Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen tilaisuus on väitös+karonkka?

Vierailija
26.10.2008 |

Veljeni väittelee ensi kuussa ja sain häneltä kutsun tilaisuuteen ja karonkkaan. Päivä vain sattuu olemaan samainen, kuin järjestämäni työpaikan pikkujoulut. Siis olen itse ollut niitä järkkäämässä tuolee päivälle, kutsukin on tehty jne. Mutta olisiko tuo väittely sellainen, johon kuuluu mennä? Voiko sinne ottaa lapsia mukaan? Minkälaiset juhlat on kyseessä? PItäisi ottaa sitten töistäkin vapaata, että sinne hetii...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki kova juttu veljellesi. Toki sinne kuuluu mennä, jos ollenkaan veljeäsi arvostat. Mutta kaipa tämä kysely provo onkin, ei kukaan laita vastakkain pikkujouluja ja väitöskaronkkaa...

Et voi ottaa lapsia mukaan, ellei heitä ole kutsuttu, väitöksessä lapsilla on tylsää ja illalliset on tosi muodolliset.

Vierailija
2/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

provohan tämä on sillä väitöspäivä on yleesä tiedossa kuukausia etukäteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi karonkat tuppaa joskus olemaan melko kosteita.

Vierailija
4/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti mennä ja ykköset päälle. Väitöstilaisuuteen esim. siisti housupuku ja karonkaan ihan ykköset, muistaakseni pitkä iltapuku. Kannattaa kysäistä tarkemmin veljeltäsi. Joskus karonkassa myös joku perheenjäsenistä sanoo muutaman sanan mutta ei aina. Lähinnä työkaverit siellä on äänessä. Hyvää ruokaa ja juomaa tiedossa aikuisten kesken!

Vierailija
5/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa että jos joku mun sisaruksistani jättäisi pikkujoulujen takia tulematta karonkkaani, loukkaantuisin kyllä.

Vierailija
6/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAmittaa just tuo, että väitöspäivää ei ainakaan kerrottu aiemmin. Olen itse tuon pikkujoulupäivän päättänyt ja suunnitellut kaiken. Tylsää jäädä pois:-( Voinhan yrittää vielä tuota siirtää.

Mutta tosiaan ei ole aavistustakaan esim. pukeutumisesta, ja veljeni on sellainen tyyppi, ettei sekään varmaan tiedä:-) Siksi kysynkin täältä. Onko tuo väitöstilaisuus sitten sellainen, että kuitenkin kannattaa ottaa töistä vapaata?

Vierailija
7/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuivaa vai ei, riippuu ihan juhlijoista ja väittelijästä itsestään. Minusta ovat kivoja tilaisuuksia, mutta jos ei arvosta ollenkaan tiedemaailmaa, niin sitten varmaan ei pidä näistäkään. Siinähän kootaan kuitenkin yhteen veljesi monen vuoden työ.

Mene klo 12.00 yliopistolle tai korkeakoululle oikeaan paikkaan, sali ilmenee kutsussa. Siistit vaatteet, jakku yms, miehillä peruspuku. Klo 12.15 tulevat väittelijä, vastaväittelijä ja kustos sisään, jolloin yleisö nousee seisomaan. Istua saa , kun väittälijä & kumppanit ovat paikoillaan.

Eturivissä istuvat sukulaiset, kaikkien pitää jaksaa istua 2-3 tuntia ja kuunnella yleensä englanniksi käytävää tieteellistä keskustelua. Ei siis lapsia tai muuten levottomia tyyppejä mukaan. Väittelijän alkuluento voi olla kiinnostava myös yleisölle, se on väittelijän aiheesta hieman riippuvaa, onko siitä sellaista mahdollista tehdä. Varsinainen keskustelu väittelijän ja vastaväittäjän välillä aukeaa yleensä vain tieteenalaa tunteville. Tilaisuus loppuu kahveihin yms, jossa jonossa onnitellaan väittelijää, kustosta ja väastaäittäjää; kukat voi antaa silloin väittelijälle.

Illan karonkkaan (ravintolassa hienot ilalliset, väittelijä maksaa koko setin) ei välttämättä tarvitse kutsua muita sukulaisia kuin puoliso tai vanhemmat, nehän ovat enemmän tieteellisen piirin juhlat, ainakin kaikki joiden nimet ovat väitöskirjaan liittyvissä julkaisuissa on syyta kutsua sekä tutkimusryhmän jäsenet. Tietysti kustos ja vastaväittäjä ovat kunnivieraina pöydän parhailla paikoilla. Varaudu ajatukseen, että karonkan keskustelukieli on englanti, koska yleensä vastaväittäjä on ulkomainen proffa.

Illallisilta ehdit vielä firman pikkujouluihin noin klo 23, jos jätät karonkkan jatkot väliin.

Sukulaiset voi kahvittaa myöhemmin erikseen, mutta tässä on eri piireillä eri käytännöt.

Vierailija
8/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se koulutuspäivänä, jos ei muuta. Tapakasvatusta.

Lapsille vahti.

Pukeutuminen on tosiaan viimeisen päälle ja meno jäykkää paitsi ettei ole.

Onnea veljellesi. Miten sillä voi olla noin tyhmä sisko/veli :-)

Vierailija
9/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki aina hienot vaatteet tai ns. ykköset päälle, mutta eri tiedekunnissa on hyvin erilaiset tavat pukeutumisen suhteen. Siinä missä lääkärit ja luonnontieteilijät pukeutuvat monesti jopa frakkiin (= naisilla iltapuku), saattavat humanistit tai yhteiskuntatieteilijät olla rennompia. Musta on tavallisesti se oikea väri karonkka-asuun. Mutta itse olen ollut sellaisessakin humanistin karonkassa, jossa väittelijällä oli punainen kotelomekko (väitöksessä toki musta jakkupuku) ja jossa muutamat akateemiset miesvieraat olivat pukeutuneet vain kauluspaitaan ja suoriin housuihin, eivät siis edes tummaan tai arkipukuun.

Kannattaa kysellä pukeutumisesta vielä veljeltäsi. On karonkkoja, joissa iltapuku on liian hieno, mutta myös juhlia, joissa sen oletetaan olevan itsestäänselvyys.

Ja missään nimessä ei pikkujouluja voi rinnastaa karonkkaan!!!

T. Yli kymmeneen karonkkaan osallistunut humanisti (ja luonnontieteilijän vaimo)

Vierailija
10/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei sinne itse väitöstilaisuuteen mitenkään erityisen hienosti tarvitse pukeutua. Siellä voi olla ihan arkivaatteissakin, mutta kun kyseessä on oma veljesi, niin toki voit pistää jotain siistiä päälle. Se karonkkaosuus on siis se, jossa päällä tumma puku. Päivällä väitökseen voi ostaa kukkia tms., vaikka ehkä veljesi ei sellaista arvosta ;)

Vierailija
11/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit tietysti, mutta siellä on esim. opiskelijoita ja väittelijän kavereita ihan tavallisissa vaatteissa seuraamassa. Lapset kyllä pitkästyvät väitöstilaisuudessa, joten sinne ei kannata viedä. Väitöstilaisuudessa käsitellään siis veljesi väitöskirjaa, ja jos aihe ei ole sinulle yhtään tuttu voi olla että iso osa menee ohi. Ja ainakin meillä väitös voi olla myös muulloin kuin kahdeltatoista!

Karonkan pukukoodi taas riippuu yliopistosta ja tiedekunnasta, kannattaa katsastaa veljesi yliopiston (ja tiedekunnan jos siellä on erikseen) sivuilta onko mainintoja karonkan pukukoodista. Itse olen ollut vaan luonnontieteellisen karonkoissa Helsingissä, jolloin miehillä on tumma puku ja naisilla vaihdellen iltapuku tai muuten juhlava puku. Naisten puvut usein hillityn värisiä, mutta kyllä kirkaampiakin värejä on alkanut näkyä, eikä etenkään keväällä/kesällä ole nilkkoihin asti. Parissa karonkassa on olleet väittelijän lapset mukana, muiden ei. Mun käymät karonkat on olleet muodollisen epämuodollisia :) Eli puvut hienot, samoin tarjoilut, puheita pidetty mutta muuten meno on ollut rentoa ja keskustelu poöytäseurasta riippuen hyvinkin ei-akateemista :D Yleensä siis laitetaan esim. väittelijän kavereita samoihin pöytiin, sukulaisia keskenäään jne. eli todennäköisesti pöytäseurasi on tuttua.

Vierailija
12/17 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännistä yhdenyön seksiä eli et välttämättä häviä tässä mitään...

Vierailija
13/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vielä hyviä vinkkejä?

Mua alkaa vähän hirvittää koko tiliasuus. En ymmärrä koko väitöskirjan aiheestkaan mitään:-) Ketähän muita sinne sitten on kutsuttu...? Ei mullä ole mitään iltapukuakaan. Apua, en osannut ollenkaan odottaa tällaista:-)

Vierailija
14/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöstilaisuus on esim yliopiston auditoriossa "juhlavampi luento" eli sinne pukeutuisin itsekin vähän siistimmin. Väittelijällä on vastaväittäjä, joka esittää väitöskirjaan liittyviä kysymyksiä ja väittelijä tietenkin vastaa parhaansa mukaan. Väitöstilaisuus on kaikille avoin, jossa siis muitakin kuin vain kutsuvieraita.

Karonkka on iltatilaisuus vain kutsuvieraille, iltapuku päälle! Miehelle musta puku ja naisella ehdottomasti maahan asti yltävä mekko/hame. Uudelle tohtorille viedään lahja. Näistä kumpikaan ei mielestäni missään tapauksessa ole lasten paikkoja.

Vierailija
15/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos mun sisko ei tulis mun väitöstilaisuuteen ja karonkkaan, niin ei puhuis sille enää ikinä. ja ei sen takia, että minua pitää jotenkin juhlia, mutta mun mielestä se osoittais vain täydellistä kunnioituksen ja arvostuksen puutetta.

ikävää tietysti, että sattuvat samalle päivälle järkkäämiesi pukkujoulujen kanssa.

mutta googlaile vähän veljesi tiedekunnan käytäntöjä, kysy ihmeessä veljeltäsi pukukoodista ja juhlan kulusta. mun kokemuksen mukaan esim. lääkiksessä on iltapukujuhla (niasella pitkä puku, miehellä frakki), esim. valtiotieteellisessä voi olla vapaamuotoisemaa.

karonkassa voi olla tylsää, mutta voi myös olla mahtavan hauskaa! juhlan luonne riippuu varmasti myös vähän sieltä, onko veljesi nimenomaan tieteellisesti orientoitunut, vai onko väitöskirja jotenkin toisella kädellä tehty.

hauskoja juhlia, ja ota nyt vähän selvää mitä se veli on saanut aikaiseksi!

Vierailija
16/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan edullisestikin :-)

Vierailija
17/17 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kiva kuulla mitä pidit tilaisuuksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi