Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvia, maistuvia kasvisruokavinkkeja! salaatteja yms. Olen raskaana ja haluaisin syoda terveellisesti, mutta kasvisruoat on mulle haaste.. kun ei tieda miten niita laittaisi

Vierailija
25.09.2007 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaikka ihan perusjäävuorisalaattia ja kurkkua, paprikaa (eri värisiä, saa makua :)), kirsikkatomaatteja puolikkaina, jotain hyvää pastaa keitettynä, kanaa kuutioina tai suikaleina (marinoi itse tai osta marinoituna, paista), punasipulia ja fetaa/oliiveja. Kastikkeeksi meillä on noussut ykkösenä Hesburgerin Curry-paprikakastike.

Ratatouille on kans hyvää esim. pastan kanssa, ohje löytyy varmaan netistä. Täytetyt tomaatit/paprikat on hyviä, samoin kasvissosekeitot. Pikkuhiljaa lisäilet kasviksia ruokavalioon. :)

Vierailija
2/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakastekasviksia keitä kattilassa ja sit kanaa. ite en ole hirveenä välittäny kasviksista mutta kun laitoin kanaa ni voi että ku oli hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvispata, johon laitan esim. kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, kikherneitä, sipulia ja sitten tomaattimurskan ja mausteeksi suolaa ja pippuria. Hyvää riisin, pastan tai couscousin kanssa.

Vierailija
4/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyjä perunoita (lohkoina), baby porkkanoita, kukkakaalia vuokaan. Kevyttä ruokakermaa ja 5% polar juustoraastetta päälle. Uuniin 20 min ja ai nam!

Vierailija
5/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kyllä lihaa, mutta täältähän ne parhaat neuvot aina saa ja täällähän kaikki tiedetään paremmin...

Vierailija
6/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis maitotuotteita, munaa ja kasviksia sisältävä ruokavalio.

Hyviä ohjeita olette jo laittanutkin. Kiitos niistä. Kirjoitan ylös ja alan kokeilemaan.

Laittakaa vaan lisää ohjeita :)

Siksi Kyselen täällä, koska usein itse kokeillut ohjeet on parhaimpia ja kun toinen suosittelee niin rohkenee helpommin kokeilla :)

Vierailija
7/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana-, lanttu- ja kaaliraaste nyt ainakin. Raastinrauta on erinomainen väline valmistaa kasviksia. ;)

Mites kasvistikut ja kermaviilidippi?

Vierailija
8/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloumisalaatti ja kapriskastike

* 1 romainesalaatti

* ¼ vesimeloni

* vuonankaalin lehtiä tai vesikrassia

* ½ rasiaa rucolaa

* 1 pkt halloumijuustoa

* 2 rkl paahdettuja pinjansiemeniä

* valuvaa hunajaa

*

* Kastikkeeseen:

* pieni purkillinen kapriksia

* 1 ½ dl majoneesia

* n. 1 rkl vettä (sen verran, että saat koostumukseen hyvän koostumuksen)

* pippuria

*

Viipaloi halloumijuusto ja paista kuumalla, öljytyllä parilapannulla kauniit raidat. Myös normaali paistinpannu käy tai kesällä grilli, mutta juusto pitää paistaa nopeasti, ettei se pehmene liikaa. Nosta sivuun jäähtymään ja valmista kastike. Laita kaikki ainekset tehosekoittimeen ja möyhennä kastikkeeksi.

Sitten käy salaatin kimppuun! Kuutioi meloni n. 3 x 3 cm kuutioiksi, leikkaa tai revi (riippuu, kumpaan koulukuntaan kuulut ¿meikä repii!) romainesalaatti ja laita kulhoon. Huuhtele ja revi rucola ja vuonankaali/verikrassi, sekoita romainen kanssa. Kaada puolet kastikkeesta salaattiin ja sekoita. Asettele salaatin päälle melonit ja halloumijuusto. Koristele pinjansiemenillä ja valuta halloumin päälle vielä kevyesti hunajaa. Tarjoa loput kastikkeesta salaatin kera tai valuta salaatin päälle.

Vierailija
9/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos jollain on oikein herkullinen sosekeiton ohje :)

Vierailija
10/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. perunacurry, kikhernecurry tai kasviscurry. Goolettamalla löytyy hyviä ohjeita. Finfoodin sivuilta olen ottanut perunacurryn ohjeen.

Sienirisotto: paista pienessä määrässä öljyä sipulia ja hekkusieniä. Lisää riisit ja kuullota hetki. Lisää neste ja kasvisliemikuutio, keitä kunnes on kypsää.

Linssiruuat on ihania: kreikkalainen linssikeitto, intialainen dahl, linssis kasvissosekeitossa

Muista syödä papuja, linssejä ja pähkinöitä/siemeniä proteiinin saannin varmistamiseksi.

Vierailija
11/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä ohjeita löytyy sivulta www kasviskasari net

Vierailija
12/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhedy ainakin aiheeseen KUNNOLLA ravitsemusterapeutin kanssa, että saat rakennettua ruokavaliosta kunnollisen ja monipuolisen.

Vierailija:

siis maitotuotteita, munaa ja kasviksia sisältävä ruokavalio.

Hyviä ohjeita olette jo laittanutkin. Kiitos niistä. Kirjoitan ylös ja alan kokeilemaan.

Laittakaa vaan lisää ohjeita :)

Siksi Kyselen täällä, koska usein itse kokeillut ohjeet on parhaimpia ja kun toinen suosittelee niin rohkenee helpommin kokeilla :)

Vierailija
13/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ruokavaliota nyt hetkessä voi muuttaakkaan varsinkaan, kun en todellakaan ole mikään kasvisruokakokki ollut koskaan. Asia on kyllä aina kiinnostanut ja tykkään kasvisruoista.

Ja ymmärrän kyllä ettei raskausaikana kannata mitään suuria muutoksia alkaa tekemään.

Vierailija
14/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valion sivut www . valio . fi

Pirkan sivut www . pirkka . fi

voi hakea esim. pelkkiä kasvisruokia.

Tässä pari muuta suosikkiani (Kauneuden ja terveyden sivuilta)

Linssi-porkkanakastike

2 rkl rypsiöljyä

2 porkkanaa raastettuna

1 sipuli pilkottuna

1 valkosipulin kynsi

6 dl kasvislientä (vähäsuolaista)

1¿2 dl punaisia linssejä

1 rkl hiivaleipä- tai grahamjauhoja

(1 dl 7 % ruokacremeä)

currya ja muita mausteita mielen mukaan

Hauduta porkkanaraastetta ja sipuleita hetki öljyssä. Lisää kasvisliemi. Lisää huuhdotut linssit, kun neste kiehuu. Kun linssit ovat kypsiä (noin 10 min), suurusta kastike jauhoilla, lisää creme ja mausta currylla ja esimerkiksi mustapippurilla. Tarjoa esimerkiksi perunoiden tai riisin kanssa.

Tortillatäyte

(3¿4 annosta)

Papumössö:

2 sipulia

3 paprikaa

1 tlk valkoisia papuja tomaattikastikkeessa

1 tlk ruskeita papuja

1 tlk tomaattipyrettä

½ tl tummaa kaakaojauhetta

mielen mukaan chiliä, cayennea, paprikajauhetta

3 kpl pieniä tomaatteja lohkoina

Leikkaa sipulit ja paprikat suhteellisen suuriksi paloiksi. Kuullota hetki rypsiöljyssä ja lisää pavut ja tomaattipyre. Mausta ja anna hautua noin 10 minuuttia. Lisää kaakaojauhe ja sekoita hyvin. Lisää lopuksi tomaattilohkot ja anna hautua vielä 5 minuuttia. Älä sekoita liikaa, jottei tomaatit muussaannu.

Tarjoile tortillakuoren sisässä, jossa 1 tl kevytranskankermaa (voi olla esimerkiksi tsatsiki-dippikastikejauheella maustettu tai itse mukailtu) ja runsaasti salaattia!

Vierailija
15/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan jaksa tänne kopioida niitä samoja reseptejä, joita löytää ihan helposti itsekin.

Vierailija
16/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin raskauden ajan kasvisyöjä -tietysti, kun olen sitä ollut viimeiset 17 vuotta.

Vauva syntyi isona ja terveenä, upeaihoisena ja paksutukkaisena. Ja on sitä edelleen, vaikka ei ole syönyt 1,7 vuoden mittaisen elämänsä aikana yhtään kimpaletta lihaa, kalaa tai muuta eläintä.

Että sopii ottaa selvää asiasta ennen kuin alkaa väittelemään.

Vierailija
17/17 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä ne teidän lempireseptit on luultavasti hyviä ja kokeilemisen arvoisia. Mielummin alkaa kokeilla sellaista, mistä joku toinen jo tykkää.