulan äidinkieltä lapselle - lapsi vastaa ympäristön kielellä, joitain lauluja ja loruja suostuu tapailemaan suomeksi...
Vierailija:
jos ei ole varaa yksityiseen. 14
Jos terapeutteja ei kuitenkaan ole, niin niitä ei ole :-(
Tiedän, että tilanne voi olla todella kaoottinen joillain paikkakunnilla.
ap
Eli kuinka pitkään opiskelu yleensä kestää ja onko paljon läsnäoloa vaativaa opetusta? Entä voisikohan kieltenopinnoista saada jotain anteeksi? Olen siis kieltenopettaja. Niin ja jos viitsin kertoa pääsykokeistakin jotain lyhyesti.
t. alasta kiinnostunut
Vierailija:
Toisaalta taas ensisanat tulevat hieman myöhemmin kuin yksikiel. lapsilla.
Missään nimessä kaksikielisyydestä ei ole mitään haittaa.
ap