***SUURPERHEELLISTEN UUDET TURINAT***
En ainakaan huomannut uutta pinoa ja entinen oli painunut ties minne. Laittakaapa kuulumisianne. Minäkin palailen myöhemmin kirjoittamaan.
=)
Kommentit (28)
Nyt taitaa olla sellainen sopiva hetki, että pystyy vähän jotain kirjoitella. Tuntuu, että aika menee siivillä, eikä ehdi oikein mitään tekemään.
Mutta ensin tuohon kysymykseen....
Meillä joulu on vietetty kotona...nyt tulee 5 joulu ja sekin vietetään kotona.Oikeastaan ollaan siitä saakka vietetty, kun olemme tässä meidän talossa asuttu. Mummut ja papat ja meidän sisarukset ovat tulleet meille..itse asiassa,miehen tätikin on ollut meillä.Minusta ainakin vielä näin helpompaa, sillä omilla sisaruksillamme ei ole vielä lapsia joten heidän on helpompi tulla meille ja ei me kuiteskaan mahduttais kenenkään luo kylään.
Vielä en ole ostanut joululahjoja, vaikka joka joulu päätän, että seuraavana kesänä jo ostan nuo tulevan joulun lahjat..mutta eihän sitä niin viisaaksi voi heittäytyä. tosin me kyllä tiedämme mitä ostamme lapsille lahjaksi, joten kauheata juoksemista ei tarvitse tehdä.
Lasten kummeja olemme muistaneet aina jollakin pinellä jutulla..vähän tietysti riippuen kummista..yhdelle ollaan tehty pipareita ja minä olen tehnyt leipää ja sitten toisille ostettu joku kiva juttu. Viime jouluna taisi jotkut kummit saada sellaisen kivan saunatontun.
Mitenkäs teidän perheissä te aikuiset saatte viettää sitä laatuaikaa eli sitä kahden keskistä aikaa...käyttekö useasti ulkona" viihteellä" ..
Minä olin mieheni kanssa viettämässä tuota laatuaikaa viikonloppuna ja meillä oli todella mukavaa.Mutta se kova valmistelu mikä ennen sitä pitää tehdä on jo sitten toinen juttu.Mihin saa lapset hoitoon...voiko viedä kaikkia samaan paikkaan ja mitä tarvitaan mukaan. Meillä lapset kun on vielä niin pieni, että tarvitaan hoitaja (alle 6 vuotiaita kaikki). Mutta hyvin kaikki sujui..
Mutta nyt taidan vähän tehdä noita kotitöitä,vaikka olen yrittänyt aina pyhittää nämä hiljaiset illat vain itselleni eli luen kirjaa, lehtiä tai katsoin vain telkkaria.Taidan olla vähän laiska äiti, mutta tuntuu, että itsekin joskus tarvitsee sen tauon.
Kaksosmamma
Kaksosmamma:me ei käydä viihteellä ollenkaan,ei käytetä siis alkoholia ja ravintola-elämä ei vähempää siten vois kiinnostaa.Kahdenkeskinen aika alkaa yleensä joka ilta klo:21,kun esikoinen nukahtaa,pienemmät nukahtaa jo 20.00.Lomilla lapset saa valvoa hiukan pidempään.
Kerran vuoteen käydään ihan kaksin etelässä lomailemassa viikko,nyt kun taapero ja vauva on,niin ei oo heitä hennottu vielä jättää hoitoon,joten he on olleet mukana.
Isommat on olleet aina matkan ajan mun vanhemmilla hoidossa(paitsi silloin kun ollaan koko perheellä etelässä),viime vuonna hennottiin sen verran jättää taaperoa hoitoon,et käytiin Ruotsin-risteilyllä.
Jospa itsekin kysyis jotakin välillä,eikä vain vastailis muiden kysymyksiin....Mitäs aiotte hankkia isänpäivälahjaksi miehellenne?
Lumina
Meillä kaksinkeskeinen aika otetaan 2 kertaa kuussa ,ainakin.menemme syömään hyvin ja/tai leffaan,kylpylään tms.Välillä käymme kaksin tukholmassa risteillen ja myös ulkomailla.Viimeksi olimme roomassa 5 päivää.Myös etelään olemme karanneet kaksin=)
Etelään nykyään kuitenkin lähdemme mielummin koko perheen kanssa.Isommat lapset on jo niin isoja että homma hoituu kivasti.Enkä oikeen saa edes tätä isoa laumaa jätettyä viikoksi minnekään.Tai kyllä anoppi ottaisi mutten vanhemmiten enää ole raaskinut jättää;)Jouluna olemmekin koko porukka lähdössä autolla ranskan alpeille,2 viikon reissu.Ihanaa matkustaa,pakkaaminen vaan ei niin ihanaa.
Kyllä kaksinkeskeinen aika vanhemmille,naisena ja miehenä,korostuu juuri suuressa perheessä!!Toki tärkeää pienemmässäkin,tietenkin!
Ei mulla nyt ole muuta sydämellä.Tasaista arkea vietellään!
Mukavaa syksyistä keskiviikkoa kaikille suurperheellisille!
Ollut vähän kiireitä, neidille 6kk on tulossa yläetu hampaat ja meille on muuttanut joku pieni " monsteri" on kiukkunen kuin mikä. Siinä sitten meneekin melkein kaikki aika tyyttöä viidyttäessä, en muistanutkaan sen olevan noin hurjaa touhua!
Joulusta kyseltiin, me aikoinaan käytiin jomman kumman vanhemmilla aattona vuoro vuosina. Mutta todettiin paljon helpommaksi pari vuotta sitten olla vaan kotona aatto rauhassa ja sitten joulupäivänä ja tapanina hoitaa noi sukulaisvierailut. Meillä noi isommat lapset on joka toinen joulu vaan kotona, niinä jouluina kun ne ovat meillä olen laittanut vähän enempi joulua. Joululahjoja en saa ikinä hommattua ajoissa, vaikka kuinka yritän niin jotenkin aina unohtuu ja sitten saakin hirveessä kiireessä ostaa kaiken! Tänä vuonna yritän taas ajoissa ostaa lahjat ;)
Viihteellä ei olla käyty kahdestaan pitkään aikaan, eikä tulla menemäänkään ennen kuin tyttö lakkaa vierastamasta. En pysty jättämään hoitoon itkevää lasta, ainakaan noin pientä vielä. Toivoahan on vielä esikoinen aloitti 2kk vierastamisen ja oli noin kolmen vanha kun sen pystyi jättämään hoitoon ekan kerran. Miksi mun tytöt vierastaa ja pojat ei ole ikinä tehnyt niin? No kun joskus joku päivä tytön voi viedä hoitoon niin sitten voidaan miehen kanssa tehdä vaikka se häämatka, mikä jäi tekemättä vuosi sitten. Tai käydä leffassa, tai ulkona syömässä, tai jotain..... sitten joskus. Isommat ei sinäänsä tarvitse hoitopaikka kun ovat isällään joka toinen viikonloppu, että tuleehan siinä vietettyä jonkun näköistä laatuaikaa silloinkin. Ja ehdittiinhän me monta vuotta ennen tätä vauvaa viettää laatuaikaa aina se joka toinen viikonloppu kahdestaan ja kesällää pari viikkoa.
Apua, isäinpäiväkin on kohta! Aina yhtä vaikeeta keksiä jotain, varsinkin kun ei ole hirveitä summia varaa siihen käyttää. Yks mikä tuli mieleen minkä voisin ostaa tolle meidän iskälle on kirjakaupasta vauvan ja taaperon ohjekirja (semmonen huumori juttu) se oli joku käyttöopas miehille. Mä olen ihan kyllästynyt siihen ikuiseen bokseri, sukat, paita, suklaa yms. linjaan. Ois kiva keksiä jotain hauskaa välillä eikä aina noita samoja. Omalle isälle on vähän vaikee keksiä kun sillä on jo kaikkea, sille kai joutuu viemään jotain perinteisen tylsää taas.
No nyt pikku monsteri heräs, täytyy mennä!
Minä taidan lasten kanssa ostaa miehelle avainkaapin kun sellaisen nyt haluaa. Tai on tuo siitä puhunut jo jokusen vuoden :). Monä vaan en käsitä miten opettaa lapset käyttämään sitä kun eivät nytkään saa avaimiaan laitettua eteisen niille tarkoitettuun naulaan. Minun avaimet on joka tapausessa repussa, taskussa tai jossain pöydällä tai eteisen lattialle riippuen siitä kuinka kiireellä ja kuinka suurin kantamuksin olen kotiin saapunut =). Tuskin tuokaan asia muuttuu avainkaapin myötä. No tietääpä sitten itse missä ovat omat avaimet. Jotenkin suuresti epäilen kaapin toimivuutta mutta eipä nuo niin paljoa maksa että ei voitaisi sellaista hankkia. Ajattelin että semmoinen puinen tai joku mitä voidaan lasten kanssa ensin vähän " tuunata" .
Me ollaan miehen kanssa kaksin vain harvoin. Kesällä ennen vauvan syntymää päästiin kaksin syömään sitä ennen on oltu kaksin toissa kesänä yksi yö mökillä 5v hääpäivää viettämässä. Seuraavan kerran kaksin yön vietämme varmaan 10v hääpäivänä ;o). Kai sitä yhteistä aikaa saisi järjestettyä jos vaan jaksaisi järjestää sitä useammin =). Lastenhoitohan siinnä se suurin järjestely on. Viittä ei kuitenkaan viitsi antaa yhden hoidettavaksi ja sitten on oma hommansa viedä yksi sinne ja toinen tänne hoitoon. Omaa aikaa ilman koko perhettä otetaan pari kertaa vuodessa viikonlopun verran. Se on ihana hengähdystauko arkeen. Meillä mies on lähdössä miesten viikonlopun viettoon ensi viikonloppuna(rakentaa viimein valmiiksi minun 30v syntärilahjaksi saaman pusupömpelin eli huvimajan mökille) ja minä vuorostani pääsen naistenviikonloppua " juhlimaan" ristiäisten jälkeen lokakuun lopussa. Sinne kyllä vauva tulee mukaan kun on niin pieni ja tissillä.
Taas ihan hirmuinen nälkä joten mene syömään kun vauvakin vielä nukkuu. Olen tässä imetyksessä ollu kokoajan kumman nälkäinen. Kokoajan voisin vaan syödä ja syödä. Pahinta on se että mieli tekisi jotain oikein makeaa, rasvaista ja epäterveellistä. Makeannälän karkottamiseen olen syönyt lusikallisen hunajaa se toimii melko hyvin ei ihan heti tee makeaa mieli =).
nuttu
Täällä ollaan taustailtu. Kiire aina... Nyt on ollut lähes joka illalle jotain ja kun päivät menee kuskatessa ja kotia laittaessa niin koneella en ole ehtunyt istumaan. Välillä migreeni pukkaa päälle, niin hektistä touhua tää on ollut. Nyt pitäis rauhoittua kun on kaikki vanhempainillat ja vanhempainvartit ym. takana.
Vauva on ollut aika hoidattava kaveri. Nyt on alkanut hymyilemään ja jokeltelemaan ja jopa omistamaan rytmiä ainakin iltapäivään asti. Illat on vielä arvoituksia. Välillä huutaa ja välillä menee jo ihan hienosti. Pihalla viihtyy tosi hyvin. :) Painoa herralla oli 2 kk:n neuvolassa jo 7220 g. Tosi rotevaa tekoa ja se tuntuu mun niskoissa.
Joululahjat on nyt ostettu 12 kummilapselle. Ihana kun toi hankalin osa joulun laitosta on tehty. Meidän perheelle ostan lahjat lähempänä joulua ja mies käy joka joulun alla Vesa Keskistä tukemassa Keskisellä. Ostaa sieltä saman katon alta kaikki lahjat. Itse en viitsi kauas lähteä ostelemaan, oman paikkakunnan kaupat riittää.
Isänpäivä lahjaksi taidan ostaa Iittalan muumimukin kun niitä haluaisin meille. ;) Oma napa taitaa taas pistää ostamaan ... heh.
Nyt meen keittämään kahvit ja herättelemään isännän ja 2v:n sen kainalosta.
-ulmeri-
Tuli tuosta Ulmerin isäinpäivä lahjasta mieleen, mä ostin muutama vuosi sitten " niin ihanan" isäinpäivä lahjan. Ajattelin silloin ihan tota yhteistä hyvää (tai omaa napaa) no kumminkin olin kerännyt niitä Viivi&Wagner kahvikuppeja muutaman jo, isäinpäivänä ostin sitten niitä kuusi lisää että saatiin tusina täyteen ja vanhat kahvikupit poistoon. Sillä hetkellä mies ei oikein ymmärtänyt mun hyvää ideaa, myöhemmin kyllä tykkäsi niistä jopa ;)
Nyt se muuten ilostuisi vaikka uudesta kattilasta, tykkää kokata kauheesti ja mehän hyödyttäisiin siitä kaikki. Täytyy keksiä jotain yleishyödyllistä kun se osti mulle äitienpäivä lahjaksi uudet kesä renkaat MEIDÄN autoon eli ei kovinkaan henkilö kohtaista. Mutta eipä muuta tällä kertaa, nyt kutsuu ruoka aika!
uusi yritys....
Ulmeri:oi kun teidän vauva on jo iso!
Vielä isänpäivästä,mä oon ostanut isälle kans muumipappa mukin,äidille muumimamman ja aattelin pikkuhiljaa vuosien myötä niitä ostella lisää,itselläni on 16+muutama keräilykuppi joita ei käytetä.
Papalle askartelen kirjan meidän lasten letkautuksista,oon nauranut monet kerrat ihanille jutuille,mitä oon lasten vauvakirjoihin kirjoitellut.
Me käytiin tänään 2kk:n neuvolassa myöskin...
Tyttö oli 5560g ja 56,6cm(synt.3360g ja 50cm)....Painoa oli tullut 4:ssä viikossa 1110g lisää,joten hyvin on kasvanut edelleen pelkällä rintamaidolla.Rotavirusrokote(1. osa) saadaan 3:n kk:n neuvolassa ja toinen kaiketi 4kk:n neuvolassa.
Piti kysäistä vielä sellaista teiltä,joilla on jo koulu-ikäisiä lapsia...
Onko teillä mitään ns. koeporkkanaa?
Itse lupasin,että nyt kun kaikilla lapsilla on mennyt hyvin koulussa(innostusta ylläpitääkseni)maksetaan jokaiselle koululaiselle kokeista 9-:sta 10 asti 10¿ ja 8-sta 8 1/2 asti 5¿.
Oon ollut ihan ihmeissäni,kun kaikki on olleet koko syksyn tosi aktiivisia ja innostuneita läksyihin ja lukeneet kunnolla kokeisiin oma-aloitteisesti.
Eilen 10v poika oli saanut 9- yllin kokeesta ja musta tuntui,et se oli jo niin upea suoritus,että minusta oli aiheellista jo jotenkin palkita ja hetken mietittyäni tulin siihen tulokseen,että tuosta otetaan pysyvä porkkana.
Itse sain aina 5:sta 6-,6:ta tai 7-:sta kokeista ja oon kyl tosi onnellinen,että lapset on saaneet melkein aina äitiään parempia numeroita.
Nyt kauniita unia kaikille,oon ihan silmät ristissä,kun oon vertaillut taas netissä kestoja lasten käytyä nukkumaan.
Vauvan s-koon swaddlet jää kohta pieniksi ja mietin tilaanko 20 swaddlea isompana vaiko kokeilisiko fuzzia tai cuddleja.
Lumina
Minä sain yläasteella äidiltäni rahaa hyvistä numeroista 7:ta 10mk, 8:ta 20mk, 9:tä 30mk ja 10:tä 50mk. Mitään viikkorahaa en sitten saanutkaan. Mutta kyllä siinnä niin kävi että äitini sai kaikki joka viikoiset ruotsin pistarit missä pystyi helposti lunttaamaan ja ne kokeet mitkä oli mennyt hyvin muistettiin hyvin näyttää =). Yläasteella sai kuitenkin aika helposti seiskan kokeesta kun kokeesta. Itse olen ajatellut että kun nuo lapset tuosta kasvaa niin alan antamaan rahaa hyvistä numeroista viikkorahan korvikkeena. Mutta luultavasti seiskasta ei vielä saa mitään kyllä kasiin vähintään pitää tähdätä =).
Vielä näin ekalla ja tokalla tytöt on tuoneet koulusta kokeita joissa on vain muutama virhe. Ne on tarkistetu allekirjoitettu ja kehuttu ja myös katsottu mikä virheissä meni väärin. Täälläkin on ylpeänä seurattu lasten oppimista. Minusta on hienoa että molemmat osaavat jo lukea. Itse opin kunnolla lukemaan vasta kolmannella luokalla kun tuo lukivika vaivaa.
Nyt ruokkimaan vauvaa alkaa sohvan ähinä voimistumaan.
nuttu
Meilläkin ollut tosi kiireinen viikko. Miehen kanssa ollaan nähty lähinnä ohimennen oven suussa. Tosi rasittavaa. Onneksi tämänpäiväisen luultavasti kyllä pitkään venyvän työreissun jälkeen mies jää viikonlopun viettoon. Meillä ei yleensä ole kauheasti iltamenoja nyt kun en ole töissä.
Illat lasten nukkumaanmenon jälkeen ovatkin liki ainut kahdenkeskinen aika. Meillä ei kovin helposti löydy lastenhoitoapua. Hyvä kun synnyttämään on kaksin päästy. =) Kyllä ollaan aina lapsille joku hoitaja saatu, kun on ns. pakko, mutta sen verran iso homma se aina on, ettei tule edes yritettyä " huvin vuoksi" . Me viihdyimme kotona jo ennen lapsia eikä olla osattu tapojamme muuttaa. Emme ole matkustelleet, ravintolat eivät kiinnosta, eikä miestä saa elokuviin millään konstilla. ;) Ne pari kertaa, kun lapset ovat olleet mummolassa yökylässä, me olemme ajaneet koko pitkän matkan kotiin olemaan kahdestaan. Se on kivaa! Jos saisimme tehdä mitä vaan kaksistaan niin menisimme varmaan kävelylle ja saunaan. Kuulostaa ehkä tylsältä, mutta me taidetaan olla tylsiä tyyppejä. Onneksi ollaan molemmat niin parisuhde voi ihan hyvin nykyisillä eväillä. =) (Niin ja kerran vuodessa ollaan oltu parisuhdeviikonlopussa, jossa lapsille on oma ohjelma ja aikuisille omansa. Siitä ollaan tykätty.)
Isänpäivästä. Siinäkin ollaan " outoja" . =) Emme miehen kanssa osta toisillemme isänpäivä- tai äitienpäivälahjoja. Kakun teemme ja lapset askartelee kortteja ja joskus lahjojakin. Laitamme myös parempaa ruokaa ja hemmottelemme muutenkin päivänsankaria. Itse tykkään siitä enemmän kuin tavaroista, joita muutenkin pyörii kaikkialla. Omia isiämme muistamme kyllä jollain pienellä lahjalla. Tälle vuodelle ei vielä mitään ideaa.
Joululahjoja ostin minäkin tällä viikolla vähän. Askartelemme tänä vuonna lasten kummeille kalenterit, joihin tulee lasten kuvia. Lidlistä löytyi edullisesti sellaisia kalentereita, joihin voi kuvia laittaa itse. Pitäisi ruveta niitä kohta tekemään, ettei tule kiire.
Ulmerin vauvahan on melkoinen jötkäle. =) Mun mielestä meidän neitikin on iso, mutta paino alkoi kumminkin viitosella 2kk neuvolassa...
Lumina kyseli koululaisten palkitsemisesta. Meillä on vasta ekaluokkalainen, joten emme kauheasti ole miettineet vielä asiaa. Vaikeaksi tuon palkitsemisen minusta tekee se, että lapset ovat erilaisia ja oppivatkin eri tavalla. Mikä sitten olisi tasapuolinen systeemi??
Rokotuksista tuli mieleen, että aiotteko ottaa teidän vauvoille/taaperoille influenssarokotusta? Meillä maksuttoman rokotuksen piiriin kuuluisi neiti 2v, vauva on vielä liian pieni. Olen kallistumassa siihen suuntaan, että emme rokotusta varmaan ota. Harkitsen kumminkin vielä.
Nyt syömään... Mukavaa päivää kaikille!
Meiramiina
niin tuota en oo tullut miettineeksikään,että lapset olisi palkitsemisessa jotenkin eri-arvoisia,kun kaikilla meidän lapsilla on kuitenkin hyvät edellytykset hyviinkin numeroihin(mitä en kuitenkaan tosiaan edellytä),jos vain viitsii lukea.Toki jos olisi jollain tavoin oppimisvaikeutta tms,ei voisi tietenkään vaatia " liikaa" lapselta,vaan tuolloin ois mietittävä koeporkkana lapsikohtaisemmin esim.jos olisi oppimisvaikeutta,niin palkitsisi pienemmällä summalla myös pienemmistä koenumeroista
Suuri merkitys koulumenestykseen on kuitenkin innostavat ja kannustavat opettajat.Nyt on siitä hyvä tilanne,että tällä hetkellä jokaisella lapsella on tosi mukavat opet.
Ja se musta on ollut ihanaa,että koulu-innostus on löytynyt itsestään joka lapsesta,eikä heitä ole tarvinnut mitenkään lahjoa,sen takia lapsen ahkeruuden palkitseminen tuntuikin hyvälle ajatukselle.
Tänään oon laiskotellut vain viettämällä aikaa lasten kans,tarkoitus oli kaivaa kaikki talvivaatteet alakertaan,mut laiskotti ja siirsin homman huomiselle.
Lumina
Meillä isot koululaiset niin erilaisia ettei enää olla annettu koerahaa. Toinen kantaa lähes joka kokeesta 9 ja 10 kun taas toinen suurella työllä saamiaan 7:ja. Nyt olen hyvin yritetyn koulujakson jälkeen antanut rahaa jotta voivat viettää mukavan päivän shoppaillen ja pitsalla käyden tai muuta vastaavaa. On ollut meillä toimiva juttu, nyt huonompia numeroita saava on tsempannut kivasti. Ja kummallakaan ei tule kisaa kumpi parempia numeroita saa vaan ovat onnellisia omissa tavoitteissaan.
Mun pitäis alkaa siivoamaan. Saapa nähdä antaako pikkumies mulle rauhan siihen hommaan. Eilen leivoin, poika oli tyytymätön sit koko ajan. Tuntui jo että leipomon tuotteisiin meidän kannattaa nyt turvautua. Haenkin leivät leipomolta suoraan. Niin hyvää ja paljon en osaa edes tehdä mitä meillä nykyään menee.
Mites muuten teidän vauvoilla sujuu syöntipuuhat? Meillä ollaan täysimetyksellä ja poika on niiiiiiiiin kranttu että liian aikaisin tai liian täysistä rinnoista tms. ei suostu syömään. Toisinaan joudutaan eka tutilla hiljentämään ja kohta yrittämään uudelleen. En muista että muut olis ollut näin tarkkoja. Ja tuntuu nykyjään että syö vähän vaikka onkin iso vauva. Tuo tieten on kausittaista tuo määrä.
Nyt vauva hermostu totaalisesti. Palataas.........
-u-
Paljon olikin juttuja taas luettavaksi. Jospa nyt jotain itsekin...
Joulusta ainakin oli ollut puhetta. Minä olen ihan jouluihminen :) Tykkään laitella joulua ja lahjojen hankinta on tänäkin vuonna jo aloitettu. Joulu vietetään kotona jo ihan siitäkin syystä, että olisi ihan kamalaa lähteä raahaamaan kaikkea sitä tavara ja lahja paljoutta mihinkään. Minun äitini on vuorojouluin meillä ja siskoni perheessä ja tänä jouluna hän on meillä. Muutoin ollaan aina ihan omalla porukalla. Joulun pyhinä sitten käydään muissa mummoloissa tai papalla tai he tulevat meille.
Vanhempien kahdenkeskisestä ajasta oli myös juttua. Meillä se on aika vähäistä, ihan olosuhteiden pakosta. Eli ei ole oikein sitä hoitajaa niin vain järkättävissä :/ Ja nyt taas en kuopusta vielä haluakaan jättää kenellekään. Eli iltoihin painottuu meilläkin nuo yhteiset hetket. Kun matkustelemme, niin silloin mukaan lähtevät kaikki, en raaski " riistää" lapsilta hienoja kokemuksia :)
Koulun kokeista meillä ei palkita lapsia rahalla. Esikoinen (tyttö 13v) meillä hoitaa koulunsa hienosti, vaikka nyt seiskaluokka onkin selkeästi rankempi kuin kuutonen. Nelosluokkalainen poitsu taas on paljonn enemmän peräänkatsottava juuri esim. kokeisiin lukemisessa. Hän on siinä luulossa, että kerta vilkuilu kirjaan riittää tai ihan vaan tunnilla kuuntelu ;) Lukee kyllä sitten, kun patistetaan ja saakin ihan hyviä numeroita. Ja lukemattakin taso on suunnilleen 7 pinnassa. Mutta siis tuota rahalla palkitsemista ei meillä harrasteta siitä syystä, että haluamme lasten oppivan, että kokeisiin ei lueta vain siksi, että siinä yhdessä hetkessä osaa, jotta saa palkinnon, vaan että koulu on heidän työtään ja he oppivat itseään ja tulevaisuuttaan varten. Tokikaan en silti tuomitse teitä, jotka rahalla palkitsette :) Jokainen tekee niin kuin oman lapsensa kohdalla parhaaksi näkee!
Meillä Ella on nyt siis jo 3kk " vanha" pikku neiti :) 3 kk neuvolassa neiti painoi 7200g ja oli 63,3cm pitkä, eli pitkänhuiskea pulloposki löytyy täältä :) Ja täysimetyksellä on tarkoitus mennä ainakin sinne 4kk:n ikään asti. Sitten katsellaan tilanteen mukaan kiinteitä.
Kiirusta on välillä tämä suurperheen elämä, mutta yleensä kyllä niin kovin ihanaa :) Tällä hetkellä ei koulun penkille ole kovinkaan ikävä, mutta vuoden päästä syksyllä sinne olisi tarkoitus palata. Mikäli saamme taas lapsille hoitajan kotiin. Ja mikäli perhe ei osoita kasvamisen merkkejä sitä ennen ;)
Varmasti jäi nyt monta juttua kommentoimatta, mutta pakko on taas mennä, ettei ruoka pala uuniin. Yritän ehtiä tänne kirjoittamaan useamminkin!
Hyvää syksyä kaikille suurperheellisille :)
Misti
Meillä tyttö on nyt n.1,5kk vasta parin viikon päästä on 2kk neuvola siis mitään mittoja en tiedä tällähetkellä. Pelkkää rintaa saa vielä ja niin kauan kun maitoa riittää. Meillä neiti imaiseen nopeasti ilmeisen ison määrä jolla pärjää seuraavaan imetykseen 2-3h päähän. Kuopusta olen täysimettänyt 6kk joten eiköhän me siihen yritetä nytkin.
Kuinkas pitkään äidinmaito säilyykään pakkasessa? Pitääkö tässä alkaa käyttämään pakastettuja pois pian. Ehkä voisin mennä vaikka uimaan ilman vauvaa tai ensiviikolla mulla olisi hammashoitaja käynti niin siihen voisi tarvita pakastettua maitoa.
Saan tänne kotiin perhetyöntekijän neljäksi tunniksi lapsia vahtimaan. Tuskin sielä nyt ihan neljää tuntia menee mutta noita hoitajia ei saa vähemmäksi aikaa. Näin viiden lapsen kanssa tuo kaupungin etuus tuleekin jo edulliseksi kun lapsien määrällä ei ole mitään väliä. Maksu on sen 10¿/4h tai jos koko päivän tarvitsee niin 20¿/7-8h. Minä en ennen ole käyttänyt tätä palvalua joten hieman jännittää millainen täti tai setä sieltä tulee. Olen kuullut kahdenlaista mielipidettä toinen oli hyvin iloinen ja tyytyväinen. Toinen hieman pettynyt kun olivat olleet kokopäivän sisällä eikä täti ollut leikkinyt lasten kanssa vaan lukenut lehteä. Minulle on se ja sama mitä puuhaavat kunhan kämppä on suunnilleen samassa kunnossa kun lähtiessä ja lapset hengissä =).
Siivouspäivä meni kumman kivuttomasti lapsilta tänään. Tosin tuo kakkonen sanoi siivoavansa vain pikkulegot joten on mentävä tarkistamaan sängynalus ennen kun annan luvan imuroida. Sitten isoille välipalaa ja pihalle riehumaan.
Tuo kakkonen (ekaluokkalainen) toi tänään matikankokeen yhteen ja vähennyslaskuja luvuilla 0-4. täysillä pisteillä kotiin taisi olla aika helppoja =).
nuttu ja kakkarat viikonlopun yksinhuoltajana
en itsekään tiedä,kuinka tämä tulee toimimaan pidemmän päälle.Mutta en usko,että lapset sen koeporkkanan takia opiskelee jatkossakaan,vaan siksi,että tietää kyllä että ahkeralla opiskelulla turvaa itselleen aikuisuuden kynnyksellä paremmat mahdollisuudet valita mieluinen ammatti jota lähteä opiskelemaan.
Itse olen tosiaan sanonut lapsille,että meidän silmissä he ovat aina yhtä rakkaita,on tokarissa 4-10.Tästä asiastahan otin viime vuonna silloin 9v pojan opettajan kanssa kunnolla yhteen,joka kokeesta tuli 7-9 ja joka kerran luki punakynällä,että olisit yltänyt parempaan tai muuta vastaavaa(eikä poikamme ollut ainoa,myös muut vanhemmat oli pettyneitä opettajan vaativuustasoon oppilailta)
Kirjoitin tuolloin opelle,että tuo on varmin tapa lannistaa lapsen opiskelu-into, ja että oman lapseni tuntien kehuilla pojasta saa eniten irti.Ja nyt se on nähty,tämän vuoden ope on kehunut aina kun aihetta on ollut ja koulu on mennyt älyttömän hyvin,mistä
Meillä vauva on hirmu tyytyväinen tissittelijä,syö nykyään 5-10min ja nukkuu 3-5 tuntia,yöllä nukkuu 5-8 tuntia yhteen putkeen.
Taapero ja vauva nukkuu joka päivä yhdessä 2-3 tunnin päikyt jolloin ehdin tehdä hyvin kotihommia.
Nyt köllimään sohvalle lasten kanssa.
Lumina
Vielä tuohon koeporkkana-asiaan, että riippuu tosiaan varmaan paljon perheestä, toimiiko vai ei. Harrastetaanko teillä muuten kouluissa jonkinlaisia palkkiojärjestelmiä? Itse luulin, että sellaiset eivät olisi tätä päivää, mutta valitettavasti olin väärässä. Meillä ekaluokkalaisen opettaja harrastaa kaikenlaisia kiltteysleimoja ja palkintoja eikä ne minusta toimi luokassa kovin hyvin. Kiltit ja tunnolliset kilpailevat ja stressaavat noista palkinnoista ja osaa porukasta ei voisi vähempää kiinnostaa. Esimerkiksi, jos saa leiman, kun on koko päivän tunneilla hiljaa ja kiltisti niin ne, jotka ovat menettäneet leimansa heti aamusta remuavat loppupäivän ihan rauhassa... Näitä erilaisia palkitsemisjärjestelmiä on niin monia, etten pysy edes perässä ja meidän ekaluokkalainen ottaa ne kamalan vakavasti. Tänään oli murheissaan, kun ei ollut saanut ruokapalkintoa... Siis jos olisi koko viikon syönyt nätisti ja kaiken ruuan niin olisi saanut palkinnon. Tyttö itse ei edes tiennyt, millä perusteella palkkio oli evätty ja murehti asiaa. Täytyy ottaa asia puheeksi, kun kohta on vanhempainvartti...
Meillä vauva on nyt 2,5 kk ja syömäpuuhat sujuvat ihan mukavasti. Neiti ei ole turhan kranttu eli syö kun on nälkä, tuli maitoa vähän tai paljon. Kovin kauan hän ei rinnalla ole kerrallaan vaan imee muutamassa minuutissa yleensä tarpeekseen. Olen täysimettänyt kaikkia lapsia puoli vuotta ja sen jälkeen vielä kaikkia yli yksivuotiaiksi. Samalla lailla olisi tarkoitus nytkin mennä, ellei yllättävää ilmene.
Ulmeri sanoi käyvänsä leipomosta leipiä hakemassa... Minäkin haen ison määrän leipiä suoraan leipomolta aina silloin tällöin. Meillä on hyvä ja ihan edullinen leipomon myymälä tuolla " keskikaupungilla" reilun parinkymmenen kilometrin päässä ja siellä tulee käytyä, kun sinne saakka tulee asiaa. Jonkin verran kyllä leivon ja leipäkone pyörii ahkeraan, mutta helpottaa se arkea, kun pakkasesta löytyy tarvittaessa leipää ja pullaakin. Ei me taideta ulmerin kanssa samassa paikassa kumminkaan asioida vai mihinkä suuntaan te asuittekaan tuolta maakunnan keskuksesta? =)
Esikoinen ja mies ovat lähdössä huomiseksi päiväksi partiotouhuihin. On meillä nyt aika uutta tuo partio, mutta kovasti mukavalta vaikuttaa. Tyttö on innoissaan ja meitä vanhempiakin kiinnostaa. Löytyykö teiltä partiolaisia?
Vauva kaipaa huomiota... Hyvää viikonloppua!
-M
En tiedä käydäänkö samassa... Käyn Jkl:ssä Vaasan leipomolta hakemassa, matkaa tulee meiltä 45 km. Mutta tulee käytyä muutenkin kun kaikkea ei meidän " suurkaupungista" saa. Nyt on avattu uusi konditoria meidän lähelle, siellä on edullista. Makeat leivonnaiset saa sieltäkin. Leipä on kuitenkin edullisempaa Vaasalla ja isommissa erissä saa helposti. Viimeksi keskiviikkona ajelin ostamaan Oz-babysta sitterin vauvalle kun isommat istuivat vanhaan niin että hajos...
Taitaa pakastettu maito säilyä 3 kuukautta hyvänä, jos oikein muistan.
Ei mulla tärkeämpiä....
Mutta hyvää viikonloppua kaikille suurperheisille!
Esikoisella oli ekalla luokalla käytössä muisti mato jolta putosi aina pala hännästä kun jottain tärkeää unohtui kotiin. Enemmän tuota minä sterssasin kun mielestäni ekaluokkallainen ei vielä voi muistaa että tiistaisin on liikuntaa ja pitää muistaa ottaa liikunta vaatteet. Kauniin käsialan kukkasia sai keväällä vihkoon jos käsiala oli siistiä ja hyvin luettavissa. Hyvin vuosi kuitenkin meni ja matokin säilytti häntänsä melko pitkänä.
Tänä vuonna opettaja vaihtui ja käytössä oli alkuun viikon viikkoliikennevalot aina päivän päätteeksi ope väritti liikennenvaloista lampun miten oli mennyt ja perjantaisin valot tuotiin kotiin näytille. Nyt niitä ei enää ole.
Toinen tyttö on nyt ekalla ja heillä ei taida olla mitään palkistemis systeemiä mutta reissuvihkoon opettaja oli laittanut kehuja kun retki kirkkoon oli mennyt hyvin. Samoin jossain kokeessa luki " tosi hyvin meni" tai jotain sellaista. Luulen että hän turvautuu antamaan vain positiivista palautetta kun käyttäytyy hyvin ja tuo toimii aina.
Meillä lapset on innostuneet tummasta leivästä. Mitään vaaleaa leipää en enää edes osta kun aina puolet paketista jää syömättä. Tummaa meneekin sitten paketti tai pari päivässä ja hyvä niin terveellisempääkin on. Ihan kaupasta sen olen vielä ostnut mutta voisi olla edullisempaa etsiä joku halpa leipomo.
Jotain muutakin piti kommentoida mutta en enää muista mitä.
nuttu
Meillä tuo esikoinen käy partiossa on jo vuoden käynyt ja tykkää kovasti. Minusta on kiva kun opettavat sielä eri asioita kokkausta, ensiapua ja niitä erätaitoja.
Kakkonen alotti nyt syksyllä seurakunnan kuorossa ja pääsee nyt huomenna esiintymään ensimmäistä kertaa.
Nyt menen keittelemään lisä aamupalaksi puuroa. Leipää nuo jo söikin mutta eilen illalla lupasin puuroa niin keitetään sitä nyt sitten.
nuttu
Kaikilla taitaa olla kiireitä, kun ei viestejä paljoa ilmaannu. Itsekään en ehdi muuta kuin nostaa pinoa.
Antakaahan kuulua itsestänne!
Meiramiina