Auttakaa tyhmää! Voiko yli 3-vuotiaasta saada kotihoidontukea vanhempainvapaalla? ev
Kommentit (8)
mutta jos sulla ei ole yhtään alle 3-vuotiasta, niin et saa
Vaikuttaako vanhempaintuen määrä siihen saako kotihoidontukea?
Kyllä saa pienen summan, mulla on just loppunut vanhempainvapaa ja sain reilu 100e/kk tuosta 3.5 vuotiaasta.
käsittääkseni tuo on jotenkin riippuvainen muista tuloista, paljonko saa. Mulla minimiäitiyspäiväraha eli käteen n 300e/kk..
Eli äitiys- ja vanhempainrahakaudella olet KELAn mukaan kotona vauvaa varten ja siitä sinulle maksetaan. Isommasta sisaruksesta ei saa mitään.
Kotihoidontuella ollessasi saat sitten sisarusosaa siitä vanhemmastakin lapsesta.
Kyllä saa jotain kotinhoidontukea, taisi olla niin että sitä lisäosaa saa jos on siihen oikeutettu (eli pienituloinen), mutta sitä perusosaa (se 259...)ei saa. Tarkistin juuri tiliotteilta, mulle tuli n 112 e kotihoidontukea yli 3-vuotiaasta samaan aikaan kun sain vanhempainrahaa (siis sen minimin)
" Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi
Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus"
5 vielä :)
sieltä
Lapsiperheelle - pienten lasten hoitoon tukeA - kotihoidontuki
Siellä on jotain esimerkkejä, miten tuo lasketaan.
Mutta jos nyt saat vaikka 1000e äitiyspäivärahaa, niin turha kai hakea mitään :)
niin saat kotihoidontukea 2-vuotiaasta ja jonkun pienen lisäsumman tuosta 4-vuotiaasta.