Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pääkaupunki seudulla asuu nipoja ihmisiä, jotka nipottavat heti, jos joku kirjoittaa murteella? ov

Vierailija
24.09.2007 |

Olen huomannut useammallakin keskustelupalstalla, kuinka stadilaiset, espoolaiset ja vantaalaiset inisisevät, jos joku erehtyy kirjoittamaan murteella.

Mä ite puhun/kirjoitan kaakkoismurretta (johon on sekoittunut kymin, anjalan, elimäen ja karjalan murretta), mutta harvemmin jaksan enää kirjoittaa murteella, just noiden nipottajien takia. Ja kyseisillä palstoilla melkein kaikki, jotka eivät kirjoita kirjakieltä, joutuvat silmätikuiksi ja perustetaan ketju, jossa vingutaan tuosta murteen käytöstä.

Yhdessäkin ketjussa joku inisi, että miksi pitää kirjoittaa esim. (tämä on ihan hatusta vedetty esimerkki):

Mil te meette kouluu, pyöräl vai autol? Mis te ootte koulus? Vai ootteks te töis?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2007 klo 23:19"]

Olen huomannut useammallakin keskustelupalstalla, kuinka stadilaiset, espoolaiset ja vantaalaiset inisisevät, jos joku erehtyy kirjoittamaan murteella.
Mä ite puhun/kirjoitan kaakkoismurretta (johon on sekoittunut kymin, anjalan, elimäen ja karjalan murretta), mutta harvemmin jaksan enää kirjoittaa murteella, just noiden nipottajien takia. Ja kyseisillä palstoilla melkein kaikki, jotka eivät kirjoita kirjakieltä, joutuvat silmätikuiksi ja perustetaan ketju, jossa vingutaan tuosta murteen käytöstä.
Yhdessäkin ketjussa joku inisi, että miksi pitää kirjoittaa esim. (tämä on ihan hatusta vedetty esimerkki):
Mil te meette kouluu, pyöräl vai autol? Mis te ootte koulus? Vai ootteks te töis?

[/quote]

Vierailija
2/16 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity aiheeseen mutta mitä ov tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kukaan kiinnittää murteeseen huomiota edes pääkaupunkiseudulla.

Piinallisena ongelmana ovat tökeröt kirjoitusvirheet: sullekkin, tuleppa jne.

Vierailija
4/16 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei murre haittaa, mutta lähinnä kai huvittaa semmoiset kirjoittajat, jotka selvästi pyrkivät kirjakieliseen ilmaisuun, mutta kun kirjoittavat jotakin väärin, ja siitä joku heille huomauttaa, he alkavat "jälkikäteisselittää" sitä sillä, että väärä ilmaisu onkin murretta.

Minä väitän, että jatkuvat yhdyssanavirheet, pilkkuvirheet ja vaikkapa tapa kirjoittaa "kumpa", "empä" ja "itsekkin" eivät ole mitään murretta, vaan huonoja äidinkieltä.

SINÄNSÄ en ole kenenkään kielioppia käynyt oikomaan, koska minua eivät typot haittaa ja tärkeintä on viestin sisältö. Mutta on myös aika noloa alkaa inttää selviä asioita vastaan ja väittää vääriä tietoja murteeksi.

Vierailija
5/16 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 13:20"]

Minua ei murre haittaa, mutta lähinnä kai huvittaa semmoiset kirjoittajat, jotka selvästi pyrkivät kirjakieliseen ilmaisuun, mutta kun kirjoittavat jotakin väärin, ja siitä joku heille huomauttaa, he alkavat "jälkikäteisselittää" sitä sillä, että väärä ilmaisu onkin murretta.

Minä väitän, että jatkuvat yhdyssanavirheet, pilkkuvirheet ja vaikkapa tapa kirjoittaa "kumpa", "empä" ja "itsekkin" eivät ole mitään murretta, vaan huonoja äidinkieltä.

SINÄNSÄ en ole kenenkään kielioppia käynyt oikomaan, koska minua eivät typot haittaa ja tärkeintä on viestin sisältö. Mutta on myös aika noloa alkaa inttää selviä asioita vastaan ja väittää vääriä tietoja murteeksi.

[/quote]

ap tulee varmasti lukemaan mielipiteesi

Vierailija
6/16 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkintä ov tarkoittaa on viesti.

Vierailija
7/16 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota keksi*

Vierailija
8/16 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut yleiset mä/mulle/mun jne. menee, mutta jos määki ruppeisin kirjottammaan ihan niinko puhun, niin sitä ois varmaan vähä vaikia lukia.

Vierailija
9/16 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, onhan se aika vaikeaa lukea jotain tampereen murteella tai pohjanmaan murteella kirjoitettua tekstiä, jos sitä ei ole koskaan kuullut. Ja kummastippas tästä asiasta marisee aina just pääkaupunkiseudulla asuvat -> he kirjoittavat melkein puhdasta kirjakieltä, kun taas muualla asuvat uskaltavat käyttää murteita ym.

ap

Vierailija
10/16 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Nipo Espoosta

Vierailija
11/16 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri palstoilla. Kannattaako noista välittää? Antaa mädäntyä omassa pahassa olossaan. Itselleen sillä hallaa tekee eniten.

Vierailija
12/16 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjota siä miten haluat äläkä niistä nipoista välitä.

Niit on muuten joka puolel eikä vaa Hesas.

Vierailija
13/16 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja joo, onhan se aika vaikeaa lukea jotain tampereen murteella tai pohjanmaan murteella kirjoitettua tekstiä, jos sitä ei ole koskaan kuullut. Ja kummastippas tästä asiasta marisee aina just pääkaupunkiseudulla asuvat -> he kirjoittavat melkein puhdasta kirjakieltä, kun taas muualla asuvat uskaltavat käyttää murteita ym.

ap

Olen samaa mieltä kuin joku edelläni kirjoittanut: murre kuuluu puhekieleen.

Vierailija
14/16 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han tuossa viestissä myönsi että murteiden lukeminen on vaikeaa,ei suinkaan hauku juuri noita..

Vierailija
15/16 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit vois heittää välimerkitki pois ku eihä se kuulu mihikää puhuttuu kielee tää varmaa parantais kaikkie kommunikointii keskenää vai mitä joo

Vierailija
16/16 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iha normaalii helsinkiläistä mut ei tulis mieleenkää kirjottaa mitään tällä änäs murteella. Eiks teille nuorille enää koulus opeteta et suomen kielen kirjotettu kieli eroo tosi paljo puhutusta ja siks meillä puhutaanki eriksee kirjakielestä? Sitä paitsi jos yrittää oikeesti kirjottaa niinku puhuu ni se o paljo vaikeempaa ku kirjakielen kirjottamine. Mäki olisin kirjottanu tän tekstin puolessa tästä ajasta jos oisin vaan käyttäny sitä neutraalia ja helppotajuista kirjakieltä.

Murrekirjailijat on asia erikseen, ja jos olette lukeneet sellaisia, huomaatte kyllä miten äärettömän vaikeaa on saada aikaan sujuvaa, ymmärrettävää ja uskottavaa murretta kirjoitetussa tekstissä. Tällaisessa vapaamuotoisessa keskustelussa tietty puhekielenomaisuus on ihan ok ja sopii tilanteeseen, mutta vain titeyissä rajoissa. Muuten teksti menee vaikeaksi lukea ja sen muoto ja tyyli vie huomion sisällöltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi