työttömän kotiädin työllistymisestä hoitovp.jälkeen..
kuulostipas monimutkaiselta, mutta olen 2.5v.poitsun kans ollut kotona tähän asti kotihoidontuella. ja mielelläni olen kotona :) mietityttää vain välillä, että mitenkähän sitä suhtaudutaan työmarkkinoilla sitten kun sinne joskus taas palaa.. miettiikö muut, että " putoaako" jotenkin pois työelämästä? minulla ei siis ole vakituista työpaikkaa, mihin palata. toista lastakin haluttais. sitten näitä kotonaolovuosia tulis vielä lisää..tuntuu, että niitten joilla se vakipaikka on,mihin palata, olis jotenkin helpompi olla kotona pitempään. ei tarvi pelätä, saako niitä töitä sitten enää lainkaan..vai mietinkö ihan turhaan tällaisi. mitä muut ajattelette?
Kommentit (6)
on vielä työllisyystilanne joillakin aloilla melkoisen huono. Itse jäin surutta työttömyyskorvaukselle hoitovapaan sijaan, eikä minua liiemmin hätyytelty työkkäristä ennen kuin aloitin aktiivisen työnhaun. Tämän ratkaisun tein vain rahan takia. Sainhan työttömänä ansiosidonnaista. Ehdin olla puolivuotta työttömänä ennen kuin aloitin työnhaun ja kymmeniä hakemuksia sekä useita kymmeniä puhelinsoittoja ennen kuin tärppäsi. Kuitenkin mielestäni melkoisen nopeaan, sillä pari kuukautta ehdin tehdä töitä työnhaun parissa, kun sain vakituisen paikan. Osa-aika ja määräaikaisia paikkoja oli kyllä tarjolla, mutta minulla ei ollut niin kiirettä. Kesäkuussa aloitin ja tammikuussa jään uudelle äitiyslomalle, joten hyvä diili minulle käydä välillä töissä. Työnantaja ei luonnollisesti ollut niin iloinen raskaudestani kuin me olemme :) Uskon, että löydät kyllä töitä sitten, kun sen aika on, jos vain olet itse valmis sen eteen töitä tekemään ja aktiivinen olemaan. Älä murehdi vielä!!!
Alallasi ja asuinpaikkakunnallasi on varmasti merkitystä. Aktiivisella työnhaulla on epäilemättä paljonkin. Myös työvoimatoimistosta voit saada tukea työhönpaluuseen ja työkokemuksen hankkimiseen vähintään siinä vaiheessa kun menet työnhakijaksi hoitovapaalta.
eli että kelpaako sitä enää työmarkkinoilla, jos on ollut pidempään kotona lapsen kanssa. Itselläni ei ollut työpaikkaa, johon palata ensimmäisen äitiysloman jälkeen ja asia kyllä painoi aika-ajoin mieltä. Olin tosin " vain" 2 vuotta kotona, enempää en olisi uskaltanut. Yllättävän nopeasti kuitenkin työllistyin, ehdin vain kuukauden etsiä töitä lapsen mentyä hoitoon. Alalla ja asuinalueella on varmasti suuri vaikutus. Itse satun asumaan Helsingissä ja kaupallisen alan koulutus on takana. Työllistyminen siis oli/on aika helppoa.
Nuorempi täyttää elokuussa 2008 kolme vuotta ja silloin tarkoitus palata töihin. Olen ollut silloin 5v2kk pois työelämästä. Ei työpaikkaa mihin palata, mutta ei kovin paljoa hirvitä. Olen käynyt jonkin verran lisäkoulutusta kotiäitivuosien aikana ja itse koen, että olen paljon parempi työntekijä kahden lapsen äitinä ja sen kokemuksen perusteella, mitä olen näitten kotiäitivuosien aikana saanut. Mutta vasta ensi keväänä sitten näen, miten käy työmarkkinoilla. Minulla on kaksi koulutusta sos ja terv.alalta ja asun pääkaupunkiseudulla. Alkuperäinen ajatus oli palata töihin nyt syksyllä eli reilun neljän kotiäitivuoden jälkeen, mutta tuntui hyvältä jatkaa vielä kotiäitinä. Uskon, että omalla aktiivisuudella on paljon merkitystä ja sillä, miten osaa omaa ammattitaitoaan markkinoida. Itse tuskin voisin olla työttömänä päivääkään, mun pätevyydellä kun pääsee niin moneen paikkaan töihin, myös paikkoihin, joissa on työvoimapulaa. Eri asia on sitten se, mitä itse haluan tehdä.
Riippuen tietysti omasta alastasi, voit kuitenkin parantaa työnsaantimahdollisuuksiasi jo vanhempainvapaasi aikana vaikkapa seuraavilla konsteilla:
-Verkostoituminen - koskaan ei voi tietää kenen kautta se uusi paikka löytyy. Pysy yhteyksissä opiskelukavereiden ja entisten työkavereiden kanssa. Kun tutustut uusiin ihmisiin (vaikka leikkipuistossa) voit ihan hyvin kysyä mitä ko. henkilö tekee/on tehnyt työkseen, millä alalla puoliso on jne.
-Pysy edelleen alasi kehityksessä mukana. Lue ammattilehtiä ja mikäli paikkakunnallasi on oman alasi yhdistys tms. liity mukaan ja käy tilaisuuksissa. Tämäkin tuo mahdollisuuksia verkostoitua. Myös monet yliopistot järjestävät alumneille tapahtumia joissa kannattaa käydä. Yliopistojen webbisivuilta muuten löytyy paljon ilmaisia tilaisuuksia, joihin voi osallistua kuka tahansa.
-Ylläpidä yleissivistystäsi ja pysy ajan tasalla kotimaan ja maailman tapahtumista. Eli mahduta jonnekin se Hesarin/Suomen Kuvalehden/Kauppalehden tai vastaavan lukeminen, jotta voit uusia ihmisiä tavatessasi ja työpaikkaa hakiessasi puhua myös muusta kuin lapsistasi (jotka toki ovat ihania :-)).
-Ylläpidä/kohenna kielitaitoasi. Tämä ei välttämättä ole kallista, osta välillä vieraskielinen lehti tai mene työvaenopiston iltakurssille.
Kolmen viikon työnhaun jälkeen tärppäsi. Vaikka itsekin kyllä panikoin asialla. Mulla oli kaksi lasta silloin, uskon että sekin kyllä vaikutti, näytti ikäänkuin siltä että on lapset tehtynä... Nyt on usealla alalla hakijan markkinat, että voi olla ettet kauaa joudu töitä haeskelemaan.