***SUURPERHEELLISTEN UUDET TURINAT***
En ainakaan huomannut uutta pinoa ja entinen oli painunut ties minne. Laittakaapa kuulumisianne. Minäkin palailen myöhemmin kirjoittamaan.
=)
Kommentit (28)
Tässä tarvii jo alkaa miettimään seuraavaa suurempaa juhlaa eli joulua.
Miten teillä
Missä vietätte joulun?
Joko olette alkaneet ostamaan joululahjoja?
Miten muistatte lasten kummeja?
Joulu on tähän mennessä juhlittu miltein aina äidilläni mutta nyt suunnittelin vähän josko mentäisi jouluksi mökille.
Minä sain eilen vai toissa päivänä tehtyä yhden joulukalenterin valmiiksi. Se on sellainen mikä tulee tuohon seinälle koristeeksi tonttuja ja enkeleitä ym. niiden takana aina joku jouluinen runo tai loru. Lapsille ostetaan partiolaisten kalenterit kun esikoinen niitä taas myy.
Lahjoja en ole vielä alkanut hankkimaan mutta olen jo miettinyt mitä lapset tekee kummeille ja mitä hankitaan mummoille ja vaarille.
Viellä on omat kummilapset ja lapset pohtimatta.
Eilen jo aloitettiin myös nelosen kanssa kummitädille tekemään joululahjaa. Meillä lapset tekevät joka vuosi kummeilleen jouluna kortit ja pienet paketit. Edellisinä vuosina on painettu tyynyliinoja, tehty hamahelmistä jääkaappi magneetteja ja askarreltu seinäkelentereita ym. pientä mutta aikaa vievää. Nytkin tiedossa on askartelua mutta en voi paljastaa mitä kun käyvät kummit täällä kurkkimassa kuitenkin kirjoituksia ;o).
Kohta myös on aloitettava joulukortti talkoon kun nekin on kiva tehdä itse.
nuttu joulun tunnelmissa jo vähitellen
Aika ajoissa mielestäni olen joulua alkanut aina valmistella, mutta en nyt ihan näin aikaisin kumminkaan... =) Meillä kanssa lapset ovat tehneet jotain pientä kummeilleen lahjaksi, joten niitä voisi kyllä alkaa miettimään ja tekemäänkin. Helposti siinä joulun alla on muutakin tekemistä ja tulee sitten kiire. Lahjoja en ole vielä ajatellut yhtään... Meillä ei kalliita lahjoja yleensäkään osteta ja miehen vanhempainvapaa tekee sen, ettei ylimääräistä rahaa varmasti ole. Siksi olisi järkevää aloittaa lahjojen ostelu jo nyt. Ei vaan ole tullut paljoa kaupoilla kierrettyä viime aikoina ja lähikaupasta ei löydy kuin ruokaa... =)
Me vietetään tuleva joulu varmaan kotona ihan oman perheen kesken. Viime joulu oltiin jo leppoisasti kotosalla ja oli ihan mukavaa. Sukujoulut on kyllä tavallaan ihan kivoja ja niitä on aiemmin aina vietettykin, mutta pitkien matkojen takia se tarkoittaa sitten koko joulun " asumista" mummolassa. Nykyään tekee mieli laittaa kotonakin joulua ja lapsetkin haluavat oman kuusen jne. , vaikka muuten mummolassa viihtyvätkin. Ajatuksena siis tällä hetkellä olisi olla joulu kotona ja välipäivinä sitten suunnata mummolaan uuden vuoden viettoon.
Joulusta tähän päivään... Meillä lastenhuoneen väliseinäprojekti etenee vähitellen. Kaaos on karmea, mutta kaipa se joskus valmistuu ja saa tavarat paikoilleen. Esikoinen on tosi innoissaan omasta huoneesta ja minuakin kiinnostaa sisustuksen suunnitteleminen. Ei silloin yläkerran rakentamisen aikaan riittänyt rahkeita hienosäätöön, piti vaan päästä asumaan mahdollisimman nopeasti. Nyt on kiva miettiä yksityiskohtiakin ja lapsilla riittää ideoita. Mies huokailee meidän suunnitelmille, sille kun jää käytännön toteutus ja rahoitus. =)
Vauva on alkanut nukkua päivisin paremmin. Vaunuissa nukkuu hyssyttelemättä ihan kunnon unia aiemman torkkumisen sijaan. Vastaavasti yöllä heräilee syömään ainakin kerran, kun välillä nukkui jopa yhdestätoista seitsemään yhtä kyytiä. Ihan luksusta olivat kyllä nuo yöt, mutta helpottaa se elämää, jos päivälläkin nukkuu muuallakin kuin kantoliinassa... Yhtä muutosta se on vauvojen kanssa elämä. Ei meillä ainakaan kellään ole ollut selkeää rytmiä kuukaudesta toiseen vaan tilanne on muuttunut aina, kun ehtii johonkin tottua. Silti meillä on mun mielestä ollut aika helppohoitoiset vauvat, jotka ovat syöneet ja nukkuneet ja olleet tyytyväisiä. Kellon mukaan eläminen on aikuisten ongelma. =)
Nyt kaipaa neiti huomiota... Tulkaahan nyt muutkin kirjoittamaan!
Meiramiina
Pitipä tulla kirjoittamaan mullakin kun kerran ehdin koneella käydä...
Joulu aihe kiinnostaa,ja vastailenkin noihin kysymuksiin joita nuttu oli laittanut.
Eli joulu vietetään meillä ja meille tulee sit melkein koko miehen
lähisuku,eli miehen äiti,isä ja sisko tai siskot...
Jouluruoat hommataan porukalla ja sit ollaan meillä, joulusaunan jälkeen alkaa kukanenkin tulla paikalle kun ehtii ja aloitetaan ruokien lämmittely ja asettelu pöytiin ja sitten kun kaikki paikalla ja ruoat laitettu niin rauhoitutaan syömään.
Syönnin jälkeen " tontut" hakee lahjat ja sitten alkaa lahjojen jako,jossa lapset saavat auttaa...
Sen jälken kun lahjat on jaettu on lahjojen aukaseminen ja ihastelu,joka on lapsille yhtä tärkeää kuin se että niitä saa että kaikki ihastelee lahjoja :)
Sitten alkaa aikuisten joulukahvittelu ja lapsille jotain mehua,limsaa,kotikaljaa tai ihan kahviakin pikkusen jos haluavat...
Sitten kahvituksen jälkeen jokainen saa olla sen aikaa kun haluaa ja jaksaa :)
Nimittäin meteliä riittää 4 lapsen kanssa kerran sitä oli jo 3 lapsenkin kanssa tarpeeksi,joten miehen isä varmasti on ensimmäinen lähtijä.
Hän ei oikein enään jaksa sitä meteliä jonka lapset pitävät vaikka eivät edes suoranaisesti metelöisikään,ikää hänellä on reilut 70v...
Sit illasta rauhoitutaan hiukka ennen nukkumaan menoa ja sit
seuraavana päivänä vielä tulee miehen vanhemmat meille syömään...
Noin on siis mennyt kaikki joulut siitä lähtien kun tänne missä nyt asumme on muutettu.
Lahjoja ei olla vielä ostettu mutta mietinnässä on ollu jo ties kuinka kauan,olisinko jo kesällä yhdellä kauppareissulla aatellu että hei toihan olis hauka joululahja sille ja sille :)
Lasten kummeille ollaan kanssa joko tehty itse tai sitten tää " laiskan " kaupassa kiertäjän lahja oma tekemä kortti ja suklaakonvehti...
Kukahan se sanoikaan mulle joskus etä suklaakonhvehti on laiskan lahja?...no kuitenkin joku vanhempi ihminen se oli...
Tän hetkiseen oloon ja eloon...
Eli miellä mennään jo hienosti ulkonakin lenkkarit jalassa ilman suurempia ongelmia.
Välillä pojan jalat vaan väsyy ja istuu maahan potkiakseen lenkkarit pois jalasta,mutta sit taas hetken kuluttua huomaa että pääsee eteenpäin itse ilman kantamista ja taas kävely sit maittaa.
Ollaan pojan kanssa jo oikeastaan parannuttu ei ainakaan mitään tietoa korvakierre oireista tällä hetkellä,poika on nyt nukkunut pitkiä unia yhtenä yönä nukkui jopa 12 tuntia jota ei koskaan aikaisemmin ollu tehnnyt ja heti iitä seuraavana yönä nukkui 11 tuntia.
Eikä itkeskele niin usein kuin silloin kun ne tulehdukset todettiin.
Mutta nyt aamupalaa antamaan pikkumiehelle...
Eipä silti, touhua riittää itselläkin ja varmasti kaikilla muillakin. Tänään oli taas sellainen päivä, että voin onnitella itseäni, kun siitä selvisin ja vieläpä lähes kunnialla. =) Käykö teillä muillakin niin, että kun yksi alkaa kiukuta jostain asiasta niin kohta on joku muukin tekemässä mitä kummempia juttuja saadakseen osansa huomiosta? Meillä kaksivuotias on erityisen herkkä isompien saamasta huomiosta, vaikka siitä negatiivisestakin. Esikolle kun osui huono päivä ja sai kunnon hepulin olemattomasta asiasta niin pikkuneiti järjesti siihen soppaan melkoisen näytöksen. Vauva vielä yhtyi parkuun, kun äiti ei ehtinyt heti imettämään... Onneksi sain neidit taltutettua ja selvittiin kohtuullisen pienillä vaurioilla. Matkalaukullisen leluja jouduin kumminkin pesemään, kun neiti toteutti äärimmäisen uhkauksensa ja keräsi laukun (lasten version sentään onneksi) täyteen tavaraa ja pissi sinne. Tyytyväisenä sitten tuli esittelemään tuotoksen ja pissavanaa jäi jälkeen. Ja sai mitä halusi, äidin välittömän huomion... Joskus on tosi vaikea kasvattaa lasta ja etenkin montaa kerralla. ;)
Vauva on maitoa vailla, joten ei enempiä tällä kertaa.
Mukavaa viikonlopun odotusta!
Meiramiina
Meiramiinalle aattelin vastailla tousta piisakostosta/huomionhausta...
Meillä joskus 2-3v poika joka jo nyt pian 7v,oli semmoinen että jos isi ei ottanut häntä mukaan sinne minne poika halusi niin se meni heti tahallaan pissaamaan sohvatyynyn sohvalle ja samoin jos pikkusiskoa kannoin sylissä joka silloin vauva niin saattoi tehdä saman eli hän käytti sitä kosto/huomio keinona.
Siihen ei tosin auttanut mikään muu kuin aika,joka sit vaikutti siihen vasta kuin poika oli 3½ vuotias...
Muuten poika oli ollut päiväkuiva jo melkein vuoden...
Kylläpäs kiirettä muilla löytyy kun eivät ehdi pinoilemaan. Se on kyllä flunnsa kausi menossa mutta toivotaan että menee nopeasti ohi taudit. Meillä on vielä säästytty suuremmilta taudeilta. Vähän nokat on vuotaneet ja kurkkua ovat vailttaneet mutta ei ole kuumetta tullut lapsille eikä aikuisille.
Eilen oltiin koko perhe kalamarkkinoilla ja tänään pitäisi pistää pyykkejä kaappiin päin ja muutenkin siivota. Mistähän sitä taikoisi lisää säilytystilaa tuntuu että kaikki pienimmätkin kolot on otettu jo käyttöön ja silti tavaraa seilaa pitkin poikin.
Yrittäkää päästä pinoon muutkin.
nuttu
Tässä pienintä imettäessä vois kirjoitella tännekin vähän.
Joulu valmistelut aloitan yleensä hyvissä ajoin,jo elo syyskuulla oon yleensä ekat lahjat ostanut,nyt en vielä oo suonut ajatustakaan lahjoille,mietitty vähän,josko oltais tämä joulu poissa kotoa,lähinnä kylpylässä tms...mut toisaalta kun tykkään koristella ja laittaa joulun valmistelut alusta loppuun itse,niin voi olla,että kylpylä-idea unohdettas.
kummeja muistetaan yleensä jollain karkkirasialla tms. helpolla lahjalla ja yleensä itse tehdyllä joulukortilla.
Aika on mennyt melkeinpä vain kotosalla ihmetellessä ja ihastellessa nuorimmaista,hän on nyt 2kk ja jokeltelee kovasti ja hymyilee pitkiä ja valloittavia hymyjä.
Lumina
koulussa ei oo mitään palkitsemis juttua,eikä oo ollutkaan koko aikana,mitä lapset on koulua käyneet.Se on kyl hyvä,luokassa on kuitenkin niin monenmoista persoonaa ja eritasoista opppilasta,että siellä palkitseminen tuskin olisi toimiva juttu.
Tilasin eilen illalla 15 uutta kestovaippaa,kun nyt käytettävä s-koko alkaa käydä pieneksi tytöllä.Mä hurahdin kestoiluun kyl ihan täysin.
Tänään pitäs alkaa vihdoin katsomaan kaikki toppavaatteet alakertaan,oon jo useana päivänä aikonut,mut ajatus täpötäyden pienen huoneen täydellisestä purkamisesta on ollut kaikkea muuta kuin houkutteleva.
Lumina ja lapset