Annoin tyttärelleni 6v. 20 euroa rahaa ja käskin laputtaa kauppaan hakemaan itselleen ruokaa päivälliseksi
Saa nähdä mitä tuo. En jaksa tänään alkaa laittamaan mitään.
En antanut mitään ohjetta mitä ostaa tärkeintä on että ostaa itselleen jotain safkaa syötäväksi. Itse ajattelin pärjäillä kahvilla. Tyytyväisenä lähti kassi kädessä keikkuen. Kauppa tuossa lähellä n.200 metrin päässä.
Kommentit (47)
Minäpä laitoin tänään miehen (joka ei yleensä tee) laittamaan ruokaa, resepti eteen ja oikein hyvää tuli!
kaikki pisteet ap:lle ja hänen ihastuttavalle tyttärelleen!
Sun lapsesi eivät varmaan aikuistu koskaan koska sä et anna aikuistua!
Ja sitten ihmettelet vanhapoikasi kanssa, miten tässä nyt näin kävi?
ei saa edes lähteä meidän pihapiiristä minnekään, tietenkään!! Ei tuonikäisen tarvitse aikuistua, ehtii sit vanhempana. Aikuistua... HUH HUH!
Ja hah hah!! Kyllä 6-vuotias osaa käydä kaupassa jossa ennenki kynyt ja jos vielä on kodin vieressä. Semmosista niitä avuttomia kakaroita tulee joita kotona paapotaan eikä uskalleta mihinkään päästää.
Jokainen tuntee oman lapsensa ja 200 m päässä olevan lähikaupan, joten mahdoton mitenkään arvostella miten toimit. Sinänsä fiksu tyttö sulla, kun meni lihatiskille hakemaan " valmisruokaa" .
Me syötiin tänään lounaaksi voileipiä, kun tultiin turhaan myöhään ulkoa ja mulla itsellä oli ihan mieletön nälkä enkä olisi jaksanut odottaa ruuan valmistumista. Mielestäni yksi lämmin ruoka on ihan ok, jos muut ateriat on monipuolisia.
Mun kummityttö oli touhunnut keittiössä ja sitten kadonnut. Äiti oli ihmetellyt, että mihin se häipy ja soitti tytön kaverille. Ei ollut näkynyt sielläkään. Äiti lähti pihalle katsomaan ja kun pyöri siellä ympyrää, lapsi tuli takaisin. Kädessä oli kauppakassi.
Oli ostanut Fairya, maitoa, leivän ja juuston. Äiti oli ihmetellyt, että mitä touhuat ja miksi lähdit sanomatta. Tyttö oli todennut, että nämä on loppu, pöydällä oli rahaa ja sama kai se on kuka ne ostaa.
:) :)
lapsena,äiti pisti mut hokeen monta kertaa (opettelemaan ulkoa) mitä pitää tuota ja anto just jonkun setelirahan (ettei tarvi lapsen antaa kuin se yks raha kassalla) ja käski tuoda loppurahat ja kuitin kotiin :)
Mutta tuo taas,et äiti ei jaksa?? AP;siis miksi et?? taidat olla flunssassa vai? Kun lapsi kerran toi mynthonia...
Mut oisit voinut kyllä edes vähän ohjeistaa,et mitä ostaa,koska lapsi voi stressaantuakkin siitä jos ei tiedä mitä saa ja mitä ei ostaa...
Itse olisin antanut jonkun helpon muistisäännön,et " se ja se mitä on ennenkin ostettu" ja sit et saa ostaa vaikka karkkipussin :)
Vierailija:
Mun kummityttö oli touhunnut keittiössä ja sitten kadonnut. Äiti oli ihmetellyt, että mihin se häipy ja soitti tytön kaverille. Ei ollut näkynyt sielläkään. Äiti lähti pihalle katsomaan ja kun pyöri siellä ympyrää, lapsi tuli takaisin. Kädessä oli kauppakassi.Oli ostanut Fairya, maitoa, leivän ja juuston. Äiti oli ihmetellyt, että mitä touhuat ja miksi lähdit sanomatta. Tyttö oli todennut, että nämä on loppu, pöydällä oli rahaa ja sama kai se on kuka ne ostaa.
:) :)
Kannatan kyllä sitä av tapaamista, haluaisin nähdä kyllä livenä näitä -Niuhotan joka asiasta aina ja iankaikkisesti- äitejä =/
Mites, vietkö muksus kouluun (200m päähän) jokapäivä?
Älä ihmettele jos mukulaas kiusataan ku mami tuo kädestä kouluun kolmasluokkalaista!!
HUH HUH!
Vierailija:
ei saa edes lähteä meidän pihapiiristä minnekään, tietenkään!! Ei tuonikäisen tarvitse aikuistua, ehtii sit vanhempana. Aikuistua... HUH HUH!
Itse olen myös sillä kannalla että nipottaminen ja maailman parhaan äidin esittäminen on ihan p***aa - ollaan päivällisten ja jälkiruokahyytelöiden kanssa niin kellontarkkoja ja tiukkapipoja että! Sitten jaksetaan paasata ja kehuskella muille kuinka MEILLÄ aamupalalla syödään aina puurot ja hedelmät ja kalanmaksaöljyt.
Pikkasen rennompaa otetta elämään ja siihen äitiyteen. Että hyvä olet ap, ja te muut, jotka voitte ihan rehellisesti myöntää että joskus ei jaksa tai aina edes viitsi! Eikä se lapsi kuole vaikka sitä maksakastiketta ja kolmenlaista salaattia ei nyt sitten yhtenä iltana saakaan päivälliseksi.
Meillä kolmasluokkalainen käy joskus ostamassa iltapäivällä itselleen haluamaansa" einestä" (sitä syntistä), koska itse kotiudun töistä joskus vasta 19.00. Sitten yhdessä syödään vähän tuhdimpi iltapala, ja hyvin pärjätään. Ja kyllä, myös eskari-ikäisenä teki pieniä itsenäisiä retkiä lähikauppaan/kirjastoon.
6-v on pikkuinen lapsi, ei hänen kuulu käydä kaupassa ostamassa ruokaa. Jonkun tikkarin tai jäden ivoi vaikka itselleen käydä ostamassa, jos haluaa, ja kauppa on lähietäisyydellä kodista, mutta ei tuollaista vastuuta voi tuonikäiselle antaa. Käsittämätöntä porukkaa täällä, jotka vielä puolustelee tuollaista. Vastuuta voi antaa pikkuhiljaa, ei kertarysäyksellä.
Minusta ap ei tehnyt mitään kovin erikoista tai vaarallista.
Minusta 6v. todellakin voi mennä lähikauppaan parinsadan metrin päähän ja mieluummin ostamaan ruokaa kuin vain karkkia! Muistan itsekin tehneeni samaa. Kävin hakemassa kananmunia tai maitoa tms. joka oli unohtunut.
Ja ei, minusta tämä ei ole mitenkään sen erikoisempi asia. Jos JOSKUS ei jaksa laittaa ruokaa (tiedän tunteen, ap!), niin ei lapsi siihen kuole - etenkin kun osaa käydä kaupassa ja valita vielä fiksuja tuotteita!
Ihmeellistä hysteriaa taas kerran.
käydä tekemässä suunnilleen viikon ruokaostokset. Päättäkää jo :).
aikuisen ohjauksessa. Tässä tapauksessa äiti jätti asian kokonaan lapsen vastuulle.
Järkevää olisi ollut keskustella mitä lapsi voi ostaa ettei jää liikaa päätettävää pienelle lapselle.
Tiedän tapauksen jossa tuon ikäinen lapsi huolsi perheen raha-asioita koska äiti oli alkoholisti, rahapäivinä lapsi jemmasi rahaa piiloon äidiltään että hänelle ja pikkusisarukselle riittäisi ruokaa ja rahat ei menisi alkoholijuomiin.
Lapset kyllä selviää ja osaa mutta aikuisten vastuulla on perheen ruokahuolto. Näitä väsyttäviä päiviä ja yllättäviä tilanteita varten tulee olla puskurivarasto kotona että ruokahuolto onnistuu.
Suosittelen ap että hankit jemmaan muutaman keittopurkin ja jotain pakasteruokia hätävaraksi.
Eskarilaiseni kävi omasta ehdotuksestaan lähikioskilla ostamassa makaronipussin (oli niitä kodin kaapissakin) ja karkkia koska halusi toimittaa asioita yksin.
Varmasti kauppiasta vain hymyilytti, mutta muista ap olet tehnyt synneistä pahimman. Lapsi yksin kauppaan. Olet laiska ja vastuuton. Vielä lisäaineitakin annat lapsesi syödä.
Lapseni muuten söi iltapalalla sen toisen vanukkaan ja vieläkin tyytyväisenä siitä että oli itse saanut sen ostettua.
Vääntää itkukurkussa hieno päivällinen vaikka ei jaksaisi vai?
Lapsi ei kuole jos joskus syö roska ruokaa tai käy itse kaupassa.
Eskarissa syödään joka päivä :)