hyljättyjä???
onko kellään raskaana olevalla käynyt niin että vanhemmat kääntävät selkänsä kun saavat tietää raskaudesta. joutuu siis pärjäämään yksin ja rahat riittävät hädintuskin vuokraan ja ruokaan. kertokaa kokemuksia. kiitos.
Kommentit (4)
Moi! Mun mielestä vanhemmilla ei ole oikeutta hylätä lastaan MISSÄÄN tilanteessa. Mun mielestä on rankkaa kääntää omalle lapselle selkänsä raskauden takia. Me ollaan saatu ihan hirveesti tukea molempien vanhemmista ja se on ollut korvaamatonta (meillä siis 2 lasta). Ja nyt en puhu rahallisesta avusta vaan myös avusta noin ylipäätään.
Mun mielestä sun kannattas mennä sossuun juttelemaan noi raha-asiat kuntoon, ei ole mitään noloa saada sossulta rahaa niin kauan kunnes pystyy seisomaan omilla jaloilla. Et kertonut kuinka vanha olet? Sun kannattas tehdä laskelmat menoista kuukaudessa (vaipat, ruuat, vaatteet ym) ja mennä sun vanhempies luo ja kertoo et kyl sä pärjäät jos ei sillonkaan heru ymmärrystä ja tukea niin yritä löytää sitä muualta. Vaikka omia vanhempia ei kukaan korvaa, on tukea mahdollista saada muistakin paikoista, esim. äitiryhmät ym...
Tähän lopuksi säästövinkkejä: Kestovaipat, puurohiutaleet esim aamun hyvä minnuuttipuuro (ei siis näitä bonan valmispuuroja jotka on euron kappale), tee ite vauvan ruuat, käy kirppareilla; vauvan vaatteita saa sielt halvalla ja tosi hyvässä kunnossa, mene ite kirpparille myymään kaikki turha roju pois...Niin ja ota tosiaan yhteys sinne sossuun :)
Toivottavasti sulla asiat selviää ja sun vanhemmat tulee järkiinsä!
hylänneet.. kieltämättä se kuulostaa siltä. Nimetön kirjotti että vanhemmilla ei ole velvollisuutta elättää tuossa vaiheessa... TOTTA JA EI. Laissa vanhempasi eivät ole enään elatusvelvollisia, mutta olet heidän lapsi täysi-ikäisenäkin. Mielestäni kohtasi lapsi ala- tai täysi-ikäisenä vaikeuksia tai haasteita ovat vanhemmat jollain tavalla velvollisia auttamaan. Jos ei rahallisesti niin AINAKIN henkisesti ja tukemalla muuten.
Kun saimme mieheni kannsa esikoisen olin juuri täyttänyt 17. Mieheni isä olisi pakottanut aborttiin sanoi, että ei auta millään tavalla ym. Tyttäreni on nyt kaksi ja aivan pappansa kullanmuru. Pappa on auttanut tyttöä hoitamalla ja joskus rahallisesti. Huomaa että pappa rakastaa tyttöä yli kaiken:)
Voihan olla että sinunkin vanhemmat lapsen synnyttyä kääntävät kelkkansa ja alkavatkin nauttia isovanhemmuudesta....
Tsemppiä sinulle ja jaksamisia.
että itsekkin elelimme mieheni opintotuella ja sossun rahoilla ja saimme juuri maksettua vuokran, ruoan laskut ym. Vauvan tavaroita saimme tutuilta ja sosiaali puoli auttoi osassa.
Vaikka et saisi apua vanhemmiltasi. Pärjäät jotenkuten sosiaali puolen avulla. Sitä ei käy kieltäminen ett vanhempien pienetkin avut voisi auttaa. Mutta yritä näyttää itsellesi ja vanhemmille mistä sinut on tehty. Meistä löytyy usein voimaa enemmän kuin uskomme;)
Vanhemmat vain haluavat viestiä sinulle, että otahan vastuuta elämästäsi!
Itsellä oli tilanne, että olin vain kesätöissä kun tulin raskaaksi. Sen jälkeen olin työttömänä, mutta en saanut työttömyystukea, koska ei ollut koulutusta ja olin alle 25v. Joten kävin sossussa. Sieltä sai rahaa tarpeeksi elämiseen, vanhemmilta ei tarvinnut pyytää yhtään. Enkä olisi kehdannutkaan pyytää enää, asuinhan omassa vuokra-asunnossa ja olin täysi-ikäinen ja odotin lastakin! Vanhemmat eivät mielestäni siinä vaiheessa enää ole yhtään elatusvelvollisia tai mitään tuen antajia..
Aina olen pärjännyt vaikka tiukkaa on ollut, esim. aina ei ole ollut rahaa ruokaan (muutamia päiviä kuukaudessa), mutta lapselle olen ruuat kuitenkin aina hankkinut ja itse syönyt sitten puuroa.
Nykyään käyn töissä ja lapsi on isompi jo. Asumme osaomistusasunnossa ja lapselle ostan joka kuukausi huom! uusiakin merkkivaatteita ja leluja, josta olen todella kiitollinen, että nyt on varaa panostaa lapseen ja elämiseen ihan itse. Ennen ostin kaiken kirpparilta, jos oli varaa siihenkään.
Eli aikaa myöten raha-asiasi järjestyvät takuulla jos vain otat itsestäsi niskasta kiinni ja kituuttelet sen ajan mitä on pakko.