Suomalaiset naiset ovat hölmäjä, kateellisia, panettelevia paskoja!!
Kävin pitkästä aikaa täällä av-palstalla ja en voi uskoa silmiäni, kun näen, millaisia kommentteja hoitajista kirjoitetaan. Suomalainen kateus on venäläistä mallia: jos naapuri saa uuden auton, menen yöllä raapimaan sen kyljet auki. Soisin meille vähän lisää sitä amerikkalaista kateutta. Se ilmenee siten, että naapurin uusi auto saa minut ponnistelemaan, että saisin itse vielä hienomman. Huono esimerkki tässä tilanteessa, mutta mutta...
Koko keskustelussa vaan paistaa läpi, että ihmiset ovat kateellisia jos joku ammattiryhmä saa tuntuvan korotuksen. Perustelut omille mielipiteille ovat säälittävän lapsellisia, esim. " olin kerran terveyskeskuksessa ja sairaanhoitaja oli paska" . Tottakai on paskoja sairaanhoitajia. Onhan niitä paskoja bussikuskeja, jotka heittävät äidin lapsineen ulos bussista, on paskoja insinöörejä, jotka vittuilevat taloyhtiön kokouksessa, on paskoja leipureita, jotka sylkevät pullataikinaan... Ei yksi pääsky kesää tee.
Ja jos niin kauheasti kadehdituttaa sairaanhoitajat, niin menkää nyt hyvät ihmiset alalle töihin!! Suurin ongelmahan tänä päivänä on se, että sairaanhoitajien virkoja saati sitten sijaisuuksia ei saada täytettyä, koska palkat, arvostus ja työolot ja -resurssit ovat niin syvältä. Ystäväni on töissä lasten teho-osastolla, mikä on perinteisesti ollut erittäin haluttu työpaikka. Nyt sinne tuli avoin virka, mutta ei yhtään hakijaa. Onneksi olkoon, tätä menoa meitä hoitaa lauma eripuolelta maailmaa rekrytoituja kielitaidottomia " hoitajia" . Mutta se varmaan sopii av-mammoille, kunhan suomalaiset hoitajat eivät saa liikaa liksaa...
Hoitajilla on kuitenkin erittäin vastuullinen työ, jota nykyisten säästö- ja supistuspaineissa pitää tehdä aika rankoissa olosuhteissa. Sairaitten ihmisten kanssa työskenteleminen on rankkaa. En tiedä, miten oma pinna kestäisi sitä, että koko ajan pitäisi olla erityisen empaattinen ja hoivaava, ja kaiken sen lisäksi koko ajan tietoinen potilaitten tilasta. Onko muutoksia ja mihin suuntaan, pitäisikö johonkin reagoida vai ei. Ja tämän lisäksi hoitaa kaikki rutiinit ja kirjoittaa raportit.
En itsekään aina ymmärrä, miksi IT-alalla on niin hyvät liksat. Itse olen ns. hyvätuloinen, ja oma vastuuni ulottuu vain yhdentekeviin abstrakteihin juttuihin, vaikka kaikki tälläkin alalla ovat niin vastuussa vaikka mistä ja tekevät muka-vaativaa työtä. Sairaanhoitajat sentään vastaavat jostain ihan konkreettisesti, meillä se on vain kevyttä leikkiä. Jos pieleen menee, voi aina vaihtaa projektipäällikön tai vaikka ostaa lisää rautaa. Jos hoitajat tekevät virheen, sitä ei välttämättä voikaan korjata.