Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko konsultteja? Miten paljon tienaavat?

Vierailija
24.09.2007 |

Mua kiinnostaisi konsulttien palkkataso, sillä itseäni on alkanut hieman kutkuttaa tuo ala. Mitenkähän paljon siellä tienaa? Se, mikä vähän hillitsee unelmaani, on huhu todella pitkistä työviikoista. Pienen lapsen äitinä ei mitkään 80-tuntiset työviikot kyllä kiinnosta, mutta muuten kyllä konsultointi alana tuntuu kiinnostavalta.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäköhän konsultoinnista on kyse? It- alalla palkkiot ovat huimia, todella huimia. Johdon konsulttien palkat ovat huimia. Mutta sitten on meitä muita.

Meillä palkkiot menee myynnin mukaan. Eli riippuu siitä, kuinka ahkera myyjä olen ja paljon saan palvelujani kaupaksi. Tulot voivat olla melkein mitä vain...

Konsultoin koulutuspuolen asioita.

Vierailija
2/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni palkka on lähes aina kova, eli 4000 +. Riippuu varmaan kokemuksesta ja työn vaativuudesta, mutta lähes poikkeuksettahan alalle etsitään konkareita, korkeasti koulutettuja experttejä. Päivät saattaavat olla hyvinkin pitkiä ja liksa sitten sen mukainen.

Mutta tämä ei siis perustu mihinkään omaan tietämykseen ja varmaan faktaan, vaan ihan vain netistä löytämääni tietoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla sekä opiskelu- että työkokemus on ihmistieteiden puolelta eli tyyliin psykologia, kasvatustiede ym. Olen ymmärtänyt, että sen puolen ihmisiäkin pyörii noissa konsultointijutuissa mukana. Eli sellainen kiinnostaisi. Osaako kukaan sanoa tuon puolen konsultoinnista tarkemmin?

Ap

Vierailija
4/27 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olet vaikkapa ns. rivi-it-konsultti jossain suomalaisessa firmassa, ei pk-seudulla, niin en yhtään ihmettele jos palkka alkaa kakkosella tai kolmosella. Joissain firmoissa jopa help desk-työntekijöiden käyntikortissa lukee konsultti - ei ala palkka kolmosella...

Vaativissa IT-konsultointitehtävissä sekä liikkeenjohdon konsultoinnissa sitten yleensä päästään niille paremmille ansioille. Tosin sielläkin kaikki riippuu omista kyvyistä, eli hyvä palkka ei tule kuin manulle illallinen.

Muillakin aloilla on konsultointia (esim. rakennus, viestintä), mutta niiden palkkatasosta minulla ei ole käsitystä.

Vierailija
5/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella riippuu paljon. Keskimäärin aika hyvin palkattua hommaa. Konsultointi on paljon referenssibusinesstä, joten aluksi palkkasi lienee samaa tasoa kuin yrityksissa korkeakoulutetuilla keskimäärin. Jos sulla on jo työkokemusta useita vuosia, niin varmaan paljon alle neljällä tonnilla ei kannata mennä. Mutta kun saat omaa profiiliasi korotettua ja asiakkaat haluavat erityisesti sinut, niin palkkakin voi nousta sen mukaan.

Monissa konsulttitaloissa osa palkasta riippuu selkeästi tuloksesta. Tuloksella siis tarkoitetaan yleensä myyntiä ja laskutettavia tunteja. Tulospalkkiot siis voivat olla merkittäväkin palkkalisä. Mä olen IT-puolen hommissa ja mun bonarit ovat vuodessa reilusti yli kymppitonnin, eikä mulla ole edes mitenkään poikkeuksellisen isot. Kannattaa varautua siihen, että omaa työtä voidaan mitata aika

tarkkaankin juuri tuon tulospalkkioiden merkittävyyden vuoksi.

Eri firmoissa on eri toimintakulttuurit. Monissa firmoissa on pelin henkenä aika paljon se, että iso osa asiakashankinnasta kuuluu konsultin omalle vastuulle. Toisissa taas työskennellään enemmän asiakaskohtaisissa tiimeissä, mutta silloinkin kunkin projektin saaminen on sitten sen tiimin vastuulla. Töitä ei siis tipahda taivaasta eteen yleensä.

Konsulteissa on monenlaista koulutusta. Koulutuksen lisäksi on tärkeää, että on joko toimialatietämystä tai menetelmäosaamista. Toimialatietämys tarkoittaa sitä, että tunnet vaikka minkälaisia ongelmia ja haasteita on vaikka raskaassa konepajateollisuudessa ja osaat arvioida kutakin asiakkuutta ja casea niitä varten. Menetelmäosaaminen tarkoittaa sitä, että tunnet esimerkiksi johtamisen kehittämisen menetelmiä.

Vierailija
6/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka riippuu tasosta. Esim. alimman tason työntekijä saa palkkaa noin 3000 eur. Eli jos et ole ollut aikaisemmin vastaavissa hommissa, joudut aloittamaan alhaalta.

Vierailija
7/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työviikot riippuvat täysin siitä, kuinka paljon asiakascaseja on auki. Toisella viikolla ei ole mitään ja saat tehdä mitä lystäät, toisella viikolla töitä on aivan järkyttävästi.

Vierailija
8/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on muutamasta eri firmasta ja paljon vaikuttaa talon henki. Joissain on tiukempi tahti ja toisissa leppoisampaa.

Konsultin ja minkä tahansa muunkin korkeakoulutetun alkupalkka ainakin IT-alalla on siinä 3000 kieppeillä. Monissa paikoissa palkka nousee sitten aika ripeästi. Itsellä työkokemusta IT-alalta 8 vuotta josta konsulttina 4 vuotta. Palkka on 4300, mikä on mielestäni aika surkea. Tosin työviikko on tasan 37,5, mikä sopii hyvin pienten lasten äidille.

Vierailija
9/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakennus- ja yhdyskuntatekniikan alalla projektipäällikkönä korkeakoulututkinto takataskussa ja liksa 3000e/kk eikä boonukset ole kuin satasia vuodessa. Ja palkkani on näillä tiedoilla alan konsulttien keskitasoa. Ainakin tällä alalla tienaa melkein missä vaan muualla enemmän kuin konsulttina. Firma kyllä laskuttaa 80e/h palveluksistani asiakkaalta.

Vierailija
10/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis työkokemusta 10 vuotta. Säälittävää eikö?

Vierailija
11/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siinäkin jo iso ero.

Vierailija
12/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudunko aloittamaan konsultoinnissa samasta kuin juuri valmistunut tradenomi tai maisteri, vaikka minulla on monen vuoden työkokemus ja tohtorin tutkinto? Ymmärrän toki, että aloitan aika lailla hierarkian alatasoilta, koska en tunne konsultointia toimialana ennestään, mutta aivan samalta tasolta just valmistuneiden kanssa kuulostaa aika karulta...

Kiitos, kun olette jakaneet kokemuksianne! Lisääkin saa vielä kirjoittaa!

Yst. kiittäen

ap

Vierailija
13/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella pieni palkka, eipä taida kannattaa vaihtaa valtiolta yksityiselle, jos palkka ei nouse juuri ollenkaan. Toisaalta mun osaamisala on juuri konsultointiin sopiva ja epäsuorasti on jo kyseltykin sinne, mutta en ole vielä ollut halukas ainakaan täysipäiväisesti vaihtamaan. Mitä luulette, voiko palkasta helpommin neuvotella, jos tulee tuollaisia suoria kyselyitä?

Ap

Vierailija
14/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on iso jenkkifirma, on tuo hierarkia tuollainen. Mutta en usko, että sinulla on sama tilanne. Sinut on tarkoitus rekrytoida osaajana, jolloin palkkatoiveesi on tietenkin nykyinen palkka + lisä, jonka haluat + tinkimisvara. Se on siis toiveesi ja sitten odotat, mitä tarjotaan ja pohdit, kannattaako vaihtaa. Kuten aina työnhaussa.

Vierailija
15/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut it-alalla 7 vuotta tosin hoitovapaa pois lukien aktiivista työaikaa 5 vuotta. Tämän hetkisissä projekteissa (useamman vetovastuu) ei juuri tarvetta ylitöihin. Palkka n. 6000 euroa kuussa + vuosibonukset, jotka menevät myynnin mukaan. Helposti 10 000 vuodessa. Korkeakoulututkinto meillä välttämättömyys

Vierailija
16/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on johdon konsultti ja tienaa 8000eur kuussa plus kaikki edut päälle sekä bonukset. Töissä on paljon ja olenkin paljon lapsemme kanssa vain kahdestaan.

Vierailija
17/27 |
24.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käytännössä kaikki aloittavat junior associatena, eli " pohjalta" . Riippumatta siitä onko tohtori vai vastavalmistunut maisteri (tai jopa amk-tutkinnon suorittanut). Nämä suluissa mainitut ovat harvinaisuuksia, mutta niitäkin on ollut ihan muutamia.

Firmoissa jokainen arvioidaan puolivuosittain. Jos saa kaksi huonoa review:tä, niin sitten on aika hakeutua osaamista vastaaviin tehtäviin muihin yrityksiin. Jos taas onnistuu, niin sitten pääsee parin vuoden päästä etenemään associateksi. Palkka paranee, ja työtehtävät tulevat hieman vaativammiksi. Sama homma kuitenkin jatkuu, vaatimukset ovat vain kovempia.... Tätä jatkuu koko konsultin uran ajan. Jopa konsulttifirmojen partnerit (osakkaat) arvioidaan. Tosin arviointi perustuu koko toimiston onnistumiseen, ja arviointi tehdään ulkomaisissa toimistoissa.

Projektit ovat kovia ja raakoja. 80-tuntiset työviikot eivät ole mahdottomia. Sen sijaan 40-tuntiset työviikot ovat tuntematon käsite. Eräskin äiti (jotka ovat konsulttifirmoissa harvinaisuuksia) oli osa-aikaisella hoitovapaalla. Sen ansiosta pääsi hakemaan lapsensa hoidosta kolmena päivänä klo 17 mennessä. Muina päivinä teki sitten normaalit konsulttien työpäivät.

Eli tällaista on meno muutamissa suurissa ja tunnetuissa konsulttifirmoissa. Tosin heillä on aika hyvä rekrytointiprosessi, joten firmaan sopimattomat ihmiset eivät sinne yleensä edes päädy. Kyllä perhe saa olla konsultille elämän tärkein asia, mutta se ei saa haitata tai vähentää työntekoa.

Vierailija
18/27 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta...ihan vapaasti voi jokainen näihin hommiin hakea ja tuota palkkaa nauttia jos tulee tiukan karsinnan jälkeen valituksi. Ja sitten tietysti voi tehdä niitä pitkiä päiviä ja asua viikot hotelleissa pois perheen luota. Huomiokaa se, että ylityökorvauksia ei käytännössä tunneta. Mutta valintojahan nämä vain ovat. Palkat ovat hyvät, koska vaatimustaso on kova ja yllättävän harva pystyy ja soveltuu konsultin työhön.

Vierailija
19/27 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

BCG, McKinsey jne..

Vierailija
20/27 |
25.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ällän paperit, opinnot todella hyvällä menestyksellä... sitten täytyy vielä olla hyvä tyyppi.