Mikä siinä päivähoidossa on NIIN KAMALAA?
Av:n juttuja kun jonkin aikaa lukee, niin töissäkäyvänä äitinä kyllä toden totta syyllistyy. Täällä pidetään yleisesti lasten hoitoon viemistä jotenkin maailman kamalimpana juttuna. Ihan kuin sitä joka aamu raahaisi lapsensa johonkin kidutuskammioon tai helvetin esikartanoon ja pitäisi siellä vielä tunteettomasti jopa koko sen ajan, kun itse huvittelee käymällä töissä.
Olen itse nyt sairaslomalla ja sanoin vähän pahoitellen päiväkotiin, että lapseni (huom. yli kolmevuotias!) käy siellä nyt kumminkin vaikka tekeekin lyhyempää päivää. Hoitaja katsoi minua vähän kummastellen ja sanoi, että eihän heillä mitään hätää täällä ole, lapseni viihtyy mainiosti ja kaikki sujuu hyvin.
Tajusin, että av-maailman näkökulma päivähoitoon on kieroutunut.
Kommentit (26)
miten eri lailla ihmiset kokevat asiat. Minä en muista juuri koskaan tältä palstalta lukeneeni että lapsen päivähoiton vieminen olisi jotenkin kamalaa. Sen sijaan tämän tyyppisiä aloituksia kuin ap:n näkee usein. Samoin muistelen ketjuja, joissa haukuttiin marimekkokotiäitejä ihan pimeiksi tai jotain sinne päin.
Sitä en pidä mietenkään ihmeellisenä että jotkut hämmästelevät sitä että vaikkapa äitiyslomalla vauvan kanssa oleva äiti vie esikoisen hoitoon. Yleisesti Suomessa on kyllä todella hyvää toimintaa kotihoidossa oleville lapsille: kerhoja, puistoja tms.
Niin olen itse ihan työssäkäyvä äiti ja lapseni on näin ollen päivähoidossa.
Niiden jotka kokevat vaikkapa tämän palstan mollaavan tavallisia työssäkäyviä äitejä kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä ratkaisujaan. Miksi ventovieraiden puheet tuntuvat niin kovalta kritiikiltä?
Jos kyse on pph:sta, on enemmän kuin todennäköistä ettei pääse.
Eli edelleen minusta on aika outoa se, että lapselta pitäisi katkoa niin monia ihmissuhteita ja romuttaa hänen pienessä elämässään tuttuja ja turvallisia rakenteita. Minusta siinä ei nyt ihan pelkästään ajatella lapsen parasta ja etua, vaan ollaan vain mammafasisteina sitä mieltä, että kotona se lapsen paikka on.
Jos lapsi on nyt 4-vuotias ja kuopus vasta syntyy, sen 4-vuotiaan ei todellakaan enää tarvitsekaan päästä samaan hoitopaikkaan. Hänhän on menossa 2 vuoden päästä eskariin.
että 4-vuotiaan joka jo on joutunut 1-vuotiaana sinne päivähoitoon, pitää jumputtaa siellä vielä viimeisetkin vuodet ennen koulua.
Siis sekö on fasistista, että tohtii sanoa, että tälläkin lapsella on sentään koti ja siellä äiti!?
tajusit pointin? Se on se, että äitiyslomalaisen nyt voi kyllä odottaa hoitavan kaikki lapsensa. Eihän se vauvaa paapova neurologi kuitenkaan töissä ole, vai?